Комплексний конспект заняття/уроку для дошкільників, або дітей 1 класу на тему: "Склад числа з одиниць. Закріплення вміння порівнювати за довжиною з використанням прийому накладання. Вправляння орієнтації в часі".
Тема: Склад числа з одиниць. Закріплення вміння порівнювати за довжиною з використанням прийому накладання. Вправляння орієнтації в часі.
Мета: Формування в дітей уявлення про склад числа з одиниць. Закріпити вміння порівнювати за довжиною шляхом накладання. Учити розрізняти й називати частини доби: ранок, день, вечір, ніч.
Сприяти розвитку дітей психологічних процесів пам’яті, логічного мислення, уяви, вчити міркувати, аналізувати завдання, впорядковувати предмети за вказівкою; розвивати увагу, фантазію, кмітливість, пізнавальні здібності, інтерес до математики. Виховувати доброзичливі стосунки в колективі.
Демонстраційний матеріал: лісовий мешканець - Зайчик, кольорові коробки, фрукти, овочі, повітряні кульки, контури цифр, 2 кольорові смужки картону,
іграшка Незнайко, картинки «Ранок, день, вечір, ніч».
Роздавальний матеріал: 2 смужки картону, контури цифр, фрукти овочі, повітряні кульки, морквини.
Хід заняття:
Вчитель: Діти, сьогодні до нас у гості завітав лісовий мешканець і приніс цікаві завдання. Хто це може бути, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку:
Влітку — сірий, взимку — білий,
Полохливий, несміливий,
Попсує в городі грядку — утікає без оглядки.
А собачий вчує гавкіт, так душа відразу в п’ятки? (Заєць)
Вчитель: Правильно, це зайчик. Подивіться зайчик приніс нам чарівні кольорові коробки. Давайте поскладаємо на їх на стіл: червону, синю, жовту. Поки діти складають, ставимо запитання:
Гра «Назви предмети!».
Педагог пропонує дітям назвати 2 (3, 4, 5) різних предмети: меблі, одяг, музичні інструменти, посуд і т. д., а також вправа з включенням елементу змагання: «Хто швидше назве 3 (4, 5) фрукти?»
Задача від зайчика:
«Зайчик збирав кожного дня по одній морквині. Скільки морквин зайчик назбирав за чотири дні?»
Дитина може свою відповідь намалювати і прокоментувати: «У перший день зайчик зібрав одну морквину, у другий – одну, у третій – одну, у четвертий – теж одну. Всього він зібрав чотири морквини».
Фізкультхвилинка «Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
Вихователь: Діти, зайчик не знає яка доріжка додому коротша. Давайте допоможемо йому вибрати коротшу доріжку. А як це перевірити?
Діти: Потрібно накласти одну доріжку на іншу. Одна дитина накладає доріжку одну на іншу, поєднуючи з одного кінця.
Вихователь: Яка доріжка за кольором довша? А яка коротша?
Діти відповідають. Потім їм роздають по дві доріжки кожному. Вони шляхом накладання визначають довгі і короткі.
До нас в гості завітав Незнайко. Він у нас художник і приніс свої малюнки. Давайте їх розглянемо.
Вихователь вивішує ілюстрації:
на першій — Незнайко спить, світять місяць і зорі;
на другій — за вікном темно, хлопчик дивиться мультфільм;
на третій — Незнайко гуляє, грається з друзями, світить сонечко, на вулиці ясно.
на четвертій – Незнайко просинається, застеляє ліжко
— Розгляньмо першу картинку. Що робить хлопчик? (Спить).
— За вікном темно чи ясно? Коли це буває: вдень чи вночі?
— Подивіться на другий малюнок. Що ви бачите?
— Розгляньмо третю картинку. Що робить Незнайко?
— На вулиці ясно чи темно? Коли це буває: вдень чи вночі?
— Що ви робите вдень? Що роблять тато, дідусь?
— Як ви думаєте, коли ходять у гості: вдень або вночі?
— Подивіться на четверту картинку, коли це буває: зранку чи ввечері?
Молодці, діти. Ви дуже добре сьогодні попрацювали!
Підсумок заняття:
При формуванні уявлень про склад числа з одиниць в результаті у дітей повинно скластися правильне уявлення про те, що множини складаються з окремих предметів, а число - з окремих одиниць.