Урок на тему «Основні форми рельєфу. Гори» 6 клас

Про матеріал
Цілі уроку: продовжити формувати в учнів уявлення про основні форми рельєфу земної поверхні; розвивати первинні вміння складати комплексну характеристику гір; поглиблювати вміння учнів працювати з текстом підручника, атласами, сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми, що вивчається; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи; продовжувати формувати навички колективної творчості і взаємодопомоги. Мета: - формувати предметні компетентності: розширити знання учнів про різноманітність форм рельєфу на планеті: ознайомити з основними видами гір та дати їм коротку характеристику; продовжити формувати навичок роботи з картами атласу та джерелами географічної інформації. - формувати ключові компетентності: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення географічним поняттям та явищам. основні компетентності у природничих науках і технологіях - пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати природу; оцінювати значення географії для сталого розвитку. уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити картографічні дослідження, ставити перед собою цілі й досягати їх; ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо винахідницької діяльності, ефективного використання отриманих навичок; соціальна і громадянська компетентності - працювати в команді під час виконання творчих завдань, відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень.
Перегляд файлу

За утворенням

Тектонічні

 

Вулканічні

 

 

 

 

За будовою

Складчасті

Складчасто-

брилові

        Брилові

 

 

За висотою

       

       

       

 

 

https://svitppt.com.ua/images/8/7132/960/img13.jpg

 

 

 

 

За віком

         Молоді – утворилися протягом останніх 50 млн. років

       

Старі – вік може перевищувати 300-400 млн. років

       

Рельєф гір

                   Вершина Схил

 Підошва

Гірські хребти Гребінь

  •        Перевал
  •        Гірські долини

Хочу на Кіліманджаро!

Вулкан Кіліманджаро. Африка

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

Вершина -

 

Схил -

 

Гірська долина -

 

Гірські хребти -

Перевал -

 

Гребінь -

 

 

Перегляд файлу

 

Гори за будовоюhttps://uahistory.co/pidruchniki/geography-7-class-2020-boyko/geography-7-class-2020-boyko.files/image027.jpg

Перегляд файлу

C:\Users\HP\Desktop\Позначення рівнин, гір.png

Відображається "Screenshot_20221218-161325.png" 

Впиши характериситики, які властиві старим та молодим горам

Ознаки гір

Старі

Молоді

Висота

 

 

Вершини

 

 

Схили

 

 

Наявність снігу (цілий рік)

 

 

Наявність рослинності (лісів)

 

 

Наявність вулканів

 

 

 

Низькі

немає

Ліс тільки біля підніжжя

Можуть бути

є

Круті

Округлі

Всі покриті лісом

Високі

немає

Пологі

Гострі

 

Впиши характериситики, які властиві старим та молодим горам

Ознаки гір

Старі

Молоді

Висота

Низькі

Високі

Вершини

Округлі

Гострі

Схили

Пологі

Круті

Наявність снігу (цілий рік)

немає

є

Наявність рослинності (лісів)

Всі покриті лісом

Ліс тільки біля підніжжя

Наявність вулканів

немає

Можуть бути

 

Низькі

немає

Ліс тільки біля підніжжя

Можуть бути

є

Круті

Округлі

Всі покриті лісом

Високі

немає

Пологі

Гострі

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

Станція №1

Станція №2

Станція №3

Станція №4

Станція №5

 

Перегляд файлу

 

 

 

Урок на тему

«Основні форми рельєфу. Гори»

Рисунок по географии для учеников 5 класса. Легкие срисовки.6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Основні форми рельєфу. Гори.

Цілі уроку:  продовжити формувати в учнів уявлення про основні форми рельєфу земної поверхні; розвивати первинні вміння складати комплексну характеристику гір; поглиблювати вміння учнів працювати з текстом підручника, атласами, сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми, що вивчається;

виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи; продовжувати формувати навички колективної творчості і взаємодопомоги.

Мета:

- формувати предметні компетентності: розширити знання учнів про різноманітність форм рельєфу на планеті: ознайомити з основними видами гір та дати їм коротку характеристику; продовжити формувати навичок роботи з картами атласу та джерелами географічної інформації.

- формувати ключові компетентності:

спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення географічним поняттям та явищам.

основні компетентності у природничих науках і технологіях - пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати природу; оцінювати значення географії для сталого розвитку.

уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити картографічні дослідження, ставити перед собою цілі й досягати їх;

ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо винахідницької діяльності, ефективного використання отриманих навичок;

 соціальна і громадянська компетентності - працювати в команді під час виконання творчих завдань, відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень;

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, карти, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

«Найдивовижнішою властивістю даного світу є те,

що його можна дослідити»

Альберт Ейнштейн

 

І. Організаційний момент.

Вчитель.

Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, дослідивши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, як розподіляються вони за віком, висотою, походженням, де на Землі розміщені найвищі гірські вершини, найдовші гори.

Бо тема нашого уроку звучить так: «Основні форми рельєфу суходолу Землі. Гори»

Тож ми сьогодні вирушимо у подорож та відвідаємо  5 дослідницьких станцій, які допоможуть нам дізнатися якнайбільше про гори.

Розпочинаємо наш урок-подорож. А для того, щоб він був успішним, вам потрібно бути:

Уважними

Розумними

Організованими

Кмітливими

І, звичайно, ж беремо із собою гарний настрій (посміхнулися)

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

А щоб наша подорож була вдалою, і ніхто не загубився в незвичному для вас рельєфі ми об`єдналися в групи.

Учні представляють заздалегідь підготовлені назви та розшифровують їх значення.

Група №1 ______________________

Група №2 ______________________

Група №3______________________

Група №4 ______________________

Група №5 ______________________

Тепер підготовка. Потрібно пригадати те, що ми вивчили на попередніх уроках, зібрати всі знання в рюкзак, давши відповіді на запитання. 

До вашої уваги  бліц-опитування «Збери рюкзачок знань »

  1. Сукупність нерівності земної поверхні, які утворені зовнішніми та внутрішніми силами Землі та відрізняються за розмірами, формою, походженням називається –…(рельєф)
  2. До яких форм рельєфу належать гори і рівнини? (Великих)
  3. Які сили Землі формують великі форми рельєфу? (внутрішні сили Землі)
  4. До яких сил Землі відноситься рух літосферних плит, вулканізм, магматизм? (Внутрішніх)
  5. Які бувають рухи літосферних плит? (горизонтальні, вертикальні та розривні) Вони швидкі чи повільні?
  6. Як називають відносно рівні ділянки земної поверхні з невеликими коливаннями висот –(Рівнини)
  7. Як рівнини поділяються за висотою? низовини (абсолютні висоти до 200 м), височини (абсолютні висоти від 200 до 500 м) і плоскогір'я (абсолютні висоти понад 500 м).

Молодці, справились зі своїм завданнями.

IІІ. Вивчення нового матеріалу

Розпочинаємо похід.

Станція №1 «Рельєф гір»:

Вчитель розповідає про основні форми рельєфу гір та показує їх.

Гірська країна - безліч гір, розташованих на величезній території.

Гірський хребет - гори, витягнуті в лінію.

Гребінь - найвища точка хребта.

Гірська долина -зниження між двома гребенями.

Якщо долина зручна для руху людей, її називають перевалом.

Вчитель: Спробуємо дати визначення поняттю «Гори» (відповіді учнів, вчитель узагальнює та говорить визначення яке створив колектив).

Гори - це величезні форми рельєфу, високо підняті над земною поверхнею, що мають підошву, схили і вершину.

Вчитель: А зараз на роздатковому матеріалі (додаток №1) цифрами позначте основні складові рельєфу гір. Для допомоги скористайтеся

підручниками ст. 103 мал. 104.

Отже, ми дізналися, що основними складовими мікрорельєфе гір є (учні продовжують речення )

Станція №2 «Утворення гір»

Вчитель:   Давайте поговоримо, як гори утворюються. Аналізуємо схему

«Гори за утворенням"

              

 

                      тектонічні                                       вулканічні

 

Вчитель:   Кілька уроків назад ми вчили тему «Літосферні плити» ... Тож пропоную вам скласти пазл «Сучасні літосферні плити» (додаток №2) та звернути увагу на стрілочки, які вказують на швидкість та напрямок руху літосферних плит.

Обговорення напрямку та швидкості руху літосферних плит за даними карти.

Вчитель:   Розглянемо тектонічне походження гір. У вас виникне запитання: «Чому тектонічне, а не літосферне?». Бо наука, яка вивчає рух Земної кори називається тектоніка. Отже, горизонтальні рухи літосферних плит є найбільш значними. Вони можуть зближуватися, розходитися або зміщуватися одна відносно одної.

Так на стику Індо-Австралійської та Євразійської плити виникли гори Гімалаї. Я показую на карті, після цього ви знаходите в атласі.

На стику океанічних та материкових плит океанічна занурюється під материкову, тоді на материку виникають гори наприклад (Тихоокеанська плита та Північноамериканська) Кордильєри, Анди (плита Наска та Південноамериканська). А вздовж узбережжя глибоководні западини (робота з картою)

Вчитель:   Вулканічні гори утворилися в результаті виверження вулканів. Лава, витікаючи з кратера, утворює характерні складки. Виверження може проходити неодноразово, за рахунок цього відбувається збільшення висоти гори. Таку будову мають поодинокі гори. Наприклад, Кіліманджаро в Африці, Етна, Ключевська Сопка або Фудзіяма в Японії.

Станція №3 «Будова гір»

Вчитель:   Наступний показник, який відрізняє гори «Будова гір».

Будуємо схему

«Будова гір».

 

 

                складчасті             складчасто - брилові       брилові

                  (Гімалаї)                (Кримські гори)        (Скандинавські гори)

Вчитель:   Складчасті гори утворилися, коли гірські породи, з яких складаються гори, під дією внутрішніх сил, вигнулись в складки. Гімалаї. Карпати, Альпи, Анди.

Складчасті гори могли прожити довге життя, поступово руйнуючись, і перетворюючись в горбисті рівнини, коли в цьому місці знову почалися горотворні процеси і розірвали ділянки гори на окремі блоки (брили). Так утворюються складчасто-брилові гори. Уральські гори

Згодом гори зовсім втрачають вигляд складок земної кори, вони перетворюються в брилові гори.

Вчитель:   Попрацюємо з  підручником стор. 104. Розглянути залягання порід у різних за будовою горах.

 Учням пропонується за малюнками встановити відповідність назви залягання порід. (Додаток №3)

Станція №4 «Вік гір»

Гори, як і люди, бувають молодими і старими. Давайте дізнаємося скільки років має бути горам, щоб їх називали молодими або старими?

                                   Будуємо схему «Гори за віком»

 

 

                       молоді (50 млн. років)              старі (300-400 млн. років)

Вчитель:   Як дізнатися вік людини? (Запитати скільки йому років)

Вчитель:   Як дізнатися вік гір? (Ми можемо визначити за зовнішнім виглядом)

Обговорення основних ознак старих та молодих гір.

Завдання учням. Робота в групах, відсортувати ознаки, які характерні для молодих, а які для старих гір. (Додаток 4)

 

Ознаки гір

Старі

Молоді

Висота

Низькі

Високі

Вершини

Округлі

Гострі

Схили

Пологі

Круті

Наявність снігу (цілий рік)

немає

є

Наявність рослинності (лісів)

Всі покриті лісом

Ліс тільки біля підніжжя

Наявність вулканів

немає

Можуть бути

 

Станція № 5 «Висота гір»

Вчитель: Чи можна побачити гори на карті? Що допоможе? (Шкали висот і глибин)

Яким кольором зображені гори? (Коричневим, різними відтінками)

Завдання: знайти гори на карті атласу. Бажаючі виходять до стінної карти та показують приклади гір.

Чому гори позначені різними відтінками? (Тому що гори різної висоти)

Вчитель: Давайте розглянемо схему «Гори по висоті»

Гори за висотою

Висота

Приклади

Найвища точка

Низькі

До 1000 м

Кримські гори

 гора Роман-Кош  1545  м.

Середні

1000 – 2000 м

Українські Карпати

гора Говерла 2061 м.

Високі

Більше 2000 м

Гімалаї

гора Джомолунгма (Еверест) заввишки 8 850 м.

Виконуємо фізкультхвилинку. Закріплюючи вивчений матеріал «Гори по висоті».

Вчитель в різному порядку називає класифікацію гір по висоті, а учні виконують відповідну вправу.

Низькі – присідаємо,

середні – руки в сторони,

високі – руки вверх.

Вчитель. От і завершилася наша подорож. Ми відвідали 5 дослідницьких станцій, усі групи прийшли вчасно та впоралися із поставленими завданнями, які допомогли нам дізнатися усю інформацію про будову та класифікацію гір.

V. Закріплення нових знань та умінь.

Вчитель. Давайте підведемо підсумки наших досліджень.

Продовжіть речення.

Ми дізналися, що гори за віком подіялються на (молоді і старі)

За висотою – (високі, середні, низькі).

За утворення – ті, що утворилися в результаті виверження вулканів – (вулканічні), ті, що утворилися в результаті руху літосферних плит – (тектонічні).

Основними складовими частинами гори є (вершина, схил, підніжжя). (А ще гірські хребти, долини, перевали, гребені)

За будовою: (складчасті, складчасто-брилові та брилові).

Вчитель. Є таке прислів’я – вершини успіху досягає лише той. Хто наполегливо працює. Отже для того, щоб підкорити вершину під назвою «Основні форми рельєфу. Гори» залишилося виконати практичну роботу.

VІ. Робота із контурною картою.

Виконання практичної роботи № 3 (продовження)

Вчитель. Шановні учні, вам потрібно підписати вказані назви гір. (Кордильєри, Анди, Альпи, Карпати, Кримські гори, Кавказ, Уральські гори, Гімалаї із вершиною Еверест (Джомолунгма 8850 м.)

 Вчитель. Я дякую всім за роботу та бажаю, щоб ви легко долали усі перешкоди та завжди впевнено крокували до вершин успіху.

6. Домашнє завдання

1. Прочитати § 26, відповісти на питання після параграфу

2. Підписати назви гір і гірських систем (Карпати, Кримські гори, Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з вершиною Джомолунгма, Анди) на контурній карті.

3. На сторінці 251 ознайомитися із додатком №1. «Основні гори світу»

zip
Додав(-ла)
Усата Юлія
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
17 березня 2023
Переглядів
470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку