Тема уроку: Рептилії:будова,спосіб життя,різноманітність,роль у природі,значення в житті людини
Мета уроку :
Навчальна - формувати в учнів знання про організації та процесами життєдіяльності плазунів ,спосіб життя,роль у природі, значення в житті людини;
Розвивальна- розвивати вміння розпізнавати рептилій на зображеннях, у колекціях; характеризувати пристосування рептилій до життя на суходолі; установлювати зв’язок між будовою рептилій і способом життя;продовжувати розвивати логічне та абстрактне мислення, культуру спілкування;
Виховна - виховувати в учнів бережливе ставлення до природи та розуміння тісного взаємозв’язку людини з природою
Обладнання та матеріали:підручник,картки,малюнки представників рептилій,фотографії,плакат «Будова рептилії»,мультимедійна дошка,схема «Клас Плазуни», малюнок «Зовнішня будова ящірки та її скелет», презентація.
Основні поняття та терміни:вид,хордові,плазуни, герпетологія,регенерація.
Тип уроку: комбінований урок
Структура уроку
І. Організаційний момент 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань 5 хв.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної 3 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу 20 хв.
V. Закріплення вивченого матеріалу 10 хв.
VІ. Підведення підсумків уроку 5 хв.
VІІ. Домашнє завдання 1 хв.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Всі сідайте тихо,діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати (слайд №3)
Використаємо квітку настрою (метод «Квітка настрою»). Кожен з вас підходять до коробочки настрою та обирає пелюстку певного кольору ,потім кріпить її до кола. Кожен колір відповідає окремій емоції: червоний – піднесення, синій – хвилювання, фіолетовий – тривога, оранжевий – радість, жовтий – задоволення, зелений – спокій, білий – байдужість (привітання і перевірка готовності дітей до уроку) (слайд №4)
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Діти, атлет, що прийшов на тренування ,не хапається за штангу без розминки. Каратисти починають із медитації. Ми , також, з вами помилуємося вашими знаннями – для цього виконаємо невеличке завдання.
Прийом «Вірю – не вірю» (слайд №5)
На слайді ви бачите 12 запитань. Ви повинні погодитися з цим твердженням чи ні.
1. Чи вірите ви, що тіло жаби розділене на голову,тулуб та кінцівки ?
2. Чи вірите ви, що до безхвостих амфібій належать саламандри та тритони ?
3. Чи вірите ви, що пуголовки-це єдині представники амфібій, які не є хижаками ?
4. Чи вірите ви, що отруйних та небезпечних амфібій немає?
5. Чи вірите ви, що амфібії-це роздільностатеві організми?
6. Чи вірите ви, що земноводні - це безхребетні тварини,які належать до риб ?
7. Чи вірите ви, що жаби - дереволази – це чемпіони серед отруйних амфібій ?
8. Чи вірите ви, що саламандра плямиста-типовий мешканець Українських Карпат ?
9. Чи вірите ви, що безногі амфібії ззовні нагадують земляних червів?
10. Чи вірите ви, що до безхвостих земноводних належать жаби,ропухи,квакші ?
11. Чи вірите ви, що сіра ропуха живиться слимаками, комарами та іншими шкідниками?
12. Чи вірите ви, що папуа – найменший представник земноводних ?
Відповіді: 1-так,2-ні,3-так,4-ні,5-так,6-ні,7-так,8-так,9-так,10-так,11-так,12-так (слайд № 6)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Прийом «Дивуй» (слайд №7)
Тигр і хамелеон (мадагаскарська казка)
Одного спекотного ранку біля водопою зустрілися тигр і хамелеон.
– Геть із дороги, малечо!– гримнув на плазуна хижак.
Ображений ящір шмигнув убік, не наважившись сперечатися зі смугастим.
– Таким кволим створінням найкраще мовчки сидіти на дереві, – почав глузувати тигр, – бо інакше якийсь велетень просто розчавить лапою.
І, демонструючи силу, звір погрозливо підняв кінцівку над головою плазуна.
– Рухаюся так швидко, що на мене неможливо наступити, – зухвало заперечив хамелеон.
– Малий нахабо! Натякаєш, що прудкіший за мене? – грізно загарчав хижак. – Ну, стережися, миттю проковтну.
– Не хотів образити, друже, – винувато запевнив ящір.
Смугастий уже не чув вибачень. Голодні очі запалали страшним вогнем, і вусатий мисливець роззявив пащу.
– Постривай! – зупинив зубастого малюк. – Якщо хочеш з’їсти, не суперечитиму, тільки дозволь попрощатися з рідними.
– Домовилися. Чекатиму на тебе зранку на цьому ж місці. Якщо надуриш, пошкодуєш, – пригрозив тигр.
Дорогою хамелеон зустрів кобру та попросив:
– Смугастий хоче мене з’їсти. Чи допоможеш здолати звіра?
– Залюбки, – прошипіла змія.
Потім кмітливець побачив какаду, перепілку та жабу. Вони запевнили, що не залишать товариша в біді.
У призначений час хижак уже сидів коло водойми, з нетерпінням очікуючи на свій сніданок. Він підставляв сонячним промінчикам то спинку, то мордочку й задоволено мурчав. Іще здаля вгледівши здобич, кинувся назустріч, клацаючи зубами:
– Нар-р-решті! Р-р-р!
Цієї миті кобра, що сховалася в кущах, зашипіла:
– Ш-ш-ш!
Тигру почулося, що це неподалік крадеться людина, й зубастий повернув убік. А там у траві заквакала жаба:
– Рекету! Рекету!
Наляканий звір гайнув ліворуч. У сусідніх хащах гучним криком його привітала перепілка:
– Сафалеу! Сафалеу!
Зубастий щосили чкурнув праворуч, сподіваючись сховатися від мисливців у горах.
– Бу-бу! Бу-бу! – чекав на смугастого біля підніжжя кручі какаду.
Спантеличений хижак, забувши про малого плазуна, помчав звідти якнайдалі. А хамелеон, подякувавши друзям, попрямував додому. Відтоді розумник про всяк випадок змінює колір, аби смугастий часом не впізнав.
Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших — захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші запевняють, що вони злі і підступні. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни.
Оголошення теми уроку,мети та завдань
ІV. Вивчення нового матеріалу
Метод «Навчаючи – учусь»
Інформаційна хвилинка «Таємниці тваринного світу» ( випереджальне д/з учні повідомляють факти з життя рептилій) (слайд № 8 )
Рептилії (плазуни) — холоднокровні, переважно наземні хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм). Це пов’язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні яйцеві і зародкові оболонки.
Відомо близько 6 тис. сучасних видів плазунів (в Україні — 20), які поширені на всіх континентах, крім Антарктиди (слайд № 9)
Наука,яка вивчає плазунів – герпетологія ( герпетон – плазун з грец. , логос – наука). Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст. На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию. Кінцівки розташовані з боків тулуба. Унаслідок такого розташування кінцівок тіло торкається землі — «плазує», звідки й походить назва цієї групи тварин. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками (слайд № 10)
Шкіра звільнилася від функції дихання, тому верхні шари епідермісу (окрім водяних м’якотілих черепах) покриті роговими лусками або щитками, які перешкоджають випаровуванню води та проникненню мікроорганізмів під шкіру. Шкірні залози у плазунів відсутні, оскільки необхідність у змочуванні шкіри відпала. Випаровування вологи з поверхні тіла зменшилося, оскільки все тіло цих тварин покрите роговими лусками (слайд № 11)
Зміна рогового покриву відбувається шляхом повного або часткового линяння, яке у багатьох видів відбувається кілька разів на рік.
Скелет плазунів має подібний до скелета земноводних план будови, але (слайд №13) відрізняється низкою особливостей. У скелеті розрізняють скелет голови (череп), тулуба (хребет) і кінцівок (скелет поясів та вільних кінцівок). Порівняно із земноводними, у плазунів відбулися прогресивні зміни у скелеті. Хребет складається з 5 відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового та хвостового. Шийний відділ утворений різною кількістю (але не менше 8) рухомо з’єднаних між собою хребців. Череп за допомогою одного потиличного виросту з’єднується з шийним відділом хребта, що забезпечує рухливість голови у вертикальній площині. Перший шийний хребець має вигляд кільця і може обертатися навколо зубоподібного відростка другого шийного хребця, що дає їм змогу повертати голову в різні боки. У плазунів до хребців грудного відділу прикріплюються ребра, які, з’єднуючись із грудиною, утворюють грудну клітку (крім змій, у яких вони закінчуються вільно). Грудна клітка захищає внутрішні органи, бере участь в актах вдиху і видиху, підсилює опорну функцію кінцівок. Парні кінцівки складаються з трьох основних частин (передня — з плеча, передпліччя та кисті; задня — зі стегна, гомілки та стопи). Відділи кінцівок рухомо з’єднуються між собою за допомогою суглобів. У більшості плазунів кисть і стопа мають М’язи у плазунів більш диференційовані, ніж у земноводних. Добре розвинені жувальні м’язи, що приводять у рух щелепи, а також м’язи шиї, кінцівок. Розвинулись міжреберні м’язи, що забезпечують рухи грудної клітки.по 5 пальців.
Запитання до учнів: (слайд №14)
— Яке значення має збільшення рухливості голови?
Очікувана відповідь учнів:
Збільшення рухливості голови, що несе органи чуття, разом з подовженням шийного відділу сприяє кращій орієнтації тварини в довкіллі.
Проблемне запитання: (слайд №16)
Регенерація у плазунів виражена гірше, ніж у земноводних. Так, у ящірок спостерігають явище самокаліцтва (автотомії). Якщо схопити тварину за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м’язів, один із хвостових хребців переламається й кінець хвоста відпаде. Цей рефлекс має захисне значення, бо дає змогу тварині втекти від хижака, який ухопив її за хвіст. Згодом утрачена частина хвоста відновлюється.
Розповідь учителя (слайд №18)
У ящірок і змій шкаралупна оболонка відносно м’яка і пропускає вологу; тому яйця цих рептилій повинні розвиватися у вологому середовищі (розвиток проходить нормально лише при вологості ґрунту, не нижчій за 25 %). У крокодилів і черепах шкаралупа вапниста, водонепроникна.
Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких видів (ящірка-веретільниця, живородна ящірка, гадюка) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят.
-Діти ,давайте порівняємо будову змій і ящірок (слайд № 19)
Розповідь учителя
В Україні живуть два види отруйних змій — звичайна та степова гадюки. Звичайна гадюка поширена в лісовій і лісостеповій зонах, а степова гадюка — у степах і на півдні лісостепу. Укуси гадюк дуже болючі і в деяких випадках можуть бути небезпечними для життя (слайд № 20)
Запитання до учнів:
— Як убивають свою здобич неотруйні змії? (слайд 21)
Очікувана відповідь учнів:
Неотруйні змії вбивають здобич за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї (удави) (слайд № 22)
В Україні поширені 8 видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі, мідянка, візерунчастий, чотирисмугий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози. Життя вужів пов’язане з водоймами, а полози та мідянка живуть виключно на суходолі. Хоча ці змії й неотруйні, їхній укус може бути болючим для людини (слайд № 23)
Це варто запам’ятати! (слайд №24)
Вигадками є те, що змії нашої фауни з власної ініціативи нападають на людей та переслідують їх, аби вкусити. Насправді при зустрічі з людиною змії завжди намагаються втекти. Кусає гадюка лише тоді, коли людина ненароком наступає на неї, не помітивши серед трави. Проявляють агресію і випади в бік людини змії, загнані у глухий кут. Отрута гадюкам потрібна не для того, аби нападати на людей чи великих хижаків, а для знешкодження мишоподібних гризунів.
Заповнення таблиці (опрацювання матеріалу підручника) (слайд № 25)
Різноманітність плазунів
Назва тварин |
Особливості будови |
Ящірки |
|
Змії |
|
Крокодили |
|
Черепахи |
|
Перегляд відео матеріалу за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=-tq-xeCyq78 (слайд № 26)
Вправа «Знайди зайве» . Учні роздивляючись малюнки, відокремлюють певного представника,пояснюючи чому він зайвий (слайд № 27)
(хамелеон-це рептилія (ящірка),а всі інші-амфібії.
Саламандра Озерна жаба Хамелеон
Черв’яга кільчаста
Слайд № 28
Вуж звичайний Гекон (ящірка) Кобра
Відповідь: Гекон-це ящірка,а інші представники – це змії.
Вправа “Гімнастика для очей» (перегляд відеоматеріалу та повторення вправи) (слайд № 29)
Особливості проживання, будови і способу життя плазунів
Місця проживання та спосіб життя. Плазунів можна зустріти у найрізноманітніших умовах наземно-повітряного та водного середовищ існування (крім полярних і приполярних областей). Більшість із них населяє тропіки та субтропічні райони (гекони, змії). На узліссях, у ярах і в садах зустрічається ящірка прудка, а на вирубках, що заростають, і поблизу боліт — ящірка живородна. Вдень на освітлених сонцем місцях ящірки полюють за різними комахами. У випадку небезпеки ховаються в норках або інших укриттях. У вологих лісах (під зваленими деревами, у гнилих пнях, лісовій підстилці) живе безнога ящірка веретільниця. Вона активна вночі, живиться дощовими червами, слизунами, личинками комах. (слайд № 30)У заростях чагарників по берегах боліт, рік, ставків і озер, на заплавних луках, у вологих і густих лісах, зрідка в сухих соснових лісах і у степу зустрічається вуж звичайний. Живиться він різними комахами, рибою, земноводними і деякими ссавцями (мишами, полівками). Гадюки заселяють різноманітні біотопи. Живляться комахами, земноводними, іншими плазунами, птахами і їх яйцями, дрібними ссавцями. Багато плазунів живе серед сипучих пісків пустель (агами). Деякі види ведуть напівводяний і водний спосіб життя (морські черепахи, крокодили, морські змії). (слайд №31)
Загадки (слайд № 32)
А з хатини не виходить.
Живе спокійно, не спішить,
Вона ніколи не біжить,
Під панциром без страху
Гуляє… (черепаха)
Рептилії є поживою різних тварин (зокрема, певних видів птахів і ссавців). Деякі види змій, черепах, крокодилів, а також їхні яйця споживає в їжу людина. Змії знищують велику кількість гризунів – шкідників сільського господарства, а ящірки – комах-шкідників.
Іноді люди стають жертвами отруйних змій унаслідок необережного поводження з ними або коли випадково наступають на змію. Водночас отруту змій широко використовують у медицині для виготовлення різноманітних ліків. Людина використовує шкіру крокодилів, панцири черепах для виготовлення різних виробів, які дуже високо цінуються.
До Червоної книги України занесено такі види: гекон кримський, жовтопуз, мідянка звичайна, полози жовточеревий, візерунковий, сарматський, ескулапів, леопардовий, гадюки Нікольського та степова, ящірка зелена (слайд № 33- 34)
- Діти,давайте поміркуємо і разом заповнимо завдання картки (слайд № 35)
Картка «Значення плазунів»
Розподіліть значення плазунів окремо у природі та у житті людини.
Значення плазунів
У природі У житті людини
Черепахи зараз стали популярні серед любителів тварин як добродушні й невибагливі мешканці тераріумів
|
У медицині широко використовується отрута змій, наприклад, при виготовленні лікувальних мазей
|
Черепах і їх яйця здавна вживали в їжу
|
З рогових щитків панцира черепах виготовляли красиві гребені, шпильки, оправи для окулярів
|
Шкіру крокодилів та деяких змій, а також роговий панцир черепах використовують для виготовлення різних виробів |
У деяких країнах змій вирощують у спеціальних серпентаріях заради отрути, яку використовують у медицині (наприклад, для лікування астми, епілепсії та ін.).
|
У тропічних країнах отруйні змії спричиняють велику шкоду, від їх укусів гинуть люди та худоба
|
Ящірки і змії активно знищують комах та дрібних гризунів – шкідників сільськогосподарських культур
|
Багато плазунів служать їжею промисловим звірам, зокрема лисицям і тхорам. |
Регулюють чисельності інших живих організмів в природі
|
V. Закріплення вивченого матеріалу
Картка «Особливості будови рептилій» (слайд №36-37)
А. Прийом «Доповни речення» . Розподіліть біологічні терміни на свої місця: звичайна та степова гадюки, суходолу, воді, легенями, лусками, пластинками,п’ять, не мають, тулуба, голову,тулуб, хвіст, герпетологія.
Відповіді :
1 - герпетологія
2 - голову, тулуб, хвіст
3 - тулуба
4 - не мають
5 - п’ять
6 - лусками, пластинками.
9 - звичайна та степова гадюки
Б. Підпиши назви частин тіла черепахи.
VІ. Підведення підсумків уроку
Отже, підведемо підсумки нашого сьогоднішнього уроку та пригадаємо характерні ознаки рептилій як істот, що повністю адаптувалися до наземного способу життя. Я буду задавати вам питання, а ви даєте відповіді. Підказкою слугуватимуть слова , які ви бачите на дошці.
Метод «Мозковий штурм» (слайд № 37)
10.Чим, на вашу думку, сучасні рептилії відрізняються від вимерлих – динозаврів?( Динозаврів важко назвати плазунами, адже кінцівки у них розташовані під тулубом.).
Самооцінювання учнів за індивідуальною карткою «Вчуся бути успішним»
Рефлексія
Діти, а зараз ви можете пелюстками показати свої враження від уроку. Підходимо до дошки та прикріплюємо той пелюсток, який найбільше відповідає вашому настрою (слайд № 40)
Оцінювання роботи учнів на уроці,
виставлення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати матеріал підручника,відповісти на запитання (усно)
2. Перейшовши за посиланням виконати тестові завдання
3. Оформити повідомлення на тему: «Цікаві факти про птахів» або підготувати текст з помилками на тему « Особливості будови та спосіб життя плазунів» (Прийом «Знайди помилку»)