Тема: Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем.
Мета: Ознайомити учнів із різноманіттям екосистем, особливостями їх розвитку та послідовних змін; розвивати вміння практичного застосування знань про екосистему та її складові; формувати ціннісне ставлення до природи на прикладі взаємодії людини з різними екосистемами. Навчити генерувати ідеї; формулювати аргументи ; представляти й відстоювати власну точку зору; аналізувати й робити висновки.
Обладнання: фотографії , малюнки, плакати, схеми, мультимедійна техніка,
магнітна дошка.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
I.Організаційний етап
II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Із запропонованих тверджень назвати номери правильних тверджень.
1.Редуценти – живі організми, які живляться органічними речовинами неживих організмів, перетворюють органічні речовини в неорганічні .
(Гриби , бактерії)
2.Продуценти – це гетеротрофні організми, які живляться іншими живими організмами або їхніми похідними.
(Хижаки, паразити, фітофаги, сапротрофи).
3.Консументи – це автотрофні організми, які утворюють органічні речовини з неорганічних, завдяки енергії, що надходить ззовні.
4.Абіотична частина біоценозу містить неорганічні й органічні речовини, а також взаємозв’язки живих організмів.
5.Біотоп – це ділянка земної поверхні з відносно однорідними умовами дії абіотичних факторів. Біотоп – це неорганічний компонент біогеоценозу
6.Трофічні зв’язки утворюють ланцюги й сітки живлення.
7.Видова різноманітність біогеоценозу визначає його стійкість. Чим різноманітніший видовий склад біогеоценозу, чим різноманітніші взаємини між особинами в біогеоценозі, тим більш стійкий він до впливу зовнішнього середовища.
8.Саморегуляція чисельності особин у біогеоценозі пов’язана з діяльністю людини.
9.Кожний біоценоз складається з безлічі видів, але види входять до нього не окремими особинами, а популяціями або їхніми частинами
10.Екосистема- це взаємодія популяцій різних видів у межах певного середовища існування таким чином, що всередині цієї системи виникають потік енергії й колообіг речовин.
11.У будь -якому біогеоценозі існує колообіг енергії .
Відповідь: (1; 5; 6; 7; 9; 10.)
III.Вивчення нового матеріалу
Перегляд відеосюжету: https://www.youtube.com/watch?v=PLFMAnuaCDM
1.1.Пояснення уроку розпочинаємо методом « Асоціативний кущ» . На дошці
Пишемо слово «Екосистема». У результаті на дошці формується основне поняття, об’єднане й узагальнене.
1.2.Розвиток екосистемного аналізу призвів до до відродження вчення про біосферу – найбільшої екосистеми. Нині екосистемні дослідження є дуже актуальними . Вони дають змогу з’ясувати взаємозв’язки, що існують у природі, обсяг впливу людини на довкілля, розв’язати проблеми його охорони, розумного використання ресурсів біосфери. Вони відіграють значну роль у розв’язанні багатьох практичних завдань.
Основна частина
2.1 Об’єднати учнів у три групи відповідно вибраним типам екосистем:
1. наземні
2.прісноводні
3. морські
2.2Продемонструвати учнями заздалегідь запропоновані завдання ; фотографії, підготувати повідомлення , та презентації вибраних екосистем.
2.3.Дотримуватись таких вимог:
1.Регламент розповіді 5 – 7 хв.;
Презентація 5 - 6 слайдів, де вказати про особливості взаємозв’язків між організмами в екосистемі та впливу людини .
План до створення презентації на прикладі « річка «
1.Визначення поняття «річка», ілюстрації, фото.
2. Схема компонентів екосистеми «річка», дно, рослинність, тварини, абіотичні компоненти.
3.Вплив людини на екосистему (промислове забруднення, раціональне і нераціональне використання)
4.Заходи щодо охорони річок.
5.Природоохоронна територія.
Критерії оцінювання презентації
1.Розкриття теми: глибина та повнота.
2.Зміст доповіді.
3.Використання наочності.
4.Ораторські здібності доповідачів.
5.Науковий стиль.
6.Грамотність і чистота мови.
(Кожен критерій – 2 бали.)
2.4.Разом з учнями готуємо висновки презентацій, та підкреслюємо , що антропогенна діяльність завжди спрямована на екосистеми. Кожна людина має пам’ятати, що в процесі виробництва вона впливає не на «природу «, а на певні «екосистеми» , з якими стискається незалежно від свого віку , статі та світогляду .Людина не просто вирубує ліс , викидає відходи виробництва в навколишнє середовище, а порушує зв’язки в екосистемах , знищує екосистему , не природу а ділянки екосистем. Усі природні екосистеми пов’язані між собою й усі разом є компонентами живої оболонки Землі – біосфери, яку можна розглядати як найбільшу екосистему.
2.5.З метою закріплення знань провести вправу « Логічний ланцюжок», встановлюючи взаємозв’язки між елементами екосистеми »річка»
від качки дикої до беззубки.
IV.Підсумкова частина .
Підбиття підсумку уроку. Оцінювання учнів.
V.Домашнє завдання
Визначити структуру екосистеми акваріума, використовуючи метод спостереження.