«Соромитися потрібно не якоїсь роботи,
навіть найбруднішої, а неробства»
Л. Толстой
Тема уроку: Пофарбування бетонних та оштукатурених поверхонь водоемульсійними фарбами.
Група № 12 по професії «Маляр. Штукатур»
Мета уроку:
Навчальна: формування умінь та навичок виконання операцій пофарбування водоемульсійними фарбами по різних видах поверхонь;напрацювання навичок користування малярними інструментами, відпрацювання автоматизму виконання операцій;
Розвивальна: розвивати пізнавальну активність та самостійність, культуру навчально- виробничої праці, увагу, наполегливість у досягненні мети.
Виховна: виховувати в учнів культуру навчального процесу, повагу до праці, до обраної професії, дисципліну, сумлінність, відповідальність, ініціативність
Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь і навичок при виконанні навчально - виробничих робіт.
Вид уроку: пояснювально –ілюстративний, практичне виконання завдань.
Дидактичне забезпечення: інструкційно –технологічна карта, рекламні буклети фірми виробника фарбувальних сумішей , таблиця оцінювання, додаток 1, додаток 2, додаток 3, додаток 4, додаток5.
Матеріально –технічне забезпечення: щітки - макловиці, валики, пензлі, ємкості для фарби, колір, відро з водою, мірна ємкість, водоемульсійна фарба.
Література: Нікулін А.С. «Малярні роботи», стор. 40-43.
Міжпредметні зв‘язки: матеріалознавство, охорона праці.
ПЛАН УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ.
1. Привітання учнів.
2. Відмітка учнів по журналу в/н.
3. Перевірка готовності учнів до уроку (наявність спецодягу, огляд зовнішнього вигляду учнів ).
ІІ. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
Сьогодні я вам розповім як правильно виконати операції по фарбуванню поверхонь водоемульсійними фарбами.
План нашого уроку складається з того, що ми проведемо опитування рініше вивченого матеріалу. Я вам покажу, як виконати завдання сьогоднішнього уроку. Ви отримаєте завдання по фарбуванню поверхонь водоемульсійними сумішами, ознайомлю з інструментами та матеріалами, які необхідні для виконання робіт. Розповім правила охорони праці. Проведемо опитування засвоєння матеріалу вступного інструктажу.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Перевірка знань попередньо вивченого матеріалу:
а) у вигляді тестів
б) фронтальне опитування.
Тести
Правильна відповідь приносить вам 1бал. Оцінки відразу заносяться до таблиці оцінювання (додаток 2)
Питання №1.
Відповіді:
а) ні, не виконується
б) так, виконується
в) хто як схоче
Вірна відповідь:
а) ні, не виконується
Питання №2.
2. При підготовці нових обштукатурених поверхонь потрібно виконувати очистку і згладжування поверхонь?
відповіді:
а) ні, не потрібно
б) обов'язково потрібно
в) виконувати потрібно тільки очищення.
Правильну відповідь:
б) обов'язково потрібно
Питання №3.
3. Перед тим як приступити до роботи з новими валиками, чи потрібно їх вимочувати у воді?
відповіді:
а) не потрібно
б) потрібно вимочувати 5-6 годин
в) потрібно вимочувати добу
Правильну відповідь:
б) потрібно вимочувати 5-6 годин
Питання №4.
4. На якій відстані необхідно тримати вудку фарбопульта від фарбується
поверхні?
відповіді:
а) на відстані - 30см
б) на відстані - 50см
в) на відстані - 0,75см- 1м
г) на відстані - 1,5 м
Правильна відповідь:
в) на відстані - 0,75см- 1м
Питання №5.
5. Забарвлення поверхонь кистями всередині приміщень можна фарбувати з підлоги заввишки ...?
відповіді:
а) 2,5 - 3,2 м
б) 1,5-2 м
в) 4 м
Правильна відповідь:
б) 1,5-2 м
Питання №6.
6. Чи виконують торцювання поверхні при фарбуванні вручну?
відповіді:
a) не торцюють
б) торцюють для остаточної обробки
в) за бажанням фахівця
Правильну відповідь:
б) торцюють для остаточної обробки
Фронтальне опитування
питання
відповідь
Правильна відповідь приносить вам 1бал. Оцінки відразу заносяться до таблиці оцінювання (додаток 2)
Що ж, з першим етапом ви справилися, таким чином ми пригадали технологічні операції до вивченої теми, способи їх виконання та інструмент необхідний для цього.
3. Пояснення нового матеріалу.
а) Пояснення характеру та призначення наступної роботи й порядку виконання вправ, навчально-виробничих робіт.
Водоемульсійне пофарбування використовується для бетонних, гіпсобетонних і обштукатурених поверхонь .
Ми будемо працювати з водоемульсійною фарбою для внутрішніх робіт УЛЬТРА БЕЛЬ акрилова емульсія для стін та стель.
Виконаємо пофарбування кімнати для занять в гуртожитку. Кожен з вас отримає завдання: пофарбувати 3м. бетонної поверхні стелі та 6м. поштукатуреної поверхні стіни.
б) Розбір інструкційно-технологічної документації.
Розгляньте, будь ласка, таблицю в якій вказані основні властивості водоемульсійних фарб (додаток 1).
Отже , ви бачите, що водоемульсійна фарба має більше переваг ніж недоліків і тому широко використовується в сучасних опоряджувальних роботах (додаток 3).
Для внутрішніх робіт використовують водоемульсійні фарби таких марок:
в) Ознайомлення з інструментами, матеріалами.
Розглянемо інструменти, які використовують для пофарбування поверхні водоемульсійною фарбою. До вашої уваги плакат з зображенням інструментів, назвіть інструмент який на вашу думку, потрібен для виконання пофарбування водоемульсійною фарбою
(додаток 4)
Щоб дати відповідь – підніміть руку. Правильна відповідь приносить вам 1 бал.
(Показ майстром плакатів з зображенням інструменту)
г) Пояснення та показ найбільш раціональних прийомів та послідовності виконання завдань, контроль якості робіт.
Для того щоб пофарбована поверхня дійсно мала гарний вигляд і відповідала нормам поліпшеному пофарбування, потрібно дотримуватися вимог і послідовності технологічних операцій з підготовки поверхні. Вона має бути чистою, добре прошпакльованою, зашліфованою та прогрунтованою.
Хочу звернути вашу увагу що третє ґрунтування ( згідно технологічної карти) виконують з додаванням фарби відповідного кольору в грунтуючу суміш, тобто ґрунтування з підфарбуванням, або взагалі грунтують поверхню тією самою фарбою розведеною до в’язкості 20-30с, температура в приміщенні має бути +20°C. Перед нанесенням фарбового шару ґрунтовка має повністю висохнути й утворити на поверхні плівку. Колір фарби підбирають залежно від призначення приміщення яке фарбують.
Якість пофарбованої поверхні можна оцінювати лише після утворення міцної плівки і повного висихання поверхні.
Час висихання фарби – 2 години.
д) Повторення правил організації робочого місця.
Перш ніж приступити до виконання роботи, необхідно перевірити справність робочого інструменту.
Вимоги до інструменту:
Ручки щіток повинні бути міцно з’єднані з основою, гладенькими без зазубрин.
Насадки на валиках повинні бути міцно закріплені.
Робоче місце має бути чистим, без зайвого інструменту та інвентарю.
Робочий валик та щітка знаходяться на сітці ванночки з фарбою.
Ємність з фарбою розміщується так, щоб не заважати рухам працюючого.
е) Показ операцій майстром.
При використанні у роботі валика: - фарбу наливаємо у ванночку із сіткою для накатування, змочуємо валик у фарбу, прокатуємо по сітці( з метою віджимання зайвої фарби) і наносимо на поверхню;
При використанні щітки чи пензля: щітку занурюємо у фарбу на 2/3 висоти ворсу, злегка струшуємо і наносимо фарбу на поверхню.
Способи виконання пофарбування:
є) Розгляд правил охорони праці.
Виконуючи роботи по пофарбуванню ви повинні дотримуватися вимог з охорони праці і використовувати обов’язково засоби індивідуального захисту. Знову звертаю вашу увагу на дошку. Остання колонка нашої таблиці містить потрібну інформацію. ( обговорення розділу з о/п в таблиці).
ж) Опитування учнів з метою перевірки засвоєння ними матеріалу вступного інструктажу.
Для закріплення нового матеріалу пропоную вам об’єднатися в пари . Ви отримуєте по одному запитанню, 1 хвилину радитесь і хтось один дає відповідь, а оцінку отримують обоє.
Запитання :
1. З чого починається якісне фарбування?
( велике значення має підготовка поверхні,вона має бути
чистою, сухою, добре підготовленою-якісне шпаклювання та
шліфування)
2. Яка операція передує нанесенню фарбового шару?
( перед фарбування поверхню потрібно прогрунтувати
тією самою фарбою розведеною до в’ язкості 20-30с)
3. Через який проміжок часу наноситься фарба на
погрунтовану поверхню?
(перед нанесення фарбового шару ґрунтовка має повністю
висохнути й утворити на поверхні плівку, від 2 до 8 годин)
4. Якими рухами потрібно наносити фарбу :валиком, щіткою ?
( на стелю наносити фарбу потрібно спочатку рухами,
перпендикулярними падаючому світлу, а потім розтушовують рухами
уздовж світла. Стіни потрібно фарбувати валиком або щіткою, суміш
наносити і розтушовувати вертикальними рухами)
5.Коли приймають водне фарбування?
(лише після утворення міцної плівки і повного висихання поверхні)
6.За який час висихають водоемульсійні фарби? ( за 2 години)
7. Які поверхні підлягають пофарбуванню водоемульсійною фарбою?
(бетонні, гіпсобетонні, обштукатурені)
8.Які засоби індивідуального захисту потрібно використовувати при
виконанні пофарбування? (окуляри, респіратор або пелюстку, рукавички гумові)
Вірна відповідь приносить кожному учню по 1 балу.
Результати заносимо до таблиці оцінювання.
4. Підготовка до виконання практичної частини.
а) Інструктаж з охорони праці
Переходимо до виконання практичної частини нашого уроку.
Проведення інструктажу з охорони праці під час виконання водного пофарбування поверхні.
(учні розписують в журналі інструктажів з о\п.)
За дотримання правил о/п під час виконання завдання ви отримаєте по 2 бали. За порушення правил ОП бали буде знижено, а за грубі порушення ви взагалі будете відсторонені від виконання отриманого завдання.
б) Отримання інструменту
Вам потрібно по черзі підійти до столу, отримати необхідний для виконання пофарбування поверхні водоемульсійними фарбами інструмент. (Учні отримують валики, щітки макловиці, пензлі.)
Фарба та ванночки знаходяться на робочих місцях учнів.
Переходимо до ваших робочих місць.
Зверніть увагу: на допомогу вам на стінах прикріплені плакати я( додаток № 1)
Видача завдань учням, розстановка учнів по робочих місцях (кожен учень отримує картку з записом завдання)
ІІІ. ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
1. Розстановка учнів по робочих місцях.
2. Показ виконання операцій з фарбування поверхні майстром
виробничого навчання.
3. Обхід робочих місць з метою:
перевірки правильності організації робочих місць;
перевірки правильності виконання учнями трудових операцій
технологічного процесу виконання робіт;
перевірка відношення учнів до матеріалів, обладнання, використання
робочого часу;
надання допомоги учням, індивідуальне спілкування,
4. Приймання та оцінювання роботи кожного учня.
ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
балів.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Видача домашнього завдання з поясненням методики його виконання:
«Опрацювати таблиці: « Пофарбування водоемульсійними фарбами бетонних і поштукатурених поверхонь.» Нікуліна А.С. Малярні роботи, стор. 40-43.
Додаток 1
Назва операції |
Спосіб виконання |
Інструменти |
Підготовка фарби до нанесення |
Розмішати фарбу до однорідної консистенції |
Ємкість для фарби, де- рев’яна палиця для розмішування фарби |
Нанесення фарби валиком |
Фарбу наливаємо у ванночку із сіткою для накатування, змочуємо валик у фарбу, прокатуємо по сітці( з метою віджимання зайвої фарби) і наносимо на поверхню. |
Ванночка з сіткою, валик з хутряною насадкою. |
Нанесення фарби щіткою |
Щітку занурюємо у фарбу на 2/3 висоти ворсу, злегка зтрушуємо і наносимо фарбу на поверхню. |
Щітка, пензлі,ємкість з фарбою. |
Пофарбування бетонної поверхні стелі |
На стелю наносити фарбу потрібно маховою щіткою макловицею або валиком спочатку рухами, перпендикулярними падаючому світлу, а потім розтушовують рухами уздовж світла |
Щітка, валик, ванночка з сіткою для фарби. Ручка-подовжувач для щітки чи валика.
|
Пофарбування поштукатуреної поверхні стіни |
Стіни потрібно фарбувати валиком або щіткою, суміш наносити і розтушовувати вертикальними рухами, найкраще виконувати цю роботу двом малярам, щоб одночасно виконувати фарбування вгорі та внизу;
|
Щітка, валик, ванночка з сіткою для фарби. |
Інструкційно – технологічна картка до теми : « Підготовка поверхні під високоякісне пофарбування поверхні водними розчинами»
|
|
||||
|
Назва операцій |
Спосіб виконання |
Інструмени |
Вимоги техніки безпеки |
|
1 |
Підготовка поверхні
|
Звільняють поверхню від пилу, речовин що зменшують адгезію(олія, жири) знімають напливи розчину, обчищають ділянки що обсипаються. |
Шпатель металевий, щітка, пилосос,фен,віник, відро з водою |
1. Наявність:
- спецодягу, - засобів індивідуаль- ного захисту (захисних окулярів, респіраторів, рукавиць).
2. Вимоги:
а) до інструменту (ручки повинні бути добре оброблені, прошліфовані і міцно з’єднані з інструментом)
б) до організації робочого
місця (видалення зайвих інструментів, матеріалів
в) до спецодягу (одяг повинен бути зручним, з щільного але м’якого матеріалу, відповідно розміру робочого; взуття зручне, на низьких підборах, на товстій підошві)
3. Перевірка:
а) інструментів на справність
б) помостів на міцність і стійкість |
|
2 |
Розрізування щілин
|
Встановлюють шпатель в щілину і рухами вліво- вправо розрізують щілину вздовж, за допомогою вологої щітки або пилососа очистити поверхню від пилу що утворився |
Шпатель металевий, щітка, відро з водою, пилосос |
||
3 |
Перше грунтування
|
За допомогою щітки, валика, а при великих об’ємах за допомогою розпилювача, наносимо грунтуючу суміш на поверхню |
Щітка , валик, розпилювач, ємкість з грунтуючою сумішшю |
||
4 |
Часткове підмазування(заповнення щілин)
|
За допомогою терки або шпателя заповнюємо шпаклівкою розчищені щілини та вирівнюємо, мазки наносяться перпендикулярно один одному |
Терка металева, шпателі - 0,8см, 0,25см, резинові шпателі, ємкість для готової суміші |
||
5 |
Шліфування підмазаних місць
|
За допомогою терки з сіткою або пневмо електрошліфувальної машини виконати очищення поверхні щоб небуло подряпин і піску |
Терка, сітка з різними розмірами комірок, шліфувальна машина |
||
6 |
Грунтування підмааних ділянок
|
Щіткою або валиком наносимо грунтуючу суміш на підмазані та зашліфовані ділянки |
Щітка, валик, ємкість з сумішшю |
||
7 |
Суцільне шпаклювання
|
Суміш наносити шпателем зліва на право. Так щоб ліва сторона шпателя була трохи нижче правої, шпатель тримають під різними кутами до поверхні. Враховуючи –що чим менше кут , тим більша товщина нанесеного шару |
Шпателі: 0,8см; 0,10см; 0,25см; 0, 40см; 0, 70см. |
||
8 |
Шліфування поверхні
|
За добу після шпаклювання, за допомогою терки з сіткою , шліфувальної машини коловими рухами затираємо поверхню щоб не залишилося подряпин , потовщень, піску. |
Терка, сітка з різними розмірами комірок, шліфувальна машина
|
||
9 |
Друге грунтування
Друге суцільне шпаклювання
|
Щіткою або валиком наносимо грунтуючу суміш на підмазані та зашліфовані ділянки
Суміш наносити шпателем зліва на право, зверху-вниз. товщина нанесеного шару повинна бути до 1мм |
|
||
10 |
Шліфування поверхні
|
За добу після нанесення останнього шару шпаклівки . поверхню шліфують пемзою, шліфувальним папером,теркою з сіткою . щоб на поверхні не залишилося подряпин . напливів, потовщень. |
|||
11 |
Третє суцільне ґрунтування з підфарбуванням
|
Щіткою або валиком наносимо грунтуючу суміш на підмазані та зашліфовані ділянки |
Щітка, валик, ємкість з сумішшю |
|
|
12 |
Пофарбування поверхні стелі
|
на стелю наносити фарбу потрібно маховою щіткою макловицею або валиком спочатку рухами, перпендикулярними падаючому світлу, а потім розтушовують рухами уздовж світла |
Щітка, валик, ємкість з фарбою |
||
|
Пофарбування поверхні стін
|
- стіни потрібно фарбувати валиком або щіткою, суміш наносити і розтушовувати вертикальними рухами, найкраще виконувати цю роботу двом малярам, щоб одночасно виконувати фарбування вгорі та внизу;
|
Щітка, валик, ємкість з фарбою |
||
Додаток 2
Таблиця оцінювання учнів
№ |
П. І. П. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
всього |
1 |
Алієв Т.В. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Астаркін Н.О. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Бабко С.А. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Бланковський О.В. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Єрмак Д.А. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Кіслов В.Ф. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Колісник А.Г. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Котков О.О. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Краєвська Н.С.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Крайник І.О. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Лук янов О.Ю. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
Лялюшко В.С.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
Маслянка В.В. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
Полюхін К.К. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
Протасов В. О. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
Птахов І.О. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
Пугачов В.А. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
Розінько С.С. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
Сапунов А.В. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
Ткачов О.А. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 3
Водоемульсійні фарби для внутрішніх робіт
застосування |
переваги |
недоліки |
Фарбування бетонних, гіпсобетонних, обштукатурених поверхонь |
Розводять водою |
Не можна фарбувати
Металеві деталі |
Фарбування поверхонь , раніше пофарбованих олійними фарбами або емалями |
Швидко висихають |
Трубопроводи |
|
Плівка не горить |
Поверхні у приміщеннях з постійною вологістю (лазні, пральні) |
|
Плівка має рівний матовий блиск |
|
|
Плівка шпариста (пропускає повітря і водяну пару) |
|
|
Стійкі до замороження (-40С), і відтавання |
|
Додаток 4
11
21
Додаток 5
УЛЬТРА БЕЛЬ
|
||||||
|
|
департамент освіти і науки
Запорізької обласної державної адміністрації
ДНЗ «ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»
Методична розробка відкритого уроку
на тему: «Пофарбування бетонних та оштукатурених поверхонь водоемульсійними фарбами»
Розробив: майстер в/н
Чебикіна А.У.
Запоріжжя
2016 р.