Урок навчання грамоти (читання) у 1 класі. На уроці учні здійснюють космічну подорож, де на кожній станції їх чекає цікаве та творче завдання, збагачують свій словниковий запас новими словами "космос", "космонавт" і т.д., знайомляться з життєвим та творчим шляхом першого українського космонавта Леоніда Каденюка.
Тема: Робота над текстом «Мрія збулася».
Мета: познайомити дітей з життєвим шляхом першого українського космонавта Л.Каденюка; вдосконалювати навички читання; розвивати мовлення учнів; збагачувати й активізувати словниковий запас дітей, ; виховувати наполегливість, працьовитість, гордість за українців.
Обладнання: портрети космонавтів (Ю.Гагарін, Л.Каденюк, В. Терешкова), ілюстрації «Земля із космосу», «Космічний корабель на старті», «Космонавт у відкритому космосі», «Планети Сонячної системи», презентація, тема уроку.
Хід уроку
Слайд 1
Пролунав уже дзвінок -
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти - просто молодці!
Слайд 2
Сьогодні на уроці читання ми будемо працювати під девізом «Ні дощі, ні вітри, зорепади не страшні, якщо до знань усім іти!
-Діти, давайте згадаємо, який текст ви читали на минулому уроці?
(читали текст «Хороші звичаї» та вивчали ввічливі слова).
Слайд 3
-То які чарівні слова ви запам’ятали? Давайте їх повторимо!
Слайд 4
Слайд 5
-Зараз пропоную вам пограти гру «Третій зайвий». Правила вам уже знайомі: потрібно знайти зайве слово у кожній групі.
Перевіряємо чи правильно ви виконали це завдання.
Слайд 6
Слайд 7
-Сьогоднішня тема нашого уроку досить цікава і незвичайна. А для того, щоб дізнатися про що саме буде йти мова, пропоную відгадати загадки:
Блакитна хустина, жовтий клубок
По хустині качається, людям усміхається. (Сонце і небо)
Слайд 7 (1)
Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зірки)
Слайд 7 (2)
Золоте сховалося, а срібне показалося. (Сонце і Місяць)
Слайд 7 (3)
Слайд 8
К.см.с, пл.н.т., р.к.та
Давайте первіримо чи правильно ви виконали завдання.
Слайд 9
Молодці! Ви чудово справились!
Слайд 10
-Отже, як ви думаєте, з чим пов’язана тема нашого уроку?
(з космосом)
Для того, щоб здійснити політ в космос потрібно бути здоровим, сильним і витривалим. Для зміцнення здоров’я на кожному уроці ми виконуємо фізкультхвилинку.
Отже, перша наша зупинка – це космічна фізкультхвилинка.
Слайд 11
Фізкультхвилинка
Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)
І у космос полетіли. (Махи руками.)
Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)
Летимо, як метеори. (Біг на місці.)
Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)
Повернулись на планету! (Повернення на місця.)
- Чому зорі світяться? Чому зорі світяться неоднаково? Чому зорі не падають? Що тримає їх на небі? Ці та тисячі інших запитань з давніх-давен цікавили людей. Люди помітили, що небесні тіла знаходяться у певному порядку, і назвали цей порядок космосом. Слово космос у перекладі з грецької мови означає порядок. А людей, які досліджують космос, називають космонавтами.
Слайд 12
- Діти, а скажіть , яке сьогодні число і місяць? А який місяць буде наступний?
Правильно, квітень. А 12 квітня вважається всесвітнім Днем авіації та космонавтики.
Слайд 13
Цього дня у 1961 році , а це 57 років тому, Юрій Гагарін на космічному кораблі “Восток” здійснив перший в історії людства політ навколо орбіти Землі. Політ тривав 108 хвилин.
Слайд 14
Під час польоту Гагарін переконався , що наша планета дійсно кругла, що більшість її території вкрита водою. Що вона прекрасна.
- Отже, хто був першим у світі космонавтом?
- (Юрій Гагарін).
Слайд 15
Ми будемо читати про нього текст . Перше завдання нашої подорожі полягає в тому, щоб ви відгадали назву тексту, який ми будемо читати на уроці, слідкуючи за стрілками.
р я б л с
м і з у а я
Слайд 16
-Молодці!
4. Вивчення нового матеріалу
4.1.Словникова робота
Коли космонавт готується до польоту в космос, він повинен знати будову ракети і космічного літака, а там численні прилади зі складними назвами.
У нашому тексті також є слова, про значення яких ми зараз дізнаємось на наступній зупинці, яка має назву «Словникова робота».
Слайд 17
Космонавт – це людина, яка досліджує космос.
На екрані ви бачите портрети двох космонавтів.
Юрій Гагарін – перша людина, яка полетіла у космос.
Леонід Каденюк – перший український космонавт.
Також на дошці ви можете побачити портрет першої жінки, яка полетіла в космос – це Валентина Терешкова.
Слайд 18
Космос- – це зірки і планети, комети і астероїди, різні космічні світила і міжзоряний простір.
Слайд 19
Буковина -це територія, що входитьдо складу України (частина Чернівецької області) та Румунії (частина повіту Сучава). Село Клішківці знаходиться на Україні, Чернівецька область, Хотинський район.
Слайд 20
Подвиг – героїчний, самовідданий вчинок, виконаний у важких умовах;
мрія – бажання, прагнення до чогось;
обов’язково – неодмінно;
наполегливо – вперто добиватися чогось.
Слайд 21
4.2. Опрацювання тексту «Мрія збулася»
4.3.Читання тексту вчителем.
- Про кого цей текст?
4.4. Розповідь вчителя про біографію Л.Каденюка.
- Ви прослухали, що розповідають про Леоніда Каденюка у підручнику, а я розповім вам про нього ще деякі факти.З того часу як Юрій Гагарін полетів у космос Леонід мріяв про космос і робив усе, щоб досягти своєї мети. Коли Льоні було 16 років, він вступив до вищого військового авіаційного училища. Через кілька років сором’язливий хлопчина перетворився на сильну, мужню та впевнену в собі людину – став членом загону космонавтів.
Готуватися до космічних польотів було дуже важко. Організм мав бути пристосованим до сильного морозу та спеки. Космонавтів по двоє закидали в пустелю і залишали дуже мало води, закидали за Полярне коло, де в хатинці було 20 градусів морозу.
Випробування були дуже важкі, під час підготовки до польотів загинув друг Леоніда. Не раз був за крок від загибелі і сам Каденюк.
І ось Леонід Костянтинович в Америці, де познайомився з товаришами з команди корабля. А коли екіпаж везли на старт, він був дуже гордий, що саме його вибрали для польоту.
У 1997 році стартував космічний корабель. Пізніше, після старту, коли корабель вийшов на орбіту, і Леонід Каденюк в ілюмінаторі побачив нашу гарну різнобарвну планету сказав: «Така маленька наша планета, така беззахисна. Мине бережемо її. Треба, щоб усі побачили Землю з космосу і зрозуміли, що її треба берегти.
Слайд 22
-На наступній космічній зупинці ви повинні прочитати текст «Мрія збулася».
- Перш ніж ви почнете самостійно читати текст необхідно підготуватися.
давайте попрацюємо над артикуляційними вправами.
Слайд 22
Слайд 23
4.5.Робота над скоромовкою
Слайд 24
На екскурсію у космос попросився ескімос
Хто такі ескімоси? ( це народи півночі, які пристосовані до сильного холоду, їдять сире м’ясо моржів, тюленів та китів)
Слайд 25
4.6.Робота над чистомовкою.
Ись-ись-ись — в школі гарно вчись.
Мо-мо-мо — в космос летимо.
Ив-ив-ив — мрію він здійснив.
Слайд 26
4.7.Читання тексту учнями «ланцюжком».
-Отже, ви готові читати текст!
Слайд 27
4.8. Гра «Добери дію»
-Вам потрібно дібрати дію до поданих слів.
Доберіть дію
… (полетів) у космос;
… (минав) десятий рік;
наполегливо (вчився)… ;
… (займався) спортом;
мрію (здійснив) …. ;
мрія обов’язково (збудеться) …
Слайд 28
-Наступна станція «Космічний відпочинок». Виконайте фізхвилинку.
Слайд 29 https://www.youtube.com/watch?v=kqDrdh4nwAc
Фізкультхвилинка
Слайд 30
4.9.Гра «Читає Незнайко».
-Я читаю вам текст, а ви відшукуєте те речення у Букварі і читаєте його без «помилки».
Коли перший у світі космонавт Павло (Юрій) Гагарін полетів у космос, українському хлопчику Льоні Каденюку минав двадцятий (десятий) рік. Він жив тоді в селі Слобода (Клішківці) на Буковині.
Льоня хотів (мріяв) повторити подвиг Юрія Гагаріна. Він гарно (наполегливо) вчився і займався спортом. І свою мрію Юрій (Леонід) Каденюк здійснив. Він побачив нашу квіткову (рідну) Землю з далекого космосу.
4.10. Робота за малюнком.
— Розгляньте портрет у Букварі. Кого на ньому зображено?
Нажаль, менше двох місяців тому, 31 січня 2018 року під час традиційної ранкової пробіжки в районі Царського Села в Києві, Леонід Каденюк помер.
Слайд 31 https://www.youtube.com/watch?v=8Ob3McHTGwc
Прошу вшанувати Леоніда Каденюка хвилиною мовчання.
Слайд 32
Дякую. Дорогі діти, ми повинні пам’ятати таких героїв, як Леонід Каденюк і гордитися ними, бо вони прославили нашу космічну країну - Україну!
Слайд 33
4.11 «Вибіркове читання»
Слайд 34
4.12. Робота в парах.
-Наша подорож підходить до завершення. Щоб приземлитися на Землю, потрібно відповісти на декілька запитань. Готові?
Працюємо в парах, порадьтеся між собою, пошукайте відповідь у тексті і оголосіть її.
1) Як звали космонавтів, про яких ви читали?
2)Скільки років було Л.Каденюку, коли у космос полетів Ю.Гагарін?
МОЛОДЦІ! Ми приземлилися!
Слайд 35
5. Підсумок уроку
Слайд 36
5.1. Підсумкова розповідь на тему «Про що ти мрієш?»
5.2. Вправа «Продовж речення»
Слайд 37
- Я мрію…
-Щоб мрія збулася, потрібно…
Слайд 38