Урок на тему "Вегетативні органи рослини. Листок-бічна частина пагона".

Про матеріал

Урок у формі гри-змагання. Мета уроку: сформувати знання про листок як бічну частину пагона, повторити, систематизуватита узагальнити знання про вегетативні органи рослини.

Перегляд файлу

Урок «Вегетативні органи рослини.

Листок-бічна частина пагона»

6 клас

Тип уроку: синтетичний з елементами гри

Мета:

  • продовжити формувати знання про вегетативні органи росили; листок як бічну частину пагона;.
  • повторити, систематизувати  та узагальнити знання з теми;
  • розвивати уміння аналізувати, порівнювати, застосовувати отримані знання при розв’язанні практичних завдань;
  • продовжити формувати вміння працювати в команді, культуру спілкування.

Форма уроку: гра-змагання.

 

Обладнання: таблиці з теми, роздавальний матеріал (тести, ілюстровані завдання,  листки відповідей), кімнатні рослини, коренеплоди, бульби картоплі, цибулини. підручник біології ( Л.І Остапченко),

 

Базові поняття і терміни: вегетативні органи, корінь, коренева система, пагін, стебло, листок, брунька, видозміни  органів ,фотосинтез, дихання, випаровування.

 

                          

В природі безліч таємниць,

                          Які людина прагне зрозуміти.

                         Навколо нас нема дрібниць,

                         І магію не можна пропустити!

                                                  Гете

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Розподіл учнів на команди , вибір капітана здійснюється заздалегідь.

 

ІІ. Мотивація діяльності

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми упродовж останніх уроків дізналися дуже багато таємниць з життя рослин та їх органів.

Життя людини без рослин неможливе. Для того, щоб зберегти цей зелений світ для себе й наступних поколінь, треба знати як рослина живе і що їй потрібно для життя. Подивимось, хто сьогодні знає відповіді на ці запитання найкраще. Переможцями стануть справжні знавці рослин!

 Відомий англійський драматург Джордж Бернард Шоу сказав «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність». То ж закликаю вас активно працювати на уроці. 

 

Розпочинаємо наше змагання «Знавці рослин»

 

 

Конкурсна частина

Капітани команди вибирають  бейджики з назвами команд (органи рослин). Посвята в капітани: капітани називають 3 ключових слова, пов’язаних з назвою органів рослин

1 . Конкурс «Гонка за лідером». (по 1б.)

  1. Вегетативні органи рослини (корінь і пагін)
  2. Надземний вегетативний орган (пагін)
  3. Місце прикріплення листка на стеблі (вузол)
  4. Що поглинає рослина при диханні  (кисень)
  5. Тканина утворює конус наростання (твірна)
  6. Кора дерева міцна, бо містить волокна  (луб’яні)
  7. Твірна тканина між корою і деревиною називається (камбій)
  8. По ситоподібних трубках рухаються речовини(органічні)
  9. Верхівку кореня захищає (кореневий чохлик)
  10. Утворення в корі, які забезпечуються газообмін і випаровування

(сочевички)

  1. Горизонтальне переміщення речовин по стеблу здійснюється

(серцевинними променями)

  1. Мертві здерев’янілі клітини, що забезпечують рух води (судини)
  2. Концентричні кільця на поперечному стовбурі дерева (річні)
  3. Видозміна підземного пагона картоплі  (бульба)
  4. Брунька – це зачаток  (пагона)
  5. Процес утворення органічних речовин у листку (фотосинтез)
  6. Типи кореневих систем  (стрижнева і мичкувата)
  7. Осьова частина пагона, яка з’єднує в єдине ціле всі його складові  (стебло)

 

2. Конкурс «Анатомічний» (по 2б.)

 

Робота з таблицями.

  • Назвати і показати
  1. Вегетативні і генеративні органи рослини
  2. Види стебел за напрямком руху
  3. Шари на поперечному розрізі стебла
  • Показати і сказати значення
  1. Луб’яні волокна
  2. Судини
  3. Серцевинні промені

3.Конкурс «Порівняння» (2б.)

Порівняти бруньки (назвати)

1.Чим відрізняються форми, розміри, складові?

2. Що спільного?

 

4.  Конкурс «Знайди пару» (8б.)

Знайти відповідність між внутрішньою будовою стебла та їх функціями

1

Кора

 

1

Забезпечують переміщення різних речовин у горизонтальному напрямку між різними шарами стебла

2

Деревина

2

Твірна тканина, забезпечує потовщення стебла

3

Серцевина

3

Зовнішня частина стебла

4

Луб

4

Забезпечують рух води і мінеральних речовин від кореня до надземної частини рослини

5

Серцевинні промені

5

Містить деревні волокна, судини

6

Камбій

6

Забезпечують газообмін і випарування

7

Судини

7

Центральна частина стебла, запасає поживні речовини

8

Сочевички

8

Внутрішня частина кори містить ситоподібні трубки

 

Відповідь

1

2

3

4

5

6

7

8

3

5

7

8

1

2

4

6

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота у групах-командах з використанням опорних конспектів – схем з теми «Листок – бічна частина пагона»

План

  • 1.Будова листка
  • 2.Форми листової пластинки
  • 3.Вид листків (прості, складні)
  • 4.Жилкування
  • 5.Листкорозміщення

 

Конкурсна частина

 

5. Конкурс «Дослідники» (4б.)

Описати органи кімнатної рослини .

          Традесканція, орхідея, кротон

План

1.Стебло (прямостояче, витке,повзуче,стелиться)

2.Листок ( сидячий (черешковий), простий, складний)

3.Листковерозміщення (супротивне, чергове, кільчасте)

4.Жилкування листка (паралельне, дугове, пірчасте)

5.Корені ( якщо видно, видозміна?)

 

 

  • Внутрішня будова листка
  • Видозміни листка

 

6. Конкурс «Біологічні задачі» (по 2б.)

  1. Як і для чого людина використовує знання законів галуження пагону?
  2. Про що можна дізнатися по річних кільцях?Як вони утворюються?
  3. У холодні голодні зими зайці живляться корою дерев, якщо вони обгризають кору стовбура кільцем, то дерево гине. Поясніть чому?
  4. За одне літо вниз по стеблу великого дерева може пройти близько 250 кг цукру (5мішків)! Звідки він береться? Який орган виробляє таку кількість органічної речовини? Як рослина «розпоряджається» цим скарбом.
  5. Масу деревини з одного секвоядендрону або ж мамонтового дерева, яке росте в Південній Америці досягає близько 1тис. т. Скільки грузовиків, вантажопідйомністю 5 т. потрібно, що перевезти деревину з одного такого дерева?    ( 1тис./5=200 машин )
  6. Для здійснення процесів життєдіяльності рослині необхідна енергія. Звідки рослина її одержує? Які процеси і речовини беруть участь у забезпеченні росини енергією.

 

7. Конкурс «Термінологічне лото» ( по 1б.)

Учасники команд по черзі беруть листочок з визначенням терміна і називають цей термін.

  1. Надземний вегетативний орган, який складається зі стебла, листків, бруньок. (пагін)
  2. Підземний вегетативний орган рослини, який закріплює рослину в ґрунті і здійснює мінеральне живлення.(підземний корінь)
  3. Бічна частина пагона ,здійснює фотосинтез, дихання, випаровування.(листок)
  4. Зачаток нового пагона з дуже вкороченими міжвузлями(брунька)
  5. Осьова частина пагона, яка з’єднує в єдине ціле всі його складові : листки, бруньки.(стебло)
  6. Процес утворення органічних речовин на світлі у зелених рослинах (фотосинтез)
  7. Назвіть підземні видозміни пагона.(цибулина,бульба,кореневище)
  8. Кільця у ділянці деревини, на поперечному зрізі стовбура.(річні)
  9. Наука, що вивчає рослини.(ботаніка)

 

8. Конкурс «Доповни речення»  (по 1б.)

Рослина – цілісний організм.

       1.Жива рослина - це цілісний організм

2. Усі органи рослин між собою тісно взаємопов’язані

3. Пошкодження кореня порушує живлення рослин з ґрунту

4. У разі пошкодження кори порушується рух органічних речовин

5. Зв'язок між органами рослини здійснює тканина провідна.

6. Висхідний потік поживних речовин відбувається по судинам.

7. Низхідний потік поживних речовин відбувається по ситоподібним трубках.

8. Горизонтально переміщення поживних речовин відбувається по серцевинним променях.

9. Рушійною силою для здійснення транспорту речовин є кореневий тиск.

10. На висхідний потік діє присисна сила листка

11. Присисна сила листків пов'язана з процесом випаровування

12. Усі процеси життєдіяльності рослин здійснюються завдяки постійному обміну речовин і перетворенню енергії.

 

9.  Конкурс «Вірю - не вірю» (по 1б.)

  1. У Південно-Західній Азії та на Аравійському півострові є рослина, яку називають «квіткою сміху». Її насіннячко розміром із горошину здатне викликати в людини безпричинний сміх десь на півгодини, після чого людина спокійно засинає. Лікарі-стоматологи дають хворим з алергією на новокаїн ці «зерна сміху»
  2. Найдовші коріння виявлені в дикого фікуса з Південної Африки. Вони досягли 120 м.
  3. Найживильніший у світі плід — авокадо. Він містить на фунт їстівної маси 741 калорію. А найменш поживний овоч — огірок, містить на фунт їстівної маси всього 73 калорії.
  4. Деякі дерева спілкуються між собою, використовуючи хімічні речовини. Якщо жук нападає на якесь дерево, воно виділяє в повітря речовини, які підказують іншим деревам в околиці, щоби ті теж випустили отруту і відлякували в такий спосіб від себе жуків.
  5. Якщо ви поставите квітку у воду, що містить чорнило, вона може стати синьою або чорною!
  6. Листя гігантської водяної лілії, яка росте в Амазонці, дуже міцні. На них може спокійно сидіти маленька дитина.
  7. Кора секвої не горить. Коли в лісах починаються пожежі, це дерево вигорає зсередини!
  8. У Вавилоні було заборонено вживання волоських горіхів у їжу? Причина такої заборони — форма горіха. Жерці вважали, що людина, котра з’їла горіх схожий на мозок, може різко порозумнішати.
  9. Найбільше листя росте на пальмі рафія - 20 метрів завдовжки
  10. Багато хто з нас помилково вважають, що назва горіха — волоський, походить від назви його батьківщини — Греції. Насправді це не так, батьківщина волоського горіха Азія, а свою назву в Європі він отримав через те, що його продавали грецькі купці.

 

 

IV. Підведення підсумків.

 Оголошення результатів змагання. Привітання команди-переможця.

 

V.Домашнє завдання.

§28 – опрацювати: виписати терміни, відповісти на питання до параграфу; повторити тему «Пагін».

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
1426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку