1
Клас 6 Дата: 26.02.2019
Учитель біології Караванської ЗОШ І-ІІІ ступенів Капустянська Л.С.
Урок № 45
Тема: Папороті. Лабораторне дослідження № 12 Будова папоротей
Мета: ознайомити учнів з ускладненням у будові папоротей, пристосуванням до умов існування; поглибити уявлення про вищі спорові рослини, їх значенням у природі й житті людини; продовжувати формувати вміння самостійно працювати з текстом підручника, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки; виховувати інтерес до предмету та процессу навчання через різноманітні прийоми, технології і анімації.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійна презентація, телевізор, анімація "Життєвий цикл папороті" (https://www.youtube. com/watch?v =ljh9VtaaKgQ), підручник (авт. Костіков І.Ю.)
Базові поняття і терміни: папороті, вайя, сорус.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Невідомо хто і коли, але одна мудра людина сказала такі слова: «Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою, з яким ви вступаєте в день, залежать ваші успіхи».
Вправа «Подаруй гарний настрій». З яким настроєм ви завітали на сьогоднішній урок. З добрим, але давайте його трішечки піднімемо. Для покращення нашого настрою усміхнемося, а усмішку візьмемо в долоньки й з приємними побажаннями подаруємо товаришеві по парті.
Діти, я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і добрі результати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа "Цифровий біологічний диктант" (Робота в парах)
Потрібно вибрати твердження, які характерні для:
1 варіант – хвощів
2 варіант – плаунів
1. Фотосинтез відбувається у стеблі.
2. Спорофіт утворений стеблом, листками і додатковими коренями.
3. Для запліднення необхідна вода.
4. Серед них є різноспорові рослини.
5. Їх спори містять до 50% жиру.
6. Серед них є лікарські рослини.
7. Вони розмножуються переважно вегетативно.
8. Вимерлі рослини цього відділу утворили кам′яне вугілля.
9. Розвиток їх гаметофіту триває 15-18 років.
Відповіді: 1 варіант – 1,3,6,7,8 2 варіант – 2,3,4,5,6,7,8.9
Вправа "Закінчити речення" (дидактичні картки)
1. Життєвий цикл вищих спорових рослин складається з чергування двох поколінь - ….. 2. На спорофіті утворюються спороносні органи - … 3. У спорангіях утворюються … 4. Рослини, у яких однакові за розміром спори, називають …. 5. Рослини у яких спори різні за розміром називають … 6. Дрібні спори називають - …. 7. Великі спори називають - … 8. Із спори виростає … 9. На гаметофітах розміщуються статеві органи двох типів: чоловічі ……, й жіночі ……. 10. В архегоніях утворюються ….., а в антеридіях - ….. 11. Унаслідок злиття двох гамет утворюється …. 12. Із виходом на суходіл рослинний світ розвивався за напрямом переважання в життєвому циклі …..
III. Мотивація навчальної діяльності
А тепер, учні, давайте відгадаємо з вами загадку і таким чином визначимо тему нашого уроку:
Слайд 1.
Дивна в лісі є трава –
Не лопух, не кропива.
Коли хочуть щастя влітку
Все шукають його квітку.
Хоч півсвіту обійди –
Того цвіту не знайти.
Слайд 2. Дійсно, в затінку густих дерев росте рослина, яка ввійшла в народні повір’я як рослина з могутніми чарами. З нею пов’язана велика кількість народних легенд.
В народі побутує повір’я, що в ніч на Івана Купала розцвітає квітка цієї рослини, яку охороняють нечисті сили. Знайти цю квітку в глухому лісі дуже важко. Легенда стверджує, що сміливець, якому пощастить здобути цей цвіт, стане всезнаючим і всебачачим.
Микола Гоголь також використав народні перекази про цвіт папороті у своєму оповідання «Вечір напередодні Івана Купала». На підставі народних вірувань письменник описує, який вигляд мав би бути у цвіту папороті, й пише: «…Червоніє маленька брунька квітки, і як ніби жива рухається. І справді дивно! Рухається і стає все більша, більша і червоніє, як жевріюча вуглина. Спалахнула зірочка, щось тихо затріщало, і квітка розгорнулась… ніби полум’я, освітивши й інших довкола себе».
Проблемне запитання
В народі існує повір′я, що тому, хто в ніч на Івана Купала знайде квітку папороті, пощастить у житті – він зможе знайти підземні скарби. Як ви вважаєте, чи може таке статися насправді? Xи можна знайти цвіт і насіння папороті? Чому?
Слайд 3. Отже, тема нашого уроку: «Папороті». Оголошення мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
Слайд 4. Сходинки до знань про папороті
|
4.Значення |
||
|
3.Особливості розмноження папоротей |
||
|
2.Особливості будови папоротей (Л.д.) |
||
1.Різноманітність та поширення папоротей |
|||
1.Різноманітність та поширення папоротей
Запитання до учнів:
— Де можна натрапити на папороті?
Очікувана відповідь учнів: папороті є декоративними рослинами (їх вирощують на клумбах та використовують як кімнатні рослини), ростуть у лісах.
Розповідь учителя
Слайди 5-11. Папороті поширені фактично по всій земній кулі, трапляються в різних місцевостях, починаючи від пустель і закінчуючи болотами, озерами та солончаками. Але найбільше їх у вологих тропічних лісах. Тропічні деревоподібні папороті сягають у висоту 20 м. У гірських лісах переважають ліаноподібні папороті й епіфіти, що ростуть на стовбурах та гілках дерев. Типові папороті є рослинами сирих і вологих місць. В Україні справжнім раєм для папоротей є Карпати. Там на узліссі можна побачити густі зарості орляка, щитника. А в лісі можна зустріти адіантум, блехнум, ключ-траву.
2.Особливості будови папоротей
Слайд 12. Лабораторне дослідження № 12
Тема. Будова папоротей.
Мета. На прикладі щитника чоловічого вивчити особливості будови папоротеподібних.
Обладнання і матеріали: живі та гербарні зразки нестатевого покоління щитника чоловічого, підручник, робочий зошит (авт. Мечник Л., вид-во "Тернопіль: Підручники і посібники")
Хід роботи
Слайди 13. Особливості розмноження папоротей
Запитання до учнів:
— Які функції виконує листок папороті?
Очікувана відповідь учнів:
Листок папороті суміщає функції фотосинтезу й спороношення.
Перегляд анімації "Життєвий цикл папороті"
Розповідь учителя
Слайд 14. Отже, під час розвитку папороті відбувається чергування двох поколінь, що різко розрізняються між собою. Листкостеблова рослина, на якій утворюються спори, називається спорофітом і є нестатевим поколінням. Воно в папороті переважає. Статеве покоління — заросток (гаметофіт) — представлене невеликою зеленою пластинкою.
Робота з зошитом. Завдання 1 ст. 45.
4.Значення папоротеподібних
Запитання до учнів:
— Як ви вважаєте, яке значення мають папороті в природі та в житті людини?
Учитель вислуховує відповіді учнів і пропонує звернутися до слайдів, щоб перевірити свої припущення.
1. Папороті утворюють нижній ярус лісів.
2. Рештки давніх папоротеподібних разом з іншими споровими рослинами утворили поклади кам´яного вугілля, використовують як паливо, а воно є сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків...
3. Відвари деяких папоротей (ключ-траву, її ще називають гронянка півмісяцева) загоюють рани, зменшують біль.
4. Здавна люди помітили, що папороті передбачають погоду: перед спекою у них скручуються листки.
5. У народній медицині щитник чоловічий використовують у боротьбі з солітерами – паразитичними червами.
6. Листки щитника пахучого містять смоли, які використовують у парфумерії.
V.Узагальнення і систематизація набутих умінь та навичок
Слайд 15. Давайте повернемося до проблемного запитання
Xи можна знайти цвіт і насіння папороті? Чому?
Самостійна робота з підручником. Ігровий прийом "Хто більше?". За фіксований час учням пропонується сформулювати найбільшу кількість запитань до параграфа чи частини параграфа.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Вправа "Незакінчене речення"
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було важко...
Я зрозумів, що...
Тепер я можу...
У мене вийшло...
Я зміг...
Мене здивувало...
Мені захотілося...
VІІ. Домашнє завдання