15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Урок на тему: вивчення рослин родин Пасльонові. Характеристика родин, їх практичне значення.

Про матеріал

Основні ознаки родини Пасльонові класу Дводольні, удосконалювати вміння узагальнювати, робити висновки, працювати в групі з текстом, малюнками, таблицям,формувати вміння порівнювати будову рослин різних видів та розпізнавати рослинни вивченої родини, розвивати цікавість до вивчення рослинного світу;виховувати екологічне мислення та дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: Вивчення рослин родин Пасльонові. Характеристика родин, їх практичне значення.

Мета:

Освітня: Вивчити основні ознаки зазначеної родини класу Дводольні, удосконалювати вміння узагальнювати, робити висновки, працювати в групі з текстом, малюнками, таблицями;

Розвиваюча: формувати вміння порівнювати будову рослин різних видів та розпізнавати рослинни вивченої родини, розвивати цікавість до вивчення рослинного світу;

Виховна: виховувати екологічне мислення та дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь, розповідь з елементами бесіди, бесіда, опис, фронтальне опитування);наочні (мультимедійна дошка); практичні ( робота з підручником, біологічний диктант, роботі зі схемами, таблицями).

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація "Клас Дводольні. Родина Пасльонові", підручник, схеми, малюнки, комп’ютер .

Основні поняття та терміни: родина Пасльонові, плід коробочка, суцвіття китиця, завійка

Між предметні зв’язки: природознавство, історія.

Список літератури:

Для вчителя: [1],[ 2], [3].

Для учнів: [4], [5], [6].

 

 

Структура уроку

 

Етап уроку

Час, хв.

1.

Організаційний момент.

2

2.

Перевірка виконання учнями домашнього завдання.

5

3.

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

2

4.

Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу

20

5.

Узагальнення і систематизація знань.

10

6.

Підведення підсумків уроку.

5

7.

Надання та пояснення домашнього завдання.

1

 

 

Хід уроку

 

Навчальний зміст

Методи та методичні прийоми

Організаційний момент

Привітання.

Вправа «Подаруй комплімент». Учні по черзі говорять один одному компліменти, тим і піднімають собі настрій на уроці. Вчитель стежить, щоб комплімент отримав кожний учень.

Бесіда

інструктаж

Перевірка виконання учнями домашнього завдання

                         Біологічний диктант

  1. Яке суцвіття характерне для родини Бобових?
  2. Суцвіття, характерні для представників родини Розові.
  3. Типи плодів, характерні для розових.
  4. Назвіть типових представників родини Бобових.
  5. Які овочеві культури з родини Бобових вирощують в Україні?
  6. За якими ознаками представників розових можна відрізнити від рослин інших родин?
  7. Які види родини Розові вирощують у вашій місцевості?
  8. Де людина застосовує рослини з родини Розові?
  9. Плід характерний для родини Бобових.
  10. Які плодово-ягідні культури родини Розові вирощують в Україні?
  11. Життжві форми представників родини Розових?
  12. Які особливості будови квітки бобових?

 

 

 

інструктаж

 

 

 

 

 

Фронтальне опитування

 

 

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

У німецькому місті Оренбурзі стоїть пам'ятник відомому англійському мореплавцю Френсісу Дрейку. Напис на ньому засвідчує, що саме Дрейк у 1580 році завіз цю рослину до Європи з Північної Америки, у Росії вона отримала назву «бісового яблука», бо з'ївши ягоди цієї рослини, багато людей померли. Сьогодні це цінний харчовий продукт без якого людина вже не може жити. Французи називають її помдамур, що означає «яблуко любові», а італійці ласкаво помідіфо. Про що йде мова? (про помідор)

Про те, що плоди помідорів тривалий час вважали отруйними, свідчить такий історичний факт: один із ворогів намагався отруїти першого президента Сполучених Штатів Америки Джорджа Вашингтона стравою зі смажених помідорів. «Вбивця», певний, що його чекає шибениця, наклав на себе руки, а Вашингтон упродовж багатьох десятиліть ласував цією «отрутою»

Отже наша сьогоднішня тема це: Родина Пасльонові

 

 

 

 

Розповідь,

 

 

 

 

запитання до дітей

 

 

 

 

 

 

 

Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу

План.

  1. Родина Пасльонові.
  2. Господарське значення рослин родини пасльонових.

 

Родина Пасльонові.

Кожен із нас, мабуть, не уявляє свого харчування без страв із картоплі та помідор. Ці рослини типові представники родини Пасльонові.

Які характерні ознаки родини Пасльонові?

Життєві форми: трав’янисті рослини, кущі і навіть дерева. Листки прості без прилистків. Рослини часто вкриті залозистими волосинками, виділення яких мають специфічний запах. Пасльонові у різних частинах рослини накопичує отруєні речовини – алкалоїди.

Оцвітина складається з 5 зрослих чашолистиків та 5 зрослих пелюсток і загалом нагадує лійку. П’ять тичинок, які зростаються з віночком, оточують єдину маточку. Квіти поодинокі або зібрані в суцвіття. Плід – ягода(у картоплі, баклажана, перцю, пасльону, фізаліса) або коробочка (тютюн, дурман, блекота, беладона).

А давайте пригадаємо, що таке ягода та коробочка?

Давайте запишемо формулу квітки .

1000 сортів картоплі, які відрізняються за величиною, формою та кольором бульб (білі, рожеві, фіолетові Картопля - найважливіша продовольча, кормова й технічна культура. Батьківщина картоплі - Південна Америка. Індіанці її вирощують вже 10 тисяч років. До Європи картоплю привезли в другій половині XVI сторіччя й довго вважали декоративною рослиною. Квітками картоплі жінки навіть прикрашали свої сукні й капелюшки. І тільки набагато пізніше, через півтора сторіччя, європейці почали споживати бульби, зокрема й українці.

Бульби містять багато крохмалю, багаті вони й на вітамін С.

Рослини картоплі отруйні, не містять отруйних речовин тільки бульби.

Окрім харчових сортів картоплі, існують кормові й технічні. Перші використовують як корм для худоби, другі - для отримання крохмалю та спирту.

А які представники родини є важливими овочевими культурами?

Крім картоплі та помідорів важливими харчовими овочевими рослинами є баклажан синій, перець солодкий та гіркий та ін. Цілющі властивості мають: беладона, скополія, дурман тощо, які походять зі Східної півкулі. Серед пасльонових є також бур'яни: паслін чорний та рожевий, блекота.

 

Індивідуальне завдання: користуючись підручником заповнити таблицю

«Характерні ознаки родин Бобові і Пасльонові».

 

Ознаки

Родина Бобові

Родина Пасльонові

Квітка:

 

 

пелюстки

 

 

тичинки

 

 

чашолистки

 

 

маточка

 

 

Оцвітина

 

 

Запилення

 

 

Суцвіття

 

 

Плоди

 

 

Коренева система

 

 

Представники

 

 

 

 

 

 

Розповідь з елементами бесіди

 

 

 

демонстрація

слайдів 1,2,3

 

 

 

демонстрація

слайдів4,5,6,7

запитання до дітей

Записи в зошит

 

демонстрація

слайду 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до дітей

демонстрація

слайдів 9,10,11

 

 

демонстрація

слайду 12

робота з підручником

 

Розповідь

 

Записи в зошит, робота учнів

 

 

 

 

 

 

демонстрація

слайду 13

 

Узагальнення і систематизація знань.

Продовжити речення.

  1. Тютюн  належить до родини______________.
  2. Представниками родини Пасльонові  _____________.
  3. Картопля належить до родини ___________________.
  4. У представників родини Пасльнові плід _______________.
  5. У тютюну плід_________________________________.
  6. Усім представникам родини Пасльнові  притаманні суцвіття_________.
  7. Накопичення  в різних органах отруйних речовин  характерне для___________________________.

 

Гра «Назви рослину».

1. А тепер давайте пограємо. Граємо по рядам. По черзі починаючи з тих, що сидять за першою партою, ви називаєте, не повторюючи, яку-небудь рослину, що відноситься до родини Пасльонових. Програє той ряд, який не зміг продовжити гру.

2. Наступна гра буде такою: ви по черзі встаєте, йдете в кінець класу, а потім починаєте рухатися до дошки. На кожний крок ви повинні назвати рослину, яка відноситься до родини Пасльонові

демонстрація слайду 14

Інструктаж, пояснення

 

Записи в зошит

 

Індивідуальна робота

 

 

 

 

Гра «Назви рослину»

 

 

 

Інструктаж, пояснення

Підведення підсумків уроку

Учитель підсумовує урок, рецензує відповіді учнів, звертає увагу на їхню активність, виставляє оцінки.

Слово учителя

Повідомлення та пояснення домашнього завдання

Опрацювати параграф , підготувати повідомлення про таких представників із родини як: дурман звичайний, фізаліс звичайний, помідор їстівний та паслін жовтий.

Інструктаж

демонстрація  слайду15,16

 

 

docx
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
1055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку