урок на тему "Правила безпечного користування інтернетом" 4 клас

Про матеріал

Розробка уроку на тему "Правила безпечного користування Інтернетом" для 4 класу, може бути використана для ознайомлення дітей з небезпекою в інтернеті.

Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 2

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку інформатики для 4 класу

Тема: «Правила безпечного користування Інтернетом»

 

 

 

 

 

 

Виконала: вчитель інформатики

Категорія: спеціаліст

Костюк Ірина Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Бердянськ - 2016

Тема: «Правила безпечного користування Інтернетом»

Мета:

  •    навчальна: ознайомити учнів з небезпеками, які існують в Інтернеті та  правилами безпечної роботи в Інтернеті;  сформувати вміння користуватися безпечними сайтами;
  •    розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, словниковий запас,  пам'ять; формувати вміння робити висновки;
  •    виховна: виховувати інформаційну культуру, повагу до думки інших людей, самостійність у роботі, наполегливість, патріотизм.             

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: проектор, дошка, комп'ютери, підручники, робочі зошити.

Програмне забезпечення: браузер Google Chrome.  

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

- Доброго дня, діти!  Сьогодні відзначається День безпечного Інтернету.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Интернет — крупнейшая в мире библиотека, только все книги разбросаны по полу. Джон Аллен Паулос.

Тема сьогоднішнього уроку : «Правила безпечного користування Інтернетом». Пригадаємо які безпечні дитячі сайти вам знайомі з 3-го класу. (Діти перераховують знайомі сайти).

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Бесіда

1.

Що таке браузер?

2.

Які браузери вам знайомі?

3.

Які правила інтернет-безпеки ви пам’ятаєте?

4.

Чи  слід перевіряти завантажені файли за допомогою антивірусної програми?

5.

Для чого потрібен брандмауер?

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ. УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

Інтернет відкриває безмежні можливості, але разом з тим передбачає велику відповідальність. Щороку кількість користувачів Інтернету зростає, в тому числі дедалі більше дітей та підлітків отримують доступ до мережі. Діти, як найчутливіша до інновацій частина суспільства, активно адаптуються до цифрового середовища. Тому постають питання: чи використовують діти весь потенціал, який пропонує Інтернет? Чи розуміють, як Інтернет може допомогти реалізації їх здібностей, будуванню професійної кар’єри вже зараз? Чи знають про зворотний бік — Інтернет-ризики?

Інтернет – перспективний сектор економіки, який швидко розвивається, що й зумовило його використання злочинними спільнотами та агресивно налаштованими особами у своїй діяльності, зокрема з метою поширення вірусів, торгівлі людьми через Інтернет, розповсюдження фільмів зі сценами насильства та жорстокості, порнографії, зокрема, дитячої, залякувань та принижень. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) відбувається дуже бурхливо, і відповідно до цього має розвиватись культура їх використання. Завдяки різним видам комунікації молоді люди можуть виражати себе більш вільно та комфортно. Вони з цікавістю вивчають різні пропозиції у віртуальному просторі, однак часто виявляються досить незахищеними до негативних аспектів ІКТ.

Основні небезпеки та ризики з якими діти можуть зіштовхнутися  в мережі Інтернет. Діти і підлітки можуть наразитися на безліч ризиків: порнографія, порушення авторських прав, пропаганда екстремізму, наркотиків, нецензурні тексти (контентні ризики); віруси, трояни, спам, онлайн шахрайства; незаконні контакти, кіберпереслідування (погрози, сексуальні домагання з використанням інформаційних технологій) тощо.

Всі ці небезпеки та ризики з яким діти можуть зіштовхнутися  поділено на чотири групи, а саме:

  1.               Контентні ризики.
  2.               Комунікативні ризики.
  3.               Електронні ризики.
  4.               Споживчі ризики.

Контентні ризики

"Контентні ризики — це матеріали (тексти, картинки, аудіо і відеофайли, посилання на сторонні ресурси), що містять насильство, агресію, еротику і порнографію, нецензурну лексику, інформацію, що розпалює расову ненависть, пропаганду анорексії і булімії, суїциду, азартних ігор, наркотичних речовин і т.д.

Як допомогти дитині уникнути зіткнення з небажаним контентом?

1. Привчіть дитину радитися з дорослими і негайно повідомляти про появу небажаної інформації подібного роду.

Комунікативні ризики

Комунікаційні ризики – це  знайомства і спілкування в Інтернеті під час яких на дитину можливий кібербулінг та кібергрумінг.

Кібербулінг — переслідування повідомленнями в Інтернеті, що містять образи, погрози та агресію; це підлітковий віртуальний терор, напад із метою завдати психологічної шкоди. Простіше кажучи — сучасний цифровий аналог дитячого знущання. Останнім часом основною платформою для кібербулінгу стали соціальні мережі.

Кібергрумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах. Починаючи із віртуального спілкування та входячи у довіру до дитини, злочинці пропонують потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування у сексуальну площину. Як варіант, виділяють ще один вид кібергрумінгу - наполегливе чіпляння в мережі із сексуальними пропозиціями, розмови на теми сексу, насильства та (або) виготовлення, розповсюдження і використання матеріалів зі сценами насильства над дітьми (у більшості випадків – сексуального).


Електронні ризики.

Викрадання персональної  інформації яке відбувається завдяки вірусам, шпигунським програмам, необдуманому висвітленню власної конфіденційної інформації.

Комп'ютерний вірус (англ. computer virus) — комп'ютерна програма, яка має здатність до прихованого саморозмноження. Одночасно зі створенням власних копій віруси можуть завдавати шкоди: знищувати, пошкоджувати, викрадати дані, знижувати або й зовсім унеможливлювати подальшу працездатність операційної системи комп'ютера. Приклади вірусів: Neshta, Staog, Archiveus.

Шпигунський програмний продукт (англ. Spyware) — це програмний продукт особливого виду, що встановлений і вживається без належного сповіщення користувача, його згоди і контролю з боку користувача, тобто несанкціоновано встановлений. 

Споживчі ризики.

         Дану група ризиків  в мережі Інтернет відносять до кіберзлочинів: продаж товарів через мережу де часто вони не відповідають своїм характеристикам, про що порушується Закон України «Про захист прав споживача», перевід грошових потоків через банківські картки де не завжди конфіденційна інформація є незахищеною.

Отже, для того щоб запобігти всім тим негативним явищам та небезпекам, які очікують дітей в Інтернеті, необхідно їх навчити правильній поведінці та безпечному користуванню сучасними інтернет-технологіями, а саме:

1. Приділяйте увагу захисту устаткування та інформації:

-      Регулярно обновляйте операційну систему.

2. Захистіть себе в он-лайні

-      З обережністю розголошуйте особисту інформацію.

3. Дотримуйтеся правового поля

-      Законів потрібно дотримуватися навіть в Інтернеті.

Правила Інтернет-безпеки і Інтернет-етики для дітей і підлітків

  •                   Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.
  •                   Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів – вони знають, що треба робити.
  •                   Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.
  •                   Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.
  •                   Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.
  •                   Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.
  •                   Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.
  •                   Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.
  •                   У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ – це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.
  •                   Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.
  •                   Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання – це сприймається як “спам”, і звичайно засмучує користувачів мережі.
  •                   Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!

 Інтерактивна вікторина «Подорож до країни небезпек»

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Один, два — усі піднялись,

Повернулись, похитались.

Три, чотири — руки вгору,

В сторони і вгору знову

П'ять, шість — опустили,

І швиденько всі присіли.

Сім, вісім — всі малята

Стрибають, як жабенята.

Дев'ять, десять, — рівно стали

І за парти посідали.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

 1. Робота у робочому зошиті. Виконання завдань з теми Мережа Інтернет.

1. Прочитай текст і впиши пропущені слова. Завдання сприяє усвідомленню поняття «комп’ютерна мережа», яке важливе для розуміння поняття Інтернет. Учні повинні вписати пропущені слова. Відповідь: мережу, Інтернет, веб-сторінки, браузери.

2. Підпиши об’єкти вікна браузера. Використай такі словосполучення: поле адреси, меню закладок, кнопки переходу, смуга прокручування. Завдання націлене на актуалізацію понят­тя браузера, відомого учням з 3 класу, розвиток алгоритміч­ного мислення та просторової уяви.

3. Впишіть назву сайту дитячої бібліотеки. Завдання спрямоване на розвиток дослідницьких навичок. Учні повинні вписати назву сайту бібліотеки та зробити опис  його інтерфейсу. Також перелічити об’єкти що їх зацікавили. Відповідь: Назва сайта: child-library.kiev.ua/; Опис сайта: емблема бібліотеки, структура сайту, фотографії учнів, новини бібліотеки; Цікаво: книжкова полиця, фотогалерея.

4. Установи закономірність. Учні повинні вписати числа, яких не вистачає.  Завдання — на розвиток уваги, просторо­вого мислення, уміння зосереджуватись. Відповідь: фігура 1 - 12, 13, 7, 8, 3, 2; фігура 2 - 15, 17, 8, 7, 10, 6, 2, 5, 5.

2. Робота за комп'ютерами

  1. Повторення правил безпеки роботи на комп’ютері. (розгляд малюнка)

2. Запуск браузера Google Chrome  .

          3. Практична робота за комп'ютерами. Проходження гри за посиланням www.prointernetin.ua.

 

     VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

Бесіда

 

 

1.

Я вивчив сьогодні ________________________________

2.

Мені найбільш сподобалось________________________

3.

Мені хотілось дізнатись ще ________________________

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Відвідайте запропоновані безпечні сайти разом з батьками.

1. http://www.onlandia.org.uaРесурс з он-лайн безпеки. Електронна пошта.

2. http://lingualeo.ru/ Англійська мова — вивчення онлайн, ігрова форма. Українські словарі. Он-лайн перекладач. Дитячий портал: новини, спілкування, розваги, навчання. Більш підходить для дітей старшого віку.

3. http://sonyashnik.com/ Розваги для дітей: книжки, аудіо, відео, ігри.

4. http://maluk.in.ua/ Розвиваючі ігри, творчість.

5. http://www.posnayko.com Журнал «Пізнайко»: вірші, казки, творчість.

 

Використана література.

  1.               Методичні рекомендації «Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями»    Загальна редакція: К.Б. Левченко, д-р юрид. наук, професор, О.А. Удалова, канд. пед. наук, Л.Г. Ковальчук     http://lib.selyam.net/tw_files2/urls_102/116/d-115783/7z-docs/1.pdf
  2.               Центр сімейної безпеки Google   http://lcc.com.ua/ditjacha-bezpeka-v-interneti-tehnologii-ta/
  3.               http://bezpeka.kyivstar.ua/materials/articles/article7/
  4.               http://uk.wikipedia.
  5.               http://koris.com.ua/other/45/index.html?page=21
  6.               www.pil-network.com

 

 

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
10517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку