Урок на тему «Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки»

Про матеріал
метою даного уроку є ознайомлення учнів із будовою квітки, формування поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини; вміння виявляти подібність у будові квіток різних рослин; розвивати інтерес до вивчення ботаніки удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником;
Перегляд файлу

Тип матеріалу: розробка уроку                                                                                       Урок на тему «Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки»

Предмет : біологія , 6 клас                                                                                                  Про матеріал : метою даного уроку є ознайомлення учнів із будовою квітки,  формування поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини;  вміння виявляти подібність у будові квіток різних рослин; розвивати інтерес до вивчення ботаніки удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником;                                                                                                                 

Підготувала : Шевченко С. М., вчитель біології та хімії                                                                                    

Тема. Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки

 

Цілі і компоненти уроку:                                                                                                                   Знаннєвий компонент-сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини; розкрити біологічне значення її головних частин; виявити подібність у будові квіток різних рослин;

Діяльнісний компонент - продовжити формування навички критичного мислення,самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати в групах, з роздатковим матеріалом, порівнювати, роботи висновки; працювати з додатковою літературою, роботи цікаві доповіді, застосовувати отримані знання на практиці; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником;

Ціннісний компонент - виховувати уважність, спостережливість, допитливість, бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.

Очікувані результати:

учень повинен уміти характеризувати:будову квітки як орган розмноження рослин;функції частин квітки;.
уміти розпізнавати:частини квітки;
уміти порівнювати:будову квіток різних рослин;
уміти наводити приклади:одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;практичного використання квіток;
уміти робити висновки:про значення квітки у житті рослин, тварин, людини.

Обладнання. Модель квітки, таблиця «Будова квітки», роздатковий матеріал, підручник,  мультимедійне обладнання.

Поняття і терміни. Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь,  двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

Методи, прийоми. Інформативно-рецептивні(бесіда, робота з підручником, схемами), репродуктивні(робота в парах, виконання лабораторного дослідження),  навчально - пошукові, навчально-дослідницькі.

Тип уроку. Комбінований з елементами лабораторного дослідження.

Епіграф уроку                                                                                          

Квіти, квіти… Чарівні квіти,

 Кольорові, великі й малі…

Ви умієте душу зігріти,

Бо й самі ви — душа землі.

Надія Красоткіна

 

                                              Хід уроку

      І Організаційний етап.                   

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку.Створення позитивної психологічної атмосфери, вправа «Віночок».

(Щоб налаштувати дітей на роботу використаємо вправу «Віночок побажань» - на партах у дітей квіточка з листком. На листочку діти пишуть побажання і закріплюють на дошці у вигляді віночка)

 

ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

 Завдання 1. Заповни схему

                  Роздаткова картка: Будова рослини. Органи рослин: корінь, квітка ...

 

Завдання 2.  Заповни таблицю , аргументуючи твердження

Я знаю, що корінь - це

підземний вегетативний орган

орган, який утримує рослину в ґрунті

орган, який забезпечує мінеральне живлення рослини

орган, який забезпечує вегетативне розмноження

орган, який запасає поживні речовини і т.д.

Я знаю, що стебло - це

 

 

 

 

Я знаю, що листок - це

 

 

 

 

   Ми з вами вже дізнались про будову та значення таких органів рослини як корінь, стебло, листок, а сьогодні ми з вами з,ясуємо будову та значення найдивовижнішого творіння природи – квітки.

 

   Перегляд відео  « Як розпускаються квіти»

 

Квіти Які дивовижні ці квіти,

У кожній чарівність своя.

Всі різні, та й що говорити

— У квіти закохана я.

Дивитись годинами можна

На ніжні пелюстки в росі.

Дивує і радує кожна,

А щастя дарують усі.

Надія Красоткіна

 

Проблемне запитання: для чого природа створила квітку?

Спробуємо дати відповідь , створивши асоціативний кущ .

                                                               

                                        

                           Урок "Квітка. Статеве розмноження рослин. Лабораторне дослідження ...                                  

 

  ІІІ. Вивчення нового матеріалу

    

    Природа створила квіти різні за кольором, розміром, формою тощо, але  всі вони дещо схожі за будовою.

 

Вправа 1. Вивчаємо будову квітки.

То   ж  найперше з,ясуємо, що таке квітка та яку вона має будову ?

(використаємо метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо"- текст читається учителем декілька раз . учні мають слухати і записати ключові слова )

 

 а) Слухаємо уважно текс  та записуємо у зошитах ключові слова. По закінченню – швидке обговорення результатів роботи

 

б) читання тексту вдруге - записи пропущених  ключових слів. Обговорення результатів роботи.

 

                    Текст.   Будова і різноманітність квіток

     Квітка (орган насінного розмноження) — це вкорочений та обмежений у рості видозмінений пагін, який є репродуктивним (генеративним) органом. У квітці розрізняють оцвітину, маточку і тичинки.

     Розміщені ці частини на квітколожі — розширеній частині квітконіжки (видовжене продовження стебла). Коли квітконіжки скорочені і зовні непомітні, квітки назива¬ють сидячими (конюшина, подорожник, соняшник).     

    Оцвітина складається з чашолистиків (вони утворюють віночок). Чашечка та віночок бувають вільно-пелюстковими (малина, шипшина, грицики) та зросло-пелюстковими (картопля, кульбаба, дзвоники).                                               

     Якщо в оцвітині є чашечка і віночок — це подвійна оцвітина, коли немає поділу на віночок і чашечку — проста.                                                                          

      Якщо через квітки можна провести декілька площин симетрії (яблуня, гвоздика), їх називають правильними, якщо одну або ні одної — неправильними (шавлія, квасоля).                                                                                  

      Головні частини квітки — маточки та тичинки.                                                       Кожна тичинка утворена пиляком і тичиночною ниткою. У пиляку є 4 гнізда, в них розвивається пилок.                                                                                            Маточка утворена одним або декількома плодолистиками, складається у нижньої розширеної частини — зав’язі, видовженого (не у всіх квіток) стовпчика та верхньої частини — приймочки маточки. На внутрішніх стінках зав’язі знаходяться один або кілька насінних зачатків. Покриви насінного зачатку не зростаються, залишається отвір — пилковхід.                                                         Із насінного зачатку після запилення і запліднення розвивається насінина, із зав’язі — оплодень; разом вони утворюють плід. Іноді в утворенні плоду беруть участь інші частини квітки (наприклад, квітколоже).

За положенням відносно покриву квітки розрізняють зав’язь верхню і нижню.

     Квітки, що мають маточки та тичинки, називають двостатевими. Ті, в яких тільки маточки (маточкові) або тільки тичинки (тичинкові), називаються одностатевими. Тичинкові та маточкові квітки можуть бути розташовані на одній (однодомні) або на різних (дводомні) рослинах.

 

Вправа  2. Робота учнів із таблицею : створення конспекту та зачитування отриманих результатів  (використовуємо метод «Створи текст» - учням пропонуються таблиця із основними поняттями на основі яких вони мають створити власний текст з обговоренням результатів)

 

 

 

 

               Стенд Будова квітки купити недорого у Києві, Дніпрі, Запоріжжі ...

 

2. З,ясовуємо різноманітність квіток

 

  Розповідь вчителя про різноманітність квіток із використанням слайдів

 

 

                  Презентація «Квітка» 6 клас

Презентація на тему "Будова квітки"Квітка - презентація з біології

 

   — Які рослини називають двостатевими? одностатевими?

 

 

Репродуктивні органи рослин. Квітка - презентация онлайн

— Які рослини називають дводомни­ми? однодомними?

Учні знаходять відповіді в підручни­ку, складають опорну схему .

 http://wishenko.org/urok-tema-budova-kvitki/32983_html_m57c66cd3.png

 

  Розповідь вчителя про різноманітність квіток із використанням слайдів

 

Розрізняють квітки

                       Презентація на тему "Будова квітки"

 

Квітка - презентація з біології

 

                            Презентація на тему "Будова квітки"

 

Завдання : згрупуйте квіти  черешні, гладіолуса, яблуні, гороху, нарциса, сої, канни, лілій, акації, бобів, гарбуза, антуріуму  відповідно до будови та занотуйте у зошит.

Правильні квітки  у ________________, тому що ______________________.

Неправильні квітки ________________,тому що _______________________.

Асиметричні _____________________, тому що ______________________.

 

Проблемне запитання : Поміркуйте. Білі, жовті, фіолетові, червоні квітки – яких тільки не побачиш у природі. Але квіток із зеленим забарвленням пелюсток майже немає (іл. 18.1). Як ви думаєте, чому?

 

3. Знайомимся із формула квітки та правилами її складанняГенеративні органи рослин: квітка, суцвіття - презентация онлайн

 морфологічний аналіз квіткових рослин

4.Значення квітки

 Проблемне запитання  :Прослухайте частинку вірша

 

Ви проходите повз квітку!

Нагніться, подивіться на диво,

Яке ви раніше бачити ніде не могли.

Вона вміє таке, що ніхто на землі не вміє.

В. Солоухін

    Що мав на увазі автор, про яке значення квітки в житті рослини він хотів нам розказати?    Висловлювання учнів.

 

Пояснення вчителя : Без квіток неможливо собі уявити існування життя на Землі. Квіти - це не тільки краса та аромат. Завдяки їх наявності, рослини живуть і розмножуються, а людство має рослинні продукти харчування.    

      Квітка здійснює всі процеси статевого розмноження, а саме: формування спор, дозрівання гаметофитів, запилення, подальше запліднення, формування зародка, утворення насіння і плоду.

     Квітки утворюються виключно у покритонасінних (квіткових) рослин. Маючи красиву форму і забарвлення, вони виконують важливу для розмноження рослин функцію - привернення комах або птахів-запилювачів.  

     У зав'язі після запилення утворюється насіння, яке дає життя новим рослинам.

    Широко відомі такі комахи-запилювачі, як бджоли і мухи. Також можуть запилювати квітки птахи - колібрі. Існують рослини, що запилюються комахами певного виду, які мають необхідні органи для здійснення даного процесу. Вітрозапилювані рослини мають дрібні і непоказні квітки, тому що їх конфігурація і забарвлення не роблять ніякого впливу на запилення.

 

 

ІV. Обгрунтування навчання та усвідомлення змісту :

 

Лабораторне дослідження "Будова квітки”. 

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток

Обладнання: різні типи квіток, таблиці, зошит, підручник.

Хід дослідження

1.Розглянте модель квітки. Знайдіть квітконіжку, пелюстки, тичинки, маточку. Підрахуйте число частин квітки, занесіть данні у таблицю:

Частини квітки

Число частин квітки

1

Квітконіжка

 

2

Квітколоже

 

3

Чашолистики

 

4

Пелюстки 

 

5

Тичинки

 

6

Маточки

 

 

2. Робота з малюнком :підписати  всі складові квітки

                         Тест-кросворд для 6 класу на тему: "Будова квітки"

 

 

3.Заповнити таблицю , скориставшись роздатковим матеріалом та підручником.   Робота виконується самостійно.                                                                                     

 

Частина квітки

Будова

Функції

 

Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка; квітки без квітконіжок називаються сидячими (соняшник, подорожник ) .

 

 

Вісь квітки , на якій розташовуються всі частини квітки , за формою може бути опуклим, видовженим, укороченим, плоским або увігнутим .

 

 

Зовнішня частина подвійної оцвітини, що складається з чашолистків , видозмінені листки переважно зеленого ко­льору , які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання;може бути роздільнопе - люсткова або зрослопелюсткова

 

 

Внутрішня , яскраво забарвлена частина подвійної оцвіти­ни , що складається з пелюсток ,що сприяють запиленню ; з пелюсток утворєються вільно - або зрослопелюстковий віночок квітки

 

 

Репродуктивні органи квітки , у яких утворюються пилкові зерна ; тичинка складається з пиляка й тичинкової нитки .

 

 

Репродуктивні частини квітки, складається із зав'язі і приймочки , які розташовані на стовпчику . Утворюються насінні зачатки в результаті зрощення країв одного або декількох плодолистків .

 

 

       4. Зробіть висновок про особливості будови квітки.  Встав   пропущені         терміни.

1Квітка  - орган ………………..  розмноження.

2.Квітка  - вкорочений і видозмінений і обмежений у рості ………………

3.Квітка  - має покрив, який утворений …………………..і ………………………

4 .Квітка  - складається з …………….,  ………………….,  …………………., ……………….. і         маточки.

5.Квітка  - двостатева в якій є і …………….. і…………….., які забезпечують запилення та запліднення

6. Квітки- одностатева, в якій є лише тичинки - ______________________.

7. Квітки- одностатева, в якій є лише маточки - ______________________.

 

 

Хвилинка- цікавинка: повідомлення учнів творчої групи «ТОП -10:найціваші квіти»                                                                       (додаток 1)

 

 

V. Підсумки урок, оцінювання

 На сьогоднішньому уроці, ми розглянули будову квітки, ознайомилися з різноманітністю квіток. Тож давайте повернемось до створеного нами на початку уроку асоціативного куща, що б ви добавили до нього вкінці уроку.

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати п.32.(підручник Костікова)  та виконати завдання творчого характеру(на вибір):

-скласти сенкан "Квіти";

робити візитну картку своєї рослини згідно квітковому гороскопу : А-4, фото, легенда, короткий опис;

-скласти кросворд до теми «Квітка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            Додаток1

           10 найбільш незвичних квітів світу

 

 Кожен день ми звикли бачити квіти, які стали для нас банальними – троянди, ромашки, кульбаби, фіалки тощо. Тим часом в різних куточках нашої планети ростуть настільки незвичайні за своєю природою, зовнішнім виглядом  рослини, що просто диву даєшся! Тож спеціально до свята весни Agravery.com склав рейтинг найбільш незвичних квітів з усього світу.

 

Найрідкісніша 
                 http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Middlemists_Red.jpg

Міддлеміст червоний (Middlemists Red) – найрідкісніша квітка у світі. На всій земній кулі налічується лише 2 її екземпляри. Британський садівник Джон Міддлеміст, подорожуючи в 1854 році по Китаю, був зачарований червоною трояндою, яку він абсолютно випадково виявив. Він викопав цю квітку і привіз її до Британії, щоб посадити у теплиці Сполученого Королівства. Він навіть не міг припустити, що завдяки цьому він врятував останній екземпляр квітки в світі. На честь його і була названа ця червона троянда. Сьогодні подивитися на ці червоні пишні квіти можна тільки в теплиці сполученого Королівства Великобританія і в саду Нової Зеландії.
 

Найменша

                  http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Wolffia_angusta.jpg

Вольфія (Wolffia angusta) – наймініатюрніша квіткова рослина на планеті. Її розмір становить від 0,5 до 0,8 мм. Живуть ці маленькі квіточки на поверхні вод, і були названі на честь німецького ботаніка і ентомолога Йохана Ф. Вольфа.
 

Найбільша

                             http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Amorphophallus.jpg

  Аморфофаллус титанічний (Amorphophallus) є найбільшою тропічною квіткою  у світі. Вона має одне з найбільших суцвіть у світі, і сягає в ширину півтора метри, а у висоту 2,5 м. Проте незважаючи на природну красу ця гігантська квітка дуже погано пахне. Найбільше її аромат схожий на запах плоті, що розкладається декілька днів. А от якщо перекласти назву цієї квітки з грецької мови, то вона означає "безформний фалос". Раніше квітка росла в Індонезії, на острові Суматра, але потім іноземці винищили її. Сьогодні аморфофаллус вважається дуже рідкісним квіткою, і побачити його можна лише у декількох ботанічних садах світу.

 

Найпікантніша
                                http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Psychotria_elata.jpg
 

Психотрія піднесена (Psychotria elata) по праву може вважатися найпікантнішою квіткою нашого рейтингу.За суцвіття яскраво-червоного кольору люди ще називають її "гарячі губки". Психотрія любить тепло і вологу тож росте в тропіках. Її батьківщиною є ліси Південної і Центральної Америки, де панує субтропічний клімат. Цікаво, що квітка зберігає свою "еротичну" форму зовсім недовго, – розкривається у всій красі, щоб привабити метеликів і колібрі – місцевих запилювачів. А ще, як переконують ботаніки, психотрія знаходиться під загрозою вимирання, тож уже незабаром  може залишитися лише на фото.

 

Найбільш посухостійка
                           http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Hydnora_africana.jpg

Гіднора африканська (Hydnora africana) росте в африканських пустелях і є квіткою-паразитом. Вона живиться від коренів інших рослин, до яких присмоктується. У більшості випадків живе під землею, але коли в пустелі випадає потрібна кількість опадів, гіднора африканська з'являється на поверхні і розпускається. Квітка сягає в довжину 15-20 сантиметрів. Запилення відбувається за допомогою жуків, які прилітають на специфічний неприємний запах цієї квітки.Зовнішній вигляд гіднори вельми специфічний, одні кажуть, що її квітка схожа зміїну голову,яка широко розкриває свою пащу, інші ж називають її незвичайним грибом (власне за що отримала свою назву: гіднор грецькою означає гриб), поки він не розкриє свої яскраво-помаранчеві пелюстки.
 

Найбільш хижа
                                 http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Nepenthes_Attenboroughii.jpg

Ця незвичайно цікава квітка зветься Непентес Аттенборо (Nepenthes Attenboroughii). Вона була виявлена на острові Аалаван трьома вченими у 2000 році, які вирушили за цим дивом рослинного світу в експедицію. Перші відомості про Непентес були отримані від місіонерів, які відвідали острів раніше.Відправившись на гору Вікторія, вчені виявили квіти величезного розміру, суцвіття яких нагадували об'ємні глечики. Виявилося, що ці незвичайні квіти – справжні хижаки, які харчуються гризунами. Квітці дали назву Непентес Аттенборо, на честь натураліста Девіда Аттенборо. Насправді вченим були відомі інші види цієї рослини, які харчувалися комахами. Цей вид Непентес Аттенборо харчується дрібними гризунами, тобто є єдиним в світі м'ясоїдним хижаком світу рослин!

Найбільш дурно пахуча

                                  http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Rafflesia_arnoldii.jpg

     Незважаючи на чаруючу красу, раффлезія (Rafflesia arnoldii) є квіткою-вонючкою, і веде паразитарне життя. Найчастіше паразитує на ліанах. При цьому квітка не має ані листя, ані стебла.Всередині її величезної чаші може збиратися від 5 до 7 літрів води, а вага самих квіток може сягати 7 кілограмів. Коли рафлезія, за допомогою спеціальних присосок, у вигляді паростка проникає до коріння "рослини-жертви", та її частина, яка залишається зовні, поступово відмирає. Проростання рафлезії визначається рослиною-господарем, саме вона якимось чином орієнтує напрямок її зростання. Ввесь процес розвитку рафлезія проводить саме всередині іншої рослини, в її тканинах, поширюючись в них у вигляді клітинної системи, схожої на грибні гіфи. А ось її квітки вже розвиваються зовні, прориваючись через тканини рослини-господаря. Зазвичай це відбувається на коренях. І виглядають вони дуже навіть самостійно, неначе з землі вирісла величезна квітка, але це не так. Росте  раффлезія на островах Суматра, Калімантан, Ява, Філіппіни, півострові Малакка.

 

Найбільш крупноплідна   
                 http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Strongylodon_macrobotrys.jpg

Стронгілодон крупнокитицевий (Strongylodon macrobotrys)  – одна з найкрасивіших тропічних ліан із сімейства бобових, знаменитий своїми приголомшливими квітами, пофарбованими в фантастичні блакитно-зелені тони. Квіти зібрані в китиці довжиною до 1,5 м. В англомовних країнах стронгілодон називають нефритовою ліаною. Очевидці, яким пощастило побачити цю незвичайну рослину, стверджують, що передати відтінки її кольору  на фотографіях практично неможливо. Квітучий стронгілодон – одна з головних визначних пам'яток в багатьох ботанічних садах. У природі цю ліану можна зустріти у вологих тропічних лісах, на островах архіпелагу Філіппіни. Забираючись на верхні яруси крон дерев, ближче до яскравого сонця, вона сягає довжини 20 і більше метрів.   Звисаючі китиці складаються з безлічі великих квітів розміром 7-12 см, кількість яких може сягати сотні. Стронгілодон ще цікавий тим, що його запилюють кажани. Квіти, завдяки своєму люмінесцентному забарвленню, добре помітні в сутінках. Велика кількість нектару,що міститься в кожній квітці, привертає увагу цих літаючих ласунів. На Гаваях цю ліану спеціально вирощують заради одержання квітів, які використовуються для виготовлення квіткових вінків.

 

 

Найбридкіша
                       http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/black-bat-flower.jpg

Китайський мишоцвіт (Тасса chantrieri) – найжахливіша і найбільш огидна квітка, яку тільки могла створити матінка-природа. Навіть з близької відстані, коли її пелюстки закриті, вона найбільше нагадує кажана, який прилаштувався на гілці на нічліг. Для придання ще більш страшного вигляду, мишоцвіт має довгі, щупальця довжиною в 30-40 см, які нагадують чорних змій. Перше враження тих, хто його побачив – це справжній жах. Його вирощують тільки квітникарі-екстремали, оскільки не  тільки зовнішній вигляд, але і дотик до цього "дива" у більшості людей викликає відчуття огиди. Тасса chantrierei росте в тропічному лісі в провінції Китаю Юньнань. В оранжереях розвивається в добре дренованому грунті, при високій вологості, але може винести падіння температури до -3 С градусів.

Найбільш різнокольорова
                 http://storage.agravery.com/uploads/files/8%20March/2017/Rainbow-rose.jpg

 

Однією із найбільш дорогих у світі є райдужна троянда (Rainbow rose). Незвичайне забарвлення – результат роботи голландського дизайнера Пітера Ван де Веркена і компанії Den Bosch. Для того, щоб отримати райдужне забарвлення, у троянд сорту Веделла розщеплюють стебло і поміщають у спеціальний розчин з барвниками і через деякий час пелюстки стають різнокольоровими.  Вартість однієї такої троянди стартує від 20 доларів. Хоча краса такої квітки і недовговічна, за цією технологією уже навчилися робити і інші квіти, – приміром, тюльпани, лілії, гербери та хризантеми. Флористи переконують –  від різнокольорової новинки жінки просто у захваті.

 

Завантаження...
docx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку