Урок 3
Дата: 09.02.2021 р. Підпис вчителя:______________
Тема уроку: Індія
Мета уроку: сформувати в учнів знання про ЕГП, природу, населення та господарство Індії.
Поняття: ЕГП, природні умови, природні ресурси, густота населення, урбанізація, ВВП, ТНК, промисловість, сфера послуг, сільське господарство, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки.
Засоби навчання: атлас, підручник, навчальний електронний посібник, економічна карта Азії.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організація навчально - пізнавальної діяльності учнів.
1 . Організація уваги і роботи учнів.
Інструктаж щодо організації робочого місця учня.
2. Мотивування навчально- пізнавальної діяльності учнів. Сьогодні ми будемо досліджувати країну чия цивілізація збагатила своїми досягненнями все людство. Її розквіт припав на середину ІІІ-ІІ тис.до н.е., коли тут розвивалось землеробство, будувалися зрошувальні канали й великі зерносховища, створювалися міста із чітким плануванням вулиць, у ті далекі часи зароджується індійське образотворче мистецтво й архітектура. Сучасна Індія входить до десятки найбільших країн світу як за кількістю населення, так і за площею. Темпи її економічного зростання в останні роки перевершили аналогічні показники Китаю.
Запитання учням: Що ви знаєте про особливості розвитку Індії?
ІІ. Поточний контроль та коригування предметно-географічних компетентностей.
Пояснення критеріїв та процедури оцінювання навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці: на уроці діє система накопичення балів- сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів; виконання навчальних завдань у процесі вивчення нового матеріалу оцінюється від 1 до 6-ти балів. Кількість набраних балів фіксується упродовж уроку. Сумарна кількість балів визначить оцінку, яку отримують учні за урок.
Усне фронтальне опитування( 1- 3 бали за відповідь залежно від рівня складності запитання та правильності й повноти відповіді учня):
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
2.Актуалізація опорних географічних знань.
Бесіда:
3.Сприймання та початкове усвідомлення.
Розповідь учителя: Індія є однією з найбільших країн світу. Гірські системи Гіндукушу і Гімалаїв на півночі та Індійський океан на півдні відокремлюють півострів Індостан, на якому розташовано країну, від решту світу. Проте зв’язки Індії зі світом були завжди. Індійська цивілізація налічує понад 5 тис. років. Від середини ІІ тис. до н. е. до Індостану мігрували численні арійські племена. У VІ ст. до н.е. в долині Гангу виник буддизм – найстаріша світова релігія, але згодом в індії більшої сили набув індуїзм. Під проводом демократичних сил країни здобули незалежність в 1950 р.
4.Сприймання, усвідомлення та осмислення нового матеріалу.
Пояснення вчителя з елементами демонстрування: ЕГП: розташована в Пд.Азії на півострові Індостан на перехресті міжнародних торговельних шляхів; омивається водами Індійського океану, берегова лінія слабо порізана:межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Бангладеш, Мянмою; сухопутні кордони майже повсюди проходять важкодоступними гірськими районами. Природно-ресурсний потенціал: 80% рівнини (зокрема індо-Ганська низовина) й плоскогір’я, на півночі найвища гірська система світу – Гімалаї. Переважає субекваторіальний мусонний клімат з сезонним розподілом опадів. Лісистість 23%. Значна чатина грунтів(алювіальні, чорні, червоно-бурі) має високу родючість. Найбільші річки Брахмапутра. Ганг та їх притоки, великий гідро потенціал, основне джерело штучного зрошення. Мінеральні ресурси багатні: камяне вугілля, залізні, марганцеві руди,боксити, уронові, титанові руди, золото, дорогоцінне каміння; є поклади нафта на шельфі. Багатий та різноманітний рекреаційний потенціал. Учитель розповідає та пояснює (робота з атласом та картою) Населення: Індія — друга держава світу за кількістю населення. Кількість населення Індії перевищила мільярдний рубіж і продовжує швидко зростати. Природний приріст 12 %о, світовий лідер за абсолютним приростом населення; молодість населення – середній вік 28 років, тривалість життя 68,5 років; висока частка дітей та підлітків (27,3% - 66,5% - 6,2%); чоловіче населення переважає жіноче. Середня густота понад 400 осіб/км2, нерівномірний розподіл. Найбільш заселена східна частина Індо – Ганської низовини, дельта Гангу, узбережжя Індійського океану. Урбанізація 33,5%,темп урбанізації 2,3% за рік. Міські агломерації: Делі(26,5млн.), Мумбаї (22,9 млн), Колката (11,8 млн). Демографічна політика скорочення народжуваності, що проводиться в країні, дає незначні результати здебільшого через релігійні переконання населення. Понад 80 % населення сповідує індуїзм. Досить широко сповідуються також іслам, сикхізм, буддизм і християнство. Найбільш багатонаціональна країна світу, серед етнічних груп переважають народи індоєвропейської сім’ї. Офіційні мови — хінді і англійська. Трудові ресурси Індії значні, однак в їх складі переважає некваліфікована робоча сила. Понад 300 млн осіб живуть за межею бідності. Безробіття. Найбільш густо заселені приморські території
Учитель пояснює учні працюють з атласом
Структура ВВП: сільське господарство – 16,8%, промисловість – 28,9%, сфера послуг – 46,6%. Промисловість: значна роль видобувної промисловості ( вугілля, нафта, руди металів). Найбільше мають значення: металургія - третє місце в світі за виробництвом сталі; видобуток бокситів та виплавка алюмінію. Мідна. цинкова, свинцева промисловість; машинобудування – верстати й екскаватори, локомотиви й автомобілі, текстильне й гірничошахтне обладнання, літаки, різні види електроапаратури та електроніки ; хімічна – виробництво мінеральних добрив, штучних волокон, побутової хімії, парфумерної та фармацевтичної продукції; легка – текстильна, одяг; харчова – рисоочисна, борошно-мельна, чайна, цукрова, виробництва спецій; ювелірна – обробка дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння, виробництво ювелірних виробів. Сільське господарство: Рослинництво: 80%, основна частина оброблюваних земель зайнята зерновими культурами: рис, пшениця, просо, кукурудзу, ячмінь, сорго; також вирощують боби, картоплю, овочі, фрукти, чай, цукрову тростину, бавовник, джут. Тваринництво: перше місце в світі за поголів’ям великої рогатої худоби. Сфера послуг: найбільший постачальник ІТ-послуг у світі – 18,5% виробництва продукції програмного забезпечення. Державні програми розвитку аут сорсінгу «Сто розумних міст», «Цифрова Індія». Туризм: екскурсійний, пляжний, паломницький, релігійний, екологічний. Відносно добре розвинена транспортна система. Основна роль у внутрішніх перевезеннях належить залізничному та автомобільному. Зовнішні економічні зв’язки:
Важливий парнер України – 10% загального обсягу двосторонньої торгівлі України з країнами Азіатсько-Тихоокеанського регіону.
5. Застосування вмінь у практичній діяльності.
Завдання учням письмово: напишіть які економічні реформи в Індії можуть бути застосовані в Україні для прискорення її економічного розвитку?
Виявлення зворотного зв’язку між учнями та вчителем:
ІV. Коментування домашнього завдання.
V. Підбивання підсумку уроку.
Учитель оцінює роботу учнів на уроці, коментує оцінки.
Література
1.Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі: монографія / Л. П. Вішнікіна. – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. – 407 с.
2.Географія (рівень стандарту) підручник для 10 класу для закладів загальної середньої освіти/ Бойко В.М. Брайчевський Ю.С. Яценко Б.П. – К. Ірпінь: ТОВ «Видавництво «Перун»,2018 – 256 с.: іл..
3. Довгань Г.Д. Географія: регіони та країни 10 клас. – Х.:Вид.група «Основа», 2018. – 112с.
4. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В.М. Самойленко, Л.П. Вішнікіна. – К.: ДНВП "Картографія", 2012. – 512 с.
5. Кобернік С.Г. Методика навчання географії в загальноосвітніх навчальних закладах : навч. посіб. / С.Г. Кобернік., Р.Р. Коваленко., О.Я. Скуратович.; за ред. С.Г. Коберніка. – К. : Навч. книга, 2005. – 319 с.
6. Методика навчання географії у загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник для вчителів географії та студентів педагогічних вищих навчальних закладів / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2015. – 128 с.