Урок 6 клас "Пагін. Видозміни пагонів. Лабораторне дослідження "Будова видозмінених пагонів"

Про матеріал
Інтегрований урок біології 6 клас "Пагін. Видозміни пагонів. Лабораторне дослідження "Будова видозмінених пагонів"
Перегляд файлу

Шелудько Галина Григорівна вчитель біології вищої кваліфікаційної категорії

Лиманецького закладу повної загальної середньої освіти

Бериславської районної ради Херсонської області

                                                     Анотація

Під час проведення  інтегрованого уроку біології  у 6 класі на тему:

« Пагін. Видозміни пагонів. Лабораторне дослідження «Будова видозмінених пагонів»»

Учні працюючі у парах  формують поняття  про процеси  життєдіяльності  рослинного  організму, поняття про видозміни пагонів, їх будову і різноманітність як результат пристосування до умов середовища; з’ясовують функції  видозмінених пагонів, їхнє значення у природі та житті людини ; розвивати  творчий потенціал, дослідницькі навички.

Цей матеріал можна використати на уроках біології, хімії, основ здоров’я.

 

Біологія  6 клас.

Інтегрований  урок.

Тема уроку:  «Пагін . Видозміни  пагонів. Лабораторне дослідження  «Будова видозміненних пагонів».

МЕТА  УРОКУ:    сформувати  і поглибити  знання учнів про пагони і їх різноманітність, значення для рослини; розвити пізнавальний  інтерес про видозміни пагонів у зв’язку  з адаптацією життя на суходолі, встановити  загальні риси у будові надземних  і підземних пагонів ; продовжувати  формувати  вміння працювати у групах, оформлювати лабораторні роботи, робити висновки;  виховувати екологічну  культуру.

ОБЛАДНАННЯ:  таблиці «Пагін та його видозміни», фото та малюнки  рослин, природній матеріал (бульби картоплі ,цибулини ріпчастої цибулі), індивідуальні картки,мікроскопи, спиртовий розчин йоду, піпетки, страви  з картоплі і цибулі. Відеофільм «Видобування крохмалю у промисловості.»

ТИП  УРОКУ:  вивчення нового матеріалу.

          Девіз   уроку.      В природі   безліч  таємниць,

                                         Які  людина  прагне зрозуміти.

                                          Навколо нас нема дрібниць,

                                          І магію не можна пропустити.

                                           ХІД   УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ.

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

Слово вчителя.  Працюємо  наполегливо, мислимо  швидко, відповідаємо правильно!

Ми зараз вивчаємо  вегетативні органи рослин.

  1. Вправа «Інтелектуальний  конструктор».

Робота на дошці.  Учень  з термінів складає опорну схему «Вегетативні  органи рослини.»

(корінь, пагін,головний, листок, додаткові, стебло,генеративна, брунька,вегетативна.)

2. Вправа «Термінологічний кошик.»  Дати усно визначення термінам які розміщені на дошці.

3. Біологічні задачі. (домашнє завдання за бажанням.)

    А) На двох ділянках була посаджена картопля одного сорту. Одна ділянка була під яблунями, а інша – на відкритому місці. Догляд був однаковим. З якої ділянки і чому зібрали більший урожай?

Відповідь.(З відкритої ділянки зібрали більший урожай картоплі,так,як у цих рослин фотосинтез протікав  інтенсивніше, і тому процес накопичення органічних речовин проходив швидше.)

Для  покращення врожаю треба кущі картоплі підгортати бо на пагонах розвиваються додаткові коріння і краще живлять рослину.

Б). Підземні пагони картоплі і топінамбура(бульби) під  дією світла зеленіють, а підземні органи жоржини – ні. Чому?.

Відповідь. (Видозмінені  корені жоржини не мають властивість зеленіти на світлі, тому ,що це частина кореня ,а у картоплі і топінамбура це видозмінені пагони.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Вправа «Хвилинка народознавства». Прислів’я, загадки.

А). Усі  мене знають,другим хлібом називають. (картопля.)

Б).Я виросла на грядці ,характер мій бридкий,куди я не прийду всіх до сліз доведу.(цибуля).

В).Я рослина садова, довгі вуса маю, плоди корисні і смачні - це я добре знаю.(полуниця.)

Г). Хто  ховає під кущі наші супи  та борщі? (картопля.)

Д).І печуть мене і варять, і їдять мене і хвалять, бо я добра. (картопля.)

СЛОВО  ВЧИТЕЛЯ: Крім  основних  функцій, які ви згадали, пагони рослин, можуть виконувати  ряд додаткових функцій, при цьому  змінюючи  свою будову. Подивіться на ваш стіл і виберіть пагони. Не всі пагони ви змогли розпізнати. Чому?.  Бо вони видозміненні.

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ.   Які є види видозміни пагона? Які функції вони виконують?

ІV. ВИВЧЕННЯ   НОВОГО   МАТЕРІАЛУ.

Складання разом з учнями схеми. Запис на дошці і у зошиті.

                                          Видозміни  пагонів.

 

                    Наземні:                                      Підземні:

                   -вуса                                           -кореневище

                   -колючки                                    -бульба

                    -вусики                                      -цибулина

      РОБОТА  У ПАРАХ.  (згадали  правила роботи  у групі)  Метод «Навчаючись - учусь.» (кожна пара отримує картки з зображенням видозміни пагонів . Опрацювати текст параграфа  і дати  відповідь на запитання)

-Тип видозміни.

-Особливості будови.

-Яка це рослина.

-Значення  видозміни.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ: Ми зараз більш детальніше зупинемося на вивчені видозмінених пагонів у таких рослин, як картопля і цибуля ріпчаста .Бульбу і цибулю ви  знаєте і полюбляєте, а чи все ви знаєте про ці рослини?  Історію  введення картоплі   у культуру дослідили ваші однокласники які  зроблять  нам  повідомлення.

-1-й  учень.   У пошуках  їжі людина  здавна шукала  їстівні коріння та бульби. Яких тільки скарбів не було у скринях  Христофора  Колумба та інших мореплавців. Іспанські каравели, які досягли  берегів Нового Світу,повертаючись  на батьківщину ,везли  коштовне каміння , прянощі, прикраси і небачені у Європі екзотичні плоди - довгасті  бульби із шорсткою оболонкою. Ці  плоди називали «земляні  яблука». Більшість ботаніків  вважають, що картопля походить із високогір’я   Анд - тропічної    частини  Південної Америки ,а також  із помірних  широт  центрального Чилі.

У Європі посівні площі «земляні  яблука»  завоювавали  поступово. Подекуди  їх почали розводити як  рідкісну  квітку. В Італії Ватикан дав указівку поширити рослину по всій країні. Саме тут «земляні яблука» і одержали  свою назву – картопля  . Дедалі  частіше чутки  про  дивовижну рослину проникали в Росію. Цар Петро І перебуваючи у далекій закордонній  подорожі надіслав  графу Шереметьєву незвичайний  заморський дарунок. Петро І збагнув, що  картопля –поживна та врожайна культура, яка з часом стане  важливим продуктом харчування населення країни. З часом картопля  з’явилася  й на селянських городах.

-2-й учень.  Нині  картоплю називають, другим хлібом  .І ця назва  цілком  справедлива. Зараз нам навіть важко уявити  стіл без страв із картоплі  . А які страви ви знаєте? Цю культуру  вирощують повсюдно, і площі  збільшуються. Подивіться на стіл, де ми з вами зібрали різні сорти картоплі,які вирощують на наших городах:(«Кримська роза», «Розара», «Гранада», «Веснодар», «Невський».

       А зараз ми послухаємо повідомлення  учня про результати своєї дослідницької роботи з пророщення  цибулі  городньої

Я поставив у стакан з водою цибулину .Через  4 дні з,явилися корінці ,а потім через10 днів зелені листки. Коли листочків  виросло багато я їх скуштував . Отже-  зробіть на підвіконні мінні-город  і вирощуйте цибулю вдома. Вона смачна, поживна,екологічно чиста і економічно вигідна культура.

Чи ви використовуєте цибулю?   Так. Коли в мене нежить,я закапую ніс розведеним  у воді соком цибулі. А для профілактики  простудних захворювань треба вживати у їжу сиру  цибулю.  У давнину мореплавці запасалися цибулею для  лікування цинги. Цибуля багата вітаміном «С».

       Зараз ви попрацюєте виконуючи лабораторне дослідження.( Згадайте Т/Б. )

Мета:   розглянути бульбу картоплі і цибулину цибулі городньої і довести, що вони є видозміни пагона.  Працюємо за інструктивними картками.

1. Розглянути зовнішній вигляд картоплі , знайти вічка.

2. Знайти на зрізі бульби  картоплі  шари подібні до шарів зрізу стебла.

3. На зріз бульби картоплі нанести піпеткою краплю стиртового розчину йоду. Спостерігати під мікроскопом.  Записати.( клітини заповненні крохмальними зернами  синього кольору)

4. Розглянути  цибулину цибулі городньої. Зовнішній вигляд і у розрізі. Замалювати схематично та зробити позначки( денце,м’ясисті  луски, брунька, сухі луски.

5. Зробити  висновок . Цибулина цибулі  городньої є видозміна пагона. Бульба картоплі  є коротким потовщеним  видозміненим  пагоном у якому запасаюча речовина-крохмаль.

 -       Чи використовуєте ви вдома крохмаль?   Так. Частіше ми купуємо у магазині картопляний крохмаль для  приготування страв.( кисіль молочний , фруктовий,додаємо у муку.

-     А де ще використовують крохмаль? У фармакологічній промисловості ,як допоміжна речовина для виготовлення  ліків.

 - Яке значення має крохмаль для рослини повідомить нам учениця  10 класу.

Повідомлення учня

Крохмаль –це органічна речовина ,яка накопичується у рослинному організмі  картоплі, а саме у її бульбі.  Коли  щільна коркова  тканина  бульби до весни стане тоншою й почне пропускати тепле повітря і вологу, крохмаль починає поступово перетворюватися на цукор, а бруньки бульби живляться розчином цукру і ростуть. Ось чому проростаючи бульби картоплі стають солодкуваті  на смак. Крохмаль –це вуглевод , який необхідний для людського організму, він дає нам енергію для життєдіяльності, але надмірне вживання вуглеводних продуктів харчування у їжу призводить до захворювань, і одна з них-ожиріння.

     Чи знаєте ви як добувають крохмаль? Ні. Зараз ми переглянемо відеофільм. «Добування крохмалю у промисловості.»

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ.

Тестові завдання.

  1. Вкажіть підземний видозмінений пагін.

а)кореневище лепеху     б) вусики винограду   в )колючки кактусу  г) пастки  росички.

       2.    Вкажіть  рослину,яка має  підземний видозмінений  пагін-цибулину.

             а) гладіолус  б) цибуля городня   в) щавель   г) пирій повзучий

V.  ПІДСУМОК.  Вправа « Мікрофон»

  -  Чи правда ,що бульба картоплі і цибулина цибулі городньої- видозміни пагона.

          ВИСТАВЛЕННЯ І КОМЕНТУВАННЯ  ОЦІНОК

VІ. ДОМАШНЄ    ЗАВДАННЯ.  Опрацювати текст параграфа,дати відповідь на запитання (усно).

Підготувати цікавинки про листки.  Скласти  кросворд про листки.

Література.

  1. Біологія. Повний комплект для тематичного оцінювання: 7-9 класи\Упор. К.М.Задорожній-Х:Вид.група «Основа», 2006.-224с.-(Б-ка журн.»Біологія»; Вип.3(39)).
  2. Біологія: підручник для 6класу загальноосвітнього навчального закладу\ І. Ю. Костіков та ін.-К.: Видавничий дім»Освіта»; 2014.- 256с. іл..
  3. Волкова Т.І., Нєчаєва Ю.Л.  Біологія.-Х.: ФОП Співак В.Л., 2012.-416с.-(Серія «Практичний довідник»).
  4. Д.К.Богданова. Біологія: Довідник школяра та студента-Донецьк:ТОВ ВКФ «БАО»;2003.-592с.
  5. Котик Т.С. Біологія 6 клас. Матеріали до уроків.-Харків: Торсонг,2000.-320с.
  6. Лук’янова Л.Б. Основи екології: Навч. посіб.-К.: Вища школа, 2000.-327с.: іл..
  7. Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи (Авт.-упоряд.: Н.Ю.Матян.-2-е вид.,перероб.,допов.-К.: Генеза.2004.-248с.:іл.
  8. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод.посіб.\О.І.Пометук та ін. за ред.. О.І.Пометук.-К.: Видавництво А.С.К.,2004.-192с.:іл..
  9. Упатова І.П. «Авторські уроки з біології, 6-11 класи.»-Х.: Веста: Видавництво»Ранок»,2005.-192с.

10. Інтернет ресурси. Вступ до біології та ботаніки.  «Ботаніка та ознаки характерні для рослин.»

11.  biovin. ua.  портал   вчителів біології Вінниччини.

 

 

 

 

docx
Додано
2 жовтня 2019
Переглядів
4541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку