Урок на тему: "Розв'язування задач на моногібридне схрещування"

Про матеріал
― навчитися розв'язувати типові генетичні задачі, ознайомитися з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах; застосовувати теоретичні знання під час розв’язування задач, визначати генотипи та фенотипи нащадків за генотипом батьківських особин, або навпаки; навчитися аналізувати розподіл ознак під час гібридизації; ― розвивати в учнів логічне і критичне мислення, кмітливість, пізнавальний інтерес; формувати навички розв’язування генетичних задач; ― виховувати працьовитість, взаємоповагу, вміння об’єктивно оцінювати результати своєї і колективної праці; прищеплювати бажання мати якісні і глибокі знання, доводити справу до кінця;
Перегляд файлу

План уроку з предмету «Загальна біологія»

 

Професія: «Кухар. Кондитер»

 

ТЕМА ЗА ПРОГРАМОЮ: Закономірності спадковості.

ТЕМА УРОКУ:

РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З ГЕНЕТИКИ

НА МОНОГІБРИДНЕ СХРЕЩУВАННЯ

МЕТА УРОКУ:

  • навчитися розв'язувати типові генетичні задачі, ознайомитися з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах; застосовувати теоретичні знання під час розв’язування задач, визначати генотипи та фенотипи нащадків за генотипом батьківських особин, або навпаки; навчитися аналізувати розподіл ознак під час гібридизації;
  • розвивати в учнів логічне і критичне мислення, кмітливість, пізнавальний інтерес; формувати навички розв’язування генетичних задач;
  • виховувати працьовитість, взаємоповагу, вміння об’єктивно оцінювати результати своєї і колективної праці; прищеплювати бажання мати якісні і глибокі знання, доводити справу до кінця;

Тип уроку: закріплення набутих знань.

Вид уроку: практична робота.

Методи: діалогічні, монологічні, ілюстративні, наочні.

Дидактичне забезпечення: презентація, інструктивна картка, методичні рекомендації до розв’язування типових задач з генетики з тем розділу "Спадковість та мінливість".

Матеріально-технічне забезпечення: проектор, екран, ПК.

Міжпредметні зв’язки: селекція, біотехнологія, медицина, статистика.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

  • Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Викладач.

Ми продовжуємо вивчати розділ генетики «Закономірності спадковості», в якому ми розглянули і вивчили І,ІІ,ІІІ закони Г. Менделя і сьогодні ми проведемо практичну роботу з метою навчитися розв’язувати типові генетичні задачі та ознайомимось з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах, застосовуючи теоретичні знання.

Згадаємо: у кожній парі гомологічних хромосом одна - батьківська, друга - материнська. Відповідно один алель кожного гена потомство одержує від батька, другий - від матері. Алельні стани генів завжди альтернативні, тобто протилежні.

Розподіл ознак у потомства відбувається відповідно до законів Менделя.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Генетична розминка

1. Ген – елементарна одиниця спадковості, ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки організму.

2. Локус – це місце у хромосомі (ділянка), де розташований конкретний ген.

3. Генотип – сукупність усіх спадкових факторів (генів) властивих даній особині.

4. Фенотип – сукупність всіх ознак і властивостей організму, які є наслідком взаємодії генотипу і факторів навколишнього середовища.

5. Алельні гени (алелі) – це парні гени які знаходяться в однакових локусах гомологічних хромосом і впливають на  різний прояв тієї самої ознаки.

6. Геном – сукупність генів гаплоїдного набору хромосом.

7. Гомозигота – це організм, в гомологічних хромосомах якого можуть перебувати однакові алелі певного гена.

8. Гетерозигота – це організм в гомологічних хромосомах якого можуть перебувати різні алелі певного гена ( в одній домінантний, в другій рецесивний)

9. Домінантний алель – той алель, який пригнічує прояв другого алеля .(від лат. «домінантіс» - пануючий).

10. Рецесивний алель – слабший алель який пригнічується сильнішим( від лат. «рецесус» - відступ.

11. Гібрид – це особина отримана в результаті схрещування двох батьківських форм з різною спадковістю, тобто з різними генотипами ( від лат. «гібрида» - помісь.

12. Моногібридне схрещування – це схрещування батьківських форм, які спадково відрізняються різними станами лише однієї ознаки.

13. Дигібридне схрещування – це схрещування батьківських форм, які спадково відрізняються різними станами двох спадкових ознак.

14. І закон Г. Менделя – закон одноманітності гібридів першого покоління: гібриди першого покоління від схрещування чистих ліній однакові за генотипом і фенотипом. За фенотипом усі гібриди першого покоління характеризуються домінантною ознакою, за генотипом усе перше покоління гібридів є гетерозиготним.

15. ІІ закон Г. Менделя – закон розщеплення: під час схрещування гібридів першого покоління один з одним спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1.

16. ІІІ закон Г. Менделя – закон незалежного спадкування: кожна пара ознак успадковується незалежно від інших пар.

 

IV. Практична частина уроку.

 

Теоретичні відомості

Для полегшення визначення генотипів батьків по фенотипу (при повному домінуванні) можна скористатись таблицею.

 

Фенотип потомства

Генотипи батьків

Розщеплення 3:1

                      1:1

все потомство одноманітне

 

Аа × Аа

Аа × аа

АА × АА

Аа × АА

АА × аа

аа × аа

 

 

Розв’язування задач разом:

 

Задача№1

У кролів сірий колір шерсті домінує над білим. Якого потомства слід чекати від схрещування гомозиготних сірого і білого кроля? Якого потомства слід чекати від схрещування двох гетерозиготних особин?

 

Дано:   Розв’язання:

А- ген сірої шерсті

а- ген білої шерсті

АА- сіра шерсть

Аа- сіра шерсть

аа- біла шерсть

Р: аa

G:     А      а

   

а

а

А

Аа

Аа

А

Аа

Аа

 F1:100% - сірий колір

F1 - ?

 

Відповідь: У потомстві кролів у F1 все потомство буде мати сірий колір шерсті (І закон Г. Менделя – одноманітності гібридів першого покоління).

 

 

Дано:   Розв’язання:

А- ген сірої шерсті

а- ген білої шерсті

АА- сіра шерсть

Аа- сіра шерсть

аа- біла шерсть

Р: Аa

G:     А,а      А,а

   

А

а

А

АА

Аа

а

Аа

аа

 

 

 

F2: 75% - сірий колір, 25% - білий колір

F1 - ?

 

Відповідь: У потомстві кролів у F2 75% - потомства буде мати сірий колір шерсті і 25%  - білий колір шерсті. (ІІ закон Г. Менделя – закон розщеплення).

 

 

Задача №2

У людини карий колір очей домінує над блакитним. Блакитноокий чоловік одружився з кароокою жінкою, у батька якої були блакитні очі, а у матері карі. Якого кольору очей можна очікувати у дітей від цього шлюбу?

Дано:   Розв’язання:

А- карі очі

а- блакитні

АА- карі очі

Аа – карі очі

аа- блакитні очі

 

Р: Aa aa

G:     А,а      а

   

а

а

А

Аа

Аа

а

аа

аа

 

F1: 1:1

F1 - ?

 

 

Відповідь: У цій сім’ї можуть народитись як кароокі (50%) так і блакитноокі (50%) діти.

 

 

 

Задача №3

Ластовиння на обличчі людини — спадкова ознака. В родині, де обидва батьки мають ластовиння, народжуються діти як із ластовинням так і без нього. Визначте ймовірність виявлення цієї ознаки. Яка ознака є домінантною, а яка рецесивною?

 

Дано:

A — ластовиння

a — відсутність ластовиння

Розв’язання:

Оскільки у батьків із ластовинням народжуються діти без нього, то відсутність ластовиння — ознака рецесивна, що може перебувати в прихованому стані у батьків, тому батьки з ластовинням є гетерозиготними за генотипом, а ластовиння — домінантна ознака.

Р

Aa

× ♂

Aa

 

ластовиння

 

ластовиння

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

G:   A, a    A, a.

Жіноча особина, як і чоловіча, може продукувати гамети типу A, a.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

 

A

a

A

AA

ластовиння

Aa

ластовиння

a

Aa

ластовиння

aa

відсутнє

Отже, у потомстві одержано розщеплення: за генотипом — 1AA : 2Aa : 1aa; за фенотипом — у співвідношенні 3 : 1, а саме: 75 % (3/4) дітей із ластовинням на обличчі й 25 % (1/4) дітей без ластовиння.

Відповідь: імовірність народження дітей із ластовинням на обличчі — 75 %, без них — 25 %. Домінантною є ознака наявності ластовиння, а рецесивною — його відсутність.

 

Задача № 4

У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бика з коричневою коровою?

Дано:

A — чорне забарвлення

a — коричневе

Розв’язання:

Оскільки чорний бик є гетерозиготним, то його генотип — Aa. Коричнева корова є гомозиготною і має генотип — aa, оскільки у неї виявилась рецесивна ознака.

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

 

Р

aa

× ♂

Aa

 

коричнева

 

чорний

G: a, a    A, a.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

 

A

a

a

Aa

чорні

aa

коричневі

а

Aa

чорні

aa

коричневі

 

Отже, у потомстві одержано розщеплення: за генотипом — 1Aa : 1aa; за фенотипом — у співвідношенні 1 : 1, а саме: 50 % (1/2) телят будуть мати чорне забарвлення тіла і 50 % (1/2) — коричневе.

Відповідь: серед потомства у співвідношенні 1 : 1 буде одержано 50 % чорних телят із генотипом Aa і 50 % коричневих із генотипом aa.

Задача № 5

У людини полідактилія (шестипалість) спадкується як домінантна ознака. Від шлюбу гетерозиготного шестипалого чоловіка з жінкою з нормальною будовою руки народилося двоє дітей, одна дитина п’ятипала інша шестипала. Які генотипи дітей?

Дано:

А – полідактилія Р Аа      х аа

а – норма гамети     А,а а

АА – полідактилія Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

Аа – полідактилія

аа - норма

 

Розв’язання:

Запишемо схему схрещування:

Р   Аа      х   аа

G:  А,а         а

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

A

a

a

Aa

полідактилія

aa

норма

а

Aa

полідактилія

aa

норма

Генотипи дітей? 

 

Відповідь: генотипи дітей: аа і Аа.

 

Задача № 6

При схрещуванні між собою червоноплідної полуниці завжди утворюються червоні ягоди, а при схрещуванні білої — білі. У результаті схрещування обох сортів між собою утворюються рожеві ягоди. Визначте генотип і фенотип гібридів при запиленні червоноплідної полуниці пилком полуниці з рожевими ягодами.

Дано:

A — червоні

а — білі

Aa — рожеві

АА – червоні 

аа – білі

Розв’язання:

Оскільки одна батьківська рослина має червоні плоди, то вона має бути гомозиготною за домінантною ознакою і мати генотип AA, інша батьківська рослина є гетерозиготною і має генотип Aa.

Р

AA

×

Aa

 

червоні

 

рожеві

Запишемо схему схрещування:

F1 — ?

G:  A, A  A, а.

Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

A

а

A

AA

червоні

Aa

рожеві

A

AA

червоні

Aa

рожеві

 

Отже, у нащадків відбудеться розщеплення: за генотипом — AA : Aa
у співвідношенні 1 : 1, а за фенотипом 50 % рослин будуть мати червоні плоди, а 50 % — рожеві. Рецесивна ознака не виявиться.

 

 

 

Відповідь: у нащадків відбудеться розщеплення за генотипом AA : Aa
у співвідношенні 1 : 1, а за фенотипом 50 % гібридів будуть мати червоні плоди, а 50 % — рожеві.

 

Задача№ 7

У обох батьків III група крові. Чи можна перелити (в разі необхідності) кров батьків сину не перевіривши його групу крові?

 

Дано:                                                             Розв'язавання:

♀- ІІI група крові                                            Р♀ ВО ×♂ ВО

♂- III група крові                                       G:   В,О         В,О

III група -ВВ; ВО                   Накреслимо решітку Пеннета і розв’яжемо задачу:

       ♂

В

О

В

ВВ

ВО

О

ВО

ОО

 

Група крові у сина?

 

 

 

 

 

Відповідь: не можна переливати кров донора не перевіривши групу крові реципієнта.

Задача № 8

Перед судовим експертом  поставлено завдання, рідною чи прийомною донькою є дівчинка у подружжя Х. Відомо що у жінки 1 гр. крові, у чоловіка 2 гр. а у дівчинки 3 гр.

 

 

Дано:                                                                             Розв'язання:

♀- I гр. – 00                                                       Р ♀ 00 × ♂ АО

♂-II гр. - АА; АО                                              G:    О       А; О  

      ♂

А

О

О

АО

ОО

О

АО

ОО

дівчинка- III гр.–ВВ; ВО

 

Рідна чи прийомна

донька дівчинка?

 

 

 

Відповідь: дівчинка не рідна донька подружжю Х, тому що у людей з І гр. крові та ІІ гр. крові не може бути дітей з ІІІ гр.

 

Задачі для самостійного розв’язування:

 

І варіант

Задача № 1 (3 б.)

У томата ген, що зумовлює червоний колір плодів, домінує над геном жовтого кольору плодів. Визначте генотип і фенотип потомства від схрещування гетерозиготних червоних томатів з жовтими томатами.

Задача № 2 (3 б.)

Довгі вії у людини – домінантна ознака, короткі - рецесивна. У обох батьків довгі вії (відомо,що вони гетерозиготні). Яка ймовірність народження дітей в цій сім’ї з короткими віями?

Задача № 3 (4 б.)

У обох батьків ІІ гр. крові (відомо, що вони гетерозиготні). Яка ймовірність народження дитини з І гр. крові?

 

ІІ варіант

Задача № 1 (3 б.)

У собак чорний колір шерсті домінує над кавовим. Який відсоток чорних щенят можна чекати від схрещування двох особин, одна з яких гетерозиготна чорна, а друга – гомозиготна кавова?

Задача № 2 (3 б.)

У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бика з чорною гетерозиготною коровою?

Задача № 3 (4 б.)

У одного з батьків батьків І гр. крові, а в другого – ІV. Визначте які групи крові можуть бути у дітей цієї сім’ї?

 

Індивідуальне завдання

1. (3 б.) У собак чорний колір шерсті домінує над кавовим. Мисливець купив собаку з чорною шерстю і хоче бути впевнений, що вона чистопородна (не несе генів кавового кольору). Якого партнера за фенотипом і генотипом треба дібрати для схрещування, щоб перевірити генотип купленої собаки?

2. (3 б.) Руде волосся — рецесивна ознака, інший колір волосся - домінантна. При яких генотипах батьків імовірність народження дитини з рудим волоссям становить 50 %?

3. (4 б.) У обох батьків ІV група крові. Які групи крові можуть бути у дітей цієї сім’ї?

 

V. Підсумок уроку.

Викладач: сьогодні на уроці ви ознайомились з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах, застосувавши теоретичні знання під час розв’язування задач.

  • Де ж застосовуються закони Менделя?
  • Що вам сподобалося сьогодні на уроці?
  • Що вам давалося найважче і що найлегше при розв’язуванні задач?

Оголошення оцінок.

VI. Домашнє завдання

 

1. М.Є. Кучеренко, Загальна біологія, § 9. Закони Г. Менделя.

2. Складіть та розв’яжіть задачу на дигібридне схрещування за 2 парами протилежних ознак (обидві пари генів розташовані в різних хромосомах)

 

Фотозвіт проведення відкритого уроку з предмету:

«Загальна біологія»

на тему:

РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ТИПОВИХ ЗАДАЧ З ГЕНЕТИКИ

НА МОНОГІБРИДНЕ СХРЕЩУВАННЯ

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1059.JPG

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1068.JPG


 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1071.JPG

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1073.JPG

 

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1127.JPG

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1149.JPG

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1184.JPG

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\ЗАКОНИ МЕНДЕЛЯ\Фото урок ГМ Тривальська\IMG_1195.JPG

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 січня 2022
Переглядів
25540
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку