Урок на тему "Рослинні угрупування"

Про матеріал
Мета: Продовжити формувати знання учнів про взаємозв’язки рослин із довкіллям; ознайомити з життєвими формами рослин та основними принципами їх класифікації. Сформувати в учнів поняття про природне угруповання, ознайомити з структурою природного угруповання та встановити взаємозв’язки між його компонентами. Розвивати вміння порівнювати життєві форми рослин на основі визначення основних принципів їх класифікації. Сприяти розвиткові образного, абстрактного та критичного мислення, спонукати учнів до аналізу та оцінки впливу діяльності людини на рослинні угруповання. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і рослин рідного краю; продовжувати екологічне виховання на основі усвідомлення зв’язків між усіма природними компонентами у рослинному угрупованні.
Перегляд файлу

 

 

 

 

                                  План - конспект

                      уроку біології  у 6 класі

 

 

 

Тема:        Життєві форми рослин.

                  Рослинні  угруповання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        

 

Тема уроку: Життєві форми рослин. Рослинні угруповання.

Мета:   Продовжити формувати знання учнів про взаємозв’язки рослин із довкіллям; ознайомити з життєвими формами рослин та  основними принципами їх класифікації. Сформувати в учнів поняття  про природне угруповання, ознайомити з структурою природного угруповання та встановити взаємозв’язки між його компонентами.

               Розвивати вміння порівнювати життєві форми рослин  на основі визначення основних принципів їх класифікації.

               Сприяти розвиткові образного, абстрактного та критичного мислення, спонукати учнів до аналізу та оцінки впливу діяльності людини на рослинні угруповання.

                Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і рослин рідного краю; продовжувати  екологічне виховання на основі усвідомлення зв’язків між усіма природними компонентами у рослинному угрупованні.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

1. За джерелом передачі та сприйняття навчальної інформації:
а) словесні: розповідь-пояснення, опис, бесіда;
б) наочні: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;

в) практичні: навчальні вправи.

               Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

 

2. За логікою передачі та сприйняття навчальної інформації:

  •   індуктивні
  •   дедуктивні.

 

3. За ступенем самостійності мислення учнів:                  

  а) репродуктивні;  

  б) продуктивні:

  • проблемні;
  • проблемно – пошукові;
  • евристичні.

4. За характером управління навчальною роботою:

  а) навчальна робота під керівництвом учителя;

  б) самостійна робота учнів:

  • робота з підручником;
  • виконання письмових завдань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці,  проектор, планшети, смартфони.
Основні поняття та терміни: життєва форма, дерево, кущ, трава, чагарник, фітоценоз, біоценоз, біогеоценоз, екосистема, ліси, луки, степи, болота.
                                   План уроку

              І. Організаційний етап……………………………….. (1')     

              ІІ. Актуалізація опорних знань………………………. (7')     

              ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ………………..(2')     

              ІV. Вивчи, проаналізуй, зроби висновок………….... (20')     

         1.Життєві форми рослин. 

         2.Класифікація життєвих форм рослин.

         3.Рослинні угруповання (фітоценози).

         4.Склад і структура угруповань.

         5.Вплив діяльності людини на рослинні угруповання.

               V. Узагальнення і закріплення знань. …………….. (10')     

               VІ. Підсумки уроку………………………………… (3')     

               VІІ. Домашнє завдання…………………………….. (2')     

                                   Хід уроку

І. Організаційний етап:      

- привітання;

- перевірка готовності класу до уроку;

- повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку.

                                                                                                            (слайди 1-2)                                                                                                          

ІІ. Актуалізація опорних знань.      

Вправа «Бумеранг». Учні посилають один одному «бумеранг» - запитання. Якщо відповідь неправильна, «бумеранг» повертається до того, хто його пускав і «летить» далі                                                                                           (слайд №3).

Контрольно оцінювальний компонент (КОК)+(лист-самооцінки)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда:

  • Що являє собою система?
  • Чи буде системою годинник, рослина, людина?
  • Чи є сенс в існуванні, наприклад, мухи?

 

Дітей необхідно підвести до висновку, що кожна істота займає певне місце і виконує певні функції, підтримуючи рівновагу в природі.                                                                           

                                                                                                            (слайд №4)

ІV. Вивчи, проаналізуй, зроби висновок.

Робота за планом уроку.

1.Життєві форми рослин.

(Розповідь учителя з елементами бесіди, словникова робота,пошуковий метод, складання схем).

       Термін  «життєва форма рослин» запропонував датський ботанік Є. Вармінг (1884р.). Він розумів під цим поняттям «форму, в якій вегетативне тіло рослини знаходиться у гармонії з зовнішнім середовищем протягом всього життя, від насіння до відмирання».                                                                    (слайд №5)

 -  Пригадайте, про які життєві форми рослин ви знаєте з початкової школи? (Дерева, кущі, трав'янисті рослини).

 -    На основі матеріалів презентації, спробуйте доповнити поняття «життєва форма  рослин».

      Є ряд класифікацій життєвих форм рослин, в основі яких лежить різний підхід до їх вивчення.(Цей матеріал може розглядатися опційно, в залежності від рівня підготовки дітей).  Система датського ботаніка К. Раункієра базуєть­ся переважно на розташуванні бруньок відновлення щодо поверхні землі.                                                                                                                                             

 (слайд 6-8)

 Відомий ботанік  І.Г. Серебряков розробив  найповнішу систему, в основу якої поклав зовнішній вигляд рослини, тісно пов'язаний з ритмом її розвитку.                                                                                                                                                                                                                                    

        (слайд 9-10)

 КОК(Робота в парах, формулювання поняття, корекція, запис найбільш вдалого визначення до зошитів.Вчитель пропонує власний варіант)

Висновок:

Життєва формаморфологічна будова рослин, що склалася у процесі еволюції і відображає у зовнішньому вигляді їх пристосування  до умов життя.                               

         (слайд 11)

 Розширення знань.

       Основні категорії життєвих форм - дерева, чагарники і трави - відрізняються висотою, ступенем здерев'яніння осьових органів і тривалістю життя надземних пагонів. Вивчення життєвих форм рослин є предметом дослідження окремої галузі ботаніки морфології рослин. Характеристика кожної життєвої форми у вищих рослин складається на основі визначення морфологічних ознак надземних і підземних пагонів та кореневих систем з урахуванням ритму розвитку і тривалості життя. До однієї життєвої форми можуть належати рослини різних видів і родів і, навпаки, рослини однїєї родини можуть утворювати кілька життєвих форм.

                                                                                                   (слайди 12-19)

2. Класифікація життєвих форм рослин.

Робота в групах (планшети, підручники ). Використовуючи текст підручника, матеріали презентації (слайди №20-23), заповнити схеми:

І група: «Життєві форми рослин за будовою надземної частини»

 

 

 

 

 

 

 

ІІ група: «Життєві форми рослин за терміном життя»

 

ІІІ група: З'єднайте стрілками термін і його визначення.

 

1.Дерева

 

 

2.Кущики

 

 

3.Напівкущі

 

 

4.Кущі

 

 

 

5.Ліани

 

 

 

6.Сукуленти

 

 

 

 

7.Трав'янисті рослини

А.У них дерев'яніють тільки нижні частини пагонів,    верхні часто відмирають

 

Б.Рослини зі стеблами, що в'ються і чіпляються за опору

 

В.Багаторічні рослини з соковитими стеблами і листками,  що містять запаси води

 

Г.Багаторічні рослини зі здерев'янілими надземними частинами, які мають кілька рівноцінних стовбурів

 

Д.Багаторічні рослини зі здерев'янілими надземними частинами, але низькі, не вищі за 50 см

 

Е.Багаторічні та однорічні рослини, в яких на зиму відмирають надземні частини (багаторічні, дворічні),      або відмирає уся рослина (однорічні)

 

Є.Багаторічні рослини зі здерев'янілими надземними частинами, чітко вираженим   одним стовбуром, не нижче 5м висоти

 

ІVгрупа: користуючись текстом підручника та файлом «Біологічне лото» встановіть життєві форми рослин.

                                                                                                           (слайд №  23)

Звіти груп, корекція, запис у зошити.

 

 КОК+ лист – самооцінки

 

3.Рослинні угруповання (фітоценози).

Пояснювальна розповідь вчителя. Самостійна робота з підручником, складання словника термінів:

  • природний фітоценоз;
  • штучний фітоценоз;
  • рослинність;
  • біоценоз;
  • екосистема.

 

Робота в групах. Користуючись словником термінів (підручник),  складіть схему будови екосистеми. Презентація  робіт. Конкурс на кращу роботу. Вчитель пропонує свій варіант ( слайд№  24)

КОК+ лист – самооцінки

Фізкультхвилинка:

Раз-два! Дружно встали,

Велитнями всі ми стали.

(Руки в гору.)

Руки в сторони, як крила,

(Змахи руками.)

І на пояс – три-чотири.

Вправо, вліво повернулись,

Нахилились і прогнулись.

Раз присіли, два присіли

І за парти дружно сіли.

4.Склад і структура угруповань

    Пояснення вчителя з використанням слайду №25-28:

- переважаючі види (едифікатори)

- супутні види;

- просторове розташування рослин – ярусність.

 

Робота групах.

Характеристика основних рослинних угруповань України. Завдання: користуючись текстом підручника та файлом «Склад і структура угруповань» (слайд №29), картою рослинності України, охарактеризувати та презентувати основні рослинні угрупування за такою схемою:

1. Назва рослинного угруповання.

2. Переважаючі види (едифікатори).

3. Супутні види.

 

   На основі презентації , заповнити узагальнюючу таблицю:

 

 

Назва рослинного угруповання

 

Переважаючі види

Супутні види

І група

Ліси

а) широколисті

б) хвойні

в) мішані

 

 

ІІгрупа

Луки

 

 

ІІІгрупа

Степи

 

 

ІVгрупа

Болота

 

 

 

  КОК+ лист – самооцінки

5. Вплив діяльності людини на рослинні угруповання.

Використання прийому «+», «-».Учні опрацьовують текст підручника і роблять позначки на полях:

«+» ставлять там, де інформація добре відома;

 «  » ставлять біля нової для них інформації.

                                                            КОК+ лист – самооцінки

ІІІ. Узагальнення і закріплення знань.

( Виконання тестового завдання на планшетах чи смартфонах. Завдання: скористайтесь QR-кодом (слайд 30), та перейдіть за посилланням:

                              

Біологічний диктант із взаємоперевіркою (знаком «+» учні позначають правильні твердження, знаком «-» - неправильні).

1. Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.

2. Рослинне угруповання – біоценоз.

3. Просторове розташування рослин лісу – ярусність – зменшує конкуренцію рослин за світло.

4. Ялина, мох зозулин льон, конвалія – світлолюбні рослини.

        5. Багаторічні рослини з соковитими стеблами і листками,  що містять запаси води – сукуленти.

       6. Багаторічні рослини з дерев'янистими надземними частинами, чітко вираженим одним стовбуром, не нижче 2 м висоти – ліани.

7. Кущі — багаторічні рослини з дерев'яніючими надземними частинами. На відміну від дерев, не мають яскраво вираженого стовбура: кущення починається від самої землі. Тому утворюється кілька рівноцінних стовбурів.

       8. Ліси – це угрупованння у яких домінують деревні рослини.

       9. Сосна, ялина, дуб – рослини хвойного лісу.

      10. Болота – це угруповання, у яких домінують багаторічні трав’янисті вологолюбні рослини (злакові, бобові тощо)

      11. Степи – угруповання, у яких домінують багаторічні трав’янисті рослини, пристосовані до тривалих посушливих періодів ( злакові, лілійні).

      12. Луки – постійно вологі ділянки землі, на яких поширені переважно трав’янисті рослини (осока, рогіз, очерет).

      Кожна правильна відповідь – 0,5 бала. Учні обмінюються зошитами і за ключем здійснюють взаємоперевірку (google  форма дозволяє оцінювати кожну відповідь 1 балом, тому слід попередити учнів, що результат тесту треба поділити на 2, та внести його в лист самооцінки)

                                                                                                    

 

 

Ключ:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

-

+

-

+

-

+

+

-

-

+

-

 

ІV. Підсумки уроку.

Складання Т – схеми:

                                                 Т

_______________________________________________________

 |

  Я знав (знала) | Я дізнався (дізналась)

 

 

 (слайд 31)

V. Домашнє завдання.

     Опрацювати відповідний параграф підручника.

ІІІ- ІVр.: Скласти кросворд термінів до уроку;

       Підготувати повідомлення (презентацію) «Рослини -ендеміки степової зони України».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

 

   Лист самооцінки

Этап уроку

Бали

Ваш бал

Заповнення схем

 Все правильно – 2 б, є помилки 1б

 

Складання схем

Все правильно- 2 б, є помилки -1 б

 

 

Заповнення таблиці

Все правильно- 1 б, є помилки -1 б

 

 

 

Біологічний диктант

Кожна вірна відповідь – 0,5 б

 

 

Сума балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Бабанов Д., Кравченко О. Екологія у шкільному курсі біології. - Х.: Основа, 2005.
  2. Біологія: підр.для загальноосвіт. Навч. Закл. 6-й [кл.] / Л.І. Остапченко [та ін.] – К.: Генеза, 2014. - 224с : іл.
  3. Біологія рослин: 7 кл. Уроки / Упоряд. М. Кушнір. – К.: Шк. світ, 2007.
  4. Інтерактивні уроки з біології рослин: 7-й кл./ С. Мілюкова    О. Кулініч. – К.: Шк. Світ, 2008. – 128с.
  5.  Кулініч О., Басок А.    Природознавство 6 клас. І,ІІ семестр: метод. Матеріали. – К.: Шк. світ, 2006.
  6. Пометун О. Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. К.: А.С.К., 2004.
  7. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.

 

ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИ

http://school.xvatit.com

http://pidruchniki.ws

doc
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку