Математика. Людина і світ.
Інтегрований урок.
Тема. Таблиці додавання й віднімання числа 5. Задачі на знаходження суми.
Мета: закріпити знання учнів про натуральні числа, арифметичні дії, табличне додавання й віднімання чисел; розвивати логічне мислення шляхом розв’язання задач; зорову пам'ять та просторову уяву; математичне мовлення; вміння обґрунтовано доводити думку, увагу, спостережливість; виховувати любов до рідної землі, до звичаїв, традицій; шанобливе ставлення до народних звичаїв.
Обладнання: казкові герої, ТЗН, плакати, маркери, малюнки із зображенням народних символів України.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Встаньте діти всі рівненько
Посміхніться всі гарненько.
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.
ІІІ. Відтворення знань, умінь, та навичок.
V. Вправи на написання цифр.
1. Знайомство з народними символами України.
- (Презентація – 2-1 «Людина і світ»)
- До нас звернувся гість із планети Альфа Центавра і попросив розповісти про народні символи України. Він чув, що у нас є рослини і тварини, які ми, українці, дуже любимо.
- Допоможемо Центаврику ознайомитись з ними?
- Символи заховані під завданнями, які підготували для нас Мудра Сова, Знайко, Хвалько. Тільки виконавши їх, ми зможемо виконати прохання нашого космічного прибульця.
- Отож, продовжуємо.
- На нас з цікавістю поглядає Знайко. Він пропонує полічити всі цифри 5, а результат записати у віконечку. (На дошці плакат із завданням. Один учень біля дошки, інші працюють в посібнику).
2. Тренувальні вправи.
- Хвалько хвалився написати каліграфічно стільки цифр, скільки ягідок калини ви зібрали. Але сам впоратись не зміг. Допоможемо?
- Скільки цифр написав Хвалько? Скільки ягідок ви зібрали? Скільки ще потрібно дописати цифр?
- Пригадаймо алгоритм написання цифри 5. (Презентація – 5_4 «Математика»)
- Ви так гарно впоралися з завданням, що можемо відкрити перший народний символ України – калину.
Довідник
Калина – символ життя, символ рідного дому, батьківської хати. З неї колись робили колиски для немовлят, вишивали на весільному рушнику. Восени та взимку червоні грона калини є нагадуванням про краплини крові, пролитої героями за волю, незалежність нашої України.
Українці люблять калину тому в селах біля багатьох хат росте цей чудовий кущ. Висаджують її і в містах біля будинків.
а) Робота в групах
- Складіть по одному прикладу на додавання і віднімання числа 5. (1-5 групи).
6 група – таблицю додавання (на аркуші паперу)
7 група – таблиця віднімання числа 5 (на аркуші)
б) Гра «Чарівна паличка»
- До кого я доторкнуся чарівною паличкою, той швиденько дає повну відповідь на запитання.
- до 2 додати 5;
- від 10 відняти 3;
- від 9 відняти 5;
- до 5 додати 5;
- Справились чудово!
в) Знайомство з народними символами України.
- Не чарівною паличкою, а посвяченою гілочкою верби у нас на Україні повідомляють про велике свято Пасхи.
- Чи чули ви такі слова: «Не я б’ю, верба б’є,
Від сьогодні, за тиждень
буде Великдень»?
(На дошці малюнок вербових котиків)
Довідник
Верба завжди символізувала добру душу, царство світла та вдячність. Вона захищає від нечистих та злих сил. Тому посвячені вербові котики або лозу люди тримають у хаті – над вхідними дверима або біля вікна.
Довідничок.
Барвінок з’являється ранньою весною, розцвітає синьою квіточкою. Це символ весни, любові. Його блакитні квіти нагадують спокійне мирне небо. Прочитайте значення цього символа. (Мир)
Ним прикрашають весільний коровай, віночок нареченої. Це символ вічної радості.
а) Знайомство з народними символами України.
Довідник
Не тільки рослинні символи вподобали ми, українці. Є і тваринні. Зокрема, птахи. (Малюнок ластівки)
Довідник
Ластівки символізують родинне щастя, ніжність, ласку. Там, де звила гніздо ластівка, живуть добрі господарі. Ці птахи вважаються Божими птахами. Зруйнувати гніздо ластівки – це великий гріх і означає накликати на себе велику біду.
б) Складання задачі за малюнком.
- Подивіться на нижній малюнок.
- Скільки маленьких ластів’ят у гніздечку?
- Хто підлетів до них?
- Скільки ластівок всього стало?
- Запишіть це мовою математики.
(На дошці 3 + 1 = 4)
в) Робота над правилом.
- Мудра Сова пропонує пригадати правило. (Презентація 5-9)
- Прочитаємо, саджаючи слова у човник, як черепаха. Як сорока.
- Які задачі розв’язуються дією додавання?
-Яке запитання ми ставимо до задачі на знаходження суми?
- Відтворіть з пам’яті правило.
- Дайте повну відповідь до задачі про ластівок.
г) Робота в посібнику.
- Складіть за малюнками задачі, усно розв’яжіть. Допишіть відповіді.
7. Порівняння чисел.
1.Знайомство з народними символами України.
- Діти, подивіться на малюнок. Хто це? (Лелека)
Довідник
Лелека, бусол, бузько, чорногуз, гайстер, боцюн – ось як називають по- різному цього прекрасного птаха. Це символ любові, злагоди в родині. Гніздить лелека гніздо на подвір’ї тільки добрих людей . А люди вірять, що воно врятує їхню домівку від блискавиці.
2. Розвиток логічного мислення.
- Доведіть, що число 5 більше за число 4.
Зробіть малюнок і підпишіть його мовою математики. (№11_1)
VI. Розвиток просторової уяви.
Робота в групі.
VII. Підсумок уроку. Рефлексія.