Урок на тему "Повітря.Властивості повітря.Як люди використовують властивості повітря у повсякденному житті".

Про матеріал
Урок з пізнаємо природу у 5 класі НУШ на тему "Повітря. Властивості повітря. Як люди використовують повітря у повсякденному житті". Основними цілями уроку є:сформувати поняття про повітря,вчити учнів працювати в команді,використовувати прийоми комунікативної взаємодії,розвивати творчі здібності,вести спостереження,уміти проводити досліди
Перегляд файлу

Клас:5

Предмет: Пізнаємо природу

Тема уроку: Повітря. Властивості повітря. Як люди використовують властивості повітря у повсякденному житті.   

Тип уроку: ВНЗ (урок відкриття нових знань)

Основні цілі уроку:

а) діяльнісні: -    : сформувати поняття про повітря: його склад і властивості                                                                                                                                    

                       - вчити учнів  працювати в команді, формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.

 використовуючи прийоми комунікативної взаємодії..;

                       -  розвивати  творчі здібності, навички самооцінки..;

б) навчальні: розглянути приклади використання людиною повітря,

в) знання: - знати склад повітря ,його властивості;

                  - знати значення повітря для людини;

г) уміння: - розвивати вміння спостерігати;

- уміти проводити досліди;

 - уміти спостерігати за ходом і результатами досліду.

Розумові операції: (вибрати: аналіз, аналогія, порівняння, синтез, узагальнення, класифікація).

Демонстраційний матеріал:кулька,мяч,пляшка,вода

Роздатковий матеріал:склянки

Технічне забезпечення уроку: мультимедійний комплект

                                                           Етапи  уроку

 

  1. Самовизначення до діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою

  1. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності

.Перевірка д/з

  1. Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі

    Вправа «Загадка»

Послухайте уважно загадку і скажіть, будь ласка, про що йдеться у загадці.

Воно таке велике,

Що займає цілий світ.

Воно таке маленьке.

Що в найменшу щілинку зайде.

Куди ступиш — всюди маєш. 

Хоч не бачиш, а вживаєш.

Через ніс проходить в груди 

І зворотний має шлях. 

Він невидимий повсюди, 

Хоч без нього ми ніяк!

(Повітря)

Сам не горить, а горіння підтримує.

(Кисень)

  1. Побудова проекту виходу з утруднення

Асоціація слова «Повітря»(записати на дошці асоціації дітей)

 

Мова йде про повітря. Недарма кажуть: «Потрібен,  як повітря». Без їжі людина може витримати 5 тижнів, без води 5 днів, без повітря 5 хвилин.

Отже темою сьогоднішнього уроку  «Повітря – суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря»

Сьогодні ми розширимо і поглибимо ваші знання про повітря, яке є сумішшю газів та дізнаємося більше про  його властивості та значення для всього живого.

ез повітря на Землі не було б життя. Повітря необхідне для дихання всьому живому: і рослинам, і тваринам, і людині. Повітря заповнює всі вільні місця, і навіть найменші щілини. Прозорий стакан тільки здається порожнім. Спробуйте, повільно нахиляючи його, занурювати в воду. У міру заповнення склянки водою, з неї великими бульбашками буде виходити повітря.

Сьогодні Україна — одна з екологічно «брудних» країн. 20 % міського населення України проживає в зонах, де наявність шкідливих речовин у повітрі перевищує допустимі норми у 15 і більше разів. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Люди повинні дбати про чистоту повітряного океану, бо від нього залежить наше здоров’я. Дуже забруднюють повітря автомобілі, промисловість та пожежі.

ü Чи таке ж важливе повітря для інших істот на Землі?

Ми кажемо, що над Землею протягнувся безмежний повітряний океан, що Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди, є у ґрунті, у воді та заповнює пустий простір у тілах. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди. Ми повітрям дихаємо. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану, назва якого — атмосфера.

Атмосфера

Атмосфера — це газова оболонка Землі (від грецького «атмос»  — пара та «сфера» — оболонка). Вона простягається від поверхні Землі понад 2 тис. км і поступово переходить у міжпланетний простір. Сила тяжіння утримує її, як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет має атмосферу, придатну для життя.

Повітря в атмосфері зосереджене нерівномірно, чим далі від земної поверхні, тим його менше, і це відчувається вже під час походу в гори.

Атмосфера захищає планету від перегрівання, надмірного охолодження, космічного випромінювання та метеоритів. Атмосфера складається з чотирьох шарів, кожний з яких має свою висоту, температуру та значення. Нижній шар атмосфери (висотою до 17 км) називається тропосферою. Над нею знаходиться наступний шар — стратосфера, її товщина майже 30 км. Озоновий шар розташований на висоті 20 - 25 км і виконує захисну роль. Найвищий шар атмосфери називається іоносферою. Вона досягає висоти 100 км над Землею.

Завдяки прозорості повітря сонячне проміння вільно проходить крізь товщу атмосфери й досягає поверхні Землі, де майже повністю поглинається ґрунтом, водами морів і океанів та інших водойм, живими організмами. 

Внаслідок вбирання сонячного проміння Земна поверхня вдень нагрівається. Від теплих предметів на поверхні Землі нагрівається повітря. Тому шари повітря біля поверхні Землі мають вищу температуру порівняно з верхніми шарами атмосфери. 

Лікувальні властивості кисню використовують для лікування різних захворювань людей, завдяки кисню посилюється робота легень, серця й відновлюється кровообіг. Спеціальні кисневі прилади — це кисневі подушки, кисневі прилади для альпіністів, водолазів, космонавтів.

Азот — не має запаху і кольору, подібно до вуглекислого газу не підтримує горіння, але на відміну від нього не шкідливий. За об’ємом азот посідає перше місце в складі повітря ¾. (у 100 л повітря міститься 78 л азоту, 21 л кисню, а вуглекислого газу менше 1 л).

З вуглекислого газу, який у невеликій кількості є в повітрі, та води зелені рослини на світлі утворюють органічні речовини та кисень. Вуглекислий газ називають «утеплювачем»: він має здатність пропускати сонячні промені до Землі, а її тепло — затримувати.

У повітрі також міститься водяна пара. Є в ньому й різні тверді домішки: пил, попіл від лісових пожеж і вулканічних вивержень, кристалики льоду і морської солі, сажа. Наприклад, над пустелями в повітрі багато пилу, над океанами — кристаликів солі, над великими містами — сажі.

В атмосфері з висотою знижується не лише вміст повітря, а і його температура.

 

 

2. Властивості повітря

Ми з’ясували, що повітря перебуває у газоподібному агрегатному стані. 

ü Які властивості йому характерні як газу? 

Повітря оточує Землю, воно є скрізь, але ми його не бачимо, не відчуваємо. Властивостями повітря є: прозорість, безбарвність, відсутність запаху та власної форми, здатність займати весь наданий йому простір. Крім названих, повітря має ще й інші властивості. 

Дослід 1. Візьмемо порожню пластмасову пляшку з-під води, закриємо її щільно пробкою і натиснемо на неї з боків. Помітно стиснути пляшку не вдається. Це тому, що вона не порожня, як здавалося, а заповнена повітрям. Через пробку воно не може поширитися назовні. Відкриємо пробку і повторимо стиснення. Це вдається зробити без особливих зусиль.

 

 

Повітря дуже легке, тому наповнені ним кульки не падають додолу камінцем, а плавно кружляють і опускаються на землю.

Дослід 2. На запалену свічку спрямуємо отвір відкритої порожньої пластмасової пляшки й натиснемо на неї з боків. Побачимо, як полум’я заколивалося, хоча ми до свічки не торкалися. На нього подіяло повітря, витиснене з пляшки. Так ми перевірили, що повітря справді, як і будь-яка речовина в газуватому агрегатному стані, заповнює посудину та легко поширюється за її межі.

