Змістові наскрізні лінії при вивченні теми «Процеси життєдіяльності тварин» «Транспорт речовин у тварин. Кров, її основні функції»

Про матеріал
ознайомити учнів із системами транспорту речовин у тварин, поглибити знання учнів про типи кровоносних систем; розкрити особливості будови крові та її функцій; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, мислення; навички роботи з текстом, уміння працювати за алгоритмом, порівнювати та узагальнювати, робити висновки; виховувати товариські стосунки, дисципліну, інтерес до природничих наук.
Перегляд файлу

Змістові наскрізні лінії при вивченні теми

«Процеси життєдіяльності тварин»

 

Тема уроку:  «Транспорт речовин  у тварин.

Кров, її основні функції»

 

Мета уроку: ознайомити учнів із  системами транспорту речовин у тварин, поглибити знання учнів про типи кровоносних систем; розкрити особливості будови крові та її функцій; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, мислення; навички роботи з текстом, уміння працювати за алгоритмом, порівнювати та узагальнювати, робити висновки; виховувати товариські стосунки, дисципліну, інтерес до природничих наук.

 

Матеріали та обладнання: таблиці «Кровоносна система» (різних тварин), модель будови серця ссавців, мікроскоп, мікропрепарати крові тварин.

Основні поняття: кровоносна система, замкнена, незамкнена, кров, гемолімфа, судини, вени, артерії, капіляри, серце, гемоглобін, гемоціанін.

Тип уроку:  комбінований

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Кров знає більше людини і пам'ятає сокровенні таємниці світобудови.

 Максиміліан Волошин

 

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. створення робочого настрою.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

2.1. «Бліцопитування».

1. Що таке дихання?

2. Чим відрізняються аеробні організми від анаеробних?

3. Які органи дихання притаманні сухопутним тваринам?

4. Які особливості дихання амфібій?

5. У чому полягає дихання птахів?

 

2.2. Вправа «Анаграма»

На дошці написані слова, у яких перемішано порядок букв, учні мають установити правильну послідовність букв та дати визначення отриманого слова.

ГЕНЕЛІ         НАХИДЯН        РЯБАЗ        ТЕЗХАЇ

 

Відповіді:  Легені     Дихання   Зябра     Трахеї

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

Погляньте на карту нашої прекрасної країни. В усі напрямки її перетинають певні лінії зв'язку, різні транспортні магістралі. А спробуйте уявити нашу державу без цих ліній, без комунікацій? Чи змогла б вона існувати?  Чому? (Розмірковування учнів).

Як не може існувати держава без транспортних "артерій", так не можуть існувати тварини без руху рідин(крові) по всьому організму. Цей рух забезпечує судинна система.

- Як транспортуються речовини в більшості тварин?  - Громадянська відповідальність

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

На дошці розміщені таблиці, які демонструють кровоносні системи різних тварин. Учитель пропонує учням подивитись на зображення і здогадатись, про що піде мова на уроці. Разом з учнями визначає тему та мету уроку.

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

5.1. Транспорт речовин в організмі

Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми

                    

 

 

 

               Система транспорту речовин

                                                           

         Рідина                 Судини             Орган, що виконує роль насоса

                                                                       

Кров     Гемолімфа                                    Серце        Потовщені судини

 

 

5.2. Типи кровоносних систем

 

Робота в парах, заповнення таблиці, частково-пошукова діяльність, робота з підручником

 

  Учні поділяються на два варіанти: І варіант має схарактеризувати особливості незамкненої кровоносної системи, а ІІ варіант - замкненої. Для отримання інформації учні користуються текстом підручника. Після виконання завдання  вони діляться інформацією зі своїм напарником і заповнюють відповідну частину таблиці. Перевірка роботи здійснюється фронтально.

 

ТИПИ КРОВОНОСНИХ СИСТЕМ

Ознаки

Незамкнена

Замкнена

Загальна характеристика

Система судин та порожнин. Рідина може виливатись у порожнину тіла. Наявне умовне "серце" - пульсуюча судина

Система судин (вени, артерії, капіляри). Рідина не може виливатись у порожнину тіла. У хребетних є м'язове серце (складається з камер)

