Урок на тему : " Нестандартні уроки "

Про матеріал
Урок на тему :" Нестандартні уроки " з географії 10 клас , це підбір уроків з географії , які можна використовувати під час проведення уроків географії
Перегляд файлу

 

 

 

                  

 

 

                        

 

Нестандартні уроки економічної і соціальної географії ( 10 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота Дубковецької Тетяни Юріїівни

                                             вчителя географії

Звенячинського НВК

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

 

    Сьогодення вимагає від учителя нових підходів до навчання, використання сучасних технологій.

  Великі можливості для розвитку інформаційної компетенції учнів надає використання на уроках географії  електронного атласу і комп’ютерної програми «Інтегрований навчальний комплекс. Географія. 10 клас ».

     Збірка містить розробки нетрадиційних уроків з  економічної і соціальної географії в 10 класі.

    Представлені уроки з комп’ютерною підтримкою розкривають  і показують можливість моделювання різних навчальних ситуацій під час вивчення теми, активізують пізнавальний інтерес  учнів внаслідок не традиційності проведення уроку.

   Активна діяльність дає можливість краще запам’ятовувати  матеріал і раціонально використовувати час навчання.

   Учні вчаться самостійно здобувати знання і презентують свою роботу на уроці.

  Цінність запропонованих уроків і в тому, що вони містять широкі міжпредметні зв’язки, проблемний виклад, дослідницька діяльність учнів,  робота в групах.

    Дані роботи стануть у нагоді вчителям географії, історії, зарубіжної літератури, економіки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НІМЕЧЧИНА.

Від двох протилежних систем до єдиної держави

Дослідницький проект

 

 

 

 « Серед причин, що мали найбезпосередніший вплив на економічний розвиток Німеччини, потрібно виділити створення єдиної німецької держави»

           ( з підручника « Розвиток світової економіки »)

 

 

 

 

   Мета cформувати в учнів систему знань про основні особливості географічного положення і господарства Німеччини.

     На прикладі злиття ФРН та НДР, які з 1945 по 1990 роки були окремими країнами та протилежними соціально-економічними системами, довести, що окремий розвиток подібних, рідних етнічно і економічно територій, приводить до об'єднання в одне ціле. Навчити дітей самостійно мислити, знаходити і розв’язувати проблеми; залучаючи для цього знання з різних галузей. Вчити учнів прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів рішення, вміння встановлювати причинно - наслідкові зв’язки, оцінювати власні дії та дії своїх товаришів.

Розвивати: вміння аналізувати історичні події та природні і економічні особливості окремих територій, роблячи з цього певні висновки, тобто вміння вести дослідницьку роботу.

Виховувати: почуття відповідальності  за доручену справу, взаємоповагу;  виховувати інтерес до соціальної та економічної географії світу.

Обладнання: політична карта Європи; комп’ютерна програма «Інтегрований навчальний комплекс. Географія. 10 клас », атласи, плакати,  кольорові ілюстрації, фізична карта Європи, карта НДР і ФРН.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                     дослідницький проект

 

Структура уроку:

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь

     Девіз:   « Налаштуємося на географію»

  1. « Картографічна розминка ».
  2. « Впізнай країну за описом …»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

       Проблемне запитання.

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

      Девіз: « Збирай факти ! З них розвивається думка»

  1. Дослідницький проект.(порівняльна характеристика ФРН і НДР)
  2. Комп’ютерний проект . ( Сучасна Німеччина).

 

У. Закріплення  отриманих знань.

      Відповідь на проблемні запитання.

УІ. Підсумок уроку.

 УІІ. Домашнє завдання.

 

Епіграф уроку: « Серед причин, що мали найбезпосередніший вплив на економічний розвиток Німеччини, потрібно виділити створення єдиної німецької держави»

           ( з підручника « Розвиток світової економіки »)

 

Девіз уроку: « Збирай факти ! З них розвивається думка»

                                                                     ( Ж. Дюффон)

ХІД УРОКУ:

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ  

Учитель:

На попередніх уроках ми давали загальну характеристику світу, тим самим створили фундамент знань для  вивчення подальших тем.  Перейшовши до  вивчення регіональної географії  ми вже дізналися, що

 

      « Світ з різних країн і держав складається,

        Які своєю історією значно відрізняються,

        Демографічними показниками й економічними,

        А регіони називають історико – географічними »

 

Першим географічним регіоном вивчення  є Західна Європа  і найбільші країни цього регіону.  Склад території цього регіону ми вивчили і спробуємо пригадати ці країни.

 

  1. Завдання « КАРТОГРАФІЧНА РОЗМИНКА »

1.     Скільки країн входить до Західної Європи ?

  1. Назвіть і покажіть найбільші країни Західної Європи?
  2. Назвіть Європейські країни, які входять до складу « великої вісімки»?
  3.  Які країни мають площу, як одне місто?

2.  Завдання:  « ВПІЗНАЙ КРАЇНУ ЗА ОПИСОМ »

  • У цій країні значну роль у боротьбі за охорону навколишнього середовища відіграють громадські організації. У 1978 р. на політичній арені, вперше серед країн світу, з'явилась Партія зелених. (ФРН)
  • Між якими країнами побудований тунель протяжністю 50,5 км, з яких 37 км пролягають під морським дном? Із інтервалом 25 хв потяги завдовжки 750м, курсують тунелем зі швидкістю 130 км/год. Будівництво цього тунелю тривало 7 років, на ньому було зайнято 7 000 робітників. (Франція — Англія)
  •  Паштет з гусячої печінки  — національна страва народів цієї країни. Гусей для цього відгодовують кукурудзою. У кожному районі цієї країни свій рецепт приготування такого паштету. (Франція)
  • Ця країна на сьогодні найзнаменитіший у світі виробник морозива. Рецепти його виготовлення перейняли в Північній Європі та США. (Італія)
  • У столиці цієї держави розташовані штаб-квартири 270 міжнародних організацій, у тому числі й ЮНЕСКО. Протягом року тут відбувається близько 400 міжнародних конференцій і нарад. (Франція)
  • Де  Знаходиться Рурський кам'яновугільний басейн. (ФРН)
  • Країна, в якій розміщені університетські центри — Кембрідж, Оксфорд. (Велика Британія)
  • Країна найнадійнішого сейфу, країна-банкір, країна-готель. Експорт: годинники, точні прилади, одяг, шоколад.( Швейцарія )
  • Світовий центр квітництва, королівство дерев'яних черевиків, країна сиру, вітряків і тюльпанів, королівство корабельних верф. Експорт: молочні продукти, цибулини квітів, овочі, нафтопродукти. ( Нідерланди ).
  • Світовий лідер виробництва зубних протезів, кераміки, стоматологічного обладнання. ( Ліхтенштейн )
  • Країна озер і боліт, вкрита снігом до семи місяців на рік.

      Експорт: деревина, меблі. ( Фінляндія )

  • Туманний Альбіон, майстерня світу, морське перехрестя Європи, хоча має лише одну офіційну мову. Посідає п'яте місце у світі за торгівельним оборотом. ( Велика Британія )
  • Провідна індустріальна держава Європи, найбільший виробник автомобілів в Європі, світовий лідер хімічної індустрії. Експорт: машини, обладнання, текстиль, залізо, пиво, вино,  ковбаси. ( Німеччина ).
  •  

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ:

Вчитель:

На політичній карті Європі після другої  світової війни, а саме 2 травня 1945 року з’явилося дві нові держави.  Утворилося дві країни протилежними  в економічному розвитку, але були такими  рідними етнічно,   45 років  жили в різних системах і територіях. І тільки в 90 –х роках стала єдиною державою.

Що ж це за європейські держави?  ( ФРН і НДР ).

 

 Отже, дві країни  і є тема нашого уроку .

«Німеччина. Від двох протилежних систем до єдиної держави ».

В книзі « Розвиток світової економіки»  зустрічається вислів, який  взятий епіграфом до нашого уроку: «Серед причин, що мали найбезпосередніший вплив на економічний розвиток Німеччини, потрібно виділити створення єдиної німецької держави».

 

Вчитель:

  На сьогоднішньому  уроці ми  спробуємо за допомогою методу проектів, дослідити і порівняти дві протилежні країни, розглянемо їх історію, розвиток господарства, населення, а також звернемо увагу на сучасний розвиток  країни.

Весь світ розглядає Німеччину, через історичні події – в першу чергу ті, що пов’язані з ІІ Світовою війною. Але за минулі десятиліття в країні відбулися глибокі зміни і тому до цієї країни  ставлення досить різностороннє. А на сьогоднішньому уроці,  кожному з вас надається можливість висловити свою думку і своє ставлення до цієї країни.

    Після поразки у Другій світовій війні країна поділилася на дві частини. Одна  залишалася капіталістичною, друга почала будувати соціалізм. Різні умови післявоєнного розвитку мали ці держави, різні проблеми поставали перед ними, але через сорок п'ять років, у 1990-му році дві держави підійшли до одного і дуже важливого рішення  — об'єднання.

 

  • Це об’єднання  було штучним чи природним?
  • Які проблеми повинні вирішити дві держави після об’єднання ?
  • Чи зможе вирішити ці проблеми країна і народ ?

Це головні питання нашого уроку.

 Давайте спробуємо довести, що ці дві половинки одного яблука,  вони рідні, і спроба їх штучно поділяти закінчилася крахом.

( Як приклад: розріз яблука на дві частинки).

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Учитель:

Щоб порівняти розвиток країн ми спробуємо дати характеристику кожної країни ( ФРН і НДР)  за  планом характеристикою країни.  ( на дошці).

План характеристика країни.

 

1.   ЕГП.

2.  Природно-ресурсний потенціал.

3.   Населення і трудові ресурси.

4.   Господарство.

5.   Транспортна система.

6.  Зовнішньоекономічна діяльність.

Девіз:

« Збирай факти ! З них розвивається думка»

Вчитель:

Учні  отримали випереджаюче завдання: зібрати факти і дослідити розвиток НДР і ФРН, при цьому показати порівняльну характеристику країн. Для роботи були створенні творчі групи, кожен учасник групи отримав індивідуальне завдання над яким працював. Підсумком роботи є створення  єдиного проекту.

Кожен учень уважно слухаючи  захист проектів оцінює своїх товаришів в картці  самоконтролю, який є у кожного з вас, а також виставляєте самооцінку своєї роботи на уроці.

 

Заслуховування проектів.

 

  І група : Дослідницький проект -  Німецька  Демократична Республіка.

План

  1. ЕГП. Історичний розвиток НДР.
  2. Природно – ресурсний потенціал.
  3. Господарство.
  4. Транспорт і зовнішньоекономічні зв’язки.

  ІІ група: Дослідницький проект -  Федеративна Республіка Німеччини.

План

  1. ЕГП. Історичний розвиток ФРН.
  2. Природно – ресурсний потенціал.
  3. Господарство.
  4. Транспорт і зовнішньоекономічні зв’язки.

Учитель: Заслухавши порівняльну характеристику  ФРН і НДР ви зрозуміли , що прослідковуються спільні  риси в історичному і етнічному розвитку, але відмінні в економічному. 

   12 вересня в Москві було підписано договір про регулювання відносин між  ФРН і НДР.

      А 3 жовтня 1990 року НДР приєдналася до ФРН і в результаті утворилася єдина держава - НІМЕЧЧИНА.

( учні ІІ груп об’єднуються в єдину групу і цим самим демонструють об’єднання країни).

Проблемні  запитання:   Які  на вашу думку виникли проблеми  в результаті об’єднання ?

   Чи  вирішив їх народ ?

 Обговорення  : « Круглий стіл»

Учні:

  • Після Другої світової війни Німеччина була змушена відновлювати зруйноване господарство за умов існування двох держав.
  • Потрібно було також трансформувати структуру господарства через зміну ринків збуту та постачання.
  • У ФРН це здійснювалося під значним впливом США,  в НДР – СРСР.
  • Після об'єднання країни в 1990 р. постали питання: як створити єдиний господарський комплекс, розв'язати проблеми зміни форм власності;  поліпшення інфраструктури; структури промислового комплексу  зовнішньоекономічної діяльності;
  • проблему загострювало те, що 1990 р. ФРН  перевищувала НДР:

              -   за площею - у 2,2 рази;

                     -  за населенням - у 3,6 рази ;

                     -  за ВВП - у 5,5 рази, а з розрахунку ВВП на одного

                                 жителя - в 1,6 рази.

  • в господарстві НДР переважав державний сектор (на відміну від ФРН, де його роль була мінімальною);
  • процес інтеграції «нових федеральних земель», тобто колишньої НДР, окрім колосальних витрат, ускладнилися також відмінностями у психології людей, що протягом більш як 40 років жили в зовсім різних соціально-економічних умовах.

Учитель.

Проблемне запитання:

   А чи були вирішені ці проблеми,  дізнаємося після  того як  охарактеризуємо розвиток сучасної Німеччини.

 

 

        Комп’ютерна презентація проекту « Сучасна Німеччина ».

( Для цього використовувався інтегрований навчальний комплекс. Географія 10 клас). Додаток № 2

  1. Учень : Географічне положення.

    Назва країни – «Дойчланд» — походить від перекрученого слова "тевтон" (одне із стародавніх германських племен). Назву "Німеччина" (від слова "німий", тобто той, хто не говорить) дали країні її східні сусіди. Геополітичне положення країни, починаючи з X ст., і майже 500 років визначалося колонізацією та заселенням захоплених земель. Скорочення володінь Германської імперії відбулися в 1918 (на користь Франції, Данії та Польщі) та в 1945 р. (на користь колишнього СРСР та Польщі) і мали важливий вплив на сучасний соціально-економічний розвиток.

     Німеччина лежить у центрі Західної Європи між Північним і

      Балтійським морями на півночі і Альпами на півдні. Особливістю

       географічного положення Німеччини є те, що вона розташована

      між економічно  розвиненими країнами на заході та менш

       розвиненою частиною Європи на  сході.

     За характером поверхні в країні можна виділити на три частини:

      Північно-німецьку низовину, Середньонімецькі гори та Південну

       Німеччину.

Територія країни добре освоєна і густо заселена. Клімат помірний з переходом до морського на півночі і помірно континентального на півдні, комфортний для життєдіяльності населення. Мінеральних природних ресурсів недостатньо, порівняно багатими є лише ресурси кам'яного (Рурський та Саарський басейни) та бурого вугілля, калійних солей і будівельних матеріалів. У Німеччині густа сітка річок, які з давніх часів виконують важливі транспортні функції. ¼  території країни, виконує переважно  природоохоронні функції та рекреаційні.

 

    2 учень: Особливості розвитку господарства країни.

 

 Господарське життя сучасної Німеччини визначають наступні чинники:

— важливість геополітичних змін 2-ї половини XX ст.;

— мінімальне значення державного сектору;

— досить вичерпані природні ресурси;

  слабші, ніж в інших країнах великої сімки позиції у сфері новітніх технологій;

  розвинена та комплексна транспортна система транс'європейського значення;

— важлива роль водного транспорту;

— широкий вихід у Північне і Балтійське моря;

— значна експортна орієнтація.

Економіка Німеччини розвинена і всебічно збалансована. Проте, як країна, що зазнала поразки у Другій світовій війні, Німеччина втратила лідерство в атомній, аерокосмічній і телекомунікаційній галузях, кібернетиці, медицині й біології. її позиції у сфері високих технологій слабші, ніж у решти країн "великої сімки". Частка невиробничої сфери (60% працюючих) тут також нижча від інших розвинених країн.

 

   3 учень:  Сільське господарство.

     Німеччини добре розвинене і інтенсивне. У ньому працює 4% економічно активного населення. До 1990 р. у ФРН переважали ферми з наділами до 20 га, в НДР - державні господарства. Після об'єднання країна перетворилася на одного з найбільших (разом із Францією) сільськогосподарських виробників Західної Європи. Проте власні потреби країна забезпечує лише на 2/3. Як і Японія, Німеччина залишається найбільшим у світі імпортером продукції сільського господарства. Вона довозить не тільки тропічні продукти і сировину для легкої промисловості, але й зерно (кормове і продовольче), олію, м'ясо, овочі, фрукти.

        Особливості земельних ресурсів, кліматичні і ґрунтові умови, а також висока платоспроможність населення зумовили тваринницьку орієнтацію галузі. Цей сектор дає 4/5 вартості сільськогосподарської продукції (м'ясо, тверді сири, масло). Головною зерновою культурою є пшениця, але її роль менша, ніж у Франції та Великобританії. Важлива також роль жита (колись це був основний хліб німців), вирощується ячмінь. Німеччина є великим виробником картоплі, цукрових буряків, фруктів (особливо яблук), овочів і винограду. "Національною" культурою став хміль, що використовується у пивоварінні.

4 учень: Зовнішньоекономічна діяльність старих і нових федеральних земель країни не однакова, територія колишньої НДР тривалий час була інтегрована з соціалістичними країнами, тому вона тільки формує зовнішні зв'язки, орієнтовані на світовий ринок. Частка ФРН у світовому імпорті - 9%, в експорті - 11%. Близько 3/4 зовнішньоторговельних операцій припадає на економічно розвинені країни ЄС та США. В останні роки розширюються зв'язки з країнами Центральної Європи, до яких Німеччина постачає машини та обладнання, із яких імпортує сировину та напівфабрикати.

      Значне місце у зовнішніх зв'язках Німеччини посідає діяльність на ринку капіталу. Переважають капіталовкладення в економічно розвинуті країни і США. Зростають інвестиції у постсоціалістичні країни. З-поміж країн, що розвиваються, увагу ФРН привертають латиноамериканські, особливо Бразилія та Мексика. До самої Німеччини традиційно інвестують свій капітал США (до 30% всіх іноземних інвестицій). Близько 20-25% промислової продукції країни виробляється на підприємствах з участю іноземного капіталу.

 

ІУ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

Учитель:

Проблемні запитання:

        Чи це об’єднання  було штучним, чи природним ?

         Якій з колишніх країн об’єднання пішло на користь?

 

Відповіді учнів: ( як приклад )

  1.   Великим досягненням слід визнати швидку приватизацію створеній країні. За перші три з половиною роки діяльності спеціально створеного опікунського відомства в нових федеральних землях ФРН було роздержавлено близько 14 тис. східнонімецьких підприємств і майже 3 тис. було ліквідовано. Близько 10% промислових підприємств колишньої державної власності НДР було передано іноземцям.

 2.  Важливу роль відіграла конверсійна програма Федерального уряду. Зміна військової доктрини Німеччини в 90-ті роки (в тому числі з огляду на приєднання східних земель) зумовила переорієнтацію багатьох військових підприємств на виробництво цивільної продукції або перепрофілюють свою діяльність.

   3.  Завдяки реформам вже в 1994-1996 рр. на сході Німеччини було відзначено пожвавлення господарського розвитку. Якщо в землях Західної Німеччини в

1996 р. загальний ріст економіки становив близько 2,5%, то в Східній він досяг 10%. Широко розгорнулася торгівля в районах, де східнонімецькі землі межують з Польщею та Чехією.

  4.    Нині Німеччина - одна з найрозвинутіших країн світу та Західної Європи, яка за своїм промисловим потенціалом поступається лише США та Японії. Німеччину вважають одним із головних архітекторів Європейського Союзу. З 90-х років XX ст. банки і корпорації Німеччини почали активно діяти в країнах Центральної та Східної Європи, в тому числі в Україні.

5. Отже, зробимо  висновок , що об’єднання двох країн було природнім і пішло на користь і НДР і ФРН, але більше НДР.

 

У. ПІДСУМОК УРОКУ.

Висновки учнів.

1.  Ми простежили спільні та відмінні  риси ЕГП, ПГП, населення, господарського розвитку та економічних зв'язків ФРН і НДР, а також розглянули розвиток сучасної Німеччини.

Висновок : процес об'єднання двох протилежних соціально-економічних систем у єдину країну — закономірний та не обернений.

2.  Найголовніші проблеми єдиної Німеччини:

  • економічне   співіснування   та  трансформація  різних форм власності;
  • вирівнювання економічного рівня розвитку Західної та Східної Німеччини.

3. Це об’єднання народу, сімей і родин, які були розділенні 45 років – це  природне об’єднання  і сподіваємося безповоротне.

 

УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: вивчити параграф  28

   Нанести на контурну карту  найбільші промислові міста Німеччини.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЯПОНІЯ.

ЕГП. Культура, традиція, національна свідомість.

 

 

 

О, країно! Далека й така таємнича,

Де сонце щодня виринає з пітьми,

Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,

Сьогодні до тебе звертаємось ми..

                                                     Мацуо Баско

 

 

 

 

Мета: на основі групової  випереджальної роботи сформувати  знання учнів про головні економіко - географічні особливості  Японії: географічне положення, природні умови,  ресурси, розвиток економіки; історичні процеси розвитку; державний устрій, національні символи. Розглянути специфіку  японської  історії  і  культури; основні риси сучасного стану розвитку країни.

 Формувати  вміння  учнів  аналізувати, зіставляти, репрезентувати опрацьоване, узагальнювати й робити висновки. Вдосконалити практичні вміння  й навички учнів  роботи з картами,  з планом  при складані ЕГП країни.

 Розвивати: вміння  застосовувати   міжпредметні   зв'язки, самостійно працювати з додатком матеріалом;   формувати   аналітичне   мислення,   творчу   уяву,   розвивати мовленнєвий  апарат учнів. Розширювати кругозір і  пізнавальний  інтерес  до предмету.

 Виховувати: повагу до історії, культури та  традицій інших народів світу і надбань японської   держави.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

                      Урок – презентація. 

Обладнання:  політична карта світу, атласи, символи держави:

прапор, герб, символіка, малюнки, предмети культури, ікебани, статистичний матеріал на окремих листах, вислови,  гілка сакури, таблиця « Японія », картки само оцінювання,

 « Інтегрований навчальний комплекс. Географія 10 клас.»

 

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент (діти сидять по кілька осіб за партами, які накриті скатертинами; на столах букети-ікебани, атласи, зошити,  статистичний матеріал).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення форми проведення уроку і мети.

    Пізнавати Землю – цього навчаємося ми на уроках географії,  відкривати для себе нові країни – цього ми навчаємося  при вивченні географії світу.

        Попередня  тема уроку була присвячена вивченню країн Азії. Даючи  тільки загальну характеристику цих країн ми з вами зрозуміли, що ці країни зовсім відрізняються від країн Західної Європи в економічному розвитку, а особливо культурою. Щоб розуміти це потрібно поїхати до однієї з країн, якщо ні, то хоча б почути і прочитати про країну.

     На  сьогоднішньому уроці ми   познайомимося з однією з найзагадковіших країн Східної Азії. Ця країна і багато інших прироблюють нас, насамперед, своєю екзотичністю та екстравагантністю. Коли починаєш вглиблюватися в історію її розвитку, знайомитися з культурою, традиціями, то стає зрозуміло, що різниця між Сходом і Заходом така, як між Небом і Землею.

 

 Тема сьогоднішнього уроку:

 Японія. ЕГХ, культура, традиції, національна свідомість.

 За  типовим планом  характеристики країни ми:

  • Охарактеризуємо  ЕГП і ФГП Японії;
  • Історичний розвиток;
  • Природні умови і ресурси;
  • Населення;
  • Загальну характеристику господарства ;
  • Транспорт і зовнішньоекономічні зв’язки;
  • Культура і традиції країни;

А хто краще знає  Японію за спеціалістів, які  скориставшись давньокитайською мудрістю:                                  

                       « Скажи мені – і я почую,

                        покажи мені – і я побачу,

                        дай мені працювати самому – і я навчусь»

  самостійно подорожували, вивчали  і досліджували цю  країну. До нас на урок запросили фахівці різних напрямків:  географи, геологи, історики, демографи, психологи, етнографи, економісти, дипломати, які презентують  нам Японію.  Всі  учасники презентації слухають уважно і оцінюють  учнів які виступають.  В карточках оцінювання, ви виставляєте бали, а також  є колонка самооцінки, оцінюєте самі  свій виступ ( додаток 1 ).

 Домашнє завдання : скласти звіт  презентації; написати статтю:

    « Японія. Культура, традиція, національна свідомість ».

 

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.

 

  1. УЧЕНЬ

          ГЕОГРАФ :  читає  слова великого національного японського 

   поета Мацуо Басьо:

О, країно! Далека й така таємнича,

Де сонце щодня виринає з пітьми,

Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,

Сьогодні до тебе звертаємось ми...

  1. Економіко-географічне положення « Візитна картка Японії  ». ( учень розповідає біля фізичної карти світу)

 Розташування країни на далекому Сході Азії відображено у назві країни — «Країни Сонця, що сходить». Розміщена країна на стику Євразії та Тихого океану. Саме Тихий океан є найбільш зручним шляхом для сучасної Японії в усі кінці свічу. Назва країни по-японські читається як „Ніппон". Ця ж сама назва на південно-китайському діалекті вимовляється, як „Я-пон" - саме таке звучання перейшло в європейські країни. Назва країни має декілька перекладів: „Країна Сонця, що сходить", „Земля Сонця", „Місце, де живе Сонце".

    Міф про створення Японії говорить, що Бол  Лзанагі, щоб відділити твердь від безодні, вдарив списом у безодню, і тоді з кінчика списа скотилася вервечка крапель, утворивши вигнутий ланцюжок островів.   Дійсно, Японія — це країна-архіпелаг, яка розташована на 4-х великих островах (Хонсю, Хоккайдо, Сікоку, Кюсю) та чотирьох тисячах дрібних островів. Отже, Японія дуже  багата на узбережжя.

 

        Національна символіка Японії

  Походження назви "Японія" прямує до далекого історичного минулого. Великий мандрівник Марко Поло територію, на якій розташована сучасна японська держава, називав словом "Ципан-го", причому за основу, імовірно, брав китайське слово "Жи-бень-го", що означає Східна імперія. Японці, що протягом своєї історії дуже багато чого запозичали в китайців, вимовляли відповідні китайські ієрогліфи як "ніфон", а потім почали вимовляти як "Ніппон". Спочатку японці вживали це слово як назву найбільшого острова, а потім стали позначати цим словом групу островів, згодом  - і всю державу.

          Прапор Японії

 

           

  Державний прапор Японії пофарбований у білий колір - символ світу, спокою і безпеки. Червоне коло на прапорі зображує висхідне сонце, що символізує владу імператора. Прапор прийнятий у 1870 році.

        Герб Японії

           
      Державний герб Японії являє собою зображення квітки хризантеми з 16 пелюстками. Квітка хризантеми є національною квіткою японців, на Гербі він символізує висхідне сонце. По японських повір'ях, число 16, рівне числу пелюстків на квітці хризантеми, має магічне значення .

          Гімн Японії

    Слова Державного Гімну Японії взяті з античної поеми. Музику написав Хіроморі Хаяши. Гімн прийнятий у 1893 році. ( звучить музика Державного Гімну Японії ).
 

Переклад Гімну на українську мову
Прав, імператор,
Тисячу, чи вісім тисяч 
Поколінь, поки
Мох не прикрасить скелі,
Що виросли з щебеню.

 Зрозуміло, що чим більше текст, тим більше ідей може утримуватися в Гімні. Але може бути інші  критерій якості – стислість? Тоді гімн Японії повинен одержати вищі оцінки.

Державною мовою є японська. Поширене також знання англійської і китайської. Писемність являє собою близько 5000 ієрогліфів (кандзі), є дві складові абетки - катакана і хіракана, у кожної 46 символів. Є латиниця, яка зветься ромадзи.
Релігії: основними є махаяна (північний буддизм) і сінтоізм.
Грошова одиниця - єна. 1$ приблизно дорівнює 100 єнам.

 

Яка ж форма правління в Японії? До прийняття Конституції Японія була абсолютною монархією, закони якої наділяли імператора необмеженою владою та приписували йому походження від Бога.

 В 1947 році абсолютна монархія була скасована, але в силу дотримання традицій одна з офіційно прийнятих в країні систем літочислення відповідає строку правління чергового імператора. Так, нова система літочислення, яка пов'язана зі сходженням на трон на початку 1989 року імператора Акіхіто, стала називатися «Хейсей», що можна перекласти як «встановлення загального миру на землі та в небесах». Японія — конституційна монархія. Імператор Японії є символом держави, а править країною демократично обраний парламент.

 

2.  Природні умови й ресурси .

 

2. УЧЕНЬ

        ГЕОЛОГ :

      Давня назва країни, Ямато, в перекладі означає «шлях гір».

      Дійсно, третина території Японії займають гори, малопридатні для господарської діяльності. Родючі низовини займають лише близько третини островів. У надрах Японських островів трапляються хімічні елементи майже всієї таблиці Менделєєва, але родовищ промислового значення в країні мало. Тому особливе значення набувають інші природні ресурси: клімат південних островів дозволяє впевнено отримувати два врожаї на рік, а особливо цінні тут гірські ліси. Японське прислів'я говорить: „Гори цінні не тим, що високі, а тим, що багаті на ліси". Найбільш активно використовуються різноманітні ресурси океану, в цьому Японія є визнаним світовим лідером. На островах — близько 200 вулканів, 40 з яких — діючі, в тому числі й Фудзіяма — національний символ Японії.

                    Гора Фудзіяма, або Фудзі, як її ще називають японці. Фудзіяма — це вулкан    правильної конічної форми. Фудзіяма —  найвища (її висота — 3776 м .)  і  найкрасивіша гора в Японії.

              Ось які почуття викликає цей шедевр природи в японського поета – творця  трирядника хоку.— Мацуо Баско.

              Хоку  - це мініатюрний неримований тривірш, рядки якого складаються відповідно

             з   5, 7 і 5 складів.

Туман — як щільна мжичка.

Удень, коли не видно Фудзі,—

Якийсь химерний настрій.

  1. Населення.

3. УЧЕНЬ

         ДЕМОГРАФ:

Територія Японських островів - одна з найбільше густо населених у світі.

Розповідь учня (біля економічної карти Японії).

1.  За кількістю населення (127,6 млн чоловік) Японія посідає сьоме місце у світі.

2.  Якщо враховувати площу Японії (378 тис. кв. км) і чисельність населення країни, то можна зробити висновок про те, що густота населення в Японії велика — 338 чол. на 1 кв. км.   Проблема дефіциту земель в Японії розв'язується за рахунок наступу на прибережні ділянки морів. Так, у центрі Осакської затоки за 14 років було побудовано величезний штучний острів. При цьому використовувалася технологія дробіння гірських порід та їх подачі транспортерами до моря. На острові споруджено причали, доки, житлові квартали на 20 тис. чоловік. Проектується створення аналогічних островів. Саме внаслідок дефіциту земель Японія має територіальні претензії на частину Курильських островів, які належать Росії.

3.  Японія — це країна з найбільшою у світі тривалістю життя (81,5 року), з найнижчою у   світі дитячою смертністю.

4.  Це одно національна країна, 99 % якої складають японці.

5.  Японія посідає одне з перших місць у світі за рівнем урбанізації: в містах мешкає близько 80% населення, налічується 11 міст-мільйонерів, найбільшим з яких є Токіо. У разі злиття трьох найбільших агломерацій (Токіо, Осака, Наґоя) утворюється безперервна смуга міст — мегалополіс Токайдо (понад 65 млн чол.).

 

4. УЧЕНЬ

          ПСИХОЛОГ:

  Японський характер — у чому його особливості?

  Які якості притаманні японцям?

     Японці надзвичайно ввічлива нація. Співрозмовники тільки те й роблять, ще вклоняються і кивають один одному, навіть тоді, коли розмовляють по телефону. Ще коли мати, за японським звичаєм, носить немовля в себе за спиною, вона, щоразу вклоняючись, змушує кланятися, даючи йому при цьому перші уроки шанування старших.

      Японець ніколи не стане категорично заперечувати, він майже ніколи не говорить «ні», навіть, коли не згоден. Коли потрібно сказати «ні», японці роблять вигляд, що ж розуміють або не чують співрозмовника. Тому Японія отримала назву «країни, де не сперечаються».

      Ввічливість японців ніби підкреслюється їхнім зовнішнім виглядом як правило, всі вони надзвичайне охайні.

     Японців важко змусити вийти з себе. Японець не допустить ситуацій, в яких він чи хтось інший можуть бути приниженим чи ображеним Бути шанобливим означає приховувати свій душевний стан. Японський етикет вважає неввічливим перекладати свої турботи на іншого і виказувати надлишок радості.

      Японці не сприймають індивідуалізм. Щоб вижити в суворих природних умовах, японці повинні наполегливо працювати, при чому  у складі груп чи общин. Японські суспільство — це суспільство груп. Кожен японець відчуває себе частиною будь-якої з них — чи то сім'ї чи общини, чи фірми. Справа честі вимагає від японця жити, як всі не висовуватися, як цвях із дошки інакше суспільство знайде спосіб як його забити чи видерти.

      Японці багато читають. Твори Достоєвського, Толстого, Чехова знайомі багатьом з них. Ще японці багато чим цікавляться, люблять подорожувати.

Більш  ні в якій країні  не зустрінеш такого дива:  на кожній вулиці японського міста Сендая  розташовані ящики з парасольками. Виявляється, що коли японця застає зненацька дощ він просто візьме одну з парасольок.

      В основу виховання покладено принцип поваги до особистості малюка, прагнення зробити коротке дитинство людини по-справжньому безхмарним.

Виховання базується не на погрозах, а піклуванні. Малюку нічого не забороняють. Від дорослих він чує лише попередження: «З тебе будуть глузувати, на тебе розлютяться. Дивись, у дім більше не ввійдеш»,— застерігає японська мати дитину, таким чином погрожуючи їй відлученням від сім'ї — першої общини.

       Діти пізнають перші обмеження вже в шкільні роки. Курс шкільного навчання в Японії триває 12 років, шість із яких припадає на початкову школу. Навчальний рік розпочинається 6 квітня -  початок цвітіння символ Японії  -  сакура. ( початок нового життя, шкільного також). Учні повинні засвоїти мінімум 1850 ієрогліфів. Насправді для читання книг і газет необхідно знати близько 3 тисяч.      93% японців мають повну середню освіту.

 Університет  — найзаповітніша мрія батьків. їй підпорядковане все життя дитини, і дуже часто ключем для здійснення цієї мрії стає постійне зубріння. Змалку дітей навчають за прислів'ям:

«Будеш спати чотири години — потрапиш до вузу, будеш спати шість годин — провалишся».

В Японії нараховується майже 200 університетів, це більше, ніж в усій Західній Європі. Кількість бажаючих здобути вищу освіту постійно збільшується. І японців не зупиняють ніякі труднощі на цьому шляху — ні складні конкурси, ні висока плата за навчання, тому що після закінчення університету можна влаштуватися на престижну фірму. За даними статистики: до 25 років 40% японських юнаків здобувають вищу освіту, це вдвічі більше, ніж у США. ( додаток  2)

 

4. УЧЕНЬ

           ГЕОГРАФ:

     Японці говорять, що Японія починається з Токіо.

     У 1923 році Токіо ледве не спостигла доля Помпеї: сильний землетрус зруйнував майже все місто і забрав 100 тисяч людських життів.  Зараз Токіо з приміською зоною посідає перше місце у світі за кількістю населення (26 млн чол.). Токіо росте і вгору (50-60-поверхо-ві хмарочоси на антисейсмічних фундаментах), і вниз (підземне будівництво), і вшир. Токіо відзначається дуже хаотичною забудованістю. Загальна довжина вулиць Токіо складає 22 тис. км, що перевищує половину довжини екватора. При цьому більшість вулиць взагалі не має назв. Таблички з цифрами вказують номер району, блоку, номера квартир. Знайти потрібний будинок або квартиру за адресою в Токіо навіть поліції, водіям таксі, не кажучи про гостей міста, дуже непросто.

 

        IV. Загальна характеристика господарства

 

5  УЧЕНЬ     ІСТОРИК:

     Щоб охарактеризувати економічний розвиток, потрібно зробити екскурс в історію.

     Після Другої світової війни, в якій, до речі, країна була союзницею фашистської Німеччини, Японія була окупована американськими військами, що завдало великої шкоди економіці.

     Не можна не згадати про трагічні події серпня 1945 року.

6 серпня 1945 року без будь-якої військової необхідності США вперше у світі скинули на японське місто Хіросіму атомну бомбу. Внаслідок цього всі будинки міста в радіусі 5 км від місця вибуху були повністю знищені, вбито та поранено 140 тис. чоловік. Неможливо забути безформні металеві злитки, на які перетворилися наручні годинники й монети, які знаходилися в кишенях спалених людей. Аналогічна доля спіткала 9 серпня 1945 року місто Нагасакі. Від вибуху атомної бомби третина міста була зруйнована, загинуло 75 тис. чол. Тисячі мешканців Хіросіми й Нагасакі були вражені смертельною променевою хворобою.

         Що ж саме, яке диво, перетворює зруйновану після американських бомбардувань, позбавлену всіх своїх колоній, надзвичайно бідну на природні ресурси країну в одну з найрозвиненіших держав світу, яка за багатьма економічними показниками є лідером у світовому господарстві? Це нам розкажуть економісти.

 

 6 . УЧЕНЬ

          ЕКОНОМІСТ:

 

               Причини японського економічного дива

1.  У 50—60-ті роки Японія активно залучає американський капітал.

2.  Японці вважають, що війна, зруйнувавши старе, звільнила місце для нового. Дійсно, після війни були заново створені такі провідні галузі промисловості, як енергетика, металургія, автомобілебудування, хімічна промисловість. Усі вони формувалися з урахуванням нових технологій, які в той час Японія активно залучала і впроваджувала у виробництво.

3.  Зараз країна перейшла від практики залучення іноземних технологій та капіталу до їх експорту.

4.  До речі, за витратами на наукові дослідження Японія посідає перше місце у світі. Саме тому країна є лідером за розвитком таких наукомістких галузей, як радіоелектроніка, робототехніка.

5.  В Японії дуже низькі воєнні витрати (1% ВНП).

 

7  УЧЕНЬ

              МЕНЕДЖЕР:

 

      Але, мабуть, Японія ніколи б не змогла досягнути таких високих результатів в економіці, якби не традиційна працелюбність японців. До речі, рівень продуктивності праці в Японії — один з найвищих у світі.

    — У чому ж полягають особливості ставлення японців до праці?

  Ставлення до праці проявляється навіть у привітанні.

  Так, ми говоримо: «Добрий день», японці ж кажуть: «Ми обидва встали рано і збираємося працювати».

   «Праця — основа основ»,— з раннього дитинства навчає японська мати свою дитину.

  «Хороша людина — працююча людина»,— говорить японське прислів'я.

     В Японії діє система довічного найму, за якої на фірмі створюються такі умови, які б спонукали робітників ефективно працювати за власним переконанням. Так, розмір заробітної плати й пенсійної допомоги залежать від того, наскільки робітник старанно та відповідально ставиться до роботи, а також від стажу роботи на цій фірмі. Японські робітники добре розуміють, що, чим краще вони працюють, тим більше прибуток фірми, тому в них буде більша заробітна плата. Діє принцип: «Краще працюєш — краще живеш». Налаштовує на працю й зміцнює дисципліну фізична зарядка та співання гімнів, з яких починається робочий день на всіх фірмах. У кожної фірми є також свій прапор та уніформа.

За системи довічного найму вигідно бути старанним, дисциплінованим, чесним, відданим фірмі, зовсім невигідно змінювати місце роботи, запізнюватися, допускати брак, часто хворіти.

 

        V.    Промисловість.

8 УЧЕНЬ

              ЕКОНОМІСТ:  ( комп’ютерна презентація )

                                       ( додаток 2)

Характеристика основних галузей  промисловості.

1)  Енергетика .

2)  Чорна і кольорова  металургія .

3)  Машинобудування .

4) Хімічна промисловість.

 

VI. Сільське господарство  

  9 УЧЕНЬ

             ЕКОНОМІСТ:  (  комп’ютерна  презентація )

                                        ( додаток 3)

Для сільського господарства Японії характерно дрібне землегосподарювання. Максимально продуктивна віддача невеликих загальних площ сільськогосподарських угідь зумовлена застосуванням новітніх технологій господарювання, а також високою кваліфікацією спеціалістів. Обробляють у країні лише 12% її площ, проте само забезпеченість сільськогосподарською продукцією становить 80%.

    Основну частину продукції дає рослинництво. Особливості географічного положення, рельєфу і клімату уможливлюють на багатьох територіях збирання 2-3 -х врожаїв за вегетативний сезон. Головною культурою є рис. Вирощують, також, картоплю, бобові, цукрові буряки, цукрову тростину, тютюн, різні овочі й фрукти, батат, чай.

       У тваринництві провідне місце посідає рибальство. За виловом риби, промислом морепродуктів, перлин, аквакультур Японія посідає перше місце в світі. Японці традиційно вживають багато морепродуктів (водоростей, трепангів, креветок, кальмарів, різних молюсків, м'ясо китів та інших морських ссавців). На другому місці в тваринництві розведення свиней. Наявність незначного за кількістю поголів'я великої рогатої худоби пояснюється національною традицією японців - вживати дуже мало м'яса й молока.

 

УІІ.  Транспорт

  10 УЧЕНЬ 

           ЕКОНОМІСТ :

( комп’ютерна презентація  з відео фрагментами ).

          ( характеристика всіх видів транспорту )

УІІІ.  Зовнішньополітичні зв'язки   

     11. УЧЕНЬ

               ПОЛІТОЛОГ: ( комп’ютерна презентація ).

 

       Географічне положення Японії зумовило залежність її економіки віз умов зовнішнього ринку. За обсягами зовнішньої торгівлі Японія посідає 3-тє місце в світі після США та ФРН.    Імпорт орієнтований на доведення палива, сировини, продовольчих товарів і кормів. Експортуються обладнання, продукція машинобудування, прокат, сталь, хімікат. Основний торговий партнер - США, частка якого у структурі товарообороту Японії становить 30%.

      З України Японія імпортує продукцію чорної металургії, а експортує в Україну продукцію хімічної промисловості та електротехніки. Країна підтримує торговельно-економічні зв'язки з країнами усіх континентів. Японія належить до не багатьох розвинутих країн, що експортують на світовий ринок капітал.

      Японія була однією із перших країн, яка надала допомогу Україні після Чорнобильської катастрофи. Зараз Японія зацікавлена у інвестиціях в українську промисловість, але відповідних міждержавних угод поки що немає.

 

ІХ.  Культура і традиції Японії.

 

12 УЧЕНЬ

            ШАНУВАЛЬНИК ЯПОНСЬКОЇ КУНХІ:

   Так, як основною галуззю сільського господарства Японії є рослинництво. Японія в основному (на 70%) забезпечує себе продовольством власного виробництва.

Сільське господарство країни відображається в японській кухні.

    Харчування японців — одне з найраціональніших у світі.

 Японська їжа надзвичайно проста. З давніх часів основою харчування японців був рис. Рис подається просто варений, без масла, солі. Часто рис замінюється різними видами локшини з пшеничного або гречаного борошна. Соєвий соус заміняє японцям сіль. У приготуванні рибних та овочевих страв для японської кухні характерне прагнення якомога менше змінювати обробкою природні якості продукту. Овочі, рибу, морепродукти японці охоче їдять у сирому вигляді. Тому японський кухар — це різьбяр по рибі та овочах. До речі, за виловом риби й морепродуктів Японія посідає перше місце у світі. Зараз раціон харчування японців став більше схожий на європейський. Але й зараз японець з'їдає за рік стільки ж м'яса, скільки англієць за місяць.

 

13 УЧЕНЬ

              КУЛЬТОРОЛОГ:

Зараз Японія висловлює дві полярно протилежні точки зору про свою культурну самобутність: вічність унікальності традицій і відхід традицій на задній план. Ці концепції можна проілюструвати так:
«У своїх контактах із зовнішнім світом японці орієнтовані не на прагнення спростувати міф про власну унікальність, а на пошук аргументів на користь його підтвердження. Культура Японії володіє великою силою інерції; культурному світу японців властиві такі риси, як замкненість і нерухомість» ;
«Японці перетворилися на гомінливу, динамічну націю. Традиція іде безповоротно, і японці більше, ніж будь-яка інша нація, сміливо дивляться в обличчя прийдешнім змінам».

  Розповідь про японський  етикет і правила  поводження  за столом .

 

ЧАЙНА ЦЕРЕМОНІЯ  ( учениця переодягнена в кімоно демонструє послідовність чайної церемонії )

 

ІУ. Підсумок уроку:

       Учитель: Що на уроці найбільше сподобалося і запам’яталось?

                            Що було найважливішим?

                           Що залишилось незрозумілим?

                       (  учні роблять висновок  про роботу на уроці )

Оцінювання проводиться  з урахуванням  самооцінки і оцінювання  виступів учнів

 

     

 

Учитель:  Японське побажання :

 

Хай обійдуть Нас хвороби,

Нехай завжди буде спокій в родині,

Нехай завжди нас супроводжує вдача у справах!

 

У. Домашнє завдання : скласти звіт  презентації; написати статтю:

     « Японія. Культура, традиція, національна свідомість ».

 

Додаток № 1

 

ЛИСТ  САМОКОНТРОЛЮ

 

Прізвище, ім’я

 

 

Оцінка за урок  ( повнота і чіткість виступу, формування висновків, робота на уроці )

Самооцінка виступу

Оцінка вчителя

 

 

 

Відповіді учнів:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Що на уроці найбільш сподобалося і запам’яталось?

 

 

Що було найважливішим?

 

 

 

Що залишилося незрозумілим?

 

 

Додаток 2

 

 

Для японських дiтей виписали японськi вчителi таких десять заповiдей:

 

1. Будьте вiрнi своєму рiдному народовi.

 

2. Будьте послушнi матерi й батьковi; цим покажете свою любов.

 

3. Живіть в згодi й приязнi зi своїми братами й сестрами.

 

4. Помагайте бiдному й нещасному i не слухайте злих намов.

 

5. Не будьте фальшивi й злобнi; говорiть тiльки правду.

 

6. З того, що сталося, майте науку на майбутне.

 

7. Потiшайте сумних.

 

8. Не переїдайтеся, бо захворiєте.

 

9. Будьте сумлiннi, нiчого не робiть проти своєї совiсти.

 

10. Не жалуйте нiчого для свого рiдного народу й краю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

1.Яценко Б. П.  Економічна і соціальна географія світу ; підручник для 10 класу,; -К. « Артек», 1997.

2. Ьураков Ю. В., КипаренкоГ. М. Всесвітня історія ( нові часи) підручник   11 клас, К.; « Ґенеза », 2006.

3. Довгань Г. Д. Інтерактивні технології на уроках географії, - Х.; «Основа»., 2005

4. Нестандартний урок географії / упорядник В. М. Андрєєва. – Х.; « Основа», 2005.

5.  Журнал « Географія »,  « Основа» , №1 ,січень 2007

 

1

 

docx
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
1316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку