План уроку з предмету «Загальна біологія»
Професія: «Кухар. Кондитер»
ТЕМА ЗА ПРОГРАМОЮ: Закономірності спадковості.
ТЕМА УРОКУ:
РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З ГЕНЕТИКИ
НА МОНОГІБРИДНЕ СХРЕЩУВАННЯ
МЕТА УРОКУ:
Тип уроку: закріплення набутих знань.
Вид уроку: практична робота.
Методи: діалогічні, монологічні, ілюстративні, наочні.
Дидактичне забезпечення: презентація, інструктивна картка, методичні рекомендації до розв’язування типових задач з генетики з тем розділу "Спадковість та мінливість".
Матеріально-технічне забезпечення: проектор, екран, ПК.
Міжпредметні зв’язки: селекція, біотехнологія, медицина, статистика.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Викладач.
Ми продовжуємо вивчати розділ генетики «Закономірності спадковості», в якому ми розглянули і вивчили І,ІІ,ІІІ закони Г. Менделя і сьогодні ми проведемо практичну роботу з метою навчитися розв’язувати типові генетичні задачі та ознайомимось з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах, застосовуючи теоретичні знання.
Згадаємо: у кожній парі гомологічних хромосом одна - батьківська, друга - материнська. Відповідно один алель кожного гена потомство одержує від батька, другий - від матері. Алельні стани генів завжди альтернативні, тобто протилежні.
Розподіл ознак у потомства відбувається відповідно до законів Менделя.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Генетична розминка
1. Ген – елементарна одиниця спадковості, ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки організму.
2. Локус – це місце у хромосомі (ділянка), де розташований конкретний ген.
3. Генотип – сукупність усіх спадкових факторів (генів) властивих даній особині.
4. Фенотип – сукупність всіх ознак і властивостей організму, які є наслідком взаємодії генотипу і факторів навколишнього середовища.
5. Алельні гени (алелі) – це парні гени які знаходяться в однакових локусах гомологічних хромосом і впливають на різний прояв тієї самої ознаки.
6. Геном – сукупність генів гаплоїдного набору хромосом.
7. Гомозигота – це організм, в гомологічних хромосомах якого можуть перебувати однакові алелі певного гена.
8. Гетерозигота – це організм в гомологічних хромосомах якого можуть перебувати різні алелі певного гена ( в одній домінантний, в другій рецесивний)
9. Домінантний алель – той алель, який пригнічує прояв другого алеля .(від лат. «домінантіс» - пануючий).
10. Рецесивний алель – слабший алель який пригнічується сильнішим( від лат. «рецесус» - відступ.
11. Гібрид – це особина отримана в результаті схрещування двох батьківських форм з різною спадковістю, тобто з різними генотипами ( від лат. «гібрида» - помісь.
12. Моногібридне схрещування – це схрещування батьківських форм, які спадково відрізняються різними станами лише однієї ознаки.
13. Дигібридне схрещування – це схрещування батьківських форм, які спадково відрізняються різними станами двох спадкових ознак.
14. І закон Г. Менделя – закон одноманітності гібридів першого покоління: гібриди першого покоління від схрещування чистих ліній однакові за генотипом і фенотипом. За фенотипом усі гібриди першого покоління характеризуються домінантною ознакою, за генотипом усе перше покоління гібридів є гетерозиготним.
15. ІІ закон Г. Менделя – закон розщеплення: під час схрещування гібридів першого покоління один з одним спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1.
16. ІІІ закон Г. Менделя – закон незалежного спадкування: кожна пара ознак успадковується незалежно від інших пар.
IV. Практична частина уроку.
Теоретичні відомості
Для полегшення визначення генотипів батьків по фенотипу (при повному домінуванні) можна скористатись таблицею.
Фенотип потомства |
Генотипи батьків |
Розщеплення 3:1 1:1 все потомство одноманітне
|
Аа × Аа Аа × аа АА × АА Аа × АА АА × аа аа × аа |
Розв’язування задач разом:
Задача№1
У кролів сірий колір шерсті домінує над білим. Якого потомства слід чекати від схрещування гомозиготних сірого і білого кроля? Якого потомства слід чекати від схрещування двох гетерозиготних особин?
Дано: Розв’язання:
А- ген сірої шерсті а- ген білої шерсті АА- сіра шерсть Аа- сіра шерсть аа- біла шерсть |
Р: ♀ AА ♂ аa G: А а
F1:100% - сірий колір |
|||||||||
F1 - ? |
Відповідь: У потомстві кролів у F1 все потомство буде мати сірий колір шерсті (І закон Г. Менделя – одноманітності гібридів першого покоління).
Дано: Розв’язання:
А- ген сірої шерсті а- ген білої шерсті АА- сіра шерсть Аа- сіра шерсть аа- біла шерсть |
Р: ♀ Aа ♂ Аa G: А,а А,а
|
F2: 75% - сірий колір, 25% - білий колір |
|||||||||
F1 - ? |
Відповідь: У потомстві кролів у F2 75% - потомства буде мати сірий колір шерсті і 25% - білий колір шерсті. (ІІ закон Г. Менделя – закон розщеплення).
Задача №2
У людини карий колір очей домінує над блакитним. Блакитноокий чоловік одружився з кароокою жінкою, у батька якої були блакитні очі, а у матері карі. Якого кольору очей можна очікувати у дітей від цього шлюбу?
Дано: Розв’язання:
А- карі очі а- блакитні АА- карі очі Аа – карі очі аа- блакитні очі
|
Р: ♀ Aa ♂ aa G: А,а а
F1: 1:1 |
|||||||||
F1 - ? |
Відповідь: У цій сім’ї можуть народитись як кароокі (50%) так і блакитноокі (50%) діти.
Задача №3
Ластовиння на обличчі людини — спадкова ознака. В родині, де обидва батьки мають ластовиння, народжуються діти як із ластовинням так і без нього. Визначте ймовірність виявлення цієї ознаки. Яка ознака є домінантною, а яка рецесивною?
Дано: A — ластовиння a — відсутність ластовиння |
Розв’язання: Оскільки у батьків із ластовинням народжуються діти без нього, то відсутність ластовиння — ознака рецесивна, що може перебувати в прихованому стані у батьків, тому батьки з ластовинням є гетерозиготними за генотипом, а ластовиння — домінантна ознака.
Запишемо схему схрещування: |
||||||||
F1 — ? |
G: A, a A, a.
Жіноча особина, як і чоловіча, може продукувати гамети типу A, a.
Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:
♂ ♀ |
A |
a |
A |
AA ластовиння |
Aa ластовиння |
a |
Aa ластовиння |
aa відсутнє |
Отже, у потомстві одержано розщеплення: за генотипом — 1AA : 2Aa : 1aa; за фенотипом — у співвідношенні 3 : 1, а саме: 75 % (3/4) дітей із ластовинням на обличчі й 25 % (1/4) дітей без ластовиння.
Відповідь: імовірність народження дітей із ластовинням на обличчі — 75 %, без них — 25 %. Домінантною є ознака наявності ластовиння, а рецесивною — його відсутність.
Задача № 4
У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бика з коричневою коровою?
Дано: A — чорне забарвлення a — коричневе |
Розв’язання: Оскільки чорний бик є гетерозиготним, то його генотип — Aa. Коричнева корова є гомозиготною і має генотип — aa, оскільки у неї виявилась рецесивна ознака. Запишемо схему схрещування: |
F1 — ? |
Р ♀ |
aa |
× ♂ |
Aa |
|
коричнева |
|
чорний |
G: a, a A, a.
Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:
♂ ♀ |
A |
a |
a |
Aa чорні |
aa коричневі |
а |
Aa чорні |
aa коричневі |
Отже, у потомстві одержано розщеплення: за генотипом — 1Aa : 1aa; за фенотипом — у співвідношенні 1 : 1, а саме: 50 % (1/2) телят будуть мати чорне забарвлення тіла і 50 % (1/2) — коричневе.
Відповідь: серед потомства у співвідношенні 1 : 1 буде одержано 50 % чорних телят із генотипом Aa і 50 % коричневих із генотипом aa.
Задача № 5
У людини полідактилія (шестипалість) спадкується як домінантна ознака. Від шлюбу гетерозиготного шестипалого чоловіка з жінкою з нормальною будовою руки народилося двоє дітей, одна дитина п’ятипала інша шестипала. Які генотипи дітей?
Дано: А – полідактилія Р Аа х аа а – норма гамети А,а а АА – полідактилія Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу: Аа – полідактилія аа - норма
|
Розв’язання: Запишемо схему схрещування: Р Аа х аа G: А,а а Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:
|
|||||||||
Генотипи дітей?
|
Відповідь: генотипи дітей: аа і Аа.
Задача № 6
При схрещуванні між собою червоноплідної полуниці завжди утворюються червоні ягоди, а при схрещуванні білої — білі. У результаті схрещування обох сортів між собою утворюються рожеві ягоди. Визначте генотип і фенотип гібридів при запиленні червоноплідної полуниці пилком полуниці з рожевими ягодами.
Дано: A — червоні а — білі Aa — рожеві АА – червоні аа – білі |
Розв’язання: Оскільки одна батьківська рослина має червоні плоди, то вона має бути гомозиготною за домінантною ознакою і мати генотип AA, інша батьківська рослина є гетерозиготною і має генотип Aa.
Запишемо схему схрещування: |
||||||||
F1 — ? |
G: A, A A, а.
Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:
♂ ♀ |
A |
а |
A |
AA червоні |
Aa рожеві |
A |
AA червоні |
Aa рожеві |
Отже, у нащадків відбудеться розщеплення: за генотипом — AA : Aa
у співвідношенні 1 : 1, а за фенотипом 50 % рослин будуть мати червоні плоди, а 50 % — рожеві. Рецесивна ознака не виявиться.
Відповідь: у нащадків відбудеться розщеплення за генотипом AA : Aa
у співвідношенні 1 : 1, а за фенотипом 50 % гібридів будуть мати червоні плоди, а 50 % — рожеві.
Задача№ 7
У обох батьків III група крові. Чи можна перелити (в разі необхідності) кров батьків сину не перевіривши його групу крові?
Дано: Розв'язавання:
♀- ІІI група крові Р♀ ВО ×♂ ВО
♂- III група крові G: В,О В,О
III група -ВВ; ВО Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:
♂ ♀ |
В |
О |
В |
ВВ |
ВО |
О |
ВО |
ОО |
Група крові у сина?
Відповідь: не можна переливати кров донора не перевіривши групу крові реципієнта.
Задача № 8
Перед судовим експертом поставлено завдання, рідною чи прийомною донькою є дівчинка у подружжя Х. Відомо що у жінки 1 гр. крові, у чоловіка 2 гр. а у дівчинки 3 гр.
Дано: Розв'язання:
♀- I гр. – 00 Р ♀ 00 × ♂ АО
♂-II гр. - АА; АО G: О А; О
♂ ♀ |
А |
О |
О |
АО |
ОО |
О |
АО |
ОО |
дівчинка- III гр.–ВВ; ВО
Рідна чи прийомна
донька дівчинка?
Відповідь: дівчинка не рідна донька подружжю Х, тому що у людей з І гр. крові та ІІ гр. крові не може бути дітей з ІІІ гр.
Задачі для самостійного розв’язування:
І варіант
Задача № 1 (3 б.)
У томата ген, що зумовлює червоний колір плодів, домінує над геном жовтого кольору плодів. Визначте генотип і фенотип потомства від схрещування гетерозиготних червоних томатів з жовтими томатами.
Задача № 2 (3 б.)
Довгі вії у людини – домінантна ознака, короткі - рецесивна. У обох батьків довгі вії (відомо,що вони гетерозиготні). Яка ймовірність народження дітей в цій сім’ї з короткими віями?
Задача № 3 (4 б.)
У обох батьків ІІ гр. крові (відомо, що вони гетерозиготні). Яка ймовірність народження дитини з І гр. крові?
ІІ варіант
Задача № 1 (3 б.)
У собак чорний колір шерсті домінує над кавовим. Який відсоток чорних щенят можна чекати від схрещування двох особин, одна з яких гетерозиготна чорна, а друга – гомозиготна кавова?
Задача № 2 (3 б.)
У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бика з чорною гетерозиготною коровою?
Задача № 3 (4 б.)
У одного з батьків батьків І гр. крові, а в другого – ІV. Визначте які групи крові можуть бути у дітей цієї сім’ї?
Індивідуальне завдання
1. (3 б.) У собак чорний колір шерсті домінує над кавовим. Мисливець купив собаку з чорною шерстю і хоче бути впевнений, що вона чистопородна (не несе генів кавового кольору). Якого партнера за фенотипом і генотипом треба дібрати для схрещування, щоб перевірити генотип купленої собаки?
2. (3 б.) Руде волосся — рецесивна ознака, інший колір волосся - домінантна. При яких генотипах батьків імовірність народження дитини з рудим волоссям становить 50 %?
3. (4 б.) У обох батьків ІV група крові. Які групи крові можуть бути у дітей цієї сім’ї?
V. Підсумок уроку.
Викладач: сьогодні на уроці ви ознайомились з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах, застосувавши теоретичні знання під час розв’язування задач.
Оголошення оцінок.
VI. Домашнє завдання
1. М.Є. Кучеренко, Загальна біологія, § 9. Закони Г. Менделя.
2. Складіть та розв’яжіть задачу на дигібридне схрещування за 2 парами протилежних ознак (обидві пари генів розташовані в різних хромосомах)
Фотозвіт проведення відкритого уроку з предмету:
«Загальна біологія»
РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З ГЕНЕТИКИ
НА МОНОГІБРИДНЕ СХРЕЩУВАННЯ
1