Урок на тему "Взаємне розміщення прямих. Паралельні та перпендикулярні прямі "

Про матеріал
Дана розробка уроку за підручником Математика 5. Автори: Бевз Г.П. Бевз В. Г. Васильєва Д.В. Владімірова Н.Г. У розробці розміщені різні види завдань для учнів, які вимагають як теоретичних знань з теми , а також практичних умінь.
Перегляд файлу

Тема уроку. Взаємне розміщення прямих. Паралельні та перпендикулярні прямі

Формування компетентностей:

предметна компетентність: навчальна:  сформувати уявлення про зміст поняття «паралельні прямі» та «перпендиклярні прямі»; виробити вміння знаходити на рисунку паралельні прямі та перпендикулярні прямі, а також  навчитися будувати за допомогою косинця і лінійки ці  прямі,

розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати; розвивати культуру математичного мовлення й записів, логічне мислення, увагу, розумову активність, обґрунтованість суджень;

виховна: формування позитивного ставлення до навчання. виховувати інтерес до математики, акуратність, наполегливість і силу волі.

ключові компетентності: спілкування державною мовою: формувати вміння висловлюватися та спілкуватися на тему; уміння вчитися впродовж життя: сприяти усвідомленню відповідальності за власне навчання; інформаційно-цифрова компетентність – вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією;

Види навчальної діяльності Індивідуальна, парна та групова форми роботи. Дослідницька діяльність. Користування вимірювальними приладами: лінійка,  транспортир, косинець. Конструювання геометричних фігур.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, косинець, лінійка. транспортир, підручники, роздатковий матеріа

Підручник. Математика 5. Автори: Бевз Г.П.  Бевз В. Г. Васильєва Д.В.   Владімірова Н.Г.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання
  • перевірка присутніх
  • перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Визначте вид кутів, зображених на рисунку:

   

   

 

ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності

  Звернемo увагу на лінії у зошитах в клітинку. Лінії перетинаються. Причому, перетинаються не довільно, а під прямими кутами. Прямі, які перетинаються під прямим кутом, посідають значне місце у вивченні такого розділу математики, як геометрія. Вони мають назву – перпендикулярні прямі.

 Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, які прямі називають перпендикулярними та навчитеся їх будувати.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1.     Приклади з навколишнього середовища, що дають уявлення про паралельні прямі.

Звичайно, приклади з життя, які можуть бути пов'язані з уявленням
про паралельні прямі, учням добре знайомі: це рельси; відбиток по­лоззя санок; відбиток автомобільних шин на прямолінійному відрізку шляху і т. ін. Зрозуміло, що всі ці приклади лише ілюструють поняття паралельних прямих.

 1.Означення перпендикулярних прямих

  1. Побудова перпендикулярних прямих а і b.

 Кроки побудови:

  •        за допомогою лінійки проводимо вертикальну пряму а по клітинках в зошиті; за допомогoю лінійки проводимо горизонтальну пряму b, яка буде перетинати пряму а (рис. 1);
  •        за допомогою лінійки проводимо пряму а; за допомогою косинця, прикладеним сторонoю, що утворює прямий кут, до прямої а, проводимо перпендикулярну пряму b (рис. 2);
  •        за допомогою лінійки проводимo пряму а; користуючись транспортиром, прикладеним до прямої а, поставимо точку K проти поділки 90 і проведемо пряму b (рис. 3).

  

 

                      Рис. 1                        Рис. 2

3. Позначення.

 Для позначення перпендикулярних прямих використовують спеціальну позначку. Пишуть: а b.

Перпендикулярні відрізки (промені) не обов’язково перетинаються (рис. 4).

Рис. 4

2.   Означення паралельних прямих:

Дві прямі площини, що не мають спільних точок, називаються паралельними.

 

При цьому слід показати, що найпростіше зобразити дві паралельні прямі за допомогою лінійки (див. рис.), провівши дві прямі з обох боків лінійки, не відриваючи лінійки від аркуша.

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics6/mathematics6.files/image2418.gif

Зауваження. Для короткого способу позначення паралельних прямих, також як і для перпендикулярних прямих, використовуємо спеціальну позначку (символ); на рисунку а https://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics6/mathematics6.files/image2419.gif b.

 

V. Фізкультхвилинка

 VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Виконання усних вправ

  1. Наведіть приклади перпендикулярних прямих із навколишнього середовища.

 

 

 Колективне виконання завдань під керівництвом учителя

1. За допомогою рисунка 6 провести через точку Р пряму, перпендикулярну до прямої а.

Рис. 6

Практичне завдання. Відпрацювання вмінь та навичок.

Робота в парі. Роздаються картки «Черв’ячки». Пояснення:через зафарбовану точку провести пряму паралельну черв’ячку, через не зафарбовану (виколоту) точку – пряму перпендикулярну черв’ячку.

 

D:\Работа Виктории\Математика\цікаві уроки\Паралельні та перпендикулярні. Оптичні іллюзії\CD_Parallel-lines_ukr_ua_01_i.jpg

 

VIІ. Підсумки уроку

1)Які прямі називаються паралельними?Як позначаються?

2)Назвати всі пари паралельних прямих з рисунку.

Назва паралельних прямих походить від грецького слова «параллелос», що означає «йдуть поруч».

 

ІХ. Рефлексія Зняття нервової напруги:

Зараз декілька бажаючих постараються назвати колір кожного слова, а не прочитати саме слово.

Жовтий  синій оранжевий

чорний  червоний зелений

рожевий жовтий червоний

оранжевий зелений чорний

синій червоний рожевий

зелений синій оранжевий

Що пригадали? Що дізнались нового? Що сподобалось?

 

Х. . Домашнє завдання

D:\Работа Виктории\Математика\цікаві уроки\Паралельні та перпендикулярні\user_file_54271b12e4f2a_1_21.pngПідручник § 10, №320, 323. Підібрати цікавий матеріал з математики. (Завдання, задача, малюнок, факти або інше).

 

ХІ.  Оцінювання роботи учнів

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 5 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
22 листопада
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку