Українська література 6 клас
Тема : Література рідного краю. Оповідання Б. Грінченка «Грицько»
Мета: ознайомити оглядово учнів з біографією земляка Б. Грінченка, проаналізувати виховний потенціал оповідання «Грицько» , схарактеризувати образи героїв твору, простежити стосунки між людьми; розвивати спостережливість, увагу, творчий потенціал дітей; виховувати почуття добра, милосердя, співпереживання, моральні чесноти.
Тип уроку: урок літератури рідного краю
Обладнання: тексти твору, картки, виставка творів, портрет письменника, дошка, зошити, презентація
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда за змістом оповідання, складання асоціативного ґрона «Добро», читання в особах, вибіркове читання, «хмарки слів», робота в парах
Епіграф : Поспішайте творити добро
О.Довженко
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Організаційний момент Слайд 1
- Доброго дня Вам, дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра,що заіскрилися на ваших обличчях, ми й розпочнемо урок літератури рідного краю.
Сьогодні на уроці ми будемо опрацюємо твір письменника-земляка, який усе своє життя відстоював ідеали добра й любові, благородні людські почуття. А ім’я цього письменника – Борис Грінченко.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку Слайд 2
- Отже, тема нашого уроку : « Література рідного краю. Оповідання Б. Грінченка «Грицько». Познайомимося коротко з біографією нашого земляка,проаналізуємо виховний потенціал оповідання «Грицько» , схарактеризуємо образи героїв твору, простежимо стосунки між людьми; розвиватимемо спостережливість, увагу, творчий потенціал; виховуватимемо моральні чесноти.
- Епіграфом уроку є слова видатного українського письменника О. Довженка: « Поспішайте творити добро». Слайд 3
ІІІ. Опрацювання матеріалу
- Чим цікавий для нас Б.Грінченко ?
З’ясуємо, переглянувши відео
Отже, наш земляк був учителем, письменником, поетом
В нашій бібліотеці є такі книги Б.Грінченка…
Для вашого віку- це… (показую)
Глибоке знання народного життя, біль за дітей і спонукали сільського вчителя взятися за перо.
Так з’являються оповідання, в яких змальовані епізоди із життя селян, показані взаємини дітей і дорослих, думки і переживання маленьких героїв.
- Пригадайте, що таке оповідання. Звірте свої знання Слайд 5 (ТЛ)
Оповідання – невеликий прозовий твір, в якому зображується одна головна подія з життя головного героя.
Яке враження на вас справило оповідання «Грицько»? (Сподобалося чи ні? Вразило чи ні?)
- Діти! Зараз проаналізуємо оповідання. Спочатку з’ясуємо значення маловідомих слів (читають діти)
1) Словникова робота Слайд 6
Петрівка (також Пе́трів піст; Апостольський піст) — один із чотирьох багатоденних постів церковного року. Кінець Петрівки завжди припадає 12 липня — на свято Святих апостолів Петра і Павла.
Круча- високий стрімкий берег; урвище
Сажень- давньоруська одиниця вимірювання відстані, об’єму та площі,
1 сажень – 2,134 м
2) Бесіда з вибірковим читанням Слайд 7
- Прочитайте перше речення оповідання.
- Чого Грицько був такий веселий, радий? Як ці слова називаються?
- Зачитайте опис бублика.
-- Чому Грицько не одразу з’їв бублик?
- Кого Грицько зустрів у садку?
- Що ви дізналися про життя Семена та його батьків?
- Як жили сусіди?
- Як батьки Грицька пояснювали похмурість сусідки Мотрі?
- Чию думку спочатку поділяв Грицько? (мами)
- Чому мати не дозволяла Семену рвати вишні у власному садку? Зачитайте. (Мати не дають їсти – кажуть: «Продам та хоч на спідницю собі наберу та тобі чоботи дам пошити… А то, кажуть, саме рам’я на нас таке, що й люди…»)
3) Читання за дійовими особами Слайд 8
Почитаймо за дійовими особами уривок від слів: «Скрик був голосний…» до слів : «А потім роздумавсь…»(Розподіл ролей :автор, мати, Грицько, Семен )
4) Розгляньте фото П.А. Лук’яненка «Круча» Слайд 9
- Як це фото пов’язане з подіями оповідання?
5) Бесіда з вибірковим читанням
Як це його характеризує? (благородний)
Після яких роздумів Грицька?
6) Робота в парах на картках Слайд 11
Завдання на встановлення відповідності
Перевіримо .
ІV. Закріплення вивченого
Запишіть у зошити у дві колонки Грицько, Семен. Читаємо характеристику і записуємо під тим іменем, кого це стосується ( читають діти, зразу записуємо)
V. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Дайте відповіді на запитання Слайд 15
1. Чого мене навчило оповідання «Грицько»?
2. Кому з героїв твору я співчуваю, симпатизую?
3. Чи згодні ви зі словами О Довженка, що треба поспішати творити добро?
4. А що треба робити, щоб вважали вас доброю людиною?
VI. Домашнє завдання Слайд 16
Завдання на вибір:
1. Записати прислів’я та приказки про дружбу, добро, стосунки між людьми.
2. Скласти кросворд за прочитаним твором.
3. Написати продовження (фанфік) оповідання Б.Грінченка
« Грицько»
VII. Заключне слово вчителя Слайд 17
І хочу закінчити урок словами нашого земляка
Як сонце могуче,
Таким будь і ти:
На доброго й злого
Ти рівно світи,
Освічуй їм шлях,
Щоб до правди іти.
- Діти, дякую за роботу на уроці. Урок закінчено.