Урок з української літератури на тему "Всеволод Нестайко – відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Секрети популярності автора і його героїв" (для 6 класу).
Вовкочин Олена Володимирівна,
учитель української мови та літератури Новоукраїнського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради Черкаської області
Українська література 6 клас
Урок № ___ Дата _________
Тема: Всеволод Нестайко – відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Секрети популярності автора і його героїв
Мета: формувати ключові компетентності:
Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
Тип уроку: бінарний урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок-сюрприз
Міжпредметні зв’язки: українська література, англійська мова, українська
мова
Дизайн уроку: портрет Всеволода Нестайка, бібліотечка творів
письменника, презентація «Стежинами життя і творчості
Всеволода Нестайка», ілюстрації до повісті «Тореадори з
Васюківки», опорні схеми, таблиці, дидактичний
матеріал.
Перебіг уроку
Я сподіваюсь, що, можливо, книжки мої
навівають маленьким читачам більшу
людяність, краще розуміння людей.
Всеволод Нестайко
Емоційне налаштування учнів на успішну роботу
Вправа «Кольоровий настрій»
Завдання: виберіть колір, який відповідає вашому настрою на початку уроку. Позначте цифрою «1».
ІІ. Цілевизначення та планування
1. Повідомлення теми уроку
2. Робота з епіграфом
3. Визначення власних цілей діяльності
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель української літератури:
Наш урок дещо незвичайний, бо сьогодні, як ніколи раніше, подружилися два важливих шкільних предмети – українська література та англійська мова. І це не випадково, адже художній твір, з яким ми будемо знайомитися на уроці перекладений 12-ма мовами світу. Одна із них – англійська.
Діти, я думаю, що ви мрійники і фантазери, які коли-небудь відчували потяг до нового, загадкового. Напевно, вам хотілося б щось відкрити, кудись помандрувати. І це чудово! Я пропоную вам здійснити подорож захопливими сторінками повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки».
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель української літератури:
«Пригоди і романтика» (с. 121) – це розділ літератури, який розкриє таємниці нового, цікавого, незвіданого…
Сьогодні ми мову поведемо про найславетнішого українського письменника Всеволода Нестайка – автора знаменитих «Тореадорів з Васюківки». Це його книжками зачитуються мільйони дітей. І якби зібрати воєдино всю їхню до нього любов – вона осяяла б усю Україну…
Тож хто такий Всеволод Нестайко?
План
3. Робота із опорною таблицею (англійська мова)
Завдання: заповніть таблицю
Коли народився Всеволод Нестайко?
When was Vsevolod Nestaiko born? |
|
Де народився письменник? Where was the writer born? |
|
В якому році вийшла у світ повість «Тореадори з Васюківки»?
When was the book «Toreadors from Vasiukivka» first published?
|
|
Де і коли помер відомий письменник?
When and where did Vsevolod Nestaiko die? |
|
4. Консультація з теорії літератури
4.1. Рубрика «Пригадай»
Завдання: продовжте думку.
(середній за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про певні важливі події життя, пригоди одного або кількох персонажів).
(розповідний спосіб викладу; зображення значної кількості подій із життя героїв; тривалий час дії; прозова мова; середній обсяг).
4.2. Рубрика «Запам’ятай»
Завдання: опрацюйте схему «Різновиди повісті»
4.3. Рубрика «Цікаво знати»
Учитель української літератури
Повість «Тореадори з Васюківки» - пригодницька. Оскільки в ній ведеться розповідь про незвичайні події та цікавих і захоплюючих героїв. Твір «Тореадори з Васюківки» - повість-трилогія, що складається із трьох книжок «Пригоди Робінзона Кукурудзо» (1964), «Незнайомець з тринадцятої квартири» (1966), «Таємниця трьох невідомих» (1970).
Потребує пояснення і сама назва твору. Хто ж такі тореадори? Тореадори – це учасники кориди (бою з биками). Корида дуже популярна в Іспанії та деяких інших країнах.
4.4. Реклама твору (презентація)
4.5. Введення нового поняття (запис у робочі зошити, с. 154)
Пригодницький твір – це епічний твір у якому описуються незвичайні або небезпечні події, сюжет розкривається швидко, інтригуюче, діють сильні, яскраві герої.
5. Вправа «Кольоровий настрій»
Учитель англійської мови
Завдання: виберіть колір, який відповідає вашому настрою всередині уроку. Позначте цифрою «2».
6. Слово учителя української літератури
Герої Всеволода Нестайка – дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі, сміливі діти, які потрапляють у різні життєві ситуації, інколи навіть драматичні, із честю виходять із них. І все це освітлено любов’ю, добротою, легким авторським гумором, так, що жоден читач не залишається байдужим. Мабуть, саме завдяки цим особливостям Твори Всеволода Нестайка набули світової популярності.
7. Гра «Складіть слова»
Завдання: відгадайте ключові слова, які покладені в основу твору «Тореадори з Васюківки»
8. Рубрика «Коротко про головне»
1) Як називається перша частина повісті «Тореадори з Васюківки»? («Незвичайні пригоди Робінзона Кукурудзо»)
2) Яка назва першого розділу? («Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич»)
3) З якими героями ви познайомилися на сторінках першого розділу повісті?
(Павлуша Завгородній, Ява Рень, дід Варава…)
4) Від імені якого героя ведеться розповідь у творі? (Павлуша Завгородній).
9. Робота з текстом
Завдання: прослухайте уважно на англійській мові уривки з першого розділу повісті «Тореадори з Васюківки», знайдіть їх у підручнику і прочитайте
( с. 124-125).
9.1. У нас була прекрасна, благородна ідея – провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці.
9.2. Ява – це мій найкращий друзяка й напарник Ява Рень. Мабуть, вам дивно, що то за ім’я таке – Ява? То він сам себе так назвав, коли йому лише років півтора було.
9.3. У них взагалі вся сім’я інтересна. Батько на скрипці грає. Корова – Контрибуція називається. А дід – мисливець завзятий, на полюванні, коли стріляє, ліве око онучею зав’язує, бо в нього ліве без правого не примружується.
9.4. І Ява весь час вигадував різні штучки-викаблучки заради нашої слави. Отож ми з ним піймали в лісі пугутькало й випустили в клубі під час лекції на тему «Виховання дітей у сім’ї». Лектор упав з трибуни і вилив собі на голову графин з водою.
10. Робота з ілюстраціями до твору
Завдання: розгляньте ілюстрації до твору та коротко перекажіть епізод, який зображено на малюнку.
11. Інформаційне гроно «Ява і Павлуша – головні герої повісті».
12. Творче завдання: скласти план І розділу твору.
Орієнтовний план
1) Перша лінія метро у Васюківці.
2) Ява – найкращий друзяка і напарник.
3) Тореадори.
4) Мрії про підводний човен.
5) Порятунок Собакевича.
13. Виставка літератури
Учитель української літератури
Діти, зверніть увагу на виставку творів дитячого письменника Всеволода Нестайка. Пам’ятайте, що ці видання для вас. Тож пориньте у захоплюючий і фантастичний світ разом із героями творів В. Нестайка.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Вправа «Сенкан»
Завдання: складіть сенкан на тему «Всеволод Нестайко – дитячий письменник»
1-й рядок |
Одне слово (іменник), яке позначає тему |
2-й рядок |
Два прикметники, які описують тему |
3-й рядок |
Три дієслова |
4-й рядок |
Фраза (чотири слова, що виявляє ставлення автора до теми) |
5-й рядок |
Одне слово (іменники) – асоціація до теми |
2. Рубрика «Запрошую до спілкування»
Завдання: дати відповіді на запитання (англійською та українською мовами)
3. Вправа «Кольоровий настрій» (під музичний супровід)
Завдання: цифрою «3» позначте ваш настрій у кінці уроку. Отримайте ключ – трактування вашого візерунку настрою. Зробіть висновок. Дайте відповідь на запитання: чи змінювався ваш настрій протягом уроку? Якщо так, то що вплинуло на зміну?
Ключ:
Синій – спокій, задоволення;
Зелений – упевненість;
Червоний – збудженість;
Жовтий – активність, бажання спілкуватися;
Коричневий – тривога;
Чорний – страх;
VІ. Підсумок уроку
1. Побажання читачам від автора
Вам, дорогі мої читачі, хочу сказати – не поспішайте, як я колись, швидше виростати. Бо дитячі роки неповторні. І якщо Ява і Павлуша допоможуть вам на якісь хвилини гостріше відчути радість веселого, щедрого, на пригоди й витівки дитинства, я буду щасливий.
2. Сюрприз від учителя
Сьогодні на уроці особливу увагу ми звертали на кольори. Тож перший сюрприз для вас – чорно-біла ілюстрація до твору, яку потрібно буде вдома розфарбувати. А другий – подарунок (документальний фільм про Всеволода Нестайка «Родом із дитинства», художній фільм «Тореадори з Васюківки», відео «Всеволод Нестайко – дітям», збірки творів письменника). І на наступному уроці у рубриці «Обмін інформацією» ви поділитеся своїми враженнями від побаченого, почутого, прочитаного.
3. Оцінка роботи учнів на уроці. Мотивація оцінок (самооцінювання)
VІІ. Домашнє завдання
Використані джерела
1. О. М. Авраменко Українська література. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ «Грамота», 2014
2. Нетрадиційні уроки. Українська література. 5 – 12 класи./ Укладач
Л. І. Нечволод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 288с.
3. Нечволод Л. І.. Українська література. Літературознавчий словник. Харків, видавничий дім «Весна», 2011
4. О.О. Чупринін. Українська література. Серія «Мій конспект». Харків, видавнича група «Основа», 2011