Рідина, яка циркулює

Гемолімфа

Кров

Колір

Безбарвна, блакитна

Червона

Функції

Транспорт, газообмін та виділення

Транспорт, газообмін, виділення, регуляція функцій через гормони, захист

Речовина, що переносить кисень

Гемоціанін

Гемоглобін

Приклади тварин, для яких вона характерна

Членистоногі, молюски

Кільчасті черви, хребетні

Слово вчителя

Слід звернути увагу учнів на те, що основним значенням крові та кровоносної системи в цілому є транспорт поживних речовин та  "відпрацьованих" речовин, кисню та вуглекислого газу. Кровоносна система забезпечує  транспорт  та перерозподіляє поживні речовини, гази, біологічно активні сполуки, виведення продуктів обміну. Кровоносна  та лімфатична системи, крім того забезпечують захисні реакції організму. - Здоров'я і безпека

 

  • Зверніть увагу

Деякі морські черви мають у крові замість гемоглобіну хлорокруонін. У його складі міститься закисне залізо, тому кров цих тварин зеленого кольору.

 

5.3. Кров, її основні функції

  

Робота в парах, міні-дослідження, розповідь учителя, заповнення таблиці.

Учитель демонструє учням мікроскопічну будову крові тварин; пояснює як особливості будови пов'язані з функціями, які вона виконує, пропонує заповнити таблицю.

БУДОВА ТА ФУНКЦІЇ КРОВІ

Компоненти крові

Особливості будови

Функції

 

 

 

Перевірка здійснюється фронтально. Під час перевірки слід звернути увагу учнів на те, як саме будова крові пов'язана з функціями, які вона виконує, яке значення має кров для тварин.

  • Цікавий факт  

  Мечніков Ілля Ілліч - видатний вчений, який зробив значний внесок у різні галузі біології: зоологію, мікробіологію, фізіологію тощо. З 1870 до 1882 р. працював у Одеському університеті професором зоології. У цей період Мечніков розпочав свої дослідження внутрішньоклітинного травлення, яке пов'язане з особливими рухливими клітинами - фагоцитами, або лейкоцитами, і має захисне значення (перетравлювання мікробів тощо). Це явище дістало назву фагоцитозу.  - Громадянська відповідальність.

 

  • Актуально

 

Розпочав роботу перший  у Львові та Західній Україні банк крові для тварин, що дасть змогу рятувати ще більше безпритульних та домашніх собак. Уже зараз проект ЛКП «Лев» запустив у роботу банк крові та навіть залучив перших донорів, їхню кров можна буде використати уже найближчим часом для вливання хворим чи травмованим тваринам. Донорами крові можуть стати здорові вакциновані собаки масою не менше 25 кг. Своєчасно врятовані домашні тварини, а особливо безпритульні, які можуть в подальшому стати улюбленцями для когось, зменшують ризик розповсюдження захворювань як серед тварин, так і серед людей. Ця послуга сприяє покращенню екологічної ситуації  і безпеці в навколишньому середовищі. - Громадянська відповідальність.

                 - Екологічна безпека та сталий розвиток.

                - Здоров'я і безпека.

 

 

 VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Медична п'явка - черв'як довжиною 8-20см, живиться кров'ю. 20 п'явок можуть висмоктати до 0,5л крові. Скільки крові може висмоктати  1п'явка? (0,025л) - Підприємливість і фінансова грамотність
  • Єгипетський фараони вважали, що в них "голуба кров" і її не можна змішувати з кров'ю простолюдинів. Тому шлюби були внутрішньо сімейні. Якого кольору кров? Чим зумовлюється колір крові? Чи може кров бути блакитною? (Колір крові визначає наявність у гемоглобіні феруму, блакитна кров буває у комах - гемолімфа).

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 31, виконати завдання в робочому зошиті.

 

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Вправа "Мікрофон"

- Що найбільше вам запам'яталося з уроку?

 

 

Використана література

1. Остапченко Л.І.  [та ін.]. Біологія: підручник для 7-го класу - Київ: Генеза, 2015

2. Уварова І.О.  Біологія 7 клас: розробка уроків - Харків: Вид-во "Ранок", 2015

3. Попович В.П., Сало Т.О., Деревинська Л.В. Біологія: Словник -довідник.:Навч. посібник - Харків: "Країна мрій", 2006.

4. https://naurok.com.ua/

5. https://vseosvita.ua/

6.https://lkplev.com/ua/post/rozpocav-robotu-persij-u-zahidnij-ukraini-bank-krovi-dla-tvarin-unikalnij-proekt-lkp-lev-ta-partneriv

7. https://citaty.su/aforizmy-i-citaty-pro-krov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку