Маю надію, що дані розробки допоможуть вчителям НУШ
Тема: Навколишнє середовище рослин. Як рослини пристосувалися до різних умов навколишнього середовища, збереження й охорона рослинного світу
Мета:
Обладнання: гербарії, ілюстрації до уроку, мультимедійна дошка, учительська презентація
Хід уроку
I. Організація класу до уроку (слайд1)
Єнотик рано - вранці встав
В школу все приготував
І корзинку, і травинку
Й навіть модну одежинку
І вчасно вирушив в дорогу,
Не забувши про погоду.
II. Хвилинка спостережень (слайд 2)
Завітав Єнотик наш до дружка свого - Байбака,
Той все знає про погоду, хоча й трішки задавака (спостереження за погодними умовами)
III. Перевірка домашнього завдання (слайди 3-6)
Тест
1. З насіння виростає:
а) картопля;
б) горох;
в) нарцис.
2. За допомогою живців вирощують:
а) виноград;
б) цибулю;
в) суниці.
3. Вусами розмножуються:
а) тюльпан;
б) суниці;
в) порічки.
- Необхідні умови для життя рослин - це...
IV. Актуалізація опорних знань учнів
1. Слухання естонської народної пісеньки
Гей, ходімо в ліс гуляти:
В дубнячку пісень співати.
Між ялиць шишки збирати,
На узліссі квіти рвати.
Там берізки білокорі,
Там до неба осокори.
А калина й горобина -
Ніби у вогні.
- Де ростуть ці рослини?
- Пригадайте, що ми називаємо довкіллям?
2. Оголошення теми уроку
Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, що є довкіллям для рослин, як рослини пристосувалися до різних умов життя.
3. Розповідь з елементами бесіди (слайд7)
Давайте думками перенесемось на ось цю полянку, яку ви бачите на екрані.
- Що ви бачите на ній?
- Де росте кущ ліщини?
- Що оточує кущ?
- Що освітлює, обігріває його?
- Чим закріплюється кущ у ґрунті?
- Чи є поруч інші рослини?
- Чи є поруч із кущем тварини? Які?
- Що дає вологу ліщині?
- Хто прийшов до куща?
Отже, ми можемо зробити висновок, що довкіллям ліщини є сонце, повітря, ґрунт, люди, звірі, птахи, дощ.
- Чи міг би кущ прожити без цього всього? Чому?
- Кожній рослині потрібна волога і світло. Але одні рослини потребують багато вологи і живуть там, де її багато. Які це рослини?
- Інші рослини потребують багато тепла і ростуть у теплій місцевості. Чи знаєте ви такі рослини?
- Отож, рослини пристосувались до різних умов життя у довкіллі, щоб не загинути.
- Що означає слово пристосувалися?
- Пристосувалися - набули таких ознак, завдяки яким вони виживають у довкіллі.
4. Робота з підручником с. 126 - 127 (слайд 8)
V. Фізкультхвилинка (слайд 9)
Дві веселі киці грались на травиці
1 - 2, 1 - 2
Лапки вгору, хвостик вниз
1 - 2, 1 - 2
Лапками помахали, хвостиком повертіли
І тихесенько сіли
VI. Складання таблиць "Пристосування рослин до різних умов життя" (слайди 8-12)
VII. Фізкультхвилинка (слайд 13)
VIII. Робота з книгою с. 126- 127 (слайди 14-15)
Прочитати уважно і підготуватися до відповідей на запитання
IX. Бесіда "Чи вміють рослини себе захищати?" (слайд 16)
Рослинний світ багатий і різноманітний. Рослинами на Землі живиться багато людей, тварин. Люди постійно використовують не тільки культурні рослини, які самі вирощують, а й дикорослі як їжу, ліки, корм для тварин. Чому ж рослини не зникають зовсім?
- Чи можуть вони самі захищатися від знищення? (Використовуємо гру "Мікрофон". Обговорення припущень і здогадок. Складаємо схему захисту рослин).
X. Гра "Захисти себе"
Я називатиму рослини, а ви подумайте і скажіть, чим вони захищаються.
- Шипшина, троянда, ожина.
- Лобода, щириця, осот.
- Конвалія, осот.
XI. Бесіда - реквієм "Охорона рослин" (слайди 18-19)
Людина - господар у довкіллі. Завдяки її розуму існують взаємовідносини суспільства з природою. Щоб зберегти рідкісні види рослин створено Міжнародну "Червону книгу", створюються заповідники і розсадники рослин. Багато залежить і від нас з вами. Ми повинні навчитися поводити себе у природі. Вивчити для себе правило "Даремно не зірви, на природі не сміти, після себе прибери".
Екологічна гра "Суд над людиною"
Діючі особи: Суддя - зубр; обвинувач - тур; потерпілі - рослини; адвокат-захисник - Собака; присяжні засідателі - всі, хто знаходиться в класі.
Суддя. Прошу уваги! Судове розслідування починається. Слово надається головному обвинувачувачеві.
Т у р. Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже давно не існує на світі. Я боюся, що багато видів тварин і рослин зникнуть так, як зник мій вид. Я звинувачую людину в тому, що вона знищила дуже багато тварин рослин, птахів. Де б не з'явилась людина, вона завжди що-небудь знищує чи кого-небудь убиває. (Звертається до людини) А що робиться зараз? Отруєно повітря, ріки... Подивіться! Зупиніться! Подумайте!
Зубр. На яке покарання, на вашу думку, шановний Туре, заслуговує Людина?
Тур. Вона покарана і продовжує карати сама себе. Але про це - пізніше
Зубр. Послухаємо свідків: квіти.
М а т и - й - м а ч у х а. І нас також все меншає й меншає. Природа і нам веліла зацвітати дуже рано. І людина, скучивши довгою зимою за квітами, просто зриває нас, щоб потримати яку-небудь квітку в руках. Зірве, зімне пальцями, а потім викине! А ми могли б їй допомогти, якби зривали за всіма правилами і в певний час, в певних місцях.
Учитель (до всіх). Про яку допомогу людині говорить мати-й-мачуха?
(Це цілюща трава, з її листя виготовляють ліки від кашлю)
Конвалія. Вони рвуть мене, не замислюючись. Але ж для того, щоб я зацвіла, з того дня, як насіннячко впало в землю, повинно пройти 10 років! Хлопчик і дівчинка, які вступили до 1-го класу, встигнуть закінчити школу!
Зубр. Але ж вас, шановна Конваліє, рвуть і з лікувальною метою.
Конвалія. Так. Але часом невміло. А зривати мене можна лише навесні, тільки обережно. А колись люди на мою честь складали легенди, організовували свята. У деяких народів я була священною квіткою. Мною завжди цікавилися знахарі. До речі, зараз з мене виготовляють краплі для людей, які хворіють на серцеві недуги. А що ж я одержала за свою доброту? Був час, коли мене можна було зустріти скрізь, а зараз я потребую охорони.
Зубр. Наступний свідок - Дзвоник.
Дзвоник. У нас в країні 18 тисяч трав'янистих рослин. А скільки з них занесено до Червоної книги! Дзвоник, проліски, декілька видів тюльпанів і піонів, звіробій, сон великий, латаття біле...
Зубр. Ми слухали свідків. Після всього, що ми тут дізналися, що ж нам робити з людиною?
Собака. Хочу ось що вам сказати. Те, що зробила людина з природою, тяжкий злочин. Але ж лише людина може щось виправити! Тільки людина створила Червону книгу, заповідники й охороняє їх. На наше щастя, люди на Землі різні, тож кому, як не вам, шановний Зубре, про це знати?
Зубр. Так, не заперечую. Тільки завдяки людині мені вдалося вижити.
В с і. Який жах!
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня - підсніжник?
Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче? і
Троянда степу, квітка мрії,
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі - господарі природи,
Тож збережемо її вроду. (Суддя виносить вирок людині)
Рятувати чисте повітря.
Рятувати воду - в морях, океанах,
В малих і великих річках.
Рятувати рідкісних птахів -
Не всі ще породи, а ті,
Що зникають, у полях,
У лісах, у луках.
Рятувати злаки, а потім
Рятувати квіти.
Рятувати світанки -
Рятувати тишу, щоб
В тиші мовчати й радіти.
Рятувати вулиці від голосних двигунів.
Рятувати землю. А потім
Рятувати небо.
Рятувати мрії солодкий мотив.
Рятувати ніжність.
Від кого рятувати? Від себе.
Поки ще не пізно і можна
Хоч щось зберегти.
Людина
Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті, ти - лише її частинка.
Тур
Так, частка - невелика і залежна,
Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
Учитель
Поки в небі є свято веселок і крил,
Поки є на Землі і роса, і колосся,
Я живу.
Поки є ріка Случ і могутній Дніпро,
Поки віру плекаю, щоб добре - збулося,
Я живу.
Поки засклено щебетом пташки вікно,
Поки тиша овіює явір гіллястий,
Я живу.
Поки в думках моїх день, що вигас давно,
Поки є кому вранці промовити «Здрастуй!»
Ми живем!
Виконується пісня "Буду я природі вірним другом"
XII. Підсумок уроку (слайд 20)