Урок на тему: "Різноманітність екосистем . Розвиток і зміни екосистем.

Про матеріал
Дана тема уроку має різноманітні методи і прийоми ,які вмзначають сутність екосистеми як цілісної системи. Тема уроку є досить актуальною . Тут показані екосистемні дослідження які дають змогу з'ясувати взаємозв'язки , розвивають вміння практично застосовувати знання про екосистему та її складові на праетийі.
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем.

Мета: Ознайомити учнів із різноманіттям екосистем, особливостями їх розвитку та послідовних змін; розвивати вміння практичного застосування знань про екосистему та її складові; формувати  ціннісне ставлення до природи на прикладі взаємодії людини з різними екосистемами.  Навчити генерувати ідеї; формулювати аргументи ; представляти й відстоювати власну точку зору; аналізувати й робити висновки.

Обладнання: фотографії , малюнки, плакати, схеми, мультимедійна техніка,  

                          магнітна дошка.

Тип уроку: комбінований.

                                                                 Хід уроку.     

I.Організаційний етап

II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності  

Із запропонованих тверджень назвати номери правильних тверджень. 

1.Редуценти – живі організми, які  живляться органічними речовинами неживих організмів, перетворюють органічні речовини в неорганічні  .

                                                                                             (Гриби , бактерії)

2.Продуценти – це гетеротрофні організми, які живляться іншими живими організмами або їхніми похідними.

                                                                   (Хижаки, паразити, фітофаги, сапротрофи).

3.Консументи – це автотрофні організми, які утворюють органічні речовини з неорганічних, завдяки енергії, що надходить ззовні.

4.Абіотична частина біоценозу містить неорганічні й органічні речовини, а також  взаємозв’язки   живих  організмів.

5.Біотоп – це ділянка земної поверхні з відносно однорідними умовами дії абіотичних факторів. Біотоп – це неорганічний компонент біогеоценозу

6.Трофічні зв’язки утворюють ланцюги й сітки живлення.

7.Видова різноманітність біогеоценозу визначає його стійкість. Чим різноманітніший видовий склад біогеоценозу, чим різноманітніші взаємини між  особинами  в біогеоценозі, тим більш стійкий він до впливу зовнішнього середовища.

8.Саморегуляція чисельності особин у біогеоценозі пов’язана з діяльністю людини.

9.Кожний біоценоз складається з безлічі видів, але види входять до нього  не окремими особинами, а популяціями або їхніми частинами

10.Екосистема- це взаємодія популяцій різних видів у межах певного середовища існування таким чином, що всередині цієї системи виникають потік енергії й колообіг речовин.

11.У будь -якому біогеоценозі існує колообіг енергії .    

  Відповідь:  (1; 5; 6; 7; 9; 10.)

III.Вивчення нового матеріалу

Перегляд відеосюжету: https://www.youtube.com/watch?v=PLFMAnuaCDM

1.1.Пояснення уроку розпочинаємо  методом « Асоціативний кущ» . На дошці

Пишемо слово «Екосистема». У результаті на дошці формується основне поняття, об’єднане  й узагальнене.

1.2.Розвиток екосистемного аналізу призвів до до відродження вчення про біосферу – найбільшої  екосистеми. Нині  екосистемні  дослідження є дуже актуальними . Вони дають змогу з’ясувати взаємозв’язки, що існують у природі, обсяг впливу людини на довкілля, розв’язати проблеми його охорони, розумного використання ресурсів біосфери. Вони відіграють значну роль у розв’язанні багатьох практичних завдань.

                                              Основна частина 

2.1 Об’єднати учнів у три групи відповідно  вибраним типам екосистем:

    1. наземні

    2.прісноводні

    3. морські

2.2Продемонструвати учнями  заздалегідь запропоновані завдання ; фотографії, підготувати повідомлення , та презентації вибраних екосистем.

2.3.Дотримуватись таких вимог:

1.Регламент розповіді  5 – 7 хв.;

 Презентація 5 -  6 слайдів, де  вказати про особливості взаємозв’язків  між організмами  в екосистемі та впливу людини .

       План  до створення презентації на  прикладі « річка «

1.Визначення поняття «річка», ілюстрації, фото.

2. Схема компонентів екосистеми «річка», дно, рослинність, тварини, абіотичні компоненти.

3.Вплив людини на екосистему (промислове забруднення, раціональне і нераціональне використання)

4.Заходи щодо охорони річок.

5.Природоохоронна територія.

                              Критерії оцінювання презентації

1.Розкриття теми: глибина та повнота.

2.Зміст доповіді.

3.Використання наочності.

4.Ораторські здібності доповідачів.

5.Науковий стиль.

6.Грамотність і чистота мови.

(Кожен критерій – 2 бали.)

2.4.Разом з учнями готуємо висновки презентацій, та підкреслюємо , що антропогенна діяльність завжди спрямована на екосистеми. Кожна людина має пам’ятати, що в процесі виробництва вона впливає не на «природу «, а на певні «екосистеми» , з якими стискається незалежно від  свого віку , статі  та світогляду .Людина не просто вирубує ліс , викидає відходи виробництва  в навколишнє середовище, а порушує зв’язки  в екосистемах , знищує екосистему , не природу а ділянки екосистем. Усі природні екосистеми пов’язані між собою й усі разом є компонентами живої оболонки Землі – біосфери, яку можна розглядати як найбільшу екосистему.

2.5.З метою закріплення знань провести вправу  « Логічний  ланцюжок», встановлюючи  взаємозв’язки між елементами екосистеми »річка»

від качки дикої до беззубки.

IV.Підсумкова частина .

Підбиття підсумку уроку. Оцінювання учнів.

V.Домашнє завдання

Визначити структуру екосистеми акваріума, використовуючи  метод спостереження.

docx
Додано
5 липня 2023
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку