Тема. Розв’язування задач (випаровування і конденсація).
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про особливості процесів пароутворення та конденсації, плавлення, кристалізації;
формувати і розвивати вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, вміння працювати в групі;
виховувати почуття колективізму, взаємопідтримки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
Сіли ми усі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Працювати почали…
- Французький письменник XIX ст.. Анатоль Франс одного разу зауважив: «Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, треба поглинати їх з апетитом».
Так ось, давайте сьогодні на уроці будемо слухати пораду цього письменника, будемо активними, уважними, будемо поглинати знання з великим бажанням, адже вони стануть вам у нагоді у вашому подальшому навчанні.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Щоб вам було цікаво, ми відправимося у казку.
Нашому героєві потрібна допомога. А щоб ми могли перенестися у казку, потрібно переконатися в тому, що наші знання йому допоможуть.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Ігровий прийом «Ланцюжок»
Учням пропонуються картки, на яких записані запитання. Кожен учень має право витягнути картку із загалу й попросити товариша відповісти на подане запитання. Відповівши на запитання, учень дістає картку і ставить запитання іншому і т. д.
Запитання
Відповіді.
Гра «Вірю, не вірю»
Учні заздалегіть готують завдання.
ІІІ. Розвязування задач і вправ.
Бачу, що наші знання допоможуть. Отже, у деякому тридевятому царстві, тридевятому государстві жив цар і було в нього три доньки. Але не поспішав суворий батько віддавати доньок заміж. Усім, хто сватався, він пропонував виконати три складних завдання. Одного разу прийшов у палац красень принц. Цар задав перше завдання
«Твоя кмітливість». Розвязування якісних задач.
Задачі записані на картках, кожна з яких містить 5 задач-запитань. Предстаники команд відповідають на поставлене запитання. Якщо вони не можуть відповісти, звертаються за допомогою до команди.
І картка
ІІ картка
Відповіді
І картка
ІІ картка
Задав цар друге завдання.
«Хто швидше» Розв’язування задач.
Задача 1. Яка кількість теплоти необхідна для перетворення води масою 0,2 кг у пару при температурі 1000С? (1 бал).
Дано:
m = 0,2 кг L = 2,3 ·106Дж/кг |
Розвязування
|
|
Q = L m Q = 0,2 кг · 2,3 ·106Дж/кг = =0,46·106Дж |
Q - ? |
Відповідь: 0,46·106Дж
Задача 2. Яку кількість теплоти необхідно витратити, щоб 2 кг води, взятої при температурі 200С, довести до кипіння і повністю випарувати? (2 бали)
Дано m = 2 кг c = 4200 Дж/кг·0С L = 2,3 · 106Дж/кг t1 = 200С t2 = 1000С |
Розв’язок
|
|
Q-? |
||
Q = Q1 +Q2; Q1=cmΔt; Q2=Lm;
;
|
||
Задача 3.На скільки градусів можна нагріти 10 л води за рахунок енергії, що виділяється під час конденсації 1 кг водяної пари, взятої за 1000С? (3 бали)
Дано: V = 10 л = 0,01 м3 m2 =1 кг c = 4200 Дж/кг·°C L = 2,3 · 106 Дж/кг t2 = 1000C |
Розв’язок Q1 = Q2 Q1=cm1Δt, де m1 = ρV, Q1=c ρV Δt, Q2=Lm2, c ρV Δt = Lm2, ,
Відповідь: |
Δ t - ? |
Отримав принц і третє завдання
«Цей день в історії». Любителі кросвордів.
Розгадавши кросворд, отримаємо підказку про те, що відбулося цього дня. Коротеньке повідомлення.
Яка команда розвяже швидше і правильно, отримає 2 бали, друга – 1 бал.
Завдання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1к |
о |
н |
в |
е |
к |
ц |
і |
я |
|
|
|
2в |
и |
п |
а |
р |
О |
в |
у |
в |
а |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
3к |
р |
и |
С |
т |
а |
л |
і |
з |
а |
ц |
і |
я |
|
4к |
а |
л |
о |
р |
и |
М |
е |
т |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5т |
е |
п |
л |
О |
т |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6к |
и |
п |
і |
Н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7А |
м |
і |
а |
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
8к |
е |
л |
ь |
В |
і |
н |
|
|
|
|
|
|
|
9т |
е |
р |
м |
о |
м |
е |
Т |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
Виконав принц усі три завдння. Зрадів цар, зраділи й царівни. А принцу було не до радощів. Закохався він у наймолодшу. Щоб не образити старших сестер, він звернувся до царя: «Наворожила мені циганка, що якщо мені сподобається кілька дівчат, то треба вибрати ту, у якої найшвидше закипить вода указанку».
Здивувася цар на ті слова, але звелів розтопити велику піч, принести три однакових казанки, наповнені однаковою кількістю води, і накрити однаковими кришками. Він наказав донькам вибрати казанок й стежити, коли в ньому закипить вода. Як ви вважаєте, у якої царівни вода в казанку закипить найшвидше? Чому?
Відповідь: найшвидше вона закипить в наймолодшої царівни, яка зовсім не поспішає виходити заміж; вона не виявлятиме нетерпіння й не зніматиме кришку.
IV. Підсумки.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити § 13
Розв’язати:
Складіть розповідь, вірш, казку про воду, використовуючи дані з таблиць, якими ми користуємося при вивченні теми «Теплові явища»:
Густина 1000 кг/м3; питома теплоємність 4200 Дж/кг°С; температура плавлення й кристалізації 0 °С; питома теплота плавлення льоду 330 кДж/кг; температура кипіння 100 °С; питома теплота пароутворення 2,3 МДж/кг (приклад казки наведено в додатку).
Додаток
У деякому царстві, у деякій державі жив-був цар Нептун, і була в нього красуня-дочка на ім’я Вода. І всім вона була прекрасна: маса 1 м3 була 1000 кг, питома теплоємність 4200 Дж/кг°С, але от лихо – кристалізувалася вона за 0 °С, і тому батько тримав її постійно в теплі. Одного разу прочитала вона в газеті про прекрасного принца, а звали його Посейдон Льодове Серце. І з тих пір з’явилася в неї заповітна мрія: розплавити серце прекрасного юнака, але для цього була потрібна кількість теплоти, яка дорівнює 330 кДж/кг. Недовго думаючи, вирушила Вода до Посейдона. Однак, коли вона приїхала, прекрасний принц мило розмовляв із Міддю й, здавалося, був закоханий у неї. Тоді від ревнощів температура Води підвищилася до 100 °С, і вона закипіла. А оскільки маса її була 1 кг, а температура 100 °С, то почався процес пароутворення. Для цього потрібна була кількість теплоти, що дорівнювала б 2,3 МДж/кг. Отже, перетворилася Вода спочатку на пару, а під час охолодження в повітрі сконденсувалася й стала чудовою білою хмарою. Довго бідкався цар Нептун, але нічого не поробиш. І з того часу багато разів перетворювалася Вода то на лід, то на пару, то на рідину. І досі так триває.
Додаток 2. Картка самоконтролю.
Прізвище та ім’я учня: ______________________________________________________________________________
|
||||
1. |
Ігровий прийом «Ланцюжок»
|
По 1 балу за кожну правильну відповідь |
|
|
2. |
Гра «Вірю, не вірю»
|
По 1 бала за кожну правильну відповідь |
|
|
3. |
«Твоя кмітливість». Розвязування якісних задач.
|
По 2 бали за кожну відповідь |
|
|
4. |
«Хто швидше» Розвязування задач.
|
1 бал 2 бали 3 бали |
|
|
5. |
«Цей день в історії». Любителі кросвордів.
|
2 бали 1 бал |
|
|
6. |
Презентація |
2 бали
|
|
|
7. |
Відповідь на запитання казки |
1бал |
|
|
Загальна кількість балів:
|