Урок "Запилення квіткових рослин"

Про матеріал
сформувати поняття «запилення, поглибити знання про квітку, як орган статевого розмноження; ознайомити учнів з основними способами запилення, розглянути пристосування в будови квіток до запилення різними способами, розкрити значення запилення в житті рослин; розвивати вміння аналізувати . порівнювати, виділяти головне; розвивати образне і логічне мислення, уміння висловлювати думки, навички зв’язного мовлення виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, любов до прекрасного, інтерес до предмета, виховувати доброзичливого ввічливого учня.
Перегляд файлу

ТЕМА : ЗАПИЛЕННЯ.

Мета : сформувати поняття «запилення, поглибити знання про квітку, як орган статевого розмноження; ознайомити учнвів з основними  способами запилення, розглянути пристосування  в будови квіток до запилення різними способами, розкрити значення запилення  в житті рослин;

 розвивати вміння аналізувати . порівнювати, виділяти головне; розвивати образне і логічне мислення, уміння висловлювати думки, навички зв’язного мовлення

виховувати бережливе ставлення  до навколишнього середовища, любов до прекрасного, інтерес до предмета, виховувати доброзичливого ввічливого учня.

Тип уроку : комбінований.

 Методи.

ХІД УРОКУ.

І. Організаційний момент.

ІІ.Актуалізація  опорних знать і умінь учнів

  1. Розминка « Дерево знань»

Квітка , орган, квітконіжка, тичинка, однодомна, дводомна, одностатеві квітки, тичинкові квітки, оцвітина, маточка, стовпчик , пиляк. чашечка.

  1. Індивідуальні завдання

1)Робота з програмою ЛЕАРНІНГ АППС

2) НІМА картка

  1. ГРА « ВІРЮ – НЕ  ВІРЮ»
  • Квітка- це генеративний орган.
  • Головна частина квітки: пелюстка і квітконіжка.
  • Усередині зав’язі є насінний зачаток.
  • Кукурудза –дводомна рослина.
  • Ліщина- дводомна рослина.
  • У тюльпана подвійна оцвітина.
  •  Верба- однодомна рослина.
  • На тичинці є пиляк (пилковий мішок)
  • Зав’язь-  складова  тичинки.
  1. Пояснити записи Знайка

П6Т6М1-Формула квітки тюльпана

Ч4П4М1капуста

 Ч5П5Т10М1 форму ла квітки гороху.

 

  1. Третій  зайвий.

Зав’язь, пиляк, тичинкова нитка.

Чашолистик , квітконіжка, черешок.

Приймочка, стовпчик, віночок.

 

Перевірка індивідуальних завдань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. і.

 Поетична хвилинка. Під музичний супровід вальсу квітів учитель демонструє слайди із зображенням квітів.

Світ дивовижний, світ унікальний, світ загадковий і привабливий. Він приховує тисячі таємниць. Яку таємницю сьогодні будемо відкривіати ми.

 

З’єднавши виділенні літери в назвах квітів ви дізнаєтесь тему уроку.

 

Зигокактус, Айстра, Півонія, жИто, Латаття, Еустома , Незабудка, Нарцис, Ясен.

ЗАПИЛЕННЯ

Прийом «Асоціативний кущ».

Чи вірите ви те, що одного із таємничих об’єктів, який має відношення   

     до нашої теми ми можемо зустріти в полі зору мікроскопа?

  1. Робота з мікроскопом (учням налаштувати мікроскоп для перегляду поміщеного там препарата)
  • Відгадати, що поміщено на мікропрепараті нам допоможуть комахи:

В мене довгий хоботок, 
З квіт збираю я пилок. 
Ще яскраві крильця маю, 
Безтурботно я літаю.
                     (Метелик)

То що за диво-літаки
Сідають в лузі на квітки?
Не спочивають з далини,
А вантажі беруть вони.


В саду старому під селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет – 
Везуть туди солодкий мед.
                          (Бджоли)

-    Отож, в полі зору ми розглядаємо пилок. (Пилок рослини).

-    Чому він має таку незвичну поверхню

 На Землі існує  велика кількість  різноманітних квіток. Одні , непримітні, без запаху, інші яскраві і запашні. Одні утворюють пилок в великій кількості, інші в малій. Природа  тисячоліттями  створювала цю різноманітність квіток. ? Як ви вважаєте для чого.

ІVВивчення нового матеріалу.

Пилок утворюється в пиляках. Пилок буває різним за зовнішнім виглядом.

Демонстрація слайдів з різним пилком.

Робота з мікроскопом( згадати правила безпеки з мікроскопом.)

 

Пояснення терміну  «Запилення»

Запилення- це процес перенесення пилку із пиляка тичинки  на приймочку маточки. Існують  2 типи запилення – самозапилення та перехресне запилення.

РУХАНКА «Запилення»

Уявіть , що ви квітка. Ваша голова- це маточка. А ручки –це тичинки. Долоньки- це пиляки з пилком.

Погладьте себе по голові, що  сталося з пилком.?

Погладьте по голові сусіда. Ваші руки зараз перехрещені і пилок з ваших  тичинок потрапив на   на маточку іншої квітки.

Робота з опорною схемою.

https://naurok.com.ua/uploads/files/421/4181/4194_html/images/4181.008.jpg

В одних рослин запилення відбувається  ще до розпускання квітки (горох, квасоля, арахіс, ячмінь) . в інших – після розпускання бутона( картопля, помідор, пшениця), а в деяких можливе запилення пилком із інших квіток рослин цього самого виду. Англійський вчений Ч. Дарвін вивченню способів запилення рослин присвятив 27, що  перехресне запилення дає більшу  життєву силу рослин, ніж самозапилення.

. Самозапилення. Під час процесу самозапилення пилкові зерна з пиляка на тичинці переносяться на приймочку маточки цієї ж самої квітки. Такий тип запилення відбувається найчастіше всередині пуп'янка, ще до повного розкривання квітки. Самозапилення характерне багатьом культурним рослинам, таким як пшениця, горох, рис, квасоля, і деяким дикорослим видам.

. Штучне запилення проводить людина, вона переносить пилок з тичинок на приймочку маточки. Широко його застосовують у господарстві: садівництві, квітникарстві, лісовому господарстві, овочівництві,. Штучне запилення використовують, коли природне ускладнюється, або для проведення селекційної роботи.

Особливості перехреснозапильних рослин. .

Порівняння будови квітки вітрозапильних і комахозапильних рослин

Робота з підручником с 149-150

 .

 

Ознаки вітрозапильних і комахозапильних рослин

Ознаки

Комахозапильні

Вітрозапильні

1. Великі та яскраві квітки

2. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття

3. Наявність нектару

4. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття

5. Аромат

6. Багато пилку

7. Пилок великий, липкий

8. Утворюють зарості

9. Цвітуть навесні до розпускання листків

 

 

 

Завдання для навчальної групи №1.

1. Визначте пристосування комахозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади комахозапильних рослин.

 

Завдання для навчальної групи №2.

1. Визначте пристосування вітрозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади вітрозапильних рослин.

групи  Створення моделі   найбільш придатної для комахи.

 Приклад моделі: колір різних частин квітки має бути контрастною., на пелюстках, можуть бути  цятки і смужки .які йдуть до центра , у центрі перебувають нектарники.- як на аеродромі: вказано де сідати.

 

 Вибрати з гербарних зразків вітрозапильні .

https://pimg.mycdn.me/getImage?disableStub=true&type=VIDEO_S_720&url=http%3A%2F%2Fvdp.mycdn.me%2FgetImage%3Fid%3D61225503456%26idx%3D4%26thumbType%3D32%26f%3D1&signatureToken=0QgzMABWCqCTq1Zd54CLoQЗапилення птахами

Найменші птахи в світі - колібрі, живляться нектаром тропічних квітів - орхідей, запилюючи їх.

Але колібрі на квітку не сідають. Підлетівши до квіточки, швидко махають крильцями і довгим хоботком дістають з квітки нектар.

Запилення за допомогою птахів називається - птахозапилення.

Запилення тваринами

Великі квіти баобаба, що мають своєрідний аромат, розкриваються лише на одну ніч. Вони приваблюють незвичайних запильників - лемурів і кажанів. Тварини злизують солодкий нектар і переносять пилок.

Запилення водою

Деякі водяні рослини, наприклад, кушир стрілолист, запилюються водою. Такий спосіб запилення називається водо запилення.

 

 

 

 

 Закріплення знань і вмінь. Рефлексія.

Конкурс “Твори Незнайка”

До нас у школу надійшли два листи від жителів квіткового міста. Ви всі, напевно, пам’ятаєте одного з жителів цього міста — Незнайка, якого придумав письменник Ніколай Носов. Незнайко вирішив зайнятися ботанікою, але, як завжди, все наплутав. Ваше завдання — знайти у віршах Незнайка біологічні помилки.

1. Там у полі береза стояла, і її бджола запилювала. (Береза запилюється вітром).

2. Як на нашій грядці розцвів горошок солодкий. Мушки, бджілки налетять — будемо врожай чекати. (Горох — рослина, що самозапилюється).

 

 

 

 

 

Конкурс “Питання від Знайка”

А другий лист — від Знайка. Він також просить вас відповісти на свої запитання, які, на відміну від питань Незнайка, відрізняються ґрунтовністю та правильністю.

1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? (Для залучення нічних комах).

2. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було? (Не було природних запильників — джмелів).

3. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. “Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві”, — подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення).

4. З двох квіток яблуні одна утворила плід, а інша — ні. Чому так відбулося?

( Уоднієї запилення відбулось, а в іншої ні.)

Одна квітка була запилена комахами, а інша — ні).

 

 

Математика + Біологія

 Одна бджола запилює за 1хвилину 10 - 12 квіток.  Скільки квіток  запилить бджола за 1 год, (600- 720квіток).

 Прийом. « Снігова Грудка»

VІ.  Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати  параграф 33 (СТР149-150)

 

1. Скласти кросворд із перевірочним словом «запилення».

2. Підготувати повідомлення про Сергія Гавриловича Навашина.

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку