Розмноження та поширення грибів
Мета: ознайомити здобувачів освіти з особливостями розмноженням грибів; сформувати уявлення про поширення та середовище існування; розкрити значення термінів “гетеротрофи”, “мікологія”, “гіфи”, “міцелій”, “макроміцети”, “мікроміцети”; розвивати уміння порівнювати ознаки грибів, рослин та тварин; виховувати бережливе ставлення до грибів; виховувати екологічну культуру, дбайливе ставлення до всього живого.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: зошит, підручник, таблиці.
Хід уроку
Організаційна частина
Доброго дня, любі діти! Ми знову зібралися з вами на уроці біології.
Мішечок побажань (у мішечку побажання у вигляді цукерки. Наприклад: Добрих посмішок, ласкавих слів, щастя, удачі, букети квітів!
Хай сонце з любов’ю дивиться на тебе, а щастя і радість живуть у тебе!
Не сумуй, не хандрити, сплін геть від себе віджени!
Хай будуть друзі, що з тобою завжди, неважливо то радість або біда!)
Актуалізація знань
Які існують царства живої природи?
Що таке розмноження?
Які способи розмноження ви знаєте?
Гриби — це унікальні створіння природи, яких вчені досі не можуть віднести ні до рослин, ні до тварин. Крім того, що вони дуже смачні, вони також корисні в різних сферах життя людини. Наприклад, це медицина або переробка промислових відходів. Водночас вживання деяких видів грибів може бути небезпечним для організму людини.
Чим клітина гриба відрізняється від рослинної клітини?
Мотивація навчальної діяльності
Що у вас асоціюється із грибами?
Гриби
Кросворд «Гриби»
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1.В теплий дощик народився,
4. Шапка коричнева, ніжка міцна,
5. Вийшов красень на стежину,
8. Ці стрункі грибочки
9. В лісі виросли сестрички, Жовті та смачні... (Лисички) |
2. Під березою грибочок, Поряд жінка і синочок… З деревом вони куми, Добре знаємо їх ми!(Підберезовик)
3. Капелюхи в них яскраві:
5. Виросли гриби прекрасні —
6.Росте біля осичок звично
7. В лісі, в полі, біля ганку – Скрізь росте бліда… (Поганка)
10. Добра людям помічниця: Є їй чим в житті гордиться! У теплицях місце має – Йод в собі для нас тримає!(Печериця) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
8 |
10 |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
3 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вивчення нового матеріалу
У світі налічується приблизно 2 млн типів грибів. Проте, класифіковано всього 80 тисяч. На один різновид рослини припадає приблизно 6 різновидів грибів.
Розмноження грибів
Вегетативно Статево Нестатево
Розмноження грибів здійснюється за допомогою спор, а також частинок міцелію, склероціїв та інших елементів. Будь-яка структура, яка може викликати розвиток молодого міцелію, називається діаспорою, або пропагулою. З урахуванням походження діаспори підрозділяють на спеціалізовані, які формуються саме для розмноження (спори), і неспеціалізовані (зокрема, шматочки міцелію).
Розмноження неспеціалізованими діаспорами називають вегетативним через те, що воно здійснюється за допомогою частин або елементів вегетативних тіл грибів. Щодо міцеліальних грибів слід зазначити, що вони розмножуються виключно за допомогою шматочків міцелію. Даний метод застосовують для розмноження багатьох видів грибів у культурі, наприклад печериць, літнього опенька, гливи, тощо.
Спори грибів призначені виключно для розмноження. У їх структурі розрізняють одну чи кілька клітин, які мають мікроскопічні розміри. Потрапляючи в сприятливе середовище, невелика кількість спор дають початок новому міцелію. Більшість з них гинуть, тому всі гриби утворюють величезну кількість спор. Так, печериці дають приблизно 40 млн. спор на годину, трутовик - до 30 млрд.
Спори грибів бувають рухливі (планоспори, зооспори, плаваючі клітини) і нерухомі (апланоспо- ри), характерні для справжніх грибів (Mycota).
Вегетативне розмноження
Вегетативно розмножуються багатоклітинні гриби. Як і в рослин, розмноження здійснюється внаслідок відокремлення багатоклітинних частин. При вегетативному розмноженні в найбільш простому випадку гриби розмножуються окремими фрагментами грибниці або окремими клітинами гіфи, здатними утворювати нові клітини, тобто давати початок новому міцелію. Поряд з цим вегетативне розмноження може відбуватися шляхом брунькування зростаючої гіфи на окремі клітини, нирки можуть утворюватися протягом усього гіфи або тільки на верхівкових гифах.
Статеве розмноження
У деяких грибів існує статеве розмноження. У цьому випадку грибниця утворюється в результаті злиття спеціалізованих статевих клітин.
Нестатеве розмноження.
При нестатевому розмноженні утворюються спеціалізовані органи, що містять диференційовані спороносні клітини. Нестатеве розмноження грибів здійснюється спорами. Спори — це спеціалізовані нестатеві клітини, оточені захисною оболонкою. Спори утворюються в нижчих грибів у спорангіях, у вищих — в конідіях.
Спори грибів слугують також для поширення.
Способи поширення спор грибів
Тваринами Водою Вітром
Поширення спор грибів тваринами
Спори деяких фітопатогенних грибів поширюються тваринами (зоохорія). При згодовуванні худобі рослин, уражених грибними хворобами, суперечки збудників, пройшовши через травний тракт тварин, часто зберігають життєздатність. Так, з гноєм можуть поширюватися збудники кили хрестоцвітних, раку картоплі та інших небезпечних захворювань.
Велике значення в природі має поширення інфекційного початку грибів комахами (ентомохорія). Найчастіше комахи механічно переносять спори грибів на поверхні тіла. Наприклад, мухи переносять конідії ріжків. Іноді між комахами-переносниками та грибом спостерігається більш тісний біологічна взаємозв'язок. Комахи відіграють також важливу роль в поширенні, статевому розмноженні і гібридизації іржавинних грибів, сприяючи появі нових фізіологічних рас цих паразитів.
Комах-переносників зазвичай привертають цукристі або пахучі виділення плодових тіл або інших спороношений грибів, їх яскраве забарвлення. У більшості випадків комахи поширюють інфекційне початок грибів на обмеженій території (наприклад, в межах поля або саду), але в періоди міграцій можуть переносити його і на більш значні відстані.
Поширення спор грибів водою
Вода також може сприяти поширенню грибів (гідрохорія), особливо тих, суперечки яких утворюють слизисті скупчення або виділяються з споровместіліща у вигляді склеєних мас (наприклад, багатьох недосконалих грибів). Під час дощу слиз, склеює суперечки, набухає, розріджується, суперечки змиваються з уражених частин рослин, потрапляючи на нижележащие здорові частини і на сусідні рослини. Особливе значення дощі і роси мають для грибів, спороношение яких можливе лише за наявності крапельно-рідкої вологи (наприклад, ложномучністоросяних). З краплями і бризками дощу конідії і зооспори цих грибів розсіюються, потрапляють на рослини і, проростаючи, заражають їх. При гідрохорія відбувається найчастіше місцеве поширення інфекції. Однак бурхливі зливові потоки, паводки, зрошувальні води, річки можуть переносити плодові тіла, склероции і спори грибів на великі відстані.
Поширення спор грибів людиною
Поширенню грибів, в тому числі фітопатогенних, нерідко сприяє господарська діяльність людини (антропохорія). Перенесення міцелію, суперечка, склероциев паразитних грибів відбувається при транспортуванні насіння, посадкового матеріалу, сільськогосподарської продукції, декоративних рослин, деревини. Інфекційне початок грибів поширюється людиною також в процесі виконання різних сільськогосподарських робіт, при догляді за рослинами - на руках, одязі, з частинками грунту і рослин, котрі перекинулися до взуття, знарядь і інструментів.
Цікаві факти про гриби
Узагальнення та систематизація знань
Вибрати правильне твердження
1. Всі гриби - багатоклітинні організми.
2. Гриби за способом живлення - автотрофи.
3. Особливістю будови грибів є відсутність у їхньому
тілі хлорофілу.
4. Гриби ростуть до певного віку, як тварини.
5. До сапротрофів належать гриби, що живуть за рахунок відмерлих організмів.
6. Гриби можуть вступати в симбіоз з деревами.
7. Надземна частина гриба називається – грибниця.
8. Тільки в тропічних лісах можна зустріти гриби.
9. Мікологія – це наука про гриби.
10. Гриби завдають тільки шкоду природі та людині.
Пояснити прислів'я.
Люблять гриби за ніс водити .
Ростуть дітки як грибочки
Пізній гриб – пізній сніг.
Літо з дощами – осінь з грибами.
Підсумок уроку
Домашнє завдання
1. Повторити матеріал з використанням біологічного конспекту (шпаргалки).
2. Опрацювати матеріал підручника.
3. Підготувати ребуси про гриби.