Тема: Володимир Сосюра. Життя поета. «Любіть Україну!».Любов до Батьківщини як важливий складник життя
Мета:
Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.
Форми та прийоми роботи: метод бесіди, метод гронування, робота в парах, «Мікрофон», інтерактивна гра, тест – вікторина ,сенкан .
Обладнання: портрет В.Сосюри, краєвиди України, аудіо- та відеозаписи, тексти творів письменника.
Хід уроку
I . Вступне слово вчителя
- Усім добрий день!
Діти,запишіть тему уроку : « Володимир Сосюра. Життя поета. «Любіть Україну!».Любов до Батьківщини як важливий складник життя».(Слайд 1)
Сьогодні ми з вами поринемо у чарівний поетичний сад Володимира Сосюри.Ознайомимося з біографією поета,проаналізуємо його поезію “Любіть Україну”,яку вдома ви повинні вивчити напам’ять.( Слайд 2)
Епіграфом уроку є слова Володимира Сосюри:
Ти власним світлом,Україно,
Сіяти будеш на Землі
Так пророче він передбачив 30 років до нашої незалежності.(Слайд 3)
Бог кожну людину наділяє долею вже у перший день її народження. Якою вона буде,ніхто не знає:чи проживе довге щасливе життя,чи зазнає труднощів і переслідування,чи повторить шлях,подібний до когось. Володимир Сосюра має однакову дату народження 6 січня з Ісусом Христом та Василем Стусом,які спочатку зазнають великого визнання,а потім їх розіп’яли і вбили. Кажуть,хто народжується у цей день,чекає важке тернисте життя.( Слайд 4)
А що судилося пережити співцеві кохання, словами якого “Так ніхто не кохав” захоплювалася молодь?
Це поет ніжний і тривожний. Пройшов кілька історичних епох від УНР до хрущовської відлиги. Це людина з неоднозначними поглядами,але з багатим творчим доробком: понад 60 поетичних збірок,десятки поем,роман “Третя рота”. Належав до покоління,яке було приречене пристосовуватись до умов влади. ( Слайд 5 )
Діти мали випереджувальне навчання і ознайомились із життєвим і творчим шляхом поета.
1. Розкажіть про дитинство В.Сосюри.
- Зверніть увагу на місто Дебальцеве і Третю роту,які знищені і є тепер під російською окупацією.
Син Володимира Сосюри писав:”Батько любив Донбас,і те, що там відбувається, думаю,не пережив би”.(Слайд 6,7,8 )Учні розповідають про батьків, навчання поета.
2. Де працював Володимир Сосюра? (Він працював на содовому заводі босим ,бо шкодував чоботи).
3. Чому таке нестійке серце у нього?
Розкажіть про роздвоєність поглядів Сосюри у роки громадянської війни.
Про свою роздвоєність душі писав сам митець у вірші “Два Володьки”: «…рвали душу мою комунар і націоналіст».( Слайд 9)
4. Яке перше потрясіння пережив поет?
У 1934 р. звинуватили у націоналізмі-звільнили з партії та Спілки письменників-насильно помістили у психлікарню-пише лист Сталіну: «Батьку,допоможи»-поновили у партії,спілці.
5. Історія написання вірша-послання «Любіть Україну!»( Слайд 10)
1944р.,1948-Державна премія,орден Слави-2 липня 1951-стаття-звинувачення у націоналізмі- збори письменників 2дні- розгром Сосюри на Пленумі 4дні : міг би підписатися під віршем сам Бандера-дружину завербували державні органи-доноси на чоловіка-пізніше її відправили на заслання- поета не друкували.(Слайд 11)
Після такого розп’яття він вдається до Старого завіту і пише поеми «Ісус», «Каїн»,» Мойсей»,які за життя поета не друкувалися. Чи це не загадка? Господь втретє зберіг життя Сосюрі. Чи він не поцілований Богом,коли інших розстріляли?
6. Виразне читання вірша «Любіть Україну!»(учні декламують поезію під відео «Краєвиди України»)
7. Словникова робота.( Слайд 12 ,13)
Негода – зіпсована погода
Багряний стяг – прапор Радянського Союзу
Купина-символ незнищенності українського народу
Канонади-часте стріляння з багатьох гармат
Багнет-колюча зброя, яку звичайно насаджують на кінець дула рушниці; штик
І в хмарах отих пурпурових…-червоних.
8. Мікрофон «Що для вас означає Україна?»( пам’ять,батьки,домівка,дорога до школи…)
-А якою зображує Україну Сосюра ?( гарна,вишнева)
9. Робота в групах.( Слайд 14)
1 група: створіть інформаційне гроно «Україна очима Сосюри» (прийом гронування)
2 група: підрахуйте кількість вживання слів любіть та Україна, їх форми.
З якою метою повторюються ці слова?
Робота з підручником.
10. Діти читають сенкани «Україна», « Сосюра», які склали вдома.
11. Музична хвилина. Звучить сучасна пісня «Любіть Україну» у виконанні Віри(відео)
До речі, у Класрумі є посилання на тест- вікторину, яку ви маєте пройти протягом уроку ,прикріпити скрин.
12. Гра « Послідовність рядків вірша»( посилання у Класрумі)
13. Якого кольору цей вірш ?(малюнки учнів)( Слайд 15)
Червоний колір – колір життя, лідерства, кохання, крові.
Зелений колір – колір спокою, відродження життя.
Робота над змістом поезії (бесіда) ( Слайд 16)
-Яке почуття переважає у вірші?
-Яка людська любов досягає вершин?
-Яку роль відіграє у поезії природа?
-Чому поет вважає, що Україну треба любити і в годину негоди?
-Чому митець порівнює Україну з купиною?
-Чому Сосюра звертається до хлопця і дівчини любити Україну?
-У яких рядках і чому автор акцентує увагу на вічному зв’язку кожної людини з Батьківщиною?
Сформулюйте тему,ідею,головну думку вірша.( Слайд 17)
Тема: зображення поетичного образу України, її краси та величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є невід’ємною частиною духовності людини.
-А чим ви можете довести свою любов до рідного краю?( працею,навчанням,добрими справами)
Теорія літератури.( Слайд 18).
Вид лірики: громадянська.
Громадянська лірика – твори, у яких думки і почуття викликані суспільно – політичними подіями.
У творах громадянської лірики часто звучать патріотичні мотиви, тоді використовують термін «патріотична лірика».
Вірш «Любіть Україну» є зразком патріотичної лірики
Відеозапис вірша воїна з передової « Україна»
Заключне слово вчителя
Отже, діти, любіть рідну землю, будьте щедрими на добро і людяність- і тим Бог воздасть вам за це .Моліться за Україну!(Слайд 21)
Домашнє завдання.( Слайд 20)
Вивчити вірш напам’ять.