Урок на тему: " Література рідного краю. Б.Грінченко. Оповідання "Грицько"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе вчителю підготуватися до уроку літератури рідного краю в 6 класі
Перегляд файлу

Українська література 6 клас

Тема : Література рідного краю. Оповідання Б. Грінченка  «Грицько»

Мета: ознайомити оглядово учнів з біографією земляка  Б. Грінченка, проаналізувати  виховний потенціал оповідання «Грицько» , схарактеризувати  образи героїв твору, простежити стосунки між людьми; розвивати спостережливість, увагу,   творчий потенціал дітей; виховувати почуття добра, милосердя, співпереживання, моральні чесноти.

Тип уроку: урок літератури рідного краю

Обладнання: тексти твору, картки,   виставка творів,  портрет письменника, дошка, зошити, презентація

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда за змістом оповідання, складання асоціативного  ґрона  «Добро»,   читання в особах, вибіркове читання, «хмарки слів», робота в парах

Епіграф :                                                               Поспішайте творити добро

О.Довженко

Хід  уроку

 І. Мотивація навчальної діяльності

1. Організаційний момент           Слайд 1

- Доброго дня Вам, дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра,що заіскрилися на ваших обличчях, ми й розпочнемо урок літератури рідного краю.

Сьогодні на уроці ми будемо опрацюємо  твір письменника-земляка, який усе своє життя відстоював ідеали добра й любові, благородні людські почуття. А ім’я цього письменника – Борис Грінченко.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку       Слайд  2

- Отже, тема нашого уроку : « Література рідного краю. Оповідання Б. Грінченка  «Грицько».  Познайомимося коротко з біографією нашого земляка,проаналізуємо виховний потенціал оповідання «Грицько» , схарактеризуємо образи героїв твору, простежимо стосунки між людьми; розвиватимемо спостережливість, увагу,    творчий потенціал; виховуватимемо  моральні чесноти.

- Епіграфом уроку є слова видатного українського письменника О. Довженка:  « Поспішайте творити добро».  Слайд  3

  • Діти,а що ви вкладаєте в поняття добро? Які асоціації у вас з цим словом?  Слайд 4
  •       Запишіть у зошити дату і тему уроку

ІІІ. Опрацювання матеріалу

  1. Знайомство з біографією

- Чим цікавий для нас Б.Грінченко ?

З’ясуємо,  переглянувши відео

  • Де народився Б. Грінченко? 
  •  Ким же був  Б. Грінченко? 

Отже, наш земляк був учителем, письменником, поетом

 В нашій бібліотеці є такі книги Б.Грінченка…

Для вашого віку- це… (показую)

 

Глибоке знання народного життя, біль за дітей і спонукали сільського вчителя взятися за перо.

Так з’являються оповідання, в яких змальовані епізоди із життя  селян, показані взаємини дітей і дорослих, думки і переживання маленьких героїв.

- Пригадайте,  що таке оповідання. Звірте свої знання Слайд 5 (ТЛ)

Оповідання – невеликий прозовий твір, в якому зображується одна головна подія з життя головного героя.

Яке враження на вас справило оповідання «Грицько»? (Сподобалося чи ні? Вразило чи ні?)  

  1. Аналіз твору

       -  Діти!  Зараз проаналізуємо оповідання. Спочатку з’ясуємо значення маловідомих слів  (читають діти)

     1)  Словникова робота   Слайд 6

Петрівка (також Пе́трів піст; Апостольський піст) — один із чотирьох багатоденних постів церковного року. Кінець Петрівки завжди припадає 12 липня — на свято Святих   апостолів Петра і Павла.

Круча- високий стрімкий берег; урвище  

Сажень- давньоруська одиниця вимірювання відстані, об’єму та площі, 

 1 сажень – 2,134 м   

2)  Бесіда з вибірковим читанням     Слайд 7

- Прочитайте перше речення оповідання.

- Чого Грицько був такий веселий, радий? Як ці слова називаються?

-  Зачитайте опис бублика.

-- Чому Грицько не одразу з’їв бублик?

- Кого Грицько зустрів у садку?

-  Що ви дізналися  про життя Семена та його батьків?

- Як жили сусіди?

- Як батьки Грицька пояснювали  похмурість сусідки Мотрі?

- Чию думку спочатку поділяв Грицько? (мами)

      -  Чому мати не дозволяла  Семену  рвати вишні у власному садку? Зачитайте. (Мати не дають їсти – кажуть: «Продам та хоч на спідницю собі наберу та тобі чоботи дам  пошити… А то, кажуть, саме рам’я на нас таке, що й люди…»)

  • Чи виправдовує така складна ситуація Семена?
  • Що змусило Грицька налаштуватися до бою?

3) Читання   за дійовими особами  Слайд 8

Почитаймо за дійовими особами уривок від слів: «Скрик був голосний…» до  слів : «А потім роздумавсь…»(Розподіл ролей :автор, мати, Грицько, Семен  )

  • Чи правильно зробив Семен, коли сказав матері, що Грицько хотів його побити? Чому? ( Ні. Нечесно)

4) Розгляньте фото П.А. Лук’яненка «Круча»   Слайд 9

- Як це фото пов’язане з подіями оповідання?

       5) Бесіда з вибірковим читанням   

  • Чому  Семен хотів вихопити бублика в Грицька?
  • Як ви ставитеся до цього вчинку?
  • Що сталося з Семеном?
  • Прочитайте уривок від слів: «Усе зробилося так швидко…» - до слів: «Він випірнув зараз же…»  Слайд 10
  • Чому Грицько, ризикуючи власним життям,  кинувся рятувати Семена?

Як це його характеризує? (благородний)

  • Чи змінилося у Грицька ставлення до Семена та його матері? А як саме?

Після яких роздумів Грицька?

6)  Робота в парах  на картках         Слайд 11

Завдання на встановлення відповідності

  1. Мати Семена хотіла придбати за вишні …                       Бриль
  2.  Грицько нарвав вишень у …                                             Спідниця, чоботи
  3.  Високий стрімкий берег                                                    Піст         
  4. Петрівка                                                                                Бублик
  5. Більший від голови                                                              Круча

Перевіримо . 

ІV. Закріплення вивченого

  1. Схарактеризуйте  героїв, вибравши їхні риси із  «Хмаринок слів»  Слайд 12

Запишіть у зошити у дві колонки Грицько, Семен. Читаємо характеристику і записуємо під тим іменем, кого це стосується ( читають діти, зразу записуємо)

  1. Чи схожі образи  твору? (Вони повністю протилежні)
  2. Як це явище називається в українській мові?
  3. А чи є що спільне у героїв? (сільські діти, невеликі, років 10)
  4. А тепер «поговоріть» з героями (на вибір). Висловте свої побажання , поради, застереження. Розпочати речення можна так: Семене, я бажаю тобі…     Слайд 13,14

V. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Дайте відповіді  на запитання   Слайд 15

      1. Чого мене навчило оповідання «Грицько»?

       2. Кому з героїв твору я співчуваю, симпатизую?

            3. Чи згодні ви зі словами О Довженка, що треба поспішати творити     добро?

      4. А що треба робити, щоб вважали вас  доброю людиною?

VI. Домашнє завдання  Слайд  16

Завдання на вибір:

       1. Записати прислів’я та приказки про дружбу, добро, стосунки між   людьми.

2. Скласти кросворд за прочитаним твором.

3.  Написати  продовження (фанфік) оповідання Б.Грінченка 

« Грицько»

        VII. Заключне слово вчителя       Слайд 17

І хочу закінчити урок словами нашого земляка

                                     

          Як сонце могуче,

Таким будь і ти:

На доброго й злого  

Ти рівно світи,

Освічуй їм шлях,

Щоб до правди іти.

 

- Діти, дякую за роботу на уроці. Урок закінчено.

docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
633
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку