Урок на тему"І Котляревський"Наталка Полтавка".Наталка як уособлення кращих рис української жінки,яка відстоює свою гідність,бореться за своє щастя"

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури у 9 класі містить різноманітні види робіт з учнями:асоціативний диктант,рольова гра,мозкова атака,складання сенканів.

Перегляд файлу

Урок української літератури в 9 класі 

Тема. І.Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки, яка відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.

Мета: охарактеризувати образ Наталки, інші образи драми; розвивати навички самостійної роботи, вміння звязно висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків своєї праці. Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок

Обладнання: ілюстрації до змісту твору, підручник, текст твору.

    Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Емоційне налаштування учнів.

-Доброго дня, дорогі діти! Привітайтеся до наших гостей.

Сподіваюся,що сьогоднішній урок принесе  задоволення  і  вам,  і  нашим  гостям. Тож  відкиньмо  хвилювання, починаємо .

ІІ. З’ясування  емоційної  готовності  до  уроку

               «Кольоровий  щоденник».

-  Прошу   обрати  смужку  того  кольору, який  вам  імпонує   саме  зараз.

На столах підготовлено смужки різних кольорів; учень вибирає колір, який   відповідає його настрою.

Для довідки:

Колір

Настрій

Оранжевий

Радісний

Зелений

Спокійний

Фіолетовий

Тривожний

Синій

Сумний

Отож, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання. Давайте ж пригадаємо з вами вивчений матеріал.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

-Перегляд бук трейлера про «Наталку Полтавку»

-Зосередьтесья і подумайте, кого з героїв п’єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, людська гідність, вірність у коханні, любов до матері, готовність до самопожертви заради неї, рішучість у боротьбі за своє щастя?

    Так, звичайно, це Наталка, головна героїня пєси, чий образ став ідеалом української жінки. Ось уже майже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей.

    Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних пєс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напамять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо зясувати на сьогоднішньому уроці.

ІV.Оголошення теми, епіграфа уроку, мети та мотивації навчальної діяльності.

Тема нашого уроку. І.Котляревський  «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки,яка відстоює людську гідність,бореться за своє щастя. (записують у зошит).

Епіграфом до уроку є слова знаменитого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше. На дошці – епіграф до уроку:

                                                             Щастя дістається тим, хто за нього бореться.

                                                                                                   П. Бомарше

1.На цьому уроці ми охарактеризуємо образ Наталки, розвиватимемо навички самостійної роботи, вміння звязно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення. Для себе ставлю завдання-виховувати у вас почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків своєї праці.

2.(Мотивація)Будьте уважними під час уроку, працюйте сумлінно, можливо тема уроку допоможе вам зробити життєвий вибір, удосконалити ваші риси характеру і, зрозуміло, допоможе вам у підготовці до написання контрольного твору. А в кінці уроку спробуєте дати відповідь на проблемне питання. Проблемне питання: Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?

Мозкова атака

* Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка» ? («Віють вітри, віють буйні…»)

* Де відбувається дія твору? ( В одному полтавському селі над Ворсклою)

* Яка тема п’єси? (Зображення життя й побуту українських селян на початку 19 ст. та драма кохання бідної селянської дівчини, яка відстоює своє право на щастя)

* Який основний конфлікт твору? (Соціальні перешкоди на шляху одруження закоханих, майнова нерівність)

* В якому епізоді розкривається кульмінація п’єси? (Наталка категорично відмовляється вийти заміж за Возного)

* Яка пісня в п’єсі є переробкою відомого твору Г. Сковороди? («Всякому місту звичай і права»)

* Як за жанром автор визначив свою п’єсу? («Малоросійська опера»)

*  Феноменальність твору — 22 пісні.

* Хто з славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу? (М.Лисенко)

(Звучить пісня  «Віють вітри…»)

П’єса «Наталка Полтавка» прочитана… І, напевне, багатьом із вас сподобалася смілива, енергійна, щира дівчина-українка, у якої багато чого можна повчитися. Вразив і нещасливий Петро, який готовий віддати зароблені гроші, аби його кохана була щасливою і чоловік не дорікав їй бідністю. Ми прощаємо навіть Возному.

Всі ви, діти, впізнали пісню головної героїні п’єси «Наталка Полтавка». Прослухавши пісню, прочитавши твір, кожен із вас уявив собі Наталку.

V. Сприйняття  і  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу

1.Опрацювання образу Наталки

Інсценізація. Виходить дівчина зі стрічкою у волоссі

Ой я дівчина Полтавка,

А зовуть мене Наталка

Дівка проста, не красива,

З добрим серцем, не спесива.

 

Коло мене хлопці вються

І за мене часто бються,

Но я люблю Петра дуже,

До других мені байдуже.

Найбільше багатство для мене, простої української дівчини, моє добре ім’я. Я переконана, що краще вмерти, ніж з немилим жити. Ось саме тому в момент повернення Петра, наперекір віковічним традиціям. Я знайшла в собі силу промовити вирішальні слова: «Я не хочу за вас, пане возний. І ніхто мене до цього не принудить!»

2.-Діти, до нас на урок завітав представник масмедіа

Вашим завданням було звернутися до словника іншомовних слів і з’ясувати:

- Що означає слово «масмедія»? (преса, журналістика).

Отже, слову журналісту,………

Добрий день, друзі! Я ….., хочу поставити вам декілька запитань. Адже після того, як була прочитана п’єса «Наталка Полтавка», відбулося її обговорення серед шкільних друзів. Особливу увагу привернув образ Наталки.

 Отже:

1.То  хто ж  така Наталка? 

Головна героїня однойменної п’єси, дочка  Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.

2.Що свідчить про розум дівчини?

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою". (Рольова гра). 

3.Яким вбачає для себе Наталка  майбутнє родинне життя?

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

4.Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? 
         Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність. 

5.Якщо Наталка вірна Петрові,  то чому вона віддає рушники возному?  Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром?   (Дія І, ява ІV)  – розмова з Терпилихою.(Рольва гра)

.«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що
красива, розумна, моторна i до всякого діла  дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає  матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить».(зачитати).

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що,  окрім  Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».  Розмова з матір’ю  переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

   «Мамо, мамо!  Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог  поможе   осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…»   Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ) – зачитати.  

6..Після розмови з виборним і  матір’ю , коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?

Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею;  якщо вона  покорилася, то  мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця.  «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця  і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…» (зачитати).

7.Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

         Дівчина стає сильною,  рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби  пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.

 8.Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність,  зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам  Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона  не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників,  проти волі матері, ламає «узаконений порядок».

9.Як про неї говорять герої драми? (зачитують  цитати, виписані  вдома)

Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже го­дини».

Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий,  вийти заміж».

 Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

Микола: «Ай Наталка!Ай Наталка!От дівка,що і на краю пропасті не тільки не здригнулася,но і другого піддержує».

Дякую,журналісту!

Ми продовжуємо.

А  так  говорить  про  себе  сама  Наталка. (Прослуховування  пісні  «А  я  дівчина  Наталка…»)

3.«Асоціативний диктант»

Випишіть  із  ряду  слів  ті, які  асоціюються  у  вас  із  образом  Наталки.

Здатність  до  сильних  почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість,  нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов  до розкошів, вразливість, сила  духу, добросердя, любов  до  матері  і  пошана  до  старших, песимізм. (виписують   в  зошит).

Доведіть, що  Наталці  притаманні  саме  такі  риси.

Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що  спокій матері, її  шанування – це святе; заради цього можна  й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя  з  Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської  гідності.

VI. Перерва відпочинку «Вгадай героя»(на стінах чотирикутники,на яких написано імя або прізвище героя п’єси, я читаю цитату,вам потрібно впізнати  героя і повернутися до нього)

  1. «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю?» (Петра).
  2. «Не багата я і проста, но чесного роду, не стижуся прясти, шити і носити воду?»(Наталка)
  3. Про кого сказано: «Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там уродить, і вже де чорт не зможе, то пошли його – зараз докаже?»(Виборний)
  4. До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду заміж, перенесу своє горе…не буду ніколи плакати?» (Терпелихи)
  5. Кого мав на увазі виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..» (Петра)
  6. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту?» (Микола)
  7. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля?»( Наталка)
  8. Як звали стару Терпелиху?(Горпина)
  9. Хто з героїв п’єси «Наталка Полтавка» пропонує свої останні гроші засватаній дівчині?(Петро)
  10. Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводити бенкет з канцеляристами, купцями – пив, гуляв і шахрував гроші, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро…?» (Терпило)
  11. Яке прізвище у возного?(Тетерваковський)
  12. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив бог Терпелиху дочкою»? (виборний Макогоненко)

Учитель. Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність і наполегливість у боротьбі за своє щастя.

Зверніть увагу на епіграф: « Щастя дістається тим, хто за нього бореться». Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Відповідь аргументуйте.

Які вислови чи народні прислів’я ви знаєте,адже ви готували вдома це завдання.

 

                                              Як розуміє щастя

             Наталка                                                 Терпелиха

(Жити з коханим чоловіком,            (Знайти багатого жениха для доньки)

хоч і бідним) «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»

Учитель.У  п’єсі  є  ще  один  персонаж, який  допомагає  Наталці  та  Петрові  вибороти  щастя. Це – Микола. Зробімо  порівняльну  характеристику  цих  героїв. Визначте, будь  ласка, спільні  та  відмінні  риси  Петра  і  Миколи.

4.Робота  в  парах (заповнити  таблицю )

 

Петро

Спільні  риси

Микола

 

Коханий  Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний  на  самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, захоплюється прекрасним, нерішучий, мова  спокійна, лагідна, насичена  пестливою  лексикою.

 

Сироти, бурлаки, цінують  дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті.

 

Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оптиміст, винахідник, мова  насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками.

5.Завдання  з  теорії  літератури. «Поєднати  поняття».

Всі  герої  твору   надзвичайно  колоритні. І. Котляревський  створює  їх  за  допомогою   різноманітних  художніх  засобів. Поєднайте, будь  ласка, художні  засоби  з  їхніми  визначеннями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: Усі художні   засоби   є не тільки окрасою твору, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні  настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа.

 Окрім  того, кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди. 

VІІ.Закріплення  вивченого матеріалу.

  1.«Займи позицію»

Чи може бути Наталка ідеалом  для сучасної української дівчини?

Хто вважає, що Наталка може бути ідеалом для сучасної дівчини, підніміть руку.

 Чому?Аргументуйте свою думку..

Так, Наталка може бути ідеалом, адже з неї можна брати приклад.

Вона шанує матір, старших, працелюбна, скромна, віддана великому коханню, чесна, рішуча, бореться за своє щастя).

2.Скласти  сенкани: Наталка, Петро.

3.Метод «Незакінчене речення»

*На сьогоднішньому уроці я…

*Мені сподобалося…

*Я хотіла б (хотів би)…

*У героїв п’єси я вчуся…

VІІ.  Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання

Творче завдання. Скласти кросворд за текстом п’єси «Наталка Полтавка».

Написати твір « Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини?»

 (Грає фонова музика)

Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді

( читає учениця)

Живіть з думками про добро,

І вірте у щасливу долю.

Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

Своїх надій не покидайте,

Мрійте, вірте і кохайте.

Любов прийде до вас лиш раз,

То бережіть її всякчас.

Блиск золота, монет, прикрас,

Запалить серце лиш на раз.

І спалить душу, почуття,

Взамін забере все життя.

Любов і вірність прославляйте,

 І завжди скромність величайте

Живіть, надії сподівайтесь,

І мрій своїх ви не цурайтесь.

У кожного своя є мрія,

Своє бажання, свій секрет.

І той його лише долає,

Хто всі зусилля прикладає

Слово вчителя

А завершити урок я хотіла б легендою про щастя.

     Жив-був Чоловік. Мав здоров’я, дружину-красуню, дітей.

Одного вечора, повертаючись додому, зустрів старця, який ледь волочив ноги, але посміхався. Здивувався Чоловік:

  • Чому очі в тебе блищать яскравіше ніж зорі?
  • Від щастя, синку.
  • Не сміши мене, діду.Ти ж волоцюга.
  • Так, а от ти все маєш, а щастя в тебе немає.

Запали в душу слова старця. Довго думав про це Чоловік, а потім зібрався і пішов у світ щастя шукати.

Зустрів по дорозі каліку без ноги, запитав його про щастя. Той відповів, що щастя у здоровї.

-Ні,-подумав Чоловік,-я здоровий, а щастя не маю.

Зустрів біля церкви жебрака. Той сказав, що щастя у грошах. А зажурена жінка в чорному вбранні вбачала щастя у сімї, яку втратила.

Довго мандрував Чоловік світом, став уже старим дідом. Дружина з ним розлучилась, вийшла заміж за іншого. Діти виросли і розлетілись. Грошей не стало, здоровя втратив. Дібрався до лісової хатинки, ліг і заснув.

А на ранок прокинувся від яскравого сонячного промінчика. Подивився на жовтогаряче сонце – і посміхнувся. І так легко стало йому на душі, що аж сльози навернулись - сльози радості. І в цю мить він відчув, що щасливий, і зрозумів - ніколи так не буде, щоб було все. Завжди чогось не вистачає: грошей,здоровя, любові…В пошуках щастя ми не помічаємо того, що маємо і не вміємо радіти тому, що в нас є.

 То ж я бажаю вам у житті знайти своє щастя. А сьогоднішній урок, я гадаю, спонукав до того, щоб ви задумались над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, її вірність, рішучість у боротьбі за щастя.   Наталка – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Дякую ,діти, вам за те,що активно працювали на уроці.

 

 

docx
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
1342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку