Тема уроку. Лишайники. Значення лишайників у природі та житті людини.
Мета: вивчити особливості будови та процесів життєдіяльності лишайників; на основі здобутих знань про водорості та гриби формувати вміння доводити, що лишайники-симбіотичні організми; з’ясувати значення лишайників як біоіндикаторів у природі та житті людини; закріпити вміння розпізнавати, порівнювати, аналізувати; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: формування і засвоєння нових знань.
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійна презентація, гербарні екземпляри лишайників, гілочки дерев з лишайниками, роздавальні картки, підручник.
Метод навчання : технологія кооперативного навчання
Форма роботи : групова
Хід уроку
(Перед уроком вчитель об’єднує учнів у групи.)
І. Орг. момент
На трьох кольорових картках надруковані слова видатних людей . Картки розвішані в різних місцях класу
отриманих знань. К.Ушинський
Вчитель пропонує учням відчути себе Шерлоками Холмсами і застосувати дедуктивний метод: знайти, прочитати висловлювання і озвучити, чому саме ці слова взято епіграфами до уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Метод « Дивуй!» (Учень або учениця розповідають заздалегідь підготовлену біблійну легенду)
Згідно з Біблією, коли в євреїв, яких пророк Мойсей вивів з Єгипту, у пустелі закінчився хліб, Бог послав їм їжу, що мала вигляд білих маленьких грудочок . Вони здивовано питали один одного: Ман гу? (Що це таке?) А Мойсей сказав:
Ця небесна пожива мала смак білого хліба з медом і появлялася щоранку протягом шести днів. На шостий день треба було збирати подвійну кількість, бо сьомий день, день відпочинку, треба було святкувати. Від слів "ман гу?" цей хліб, дарунок небесний, стали називати манною. Манна випадала з того часу щодня протягом всіх сорока років, тобто аж поки ізраїльтяни прибули до мети своєї мандрівки.
Вчитель. Припускають, що крупинки, про які розказано в Біблії, це їстівний лишайник, сірі грудочки, якого вітер перекочує по пустелях Африки та Середньої Азії - аспіцилія їстівна. Лишайники нам знайомі. Давайте пригадаємо нашу дорогу до школи. Коли ми йдемо вулицею, ми можемо бачити їх у вигляді плям на корі дерев, стінах будинків, заборах… Коли йдеш лісом і бачиш ось такі структури на деревах (розглядаємо гілочки дерев з лишайниками ) здається, що лісовий дух нагороджує дерева золотими і срібними медалями. Отже, тема уроку…. (слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Російський вчений- природознавець, біолог зі світовим ім'ям Климент Аркадійович Тімірязєв (слайд 2 ) одного разу читав лекцію на тему « Рослина- сфінкс». І яким же було здивування слухачів лекції , коли вони почули всього- навсього лише про лишайники. Чому ж тоді «сфінкс»? Ви дізнаєтесь коли виконаєте вправу « Склади пазл». У 1867 року німецький ботанік Симон Швенденер (слайд 3 )довів, що лишайники – це комплексний організм який представлений ….(на столах кожної групи учнів лежать розрізані малюнки, з фрагментів яких вони повинні зібрати складові лишайника і назвати їх) грибом і водорістю.
Група, яка першою склала пазл робить висновок: лишайники це організми , які складаються з гриба та водорості. (слайд 5)
Установіть відповідність між життєвими процесами і стуктурними компонентами лишайника
Життєві процеси:
Структурні компоненти лишайника:
А – водорість
Б – гриб
(1 –А; 2-Б; 3-Б; 4-А)
За результатам виконаних завдань учні роблять висновок: лишайники – комплексні організми, що складаються з гриба та водорості. Водорість в процесі фотосинтезу утворює органічні речовини, які використовує гриб, а гриб забезпечує водорість водою та мінеральними речовинами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Лишайники – особлива група організмів. Їх вивчає наука – ліхенологія. Тіло лишайника називається слань і як ви вже визначили складається з двох компонентів: гриба та одноклітинної зеленої водорості. Досить довго взаємовідносини гриба і водорості у лишайнику розглядали, як взаємовигідне для обох співжиття. Останнім часом встановлено, що ці взаємовідносини не є абсолютно сталими. За умов нестачі поживних речовин гриби часто паразитують на водоростях і можуть навіть повністю знищити їх. 2. Метод кооперативного навчання
Учні працюють в групах , досліджують певні питання за планом. У кожної групи на столі лежать гербарні екземпляри різних видів лишайників
Група 1. (ст. 199 підручник Остапченко Л. І.)
Група 2. (ст. 200 підручник Остапченко Л. І.)
1.Внутрішня будова лишайників.
Група 3. (ст. 200- 201 підручник Остапченко Л. І.)
1.Особливості зовнішньої будови лишайників.
Група 4. (ст. 201 підручник Остапченко Л. І.)
1. Вегетативне розмноження лишайників
2. Статеве розмноження лишайників
Група 5.(ст. 202 підручник Остапченко Л. І)
Група 6 . Творче завдання.
Обладнання: нитки коричневого кольору, пластилін, папір, скотч, клей тощо
Завдання. Використовуючи цей матеріал змоделювати внутрішню будову гриба.
ІV. Узагальнення знань з теми.
V. Рефлексія
Сьогодні на уроці я…
Мені сподобалось працювати в групі. Тому що…
VІ. Домашнє завдання §53 підручник Остапченко Л. І. ;
Скласти вірш про лишайники, кросворд.
Евристична бесіда.
У ході уроку ми зрозуміли, що лишайники зустрічаються скрізь. =Пригадайте, будь ласка, де ми можемо зустріти ці унікальні організми?
=А як ви думаєте, чому лишайники зайняли місця, недоступні для інших організмів? (мають повільний ріст, повільно накопичують органічні речовини, здатні переносити тривале висушування, стійкі до низьких і високих температур)
Додатковий матеріал для групи1
Лишайники — невибагливі рослинні організми, які оселяються на голому камінні, на неродючих грунтах, на корі дерев, особливо на сухих сучках і стовбурах. Вони більше поширені в напрямі на північ, ніж на південь. Помічено, що лишайники селяться в лісах і тундрах, де особливо чисте повітря. Велика їх кількість розміщена на північному боці стовбура дерев. Тривала нерухомість субстрату — одна з основних умов життя лишайників.
Лишайники вимогливі до світла, можуть переносити посуху, але потребують хоча б періодичного зволоження, тому що процеси фотосинтезу і дихання йдуть лише у вологих середовищах.
Досить вимогливі лишайники до чистоти повітря: багато хто з них гинуть при найменшому забрудненні атмосфери сірчистим газом та іншими речовинами. Станом лишайників можна оцінювати ступінь забрудненості атмосферного повітря.
Додатковий матеріал для групи 2
Досить цікава й внутрішня будова лишайників (мал.) Якщо зробити зріз через його тіло, то під мікроскопом можна помітити, що щільно переплетені гіфи гриба утворюють верхню, а часто й нижню кірочку. Верхня кірочка може бути яскраво забарвлена в різні кольори завдяки пігментам, що містяться у гіфах. Усередині ли-шайника гіфи переплетені не так щільно й утворюють його серцевину. Саме там розташовані клітини водорості або ціанобактерії. В одних лишайників ці клітини поширені більш-менш рівномірно по всій серцевині, в інших - зібрані в один шар (мал. ).
Додатковий матеріал для групи 3
Особливості зовнішньої будови лишайників
1. У накипних лишайників слань має вигляд забарвленої кірочки або нальоту, що приростає дуже щільно до субстрату. Товщина кірочки різна – від ледь помітного накипу до 0,5 см; діаметр від кількох мм. до 20-30 см. Ростуть на поверхні ґрунтів гірських порід, корі дерев і кущів, деревині, що гниє. Вони невибагливі й найпоширеніші
Пармелія
Ксанторія
Цетрарія
Кладонія
Уснея
Група 4
Розмноження лишайників.
Лишайники, як цілісні організми розмножуються вегетативно: часточками слані або спеціальними утвореннями і статево.
Вегетативне розмноження відбувається ділянками тіла, яке називається слань. Вони відламуються від нього і поширюються за допомогою вітру, води чи тварин.
А ще є мікроскопічні кульки, які формуються у середній частині тіла лишайника – всередині слані. Коли вони дозрівають лишайник розривається і ці кульки розносяться вітром.
Статеве розмноження відбувається за допомогою спор. Ростуть лишайники дуже повільно.
Група 4
Розмноження лишайників.
Лишайники, як цілісні організми розмножуються вегетативно: часточками слані або спеціальними утвореннями і статево.
Вегетативне розмноження відбувається ділянками тіла, яке називається слань. Вони відламуються від нього і поширюються за допомогою вітру, води чи тварин.
А ще є мікроскопічні кульки, які формуються у середній частині тіла лишайника – всередині слані. Коли вони дозрівають лишайник розривається і ці кульки розносяться вітром.
Статеве розмноження відбувається за допомогою спор. Ростуть лишайники дуже повільно.
Група 5 . Творче завдання.
Обладнання: нитки коричневого кольору, пластилін, папір, скотч, клей тощо
Завдання. Використовуючи цей матеріал, а також схему внутрішньої будови лишайника змоделювати внутрішню будову гриба.
Група 5 . Роль лишайників у природі та житті людини
Групам роздається текст, з яким потрібно попрацювати кожному учаснику індивідуально.
Читання тексту з помітками.
+ - «це я знаю»
! - «це цікаво»
? - «ця інформація вимагає пояснень»
Лишайники поширені по всій земній кулі. Вони відіграють важливу роль у природі, як продуценти біомаси
IV. Закріплення матеріалу.
Біологічна гра від розумника . знайди помилки.
Правильне / неправильне твердження.
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Закінчити речення.
Сьогодні я задумався…
Мене зацікавило…
Я хотів би більше взнати…
VI. Домашнє завдання: § 58; дізнатись, які лишайники занесені до Червоної книги України.
.
Б. Пластинчатое слоевище листоватых лишайников немного поднято над поверхностью, прикреплено и похоже на листок.
В. Слоевище кустистых лишайников и правда напоминает кустики, которые растут на поверхности грунта, особенно в тундре.
3) Размножение лишайников.
Как целостный организм, лишайник размножается вегетативно, т.е. кусочками слоевища или особыми шаровидными образованиями, в которых среди нитей гриба размещены клетки водорослей.
Станция «Исследовательская».
Работа с учебником. Пользуясь учебником, а также знаниями, полученными на уроке и личным опытом, ответьте на вопрос: каково значение лишайников в природе и хозяйственной деятельности человека?
Значение лишайников в природе:
Значение лишайников в жизни и хозяйственной деятельности человека:
Станция «Экологическая».