До розіграшу
залишилось:
19 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок на тему "Вулкани. Гейзери" ( конспект уроку щ географії 6 клас)

Про матеріал

Розробка уроку з географії для учнів 6 класу.

Мета уроку:

Навчальна мета: сформувати уявлення про вулканізм; познайомити із поняттям «вулкани», їх розташуванням, особливостями й наслідками вивержень; розповісти про гарячі джерела й гейзери, про причини їх виникнення та особливості дії.

Розвиваюча мета: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.

Виховна мета: виховувати готовність до соціальної взаємодії

Перегляд файлу

Урок 24 Вчитель: ​​Чумак А.І. Дата: 30.11.2016р.

Тема уроку:​      Вулканізм​  і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.​ 

Мета уроку:

Навчальна мета: сформувати уявлення про вулканізм; познайомити із поняттям «вулкани», їх розташуванням, особливостями й наслідками вивержень; розповісти

про гарячі джерела й гейзери, про причини їх виникнення та особливості дії. 

      Розвиваюча мета: розвивати вміння порівнювати,​ ​ аналізувати,​ ​ робити висновки. ​ 

      Виховна мета: виховувати готовність до соціальної взаємодії. ​  

       Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, атлас, схема «Будова вулкана», схема «Гейзер», карта півкуль, репродукція картини «Останній день Помпеї» К. Брюллова, ілюстрації із зображеннями вивержень вулканів, комп'ютер, мультимедійний проектор.

 Очікувані результати: учні зможуть: розповідати про вулкани й гейзери, про причини їх утворення та географію; пояснювати вплив внутрішніх процесів на

формування рельєфу; позначати на контурній карті вулкани.​   

Географічна номенклатура: Везувій, Кракатау, Ключевська Сопка, Етна, гейзер Велетень (Камчатка).

 

                                                                                                        Хід уроку​   

       І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Вступне слово вчителя

На межі І й ІІ ст. до н. е. поет, ім’я якого для нас залишилося невідомим, склав поему «Етна». Послухайте уривок із неї: «Одного разу відкрилися етнейські печери; запалилася велика гора, виплеснулися її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихори темних хмар закрили світле небо. Усе палало — і луги, і ліси, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть люди. Вогонь пожирав усе на своєму шляху. Селища палали одне за одним. Кожний рятував своє добро, скільки вистачало сил і

самовладання. Люди хапали найдорожче і кидалися навтьоки».​ 

Яке явище описав поет? Так, це виверження вулкана. Називається цей вулкан Етна. Сьогодні ви довідаєтеся багато нового й цікавого про вулкани — ці вогнедишні гори, казани з вогненним, розпеченим варивом із речовин, що складають літосферу.

      (Учитель оголошує учням тему й​​ очікувані​ ​ результати уроку.)

       ІІІ.Перевірка домашнього завдання

1.    Прийом «Світлофор»

Показую на карті певні місця на літосферних плитах: у центрі, на окраїнах. Учні за допомогою червоно-зелених карток сигналять про можливості виникнення землетрусів у зазначених районах та пояснюють причини.

2.     Прийом «Географічний диктант»

Iв.

      1)Під дією яких сил​​ виникають землетруси? внутрішніх​   

       2)Блоки літосфери, розділені глибинними ​​розломами? ​​Літосферні плити

      3)Хвилі, що утворюються в результаті дії землетрусу під океанічним дном? ​​Цунамі

4) Швидкі​                        розривні​  рухи літосферних​    плит​ ​ ​​це землетруси​  IIв.

      1) Земна кора з ​​верхнім шаром мантії…літосфера

      2)Місце на землі, що знаходиться над вогнищем землетрусу…епіцентр​  

3) Яку макс. Кількість балів має шкала для визначення сили поштовхів землетрусу?

12 балів​  

4) У якій області України неодноразово було зафіксовано землетруси силою 6-7 балів? В Закарпатській

Учні відповідають​  письмово в кінці​    уроку​    збираю​   зошити​  на перевірку​    IV. Актуалізація опорних​  знань​    і вмінь​  

Запитання

1.        У якому​   стані перебуває речовина​  мантії?​  

2.        Що вам відомо​  про зміну ​​температури    ​​в земній​   корі?

3.        Що таке астеносфера​  й де вона розташована?​   

4.        Чому виверження вулканів​  називають грізним​   явищем​   природи?

      V. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні ми продовжимо знайомство з процесами, що відбуваються в земній корі познайомимося з вулканами, гарячими джерелами і гейзерами. ​    План вивчення нового матеріалу 1.     Магматизм.

2.        Діючі й згаслі​   вулкани.​ 

3.        Гарячі джерела​  й гейзери.

1.Магматизм

Розповідь учителя

Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме в ній відбувається утворення магми (у перекладі з грецької «густа мазь»). Високий тиск призводить до того, що вона піднімається по тріщинах у земній корі нагору й застигає в товщі твердої оболонки. Іноді магма виливається на поверхню планети через жерла вулканів і перетворюється на лаву. На повітрі лава застигає, утворюючи навколо жерла вулкана конусоподібну гору. Сукупність процесів і явищ, пов’язаних із переміщенням магми

до поверхні Землі й застиганням ​​на ​​ній, називається вулканізмом.

Назва цих стовпів, що викидають вогонь, попіл, газ, розпечене каміння, походить

від імені бога вогню, й ковальської ​​справи ​​у давніх римлян — Вулкана.

Висота вулканів може становити тисячі метрів. Вулкан Ключевська Сопка на Камчатці досягає 4750 м, висота Етни становить 3329  м, Везувію — 1277 м (у 79 р. відбулося його виверження, що призвело до загибелі міста Помпеї); легендарний Кракатау, відомий винятково потужними виверженнями, має висоту 813 м, під час

одного з вивержень​   він сам себе​​ вкоротив, зруйнувавши​   верхню​   частину. Запис до зошитів.  

Вулкан – це геологічне утворення (геотектонічне явище) , що виникає над каналами і тріщинами в земній корі, по яких на поверхню викидаються лава, попіл, гарячі гази, пари води й уламки гірських порід.

      (Учитель демонструє учням і коментує​ ​ схему​ ​ «Будова вулкана».)​  

 

Запис у зошити.  

      Канал, по якому магма піднімається​ ​ на​​ поверхню -… (жерло)

       Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)​   

       Отвір, через який виливається лава - … (кратер)​ 

Гора, що утворюється​    з вивержених​   речовин​  - … (конус)​  2.Діючі й згаслі вулкани​ 

Розповідь учителя

Діючих вулканів налічується від 600 до 900. Більшість із них розташовується по берегах Тихого океану — у Тихоокеанському вулканічному кільці, тому цей район іноді називають «вогняним кільцем Землі». Інший вулканічний пояс розташований уздовж берегів Середземного моря й простягається через усю Євразію до Великих Зондських островів.​ 

Свідчення, що дійшли до нас, про несподіване виверження вулкана Везувій (Італія), підтверджують те, що поняття «згаслий вулкан» може бути оманливим. Ця конусоподібна гора, що височіла на східному узбережжі Неаполітанської затоки, не проявляла активності протягом декількох тисячоліть. Її схили оброблювалися майже до самої вершини, а родючі ґрунти (удобрені вулканічним попелом) приносили багаті врожаї. Це все загинуло — на межі двох епох Везувій прокинувся. Тому вчені використовують ще одне поняття — «сплячі» вулкани, тобто такі, що протягом

тривалого часу не проявляли активності, але мають імовірність виверження.

      Перегляд відеоролика «Знищення Помпеї»

Практична робота

На фізичній карті світу знайдіть вулкани, позначте й підпишіть їх на контурній карті.

Розповідь учителя (продовження)

Виверження вулкана — одне з найбільш грізних явищ природи. Лава — вогненно-рідка маса з температурою до 1200 ° С — може влаштувати фонтан, який дає початок вогненній річці. Рух лави нагадує хід гусеничного трактора: віддаляючись від кратера, вона прохолоджується і рухається дедалі​    повільніше.​   

Учені підрахували, що вибух одного вулкана за величиною енергії, що виділяється в процесі, відповідає вибуху багатьох тисяч атомних бомб. Один із найвідоміших вулканів — Везувій, про який ми вже згадували. У 79 р. відбулося його виверження, яке супроводжувалося викидами попелу й потоками лави, що повністю знищило два міста — Помпеї і Геркуланум. Загинули тисячі людей. Трагізм цієї катастрофи зміг передати у своїй картині «Останній день Помпеї» художник К. Брюллов.

На сьогодні існує декілька досить надійних методів прогнозування виверження вулкана. Частина з них полягає у спостереженні за життям «вогненних гір»: одні з них прокидаються через певні відрізки часу, інші попереджають про своє пробудження підвищеною активністю. Це може виявлятися в струсах земної поверхні, підвищенні температури води в кратері, посиленні концентрації деяких газів. Надійним свідченням майбутнього виверження є зміна нахилу земної поверхні поблизу вулкана.

      3.Гарячі джерела й гейзери​   

Розповідь учителя

У багатьох районах вулканізму зустрічаються гарячі джерела. Це підземні води, які нагріваються від магми до високих температур й по тріщинах у земній корі піднімаються нагору. Тому їх називають термальними.

Найцікавішим явищем, що супроводжує вулканічну діяльність, є гейзери — фонтани гарячої води й пари, які з певною періодичністю викидаються на поверхню Землі. Вода гейзерів має температуру до 80–100° С. Висота викиду досягає 30–60 м. Наприклад, гейзер Велетень на Камчатці час від часу викидає окріп на висоту до

40–50 м. А от у Новій Зеландії на початку ХХ ст. діяв гейзер, що викидав воду майже на 500 м.

      (Учитель демонструє схему «Гейзер» і​​ пояснює​ ​ його дію.)​   

Механізм дії гейзера добре вивчений. Він пов’язаний із високою температурою надр у районах вулканізму. Досягаючи цих зон, підземні води закипають і з певною періодичністю спрямовуються на поверхню. Своїми «виверженнями» гейзери нагадують мініатюрні вулкани, тільки замість лави — вода. Лунає підземний шум, вода спучується, й раптом стовп окропу й пари злітає вгору. Вода б’є фонтаном і розтікається, але не твердне, як лава.

Виступи учнів

Учень 1. При виверженні вулканів велику небезпеку можуть становити не тільки лава, попіл або кам’яні брили. Люди можуть загинути й від отруєння газами, що виділяються в процесі діяльності вулканів. Наприклад, сірчистий водень при високій концентрації може становити загрозу для життя й здоров’я людини.

Особливо багато високих і активних вулканів у системі Кордильєри-Анди. Так, територію Чилі й Перу можна назвати країною велетнів, що вивергають полум’я. Серед них своїми розмірами виділяється Охос-дель-Саладо, висота якого становить 6 893 м. Цей вулкан розміщений у верхів’ях річки Ріо-Колорадо, на схід від відомої своєю безводністю пустелі Атакама.

Вулкан має складну будову. На давньому щиті розташований молодий конус, що з’явився в післяльодовикову епоху. У верховому кратері містяться фумароли — тріщинки й отвори, по яких із земних надр піднімаються гарячі гази й водяна пара. Хоча протягом спостережень за Охос-дель-Саладо не було зареєстровано жодного його виверження, неодноразово відзначалася пасивна вулканічна діяльність. Так, у

1937, 1956 й 1994 рр. спостерігалися ​​викиди сірки й водяної пари.​   

І все-таки найбільшим діючим вулканом правильніше вважати Льюльяйльяко. Хоч він і нижчий (6739 м), але точно відомо, що в 1877 р. тут відбулося вибухове виверження. На сьогодні вершина вулкану являє собою невеликий конус, розміщений на більш давній основі.

Учень 2. Кракатау. Наприкінці ХІХ ст. на Малайському архіпелазі сталася гігантська катастрофа: вибухнув вулкан Кракатау. Про початок його бурхливої діяльності нічого не відомо — острів Кракатау був безлюдним. Перші спостереження вдалося зробити з кораблів, що проходили Зондською протокою. Так, 20 травня 1883 р. екіпаж німецького військового судна «Єлизавета» помітив грибоподібну хмару, що сягала 11 км у висоту.

Вибух відбувся через три місяці — 27 серпня 1883 р. Він був такої колосальної сили, що жителі Джакарти, розташованої за 150 км на схід від вулкана, вибігли з будинків. Вулкан підняв попіл на висоту 70—80 км і розсіяв по площі близько 1 млн км2, розпечені брили вулканічних порід розліталися, як осколки артилерійських снарядів. У прорізи скель, що тріскалися, зайшли мільйони тонн води. Зіткнення двох гігантських стихій — вогню й води — утворило гарячу пару, що буквально випалила частину острова.

Викликані вибухом хвилі здіймалися до 30 м у висоту. Одна за одною вони обрушувалися на острови, нищачи ліси, села й міста. Все населення островів Себеси й Серами загинуло. Тільки декому вдалося врятуватися: перша хвиля захопила їх із собою, а потім викинула на суходіл неушкодженими.

Незабаром відбувся другий вибух, приблизно такий самий за масштабністю, але без цунамі. Тільки вранці 28 серпня небо дещо посвітлішало, а виверження послабилося, однак ще не завершилося. Невеликі вибухи траплялися у вересні й

жовтні, останнє виверження було зафіксоване 20 лютого 1884 р.

За офіційними даними, кількість загиблих у цій катастрофі склала близько 40 тис. осіб. На місці острова Кракатау залишилася лише частина старого конуса вулкана, інша його частина обвалилася. Його гуркіт був чутний у місті Манілі, що розташоване за 2 тис. км від вулкана, у Центральній Австралії, розташованій на відстані 3600 км, і на острові Мадагаскар — 4775 км від Кракатау. Вочевидь, це був найгучніший звук, що лунав на Землі в історичний час.

Учень 3. Одна з найнебезпечніших природних стихій — супервулкани. Їхня головна особливість — величезний підземний резервуар, заповнений магмою і розпеченою гірською породою, які перебувають під величезним тиском. Потужність дивовижних вивержень супервулканів у десятки разів більше, ніж у звичайних вогненних гір. Півстоліття тому про їхнє існування нічого не було відомо. Адже на відміну від сучасних, давні вулкани — це не гори з кратером, а гігантські западини

(кальдери) діаметром​  60–70 км, які можна​  ​ побачити​ ​ тільки​    на космічних знімках.​  Один із найбільших супервулканів розміщений у Єллоустонському парку (США). Останнє його виверження, що відбулося 640 тис років тому, свідчить, що вулкан може прокинутися. Сьогодні його підземелля активно заповнюється магмою.

Як що виверження станеться, усе почнеться з найсильнішого землетрусу. Земля в парку буде стрімко підніматися, поки могутні внутрішні сили не зламають скельний шар, що утримує магму всередині. Величезний тиск викине її в атмосферу. У радіусі тисячі кілометрів під падаючим попелом і лавою загине життя. Вулканічний попіл

укриє товстим шаром навіть віддалені від Єллоустонського парку райони.​  

      VI. Закріплення вивченого матеріалу​   

Завдання

1.   Намалюйте схему «Будова вулкана», виділіть червоним кольором центр і жерло вулкана.

2.   Намалюйте схему «Гейзер». Поясніть, чому гарячі джерела розташовані в

районах вулканізму.

Самостійна робота з самоперевіркою

      1.Процес виходу магми на поверхню​ ​ Землі​ ​ називається... (вулканізм)

      2.Канал, по якому рухається магма до​​ поверхні​ ​ - ​​ (жерло)

       3.Отвір, через який виливається ​​лава - (кратер)

       4.Магма, що вивержена на ​​поверхню - (лава)

      5.Вулкани поділяються на 2 види - (діючі та згаслі)​  

       6.Підземні води поблизу вулканів - ​​це... ​​(гейзери та джерела)

      VII. Підсумки уроку

Висновки

        Вулканізмом називається сукупність процесів і явищ, пов’язаних із переміщенням магми до поверхні Землі й застиганням на ній. Він пов’язаний із діяльністю особливих за формою і походженням утворень — вулканів. Вулкани

зазвичай являють собою підвищення конусоподібної форми.​   

        Розрізняють діючі вулкани й згаслі. Найбільше діючих вулканів розташовано в районах, де проходять межі літосферних​    плит.

        У багатьох районах вулканізму зустрічаються гарячі джерела. Це підземні води,

які нагріваються від магми й по тріщинах​ ​ у​​ земній корі піднімаються нагору.

        Найцікавішим явищем, що супроводжує вулканічну діяльність, є гейзери — фонтани гарячої води й пари.​  

       VIII. Домашнє завдання

1.                      Опрацюйте відповідний​     матеріал​  підручника.​   

2.                      Створіть модель вулкана​   з пластиліну​    або картону.​   

3.                      Підготуйте одне запитання за темою «Вулкани», запишіть його на аркуші, вказавши своє прізвище.

4.                      З’ясуйте значення​     понять:​   «бархан», «вивітрювання», «дюни»,​   «яр».

5.                      Підготуйте повідомлення​   про процеси​    ерозії,​    утворення ярів і барханів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
pdf
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
7 січня
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку