ВІДДІЛ ОСВІТИ ПРИЛУЦЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ОБИЧІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ
ПРИЛУЦЬКОГО РАЙОНУ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
_____________________________________________________________
17520 с. Обичів Прилуцького району, Чернігівської області, вул. Незалежності, 31 тел. (04637)6-89-22
Авторський урок
Урок англійської мови у 1 класі
на тему: «Моє улюблене свято».
Лесенко Тетяна Миколаївна
2018 р.
Анотація до уроку англійської мови «Моє улюблене свято» 1 клас.
В матеріалах подано розробку уроку до теми «My favourite holiday» з англійської мови у 1 класі, а також дидактичні та відеоматеріали.
Урок побудований згідно нового Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 87 і відповідає вимогам Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом О. Я. Савченко, яку обрала наша школа.
Тема розділу за календарним плануванням – “My Family. Holidays”, яка включає в себе теми: “This is my family”, “This is my dad, this is my mom”, “This is my grandma and this is my grandpa”, “Holidays in my family” “Merry Christmas!” Теми «Сім’я» та «Свята» взаємопов’язані, тому вивчаються одночасно. Розроблений урок був продовженням вивчення даного розділу.
Тема, мета, структура уроку, форми та методи роботи відповідають віку учнів, їх інтересам, потребам і пізнавальним можливостям учнів з різними стилями сприйняття: аудіалів, вербалів, візуалів та кінестетиків. Урок, з одного боку має на меті розвиток комунікативної компетенції в учнів, навичок аудіювання, критичного мислення, творчих здібностей та почуття прекрасного, а з іншого побудувати такий собі «міст» між двома культурами українською та британською.
Тип даного уроку: комбінований, під час якого учні не тільки актуалізують свої знання, а й ознайомлюються з новим матеріалом.
Для ефективного іншомовного навчання і для розвитку різноманітних здібностей дітей застосовуються ігри, які сприяють вивченню нових лексичних одиниць теми, в тому числі і краєзнавчого характеру: star, present, Christmas Tree, Santa, baubles, snowman, snowflake. На уроці формується та удосконалюється лінгвістична (національні та зарубіжні свята – лексична, руханки та пісеньки – фонетична, “Is it a…?” “What’s this?”– граматична), соціокультурна (цінності, ідеали, ритуальна поведінка) та загальнонавчальна компетенції. Більше того, під час творчого завдання–виготовлення різдвяної прикраси на ялинку “Accordion Christmas Tree” відбувається розвиток практичності - творчого застосування знань і вдосконалення вмінь та виховання інтересу до подальшого пізнання культур українців та англійців.
Доцільними для уроків англійської мови з шестирічками вважаю ігрові технології, адже для цих учнів провідна діяльність це – гра. Невід’ємною частиною таких уроків є нестандартні форми навчальної роботи учнів: завдання для пар змінного складу (“Matching Game”, Making a survey “The most popular holiday in our class”), слова для зорового диктанту (“Picasso dictation”), згадані вище руханки, пісеньки, творчі завдання, завдання індивідуальної та колективної роботи(“Guessing Game”, “Missing Game”), що присутні в даній розробці уроку, яку було апробовано з учнями нашої школи.
З метою розвитку навичок сприймання на слух використовується матеріал підручника «English 1» Будна Т. Б., де досить вдало підібрані завдання.
А також на уроці застосовується матеріал інтернет-ресурсів ритміко-пісенного характеру, який сприяє формуванню фонетичних, інтонаційних іншомовних навичок, ритмічності та розвитку пам’яті, врешті-решт. Запропоновані аудіо- та відео матеріали сприятимуть активізації пізнавального процесу та високій активності учнів на уроці англійської мови.
Main topic: HOLIDAYS.
The subject: My favourite holiday.
General aim: to build a bridge between two cultures, Ukrainian and British.
Aim of the lesson: making a Christmas decoration – “Accordion Christmas Tree”
Outcomes: pupils will be able to
Objectives:
The equipment: textbook “English 1” Budna T.B., computer, poster “ABC”, BBC flash-cards «Symbols of Christmas», audio console s67, s68, videos: “Dream English Kids”: “Good morning”, “How are you?”, Super Simple Songs: “We wish you a Merry Christmas!”, the picture of a Christmas tree, toy monkey Smiley, HO1, colour paper, scissors, glue
The type of the lesson: combination lesson
PROCEDURES
І.Organization
1. Greeting (Moving activity). Watching Video Dream English Kids and acting
https://www.youtube.com/watch?v=U9Q7Y3t4m3g
Good morning! Good morning! Good morning! (4 times)
Clap your hands clap, clap, clap
Stomp your feet, stomp, stomp, stomp
Spin around, spin, spin, spin
All right!
Good morning! Good morning! Good morning! (4 times)
Wash your hands
Wash, wash, wash
Shake your hands
Shake, shake, shake
Brush your teeth
Brush, brush, brush
All right!
Good morning!
2. Warming-up (Dream English Kids) https://www.youtube.com/watch?v=j1QBY35LdfA
1) Singing a song “How are you?” with gestures
How are you? (2 times)
I am happy
How are you? (2 times)
I am happy too.
How are you? (2 times)
I am sad
How are you? (2 times)
I am sad too.
How are you? (2 times)
I am sleepy
How are you? (2 times)
I am sleepy too.
T: How are you, kids?
Ps: I’m fine, thanks.
T: We have got a guest today. Who is he? Right. He is Smiley. Look! He is sad… Let’ say “Hello!” to him!
Ps: Hello, Smiley!
2) Revision of letters and sounds. Singing the ABC song with sounds
T: He is still sad! I know why he is so sad – New Year is coming and the New Year tree isn’t decorated. Let’s decorate it this way: match the letters on the balls!
T: What a lovely fir-tree we’ve got! But Smiley is still sad. It’s a pity!
T: Now let’s sing the ABC song
Aa is for apple, [ æ-æ ] apple
Bb is for ball, [b-b] ball
Cc is for cat, [k-k] cat
Dd is for dog, [ d-d] dog
Ee is for elephant [e-e] elephant
Ff is for fox, [f-f] fox
Gg is for gorilla, [g-g] gorilla
Hh is for hat, [h-h] hat
Ii is for iguana, [ i-i ] iguana
Jj is for jam [ ʤ-ʤ ] jam
k is for kitten [k-k] kitten
Ll is for lion [l-l] lion
Mm is for monkey [ m-m] monkey
Nn is for no, [n-n] no.
T: Good job! I think our Smiley’s mood is better…
ІІ.Main part
T: Today we’ll have a very interesting lesson. We’ll make
a present for our guest Smiley to enjoy him.
It’s a Christmas decoration…
T: But first look at your hand-made mini-books and repeat after me: New Year, Christmas, Easter, birthday.
T: Now it’s time to play a “Guessing game”. One of you choose the picture, and the rest guesses the holiday, ok?
Ps: Is it Christmas?
P: No.
Ps: Is it Easter?
P: Yes.
“Missing game”
T: Now, look at the pictures very attentively, remember the pictures and now close your eyes. Open and look! What picture is missing?
Ps: Christmas?
T: No.
Ps: New Year?
T: That’s it. One more time.
T: Now look at the pictures and repeat after me: star, a star, a yellow star, it’s a star; present, a present, a pink present, it’ a present;
tree, a tree, a green tree, Christmas Tree, it’s a Christmas Tree;
Santa, Santa, happy Santa, it’s Santa;
baubles, baubles, blue baubles, purple baubles, orange baubles;
snow, snowman, a snowman, a white snowman, it’s a snowman;
snowflake, a snowflake, a nice snowflake, it’s a snowflake.
“Matching Game”
T: Look at the pictures and match the pictures with the words…
“Picasso dictation”
T: Now, I tell you the word and you write a picture on a sheet of paper. Ready?
T: Now, stand up, come up to everyone, show your picture (it was your home task) and tell him/her what holiday you like the most.
I like … Tick in your sheet of paper… (HO1)
|
New Year |
Christmas |
Easter |
Birthday |
Artem |
|
|
|
|
Nika |
|
|
|
|
Vanya |
|
|
|
|
Nazar |
|
|
|
|
T: Good job! So you like New Year the most. Nice pictures you’ve got!
T: Now look and listen a story…
T: What holiday is it about?
T: Now listen and point
T: Is the story interesting?
T: So, the most popular holiday in Great Britain is Christmas. And Smiley says that he likes Christmas too. Let’s learn a new song and sing for him. He ‘ll be glad.
T: Listen to the song, and do the actions which you hear in the song.
«We Wish You a Merry Christmas»!
We wish you a Merry Christmas. We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas. And a happy New Year.
Happy holidays to you, your family, your friends
Happy holidays, Merry Christmas
And a happy New Year!
We all do a little clapping. We all do a little clapping. We all do a little clapping.
(Pupils clap their hands.)
Christmas is here…
We all do a little jumping. We all do a little jumping. We all do a little jumping.
(Pupils jump.)
Christmas is here…
We all do a little stomping. We all do a little stomping. We all do a little stomping.
(Pupils stomp.)
We all do a little whispering. We all do a little whispering. We all do a little whispering.
(Pupils whispering.)
Christmas is here…
We wish you a merry Christmas. We wish you a merry Christmas
We wish you a merry Christmas. And a happy New Year!
T: Now it’s time to make a present for Smiley.
Listen to me very attentively and do the same:
1.Cut a tree
2.Fold it like this
3.Punch a hole in the middle of a tree
4.Take the piece of thread and push it through the hole
5.Stretch the paper
6.Cut a star
7.Glue it on the top of the tree
8.You can decorate it if you want…
T: Let’s say to Smiley “Merry Christmas”! Smiley is happy now…
ІІІ.Final part
T: Now draw a smile and put it in the box “HAPPY” or “SAD”
2)Reflection. Game «Presents» ex. 4, p.47
T: Now let’s play a game “Presents”. Choose a picture (robot, doll, rocket, car, star, puzzle). What’s this, Artem?
P1: I’ve got a present. It’s a doll.
T: What’s this?
P2: I’ve got a present. It’s a car.
T: Good job! Now, time is left. The lesson is over. Good - bye!
Ps: Bye- bye!
Додаток 1. Роздатковий матеріал
Додаток 2. Роздатковий матеріал
|
New Year |
Christmas |
Easter |
Birthday |
Artem |
|
|
|
|
Nika |
|
|
|
|
Vanya |
|
|
|
|
Nazar |
|
|
|
|
|
New Year |
Christmas |
Easter |
Birthday |
Artem |
|
|
|
|
Nika |
|
|
|
|
Vanya |
|
|
|
|
Nazar |
|
|
|
|
|
New Year |
Christmas |
Easter |
Birthday |
Artem |
|
|
|
|
Nika |
|
|
|
|
Vanya |
|
|
|
|
Nazar |
|
|
|
|
|
New Year |
Christmas |
Easter |
Birthday |
Artem |
|
|
|
|
Nika |
|
|
|
|
Vanya |
|
|
|
|
Nazar |
|
|
|
|
Додаток 3. Дидактичний матеріал
robot
doll
puzzle
star
car
rocket
1