Скороход С.В. 11.11.2016 фізика – 8.І.2
Помічнянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ім.Героя України Березняка Є.С. №1
Питома теплота плавлення
Конспект уроку фізики
у 8-А класі
підготувала і провела
Скороход С.В.
Дата проведення:
11.11.2016
Помічна 2016
Урок № 18
ТЕМА: Питома теплота плавлення
Мета:
Наочність і обладнання:
3. Свічка , сухий спирт на спиртівці-підставці; закріплений у лапці штатива сірник, обмотаний тонким мідним дротом, інший кінець якого розташований над спиртівкою; теплоприймач з мікроманометром; вертушка; прилад для демонстрації теплоємності різних металів, лід у калориметрі, штатив з кільцем.
4. Веб-камера, підключена до ноутбука, мультимедійний проектор, презентація до уроку.
Форми і методи роботи:
Очікувані результати: Після закінчення уроку учень знає:
• сутність поняття питома теплота плавлення;
• вплив процесу передачі енергії речовині, взятій за температури плавлення, на зміну агрегатного стану, зміну енергії молекул речовини;
• аналізувати процеси передачі та відведення енергії та застосовувати відповідні формули для кількісної оцінки;
Може
• користуючись таблицею, визначати, порівнювати та пояснювати значення питомої теплоти плавлення різних речовин ,зазначати її одиниці в СІ; порівнювати енергію молекул речовини в різних агрегатних станах;
• ефективно працювати в групі;
• прогнозувати майбутні процеси, аналізуючи початкову температуру речовини та напрям теплообміну.
План уроку:
1. Організаційний момент, мотивація навчання(мозкова атака) – 5хв
2.Актуалізація опорних знань
2.1 перевірка дз – 1хв(аналіз графіка)
2.2. що означає запис? 2 хв
2.3. фіздиктант із самоперевіркою– 5хв
2.4. ланцюжок питань – 2хв
2.5 демонстрації – 3хв
3.Проблемний експеримент – 2хв
4. Первинне вивчення нового матеріалу по групам, доповіді груп по заданим питанням – 4хв
5. Вторинне вивчення нового матеріалу із складанням опорного конспекту 4 хв
6. Первинне закріплення під час фронтального опитування -2 хв
7. Вторинне закріплення, розв’язування задач – 10хв
8. Підсумки уроку – 2хв
9. Рефлексія, домашнє завдання – 3хв
Епіграф до уроку: Розум людський має три ключі, які все відкривають: знання, думка, уява.
В.Гюго
Зміст та методи роботи
Мотивація, мозкова атака: (4 хв )Шановні 8-класники! Перш ніж почати наш урок, давайте подивимося на фото, зроблені учнями нашої школи і скажемо, які явища зображені?
Формулюємо завдання:«Опишіть те, що ви бачите на цих фотографіях»
Після цього ставимо такі запитання:
«Які фізичні явища можна описати?» Серед багатьох відповідей виокремлюємо дві:
1) зміна агрегатного стану води;
2) кристалізація води.
Щоб розуміти, що відбувається навколо нас, за яких умов, якими є наслідки даних змін, ми продовжимо сьогодні подорож за знаннями з теми «Теплові явища».
Наш урок ми побудуємо за планом: перевіряємо свої знання з попередньо вивчених тем, поглиблюємо знання про процеси переходу речовини із твердого стану в рідкий і навпаки.
Завдання нашого уроку: познайомитись із фізичною величиною, яка характеризує речовину в процесі плавлення – вияснити сутність поняття питомої теплоти плавлення речовини, вивчити формулу для визначення кількості теплоти, необхідної для плавлення речовини певної маси та навчитись розв’язувати задачі з даної теми.
Але перш ніж ми почнемо вивчати нову тему, давайте повторимо все раніше вивчене.
2.1. – перевірка д/з (бажаючі пояснюють графік із д/з – задачі№3 впр11) 1хв
– Що називається агрегатним станом речовини?
– Чим завжди супроводжується перехід речовини з одного агрегатного стану в інший?
– Які тіла називають кристалічними?– Які тіла називають аморфними?
– Що називають кристалізацією? – Що називають плавленням?
Щоб пригадати види теплообміну, давайте переглянемо досліди. (вчитель демонструє, а учні пояснюють вид теплопередачі):
1. За допомоги приладу для демонстрації теплоємності різних металів стержні з гарячої води ставимо на віск, спостерігаємо занурення стержнів у розплавлений віск по різному?!) Чому?
2. Демонструємо танення льоду, ( залучаємо веб-камеру) Теплота підводиться від спиртівки до калориметра з льодом, але термометр не фіксує зміни температури доти, поки весь лід не розтане. Чому? Спонукаємо учнів до пошуку відповіді на питання в підручнику.
5. Вторинне вивчення теми – робота над створенням опорного конспекту по п.4.1 – 4.5. 4хв
6. Первинне закріплення: 2 хв
– Що називають питомою теплотою плавлення? – Одиниці вимірювання питомої теплоти плавлення?
– Які формули маємо для описі процесів плавлення та кристалізації?
7. Розв’язування задач і вторинне закріплення: 10 хв
Q
Задача 1. Яка кількість теплоти виділиться під час тверднення води
m t
масою 10 кг при температурі 0 °С?
Аналізуємо текст задачі та переводимо вислови на мову фізичних символів.
Дано: Н2О З’ясовуємо фізичний зміст задачі.
λ = 34 ∙ 104 Дж/кг Кількість теплоти, що виділиться під час тверднення води, взятої за m = 10 кг температури кристалізації: Q тв = – λ ∙ m (1), знак “–” вказує, що енергія
t° = 0°С при кристалізації виділяється.
Перевірка одиниць Q тв ] = Дж/кг· кг= Дж
Q - ? Обчислюємо:Q тв = – 34 ∙ 104 ∙ 10 = –3,4 ∙ 106 (Дж) = -3,4МДж
Q
Задача 2. Яку кількість енергії потрібно затратити, щоб розплавити алюмінієвий брусок
M t0
масою 20 кг, узятий при температурі 20 °С? Аналізуємо текст задачі та переводимо вислови на мову фізичних символів.
Дано: пояснення фізичної сутності процесів за умовою задачі.
m = 20 кг Перш ніж алюміній почне плавитися, його потрібно
t1 = 20°C нагріти до температури плавлення (660 °С). Для нагрівання
tпл = 660°С до температури плавлення потрібна кількість теплоти Q1:
с = 920 Дж/кгС Q1 = c· m· (tпл – t1), (1)
= 3,93 10·5 Дж/кг Для плавлення потрібно затратити кількість теплоти Q2:
Q2 = λ· m, (2) загальна кількість теплоти Q = Q1 + Q 2 (3)
Q - ? Q =m· c· (tпл – t1) + λ (4)
Перевірка одиниць: Q тв ] = Дж/кгС· кгС + Дж/кг· кг= Дж
Обчислюємо: Q =20· 920 (660– 20) + 3,93 ·105 = 19,6·106 (Дж) = 19,6 МДж.
8. Підсумки2 хв - фронтальне опитування:
Що нового ми вивчили? Яку величину? Як позначається? В яких одиницях вимірюється?
Де можна знайти для певної кристалічної речовини? Чи змінюється температура в процесі зміни агрегатного стану? А куди ж дівається поглинута речовиною енергія?
Порахували свою оцінку за урок. (враховується наявність домашньої (1 б), , опорний конспект за урок (0 – 1 б), диктант (5б), робота в групі(0 – 2б), додаткові бали за активність (Додаток 5)
9. Д/З 2 хв
Вчити §12, повторити §11, розібрати задачу п.3.ст58, самостійно розв’язати із впр12 №4 розбираємо фіззміст), продумати експериментальне завдання ст60.Зробіть підбірку (портфоліо)фотознімків, які б демонстрували зв’язок фізичних явищ між собою. Зробіть відповідні нотатки.
Рефлексія1хв:
Що ми сьогодні нового навчилися? Чого досягли? Що найбільше здивувало? Де зможемо використовувати отримані знання?
Д О Д А Т К И:
Додаток 1. Записи на дошці до п.2.2. – учень підписує основні ф.в. з теми, вказує їх одиниці вимірювання та формули t - ….; Q - ….; c - ….; m - ….; t - ….
Додаток 2. Що означає запис? (на слайді є праві частини формул – учні пояснюють, про яку фізвеличину йде мова) mg ρV kx ρр gVт ρgh F۰S F:S h1:h2 = ρ2:ρ1 ۰t mct Fтяги۰ mgh Qвід = Qотр Q /cm
Додаток 3. Фіздиктант
І варіант
ІІ варіант
Самоперевірка:
І вар
ІІ вар
Додаток 4. Бланк оцінювання
домашня 1 б |
диктант 0 - 5б |
робота в групі 0 – 2б |
опорний конспект за урок 0 – 1 б |
додаткові бали за активність |
Оцінка за урок |
|
|
|
|
|
|