Це є перший урок у восьмому класі, тому він є нанасичений теоретичним матеріалом. Вчимо що таке код, процес кодування та декодування. Вчимося створювати та розшифровувати QR-коди. В допомогу вчителеві використовуємо презентацію із курсу дистанційного навчання Оксани пасічник.
Тема: «Техніка безпеки при роботі з комп'ютером. Опрацювання даних як інформаційний процес. Кодування та декодування повідомлень. QR-коди »
Метою є формування наступних компетентностей:
Спілкування державною мовою. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів).
Основні компетентності у природничих науках і технологіях. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційнокомунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, навички безпеки в інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
Тип уроку: урок формування (засвоєння) знань;;
Обладнання: комп’ютер, дошка, проектор, зошит (друкований зошит).
ПЗ: Python.
Структура уроку
Структура:
1. Організаційний момент.
Згадаємо правила поведінки та техніку безпеки у комп’ютерному класі.
https://www.youtube.com/watch?v=w2QcqWAwbN4
2. Підготовка до сприйняття матеріалу або актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду.
Ви знаєте, що інформація передається за допомогою повідомлень, які можна подати текстовим, графічним, звуковим способами, а також відео, жестами та декількома способами одночасно — комбінованим повідомленням. Для подання усних повідомлень ми використовуємо мову. А будь-яке письмове повідомлення складається з набору різних знаків (символів), які належать певному алфавіту.
Наприклад, для подання числових даних використовують алфавіт, що складається з 11 знаків: цифр 0–9 і десяткової коми для відокремлення цілої та дробової частини в десятковому дробі.
Людина постійно отримує, шукає, зберігає, опрацьовує й передає повідомлення. При цьому вона часто застосовує різні пристрої. Використання пристроїв зумовлює необхідність подання повідомлень за допомогою спеціальних знаків.
Код — це система правил для перетворення повідомлень, що містять текст, звук, зображення, жести тощо.
Кодування повідомлень — це процес перетворення за певними правилами одного подання набору даних в інший. Під час кодування повідомлення відбувається зміна вигляду повідомлення без зміни його змісту.
Процес отримання та передавання повідомлень можна зобразити у вигляді схеми
У процесі обміну повідомленнями ми здійснюємо дві операції: кодування та декодування. Перша пов’язана з переходом від вихідної форми подання повідомлення у форму, яка є зручною для збереження, передавання або опрацювання. А друга — зі зворотним переходом до вихідного подання повідомлення.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Переглянемо презентацію
https://dystosvita.gnomio.com/mod/page/view.php?id=2846
5. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння).
Кодування й декодування належать до процесу опрацювання повідомлень, який можна здійснювати за допомогою комп’ютера. Останнім часом дедалі частіше для кодування даних почали використовувати QR-коди. QR-код — квадратна картинка, в якій закодовано деякі відомості: звичайний текст; адреса веб-сторінки в Інтернеті; номер телефону; координати місця на карті; персональна візитна картка особи тощо.
Виглядає QR-код як квадратне зображення, на якому зазвичай розташовані три великі квадрати у кутах. Вони слугують своєрідними орієнтирами для програм-зчитувачів. За їх допомогою визначається рівень нахилу та деформація пропорцій.
Решта фігур — це власне і є зашифровані відомості. На відміну від класичного штрих-коду, QR-код може містити в собі доволі великі обсяги даних. Спеціальний вигляд QR-кодів забезпечує зчитування та розкодування даних за допомогою сучасних пристроїв, обладнаних камерами, наприклад, мобільних телефонів.
Достатньо навести камеру телефону на код, й одразу можна отримати доступ до його вмісту. З розповсюдженням потужних мобільних телефонів, обладнаних вбудованими камерами, QR-коди почали широко використовувати у світі.
Для зчитування QR-кодів за допомогою мобільного телефону на ньому потрібно встановити спеціальну програму . QR-коди створюють за допомогою спеціальних програм, які можна завантажити на комп’ютер, або використовують спеціальні сайти в Інтернеті. Наприклад, за допомогою онлайнового сервісу для генерування QR-коду створено QR-код його адреси http://ua.qr-code-generator.com/
6. Осмислення нових знань, умінь.
Завдання:1 Хто може прочитати закодоване послання?
«Ми позбавляємо дітей майбутнього, якщо продовжуємо вчити сьогодні так, як вчили цьому вчора. Джон Дьюї.»
Завдання:2 Хто може прочитати закодоване послання?
7. Закріплення, систематизація та узагальнення.
Завдання:3 Зашифрувати власне прізвище та ім’я.
8. Контрольно-коригувальний етап.
Завдання:4.
http://ua.qr-code-generator.com
9. Підбиття підсумків уроку.
Питання до класу: «Де використовують QR-код?»
• Для кодування додаткової інформації про товар та торгові марки
• Маркетингові дослідження (аналіз популярності контенту)
• Створення візитівок/Рекламних матеріалів
• В туристичному бізнесі
• Легкий перехід за посиланням
• Оплата проїзду в транспорті
10. Домашнє завдання.
1) опрацювати конспект у зошиті;
2) параграф ____ підручника;
3) Створити власний QR-код.