Отже повітря – безбарвне, прозоре, легке, пружне, має об’єм,  не має запаху, смаку, поширюється  та погано проводить тепло. 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Первинне закріплення у зовнішньому мовлення

Вправа «Хвилина на роздум»

Ключове слово «Кисень»,»Вуглекислий газ» запишіть свої думки, які з ним повязані:

  •           Чому я саме записав ці слова
  •           Про що я думав ,коли писав
  •           Чи має написане для мене значення

Вправа «Зіграємо в пінг-понг»(по 1 учаснику з команди)

Сенкан»Повітря»

 

  1. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном (зразком)
  2. Вправа «Зіграємо в пінг-понг»(по 2-3 учаснику з команди)

 

Властивості повітря:

ü не має запаху;

ü не має смаку;

ü не має кольору;

ü прозоре;

ü заповнює всі порожнини;

ü легше за воду;

ü повітря погано розчиняється у воді;

ü розчинність повітря у воді збільшується під час охолодження і зменшується під час нагрівання;

ü поганий провідник тепла;

ü підтримує горіння, бо у складі має кисень;

ü перебуває у постійному русі (тепле повітря піднімається вгору, а холодне опускається вниз, створюючи вітри);

ü тисне на предмети з певною силою;

ü при нагріванні повітря розширюється;

ü при охолодженні повітря стискається;

ü його можна стиснути до певної міри і воно пружне (гумовий м'яч з повітрям відскакує від поверхні).

 

 

  1. Включення у систему знань і повторення

 

 

  1. Рефлексія діяльності

 

Рефлексія що це в психології

 

 

 Що я зрозумів

Що я усвідомив

Що в мене викликало утруднення

 

Людина навчилась використовувати повітря в різних його проявах собі на користь: воно рухає по морю вітрильники, крутить крила вітряків, ним накачують гумові колеса, повітряні кульки, гумові іграшки, небом літають літаки, гелікоптери, аероплани, повітряні кулі тощо.
Отже, значення повітря як для людини, так і для планети в цілому є неоціненним.
Недарма кажуть: «Потрібен, як повітря». Людина споживає за добу 700 г кисню, що є у складі повітря. Переважна більшість живих організмів має аеробне дихання, тобто використовує кисень повітря. Повітря є скрізь, де існують живі організми: на суходолі, у воді, у ґрунті. Простір навколо нас наповнений повітрям. Повітря утворює атмосферу — газову оболонку Землі, що сягає висоти 2 тис. км над поверхнею планети. Повітря розсіює сонячні промені вдень, вночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом планети.
Широко використовують кисень у господарстві для зварювання металів, медицині для штучного дихання хворих людей застосовують кисневі подушки, «кисневий коктейль» надає людині сил. Вуглекислий газ використовують для виготовлення цукру, газованої води, штучного льоду, а також для гасіння пожеж. Здавна люди навчилися використовувати рух повітря. Вони створили вітрильні човни, вітряки — млини, вітрові електростанції. Таким чином, людина корисно використовує енергію повітря, що рухається  
У повсякденному житті люди також навчилися використовувати низьку теплопровідність повітря. Наприклад, у будинках на зиму ставлять подвійні шибки. Шар повітря між ними перешкоджає передачі теплоти від теплого повітря кімнати до холодного повітря на вулиці. У холодну пору року люди носять хутряний або вовняний одяг, що містить багато повітря, яке захищає тіло від утрати тепла.


 

 

 Сенкан – це короткий поетичний твір з пяти рядків

1 слово-тема (іменник)

2 прикметники, що асоціюються з цим словом

3 дієслова

4 рядок-Речення із 4 слів

5 рядок – висновок (синонім до іменника)

docx
Додав(-ла)
Павлик Леся
Додано
2 вересня
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку