ВІДКРИТИЙ УРОК
ТЕМА:Які водойми є в Україні?
Мета:ознайомити учнів з видами водойм на території України; вчити знаходити на карті України водойми, пояснювати господарське значення водойм; розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес.
Обладнання: слайди з зображенням водойм, картки.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок,
В країну красиву, в країну чудову.
Що нас чекає – нам ще невідомо.
Рукою легенько я лиш махну
І в подорож всіх вас поведу.
II. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
- Чи здогадалися ви, що це за країна?
- Подивіться на слово ВОДОЙМИ (слайд)
- Яке слово в ньому заховане? (вода)
- Молодці! У країну Водойм ми будемо подорожувати по карті України.
А подорожувати до цієї країни двома маршрутами.
1 маршрут «Природні водойми»(слайд)
Це такі водойми ,які утворилися самостійно, без втручання людини.
- Відгадайте, яка 1 станція
З-під землі біжить водичка,
Але це не озерце,
Не струмочок і не річка,
А цілюще …(джерельце)
- Так 1 станція «Джерельце»
- Послухайте уважно казочку
ЯК ЗВІРЯТА ДЖЕРЕЛО РЯТУВАЛИ
На одній з лісових галявин був невеличкий пагорб, на якому ріс великий крислатий дуб. Саме в цьому місці брало початок джерельце. Дуб захищав його від пекучого літнього сонця, а маленький струмочок вгамовував спрагу лісових мешканців у спекотну днину.
Але от біда! Дерево почало всихати. Тінь його ставала меншою, і джерельце висихало також.
І ось одного літнього вечора була сильна гроза. Блискавка вдарила прямо в сухий дуб. Дерево від удару розлетілося на тріски. Корінь, який непорушно залишився стояти на пагорбі, загорівся.
Тріски дуба попадали у воду. їх було так багато, що вода перестала текти.
Ліс залишився без джерельної води.
Що робити?! У великому лісі тільки один струмочок!
Лісові звірята зібрали збори, на яких вирішили розчистити джерельце.
Першими до роботи взялися бобри, які визбирали всі тріски. Інші звірята виносили сміття подалі, щоб воно нікому не заважало.
Тоді кроти також попрацювали: вони розширили основу джерела, щоб води було більше.
А після цього всі звірята укріпили русло струмка. Вони наносили камінців, якими виклали дно струмочка. А великі тварини: ведмеді, кабани, олені і лосі - втоптували їх глибше.
З ранку до вечора кипіла робота. Ввечері усі були втомлені, але й задоволені. Звірята так зраділи чистій джерельній водичці, що влаштували собі на березі струмочка свято з танцями і співами.
- Яка біда сталася з джерельцем? Чому звірята почали рятувати джерело?Яке значення має джерело для лісу?
- А яка наступна станція здогадайтеся із цієї загадки:
Синя стрічечка блищить,
Щось тихенько гомонить,
І біжить собі, біжить,
Не зупиниться й на мить. (річка)
- Отже 2 станція «Річки»
1) Гра «Мікрофон»
- А зараз пограємо в улюблену гру «Мікрофон»
- Назвіть по 1 назві річки, яку ви знаєте. Не повторювати ті, що вже назвали.
- Найбільша річка нашої держави – Дніпро. (слайд)
Наші предки називали її Славутичем.
2) Робота з картою .
(Показ на карті)
(показ на карті)
Розливається Дунай,
А із-за Дунаю
З журавлями у наш край
Ремез прилітає. (Анатолій Качан)
А яка річка протікає через наше місто?(слайд)
Посеред поля лежить дзеркало:
Рама зелена, поле блакитне.(озеро)
Їх в Україні дуже багато. На карті озера позначають блакитним кольором.
Найбільше озеро в Україні це Ялпуг.(слайд)
(показ на карті)
А найглибше озеро – Світязь.(слайд)
(показ на карті)
Зачаровують своєю красою і чистотою води Шацькі озера, озеро Синевир у Карпатах.
У річках і озерах розводять водоплавних птахів,ловлять рибу(слайд). Воду річок постачають для міст і сіл, ферм, заводів і фабрик.
На берегах річок – відпочивають. На озерах можна побачити червонокнижні рослини - біле латаття,жовті глечики.(слайд)
канали (слайд), ставки(слайд).
Розгляньте в підручнику(Канівське водосховище,Тернопільський став).
- Люди з давніх-давен оселялися поблизу водойм. Як ви вважаєте чому? (Без води не можна прожити.)
Так, без води неможливе життя. Якщо відбудеться забруднення водойми, то без води можуть залишитися всі жителі міста чи села. Кожне забруднене водоймище, навіть те, яке розташоване далеко від міста або селища, становить небезпеку для всього живого, а також для інших водойм. Існує прислів'я: Крапля за краплею - утворюється озеро, а якщо не буде капати - то утворюється пустеля. Потрібно оберігати водойми: на берегах ставків і річок висаджувати рослини, переносити мальків риб із мілких водойм у глибокі.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
Міні-проект «Як облаштувати джерело»
Рольова гра.
Увага - забираємо завісу починаємо нашу виставу.
Двоє діток зібралися в ліс на пікнік .Досхочу нагулялися,вони присіли біля джерельця. Співали птахи,дзюркотіла водичка(аудіо запис) ,все було дуже красиво.
Почали діставати із корзинки свої наїдки. Спочатку з,їли цукерки,а папірці викинули у воду. Потім поласували печивом і теж сміття викинули у джерельце. На кінець – запили водичкою і пляшечку теж жбурнули у воду.
Джерельце так засмутилося,що перестало дзюрчати,потім затихли і птахи.(виключаємо запис)
Та щастя тією ж стежечкою йшли Ангелінка та Нікіта. Вони побачили таке неподобство і дуже засмутилися. Та не розгубилися – показавши приклад,усі разом почали розчищати джерельце.
Джерельце ожило і подякувало діткам. Дякували і рослини.і тварини.
Діти вмиваються біля джерела,встановлюють табличку» Не забруднювати джерело!» і усі разом повертаються додому.
IV. Підсумок уроку