Тема уроку. Взаємне розміщення прямих. Паралельні та перпендикулярні прямі
Формування компетентностей:
предметна компетентність: навчальна: сформувати уявлення про зміст поняття «паралельні прямі» та «перпендиклярні прямі»; виробити вміння знаходити на рисунку паралельні прямі та перпендикулярні прямі, а також навчитися будувати за допомогою косинця і лінійки ці прямі,
розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати; розвивати культуру математичного мовлення й записів, логічне мислення, увагу, розумову активність, обґрунтованість суджень;
виховна: формування позитивного ставлення до навчання. виховувати інтерес до математики, акуратність, наполегливість і силу волі.
ключові компетентності: спілкування державною мовою: формувати вміння висловлюватися та спілкуватися на тему; уміння вчитися впродовж життя: сприяти усвідомленню відповідальності за власне навчання; інформаційно-цифрова компетентність – вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією;
Види навчальної діяльності Індивідуальна, парна та групова форми роботи. Дослідницька діяльність. Користування вимірювальними приладами: лінійка, транспортир, косинець. Конструювання геометричних фігур.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, косинець, лінійка. транспортир, підручники, роздатковий матеріа
Підручник. Математика 5. Автори: Бевз Г.П. Бевз В. Г. Васильєва Д.В. Владімірова Н.Г.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
Звернемo увагу на лінії у зошитах в клітинку. Лінії перетинаються. Причому, перетинаються не довільно, а під прямими кутами. Прямі, які перетинаються під прямим кутом, посідають значне місце у вивченні такого розділу математики, як геометрія. Вони мають назву – перпендикулярні прямі.
Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, які прямі називають перпендикулярними та навчитеся їх будувати.
IV. Вивчення нового матеріалу
Звичайно, приклади з життя, які можуть бути пов'язані з уявленням
про паралельні прямі, учням добре знайомі: це рельси; відбиток полоззя санок; відбиток автомобільних шин на прямолінійному відрізку шляху і т. ін. Зрозуміло, що всі ці приклади лише ілюструють поняття паралельних прямих.
1.Означення перпендикулярних прямих
Кроки побудови:
Рис. 1 Рис. 2
3. Позначення.
Для позначення перпендикулярних прямих використовують спеціальну позначку. Пишуть: а b.
Перпендикулярні відрізки (промені) не обов’язково перетинаються (рис. 4).
Рис. 4
2. Означення паралельних прямих:
Дві прямі площини, що не мають спільних точок, називаються паралельними.
При цьому слід показати, що найпростіше зобразити дві паралельні прямі за допомогою лінійки (див. рис.), провівши дві прямі з обох боків лінійки, не відриваючи лінійки від аркуша.
Зауваження. Для короткого способу позначення паралельних прямих, також як і для перпендикулярних прямих, використовуємо спеціальну позначку (символ); на рисунку а b.
V. Фізкультхвилинка
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Виконання усних вправ
Колективне виконання завдань під керівництвом учителя
1. За допомогою рисунка 6 провести через точку Р пряму, перпендикулярну до прямої а.
Рис. 6
Практичне завдання. Відпрацювання вмінь та навичок.
Робота в парі. Роздаються картки «Черв’ячки». Пояснення:через зафарбовану точку провести пряму паралельну черв’ячку, через не зафарбовану (виколоту) точку – пряму перпендикулярну черв’ячку.
VIІ. Підсумки уроку
1)Які прямі називаються паралельними?Як позначаються?
2)Назвати всі пари паралельних прямих з рисунку.
Назва паралельних прямих походить від грецького слова «параллелос», що означає «йдуть поруч».
ІХ. Рефлексія Зняття нервової напруги:
Зараз декілька бажаючих постараються назвати колір кожного слова, а не прочитати саме слово.
Жовтий синій оранжевий
чорний червоний зелений
рожевий жовтий червоний
оранжевий зелений чорний
синій червоний рожевий
зелений синій оранжевий
Що пригадали? Що дізнались нового? Що сподобалось?
Х. . Домашнє завдання
Підручник § 10, №320, 323. Підібрати цікавий матеріал з математики. (Завдання, задача, малюнок, факти або інше).
ХІ. Оцінювання роботи учнів