Урок на тему " Мішані числа " . Конспект уроку розширений . Містить усі матеріали для уроку. Це урок на вивчення нової теми.У конспекті використано цікаві матеріали до уроку.
Тема. Мішані числа.
Мета: сформувати поняття «мішане число», «ціла і дробова частина числа; формування алгоритмів виділення цілої частини з неправильного дробу та запис мішаного числа у вигляді неправильного дробу; навчити учнів застосовувати названі алгоритми під час розв’язування вправ.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютерна презентація; педагогічний програмний засіб
“Математика, 5 клас” для загальноосвітніх закладів.
Хід уроку
№ |
Назва етапу уроку |
Методи та прийоми |
1 |
Перевірка домашнього завдання |
Робота консультантів |
2. |
Актуалізація опорних знань |
1)Математичний диктант (робота в парах) 2) Робота в групах 3) Комп’ютерне тестування 4)Математичний кросворд |
3. |
Мотивація навчальної діяльності |
Рефлексія |
4. |
Сприйняття нового матеріалу |
Комп’ютерна презентація
|
5. |
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу |
Звернення до класу |
6. |
Підсумок
|
Рефлексія Самооцінка |
7. |
Домашнє завдання
|
|
1. Перевірка домашнього завдання.
Виконання вправ перевіряємо за допомогою консультантів з місця.
2. Актуалізація опорних знань
1) Математичний диктант з наступною взаємоперевіркою.
Учні отримують аркуші паперу, на яких виконують завдання математичного диктанту. (Комп’ютерна презентація) .
Демонструють слайди із запитаннями. Учні дають на них відповідь. Після виконання, обмінюються аркушами, і виконують взаємоперевірку, спираючись на «слайди-відповіді», ставлять оцінку. Після чого аркуші здають вчителю.
2) Наступне завдання виконуємо по рядах.
І ряд.
Записати в зошиті правильні доби:
а) із знаменником 13; Що можна сказати про їх кількість?
б) із чисельником 15; Що можна сказати про їх кількість?
в) при яких натуральних значеннях х обидва дроби будуть правильні. Що можна сказати про їх кількість?
ІІ ряд.
Записати в зошиті неправильні доби:
а) із знаменником 13; Що можна сказати про їх кількість?
б) із чисельником 15;Що можна сказати про їх кількість?
в) при яких натуральних значеннях х обидва дроби будуть неправильні. Що можна сказати про їх кількість?
3) Комп’ютерне тестування.
Два учні виконують завдання за комп’ютером.
4) Математичний кросворд .
Пропонується учням які першими справились із завданням.
1. |
д |
р |
і |
б |
||||||
2. |
ч |
и |
с |
е |
л |
ь |
н |
и |
к |
|
3. |
з |
н |
а |
м |
е |
н |
н |
и |
к |
|
4. |
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
5. |
п |
о |
р |
і |
в |
н |
я |
н |
н |
я |
6. |
д |
і |
л |
е |
н |
н |
я |
|||
Запитання
1. Коли один предмет або одиницю виміру ділять на рівні частини , отримують?
2. Число записане над рискою дробу, називають?
3. Число, що показує на скільки рівних частин поділили щось ціле?
4. Дріб, у якого чисельник менший від знаменника, називається?
5. Визначення який із дробів більший або менший ?
6. Риску дробу можна розглядати як знак ?
Розв’язавши кросворд правильно, у виділених клітинках отримаєте букви, склавши які – матимете свою оцінку.
3. Мотивація навчальної діяльності
Ви вже вивчили натуральні числа, знаєте що існують дробові числа. Але в житті зустрічаються ситуації коли ви маєте справу одночасно і з натуральними числами та дробами. Ви можете виразити в метрах 6 см, у годинах 18 хв.і т. д. А як виразити в кілограмах 6 кг 100 г, в гривнях – 15 грн 20 коп ?
Тема нашого уроку – «Мішані числа».
Мета: сформувати поняття «мішане число», «ціла і дробова частина числа; навчитись виділяти цілу частину з неправильного дробу та записувати мішане число у вигляді неправильного дробу; навчитись застосовувати алгоритми під час розв’язування вправ.
Відповідно до мети уроку поставте собі цілі, над досягненням яких ви будете працювати на сьогоднішньому уроці.
4. Сприйняття нового матеріалу
Основні моменти відмітимо в зошиті.
Число можна записати у вигляді суми двох дробів, наприклад, так: Оскільки , то .
Кожний із неправильних дробів і ми записали у вигляді суми натурального числа і правильного дробу. Зрозуміло, що так можна записати будь-який неправильний дріб, у якого чисельник націло не ділиться на знаменник.
Такі суми, як прийнято записувати коротше:
= (читають: «дві цілих п'ять сьомих»), (читають: «чотири цілих одна п'ята»).
Число називають мішаним числом. При цьому натуральне число 2 називають цілою частиною мішаного числа, а правильний дріб - його дробовою частиною.
Ось ще приклади мішаних чисел: До речі, такі числа, як мішаними не називають.
Отже, будь-який неправильний дріб, у якого чисельник не ділиться на знаменник націло, можна записати у вигляді мішаного числа.
Якщо чисельник неправильного дробу ділиться націло на знаменник, то цей дріб дорівнює натуральному числу.
Наприклад,
Навчимося записувати неправильний дріб у вигляді мішаного числа, тобто виділяти (знаходити) його цілу і дробову частини.
Маємо:
А як здогадатися, що число 22 слід записати саме так:
22 = 20 + 2?
Ти вже знаєш, що = 22 : 5. І якщо виконати ділення з остачею, то отримаємо 22 = 5 • 4 + 2, де 4 - неповна частка, 2 - остача, тобто 22 = 20 + 2. Число 4 і є ціла частина мішаного числа, а число - чисельник його дробової частини.
Щоб неправильний дріб, у якого чисельник націло не ділиться на знаменник, перетворити в мішане число, треба чисельник поділити на знаменник. Отримана неповна частка буде цілою частиною мішаного числа, а остача — чисельником його дробової частини.
Приклад 1. Перетворіть неправильний дріб у мішане число.
Поділимо чисельник дробу на знаменник:
Частка 16 – це ціла частина числа, а остача дорівнює 4. Отже, .
Частка 16 – це ціла частина числа, а остача дорівнює 4. Отже, .
Приклад 2. Перетворіть мішане число у неправильний дріб.
Пригадаймо правило. Щоб мішане число перетворити у неправильний дріб, треба цілу частину помножити на знаменник дробової частини і до отриманого добутку додати чисельник дробової частини. Ця сума є чисельником неправильного дробу, а його знаменник дорівнює знаменнику дробової частини мішаного числа.
Запишемо: .
Щоб додати два мішаних числа, треба окремо додати їхні цілі та дробові частини.
Якщо дробова частина зменшуваного більша або дорівнює дробовій частині від'ємника, то можна скористатися таким правилом: щоб відняти два мішаних числа, треба від цілої і дробової частин зменшуваного відняти відповідно цілу і дробову частини від'ємника.
Коротко записують:
;
5. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
Дайте відповідь на такі запитання:
6. Підсумок
На початку уроку ви ставили перед собою цілі, над якими працювали колективно та індивідуально. Розкажіть:
7. Домашнє завдання
П.26 ст. 182-185. вивчити правила. №745,747,749.