Урок "Ліна Костенко. Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). «Страшні слова, коли вон"

Про матеріал

Урок "Ліна Костенко. Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). «Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини" розроблено відповідно до оновленої програми для загальноосвітніх навчальних закладів 10 - 11 класів. Урок базується на розвитку критичного мислення учнів, зокрема на повазі до рідної мови, слова, патріотизму та свободи слова. Використані різноманітні форми навчальної діяльності учнів: робота в малих групах, "асоціативний кущ (гронування)", "закінчи речення", створення асоціативних рядів, самостійна робота тощо.

Перегляд файлу

Тема: Ліна Костенко. Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). «Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини.

Мета: ознайомити учнів із творчим шляхом письменниці, розкрити індивідуальні особливості творчості Ліни Костенко, вміти аналізувати поезію; розвивати пам'ять, увагу, мислення, навички аналізу поезії; виховувати любов до поезії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменниці, виставка творів, аудіо запис музики З.Слободяна, О.Богомольця та слова Л.Костенко.

Епіграф: Я в людей не проситиму сили. Я нічого в житті не просила…                                           Ліна Костенко

Очікувані результати:

Знати про життя Ліни Костенко;

Уміти схарактеризувати її творчість у порівнянні з іншими поетами;

Закріплювати навички аналізу ліричного твору, його образної системи, художніх засобів,  виокремлення в них провідних мотивів.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

(Привітання учнів, перевірка присутніх).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя.

- У нашому житті є багато питань, які ми вирішуємо щодня і замислюємось над майбутнім. Існують одвічні питання, які хвилюють нас. Ми не завжди можемо дати відповіді на запитання про кохання, смерть, зраду, дружні стосунки, сенс буття. Кожен із нас має свою власну думку щодо цих питань. Одним із таких питань є протистояння буденного, творчого підходу. Ці питання широко висвітлювали у своїх творах та працях українські письменники, зокрема й Ліна Костенко. Письменниця наголошує на тому, що важливо мати власну точку зору. Сьогодні на уроці ми про це і поговоримо.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

1.Слово вчителя.

Наша тема уроку - Ліна Костенко. Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). «Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини. Наша мета – уміти характеризувати її творчість у порівнянні з іншими поетами. Закріплювати навички аналізу ліричного твору, його образної системи, художніх засобів,  виокремлення в них провідних мотивів.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

- Сьогодні ми дізнаємось про людину, яка є яскравою представницею «феномена шістдесятництва», про письменницю – сучасницю, яка є пророчицею і тримає весь український світ.

2. Робота з епіграфом.

Бесіда:

  • Як ви розумієте слова Ліни Костенко?
  • Чому вона уособлення незламної української жінки?

(відповіді учні записують у зошит).

3. Робота в малих групах.

Учитель пропонує обєднати учнів у маленькі групи (4 – 5 осіб), пише на дошці опорні слова та словосполучення, а учні відповідають, опираючись на опорні слова.

РЖИЩІВ

«ШІСТДЕСЯТНИЦТВО»

ТАРАС ШЕВЧЕНКО

ЯРОСЛАВ МУДРИЙ

«ПОЛІТИЧНА БІЖУТЕРІЯ»

КИЄВО – МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ

ОКСАНА ПАХЛЬОВСЬКА

(відповіді учнів)

 

4. Гра «асоціативний кущ (гронування)».

Учитель пропонує учням записати слова та фрази, які спадають на думку, коли вони чують це слово СТРАШНІ СЛОВА.

(грає аудіо запис музики З.Слободяна, О.Богомольця та слова Л.Костенко)

  • Ви прослухали аудіо запис, він навіяв вам певні асоціації. Запишіть їх на дошку, а потім в зошит.

Наприклад

 

                                                       Біль                      мовчання

                                          душа

Страшні слова           туга

                                             мука

 

                                                                                 потворність

 

5. Рубрика «Чи знаєте ви, що…» Слово учителя.

Сім’я Ліни Костенко.

  1. Чоловіки.
  • Єжи-Ян Пахльовський (1930), польський письменник, одно­курсник    Л. Костенко під час навчання в Московському літе­ратурному інституті імені М. Горького.
  • Цвіркунов Василь Васильович, керівник Київської кіностудії імені Довженка в 1960-х рр.
  1. Діти.
  • Пахльовська Оксана Єжи-Янівна, культуролог.
  • Цвіркунов Василь Васильович-молодший, програміст.
  1. Відзнаки.
  • Почесний професор Національного університету «Києво-Моги­лянська академія».
  • Почесний доктор Чернівецького національного університету (2002).

Лауреат Державної премії імені Тараса Шевченка (1987, за роман «Маруся Чурай» і збірку «Неповторність»).

  • Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії імені О. Теліги (2000).
  • Нагороджена Почесною відзнакою Президента України (1992) і Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня (березень 2000).
  • Відмовилася від звання Героя України, відповівши: «Політич­ної біжутерії не ношу!». Присуджено премію імені Франческа Петрарки, якою Консорціум венеціанських видавців відзна­чає твори видатних письменників сучасності (1994).
  • Торонто. Світовий конгрес українців нагородив Л. Костенко своєю найвищою відзнакою — медаллю Святого Володимира (1998).
  1. Романи. «Записки українського самашедшого»
  2. Поеми.
  • «Маруся Чурай».
  • « Берестечко ».
  • «Дума про братів Неазовських».
  • «Скіфська одіссея».
  • «Сніг у Флоренції».
  1. Поезії.
  • «Вже почалось, мабуть, майбутнє…».
  • «Віяло мадам Полетики».
  • «Життя іде, і все без коректур…».
  • «На конвертики хат літо клеїть віконця,як марки…».
  • «Моя любове! Я перед тобою…».
  • «Мій перший вірш написаний в окопі…».
  • «Очима ти сказав мені: люблю…».
  • «Пастораль XX сторіччя».
  • «Пелюстки старовинного романсу» і т.д.

Також Поетеса писала кіносценарії, театральні постанови за творами (учні записують у зошити короткі біографічні дані про життя і творчість у вигляді хронологічної таблиці).

6.Декламування та аналіз поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…».

Виразне читання учнями поезії під аудіо запис музики З.Слободяна, О.Богомольця та слова Л.Костенко.

Аналіз поезії:

Літературний рід’, лірика.

Жанр: ліричний вірш.

Вид лірики: філософська.

Провідний мотив ліричний роздум про значення слова в житті людини, суть мистецтва.

Віршовий розмір: ямб.

Тип римування’- перехресне.

Художні засоби: епітети (страшні слова, безсмертний дотик); метафори (слова мовчать, причаїлись); антитеза — (краса й по­творність, асфальти й спориші) тощо.

7. Слово учителя. Гра «Сторінка для допитливих». Світ рятувало Слово. У Великобританії вже більше 50 років у шпиталях лікують поетичними текстами, поетичними записами. У стародавніх цивілізаціях поезія супроводжувала всі сакральні й взагалі значимі для історії народу процеси: народження і смерть, війна і мир, ритуальні свята й наукові відкриття. Це є розуміння мови як складової здоров’я людини, а відтак і здоров’я нації.

- А як ви вважаєте, чи потрібно нам це?

- Чи стало б нам краще? Чи вірите ви у цілющу силу слова?

(учні висловлюють свої думки)

8. Самостійне завдання.

Поміркуйте, напишіть на окремих аркушах лист до Ліни Костенко, у якому будуть найкращі побажання до Дня Народження.

V. Рефлексія.

9. Гра «Продовжіть речення…» (учні ланцюжком продовжують речення Я дізналась (вся) про Ліну Костенко, що вона …).

1. Слово учителя.

 - Ліна Костенко – одна з тих, хто не втратив людської гідності за часів тортур, не зламалась, а йшла далі. Сьогодні ми з вами на уроці дізналися про віхи життя та творчості великої поетеси, уособлення української жінки Ліни Костенко. Розкрили індивідуальні особливості творчості поетеси, навчились декламувати та аналізувати вірш «Страшні слова, коли вони мовчать…».

VI. Домашнє завдання.

VII. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку