Тема: Японія. ЕГП, історико-культурні особливості країни. Особливості населення країни. Роль НТР в економіці Японії.
Мета: Сформувати в учнів систему знань про основні риси сучасного стану і розвитку економіки країни, вдосконалювати практичні вміння учнів складати економіко-географічну характеристику країни, формувати навички роботи з картографічним матеріалом, створити образ Японії відповідно до плану економіко-географічної характеристики, заповнюючи технологічну карту; розвивати навички самостійної пізнавальної діяльності через групову форму роботи при вивченні нового матеріалу, використовуючи різні джерела інформації; виховувати поважне ставлення один до одного, почуття колективності та взаємодопомоги.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Політична карта світу, картосхеми, атласи, підручники, комп’ютер, презентація країни.
Хід уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
• Які субрегіони виділяють у межах регіону Азія? Покажіть їх на карті.
• На які природні ресурси багаті країни Азії?
• Які демографічні проблеми актуальні для багатьох країн Азії?
• Які країни Азії найбільш економічно розвинені?
2. Назвати і показати на карті:
А) П’ять найбільших країн Азії за:
Б) Країни – експортери нафти;
В) Країни нової індустріалізації;
Г) найбідніші країни Азії.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Питання до учнів: Яка держава є найрозвинутішою в Азії?
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
(Слайди 1,2)
Слово вчителя:
(Фрагмент фільму про Японію)
На сьогоднішньому уроці ми вивчатимемо країну, яка відома у світі як країна ранкового сонця.
Японію часто називають країною XXI століття. Країна за кілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу — США і Західній Європі. Але Японія — це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто абсолютно незрозумілі європейцеві.
«Японія засвоїла всі наші новітні винаходи і відкриття, випробовувала всі системи, які вона знайшла в Європі, і застосувала їх у себе не у такому саме вигляді, ні, - вона застосувала їх настільки, наскільки це потрібно було для зміцнення її сил. Вона скористалася Європою як сходами, сходинками яких піднялася на вершину Далекого Сходу». (Ернест фон Гессе-Вартег).
(Слайди 3)
На сьогоднішньому уроці ми матимемо змогу збагнути бодай частково особливості загадкового «японського дива та познайомитися з незвичайними для нас традиціями.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Економіко – географічне положення Японії. Природно-ресурсний потенціал. Особливості населення країни. (Слайди 4-16)
Учням роздаються завдання, вчитель проводить інструктаж: кожна група, використовуючи різноманітні джерела інформації, виконує запропоновані завдання; до складу третьої групи, яка характеризує господарство Японії, входять два експерти з економічної політики, які повинні представити аналіз етапів розвитку Японії.
Завдання для групи № 1.
— Вивчивши текст підручника, додатковий матеріал, карти атласу, визначте особливості економіко-географічного положення і дайте оцінку природних умов та ресурсів країни «сонця, що сходить».
Завдання для групи № 1.
1). Країна сонця, що сходить: територія, кордони, положення.
1. Площа______,
Форма правління_____________________________,
адміністративно-територіальний устрій
______________________________________ ,
ділиться на_____префектур.
Столиця: __________
Грошова одиниця__________
Офіційна мова_____________________________
Держава__________, складається з___великих і___
дрібних островів.
Особливості ЕГП:
Має вихід до__________________________________.
Найближчі сусіди _____________________________.
Проблема у відносинах з Росією____________________
______________
Природні умови країни.
У рельєфі — 75 %_____________.
Знаходиться в межах____________________, діючих
вулканів — ________, щорічно землетрусів _______,
інші несприятливі природні явища__________________
найбільша вершина -_____________________.
Знаходиться у кліматичних поясах:________________
__________________________________
На клімат впливають_____________________________.
(Фрагменти з ТСН про землетрус в Японії 11 березня 2011 року)
2). Оцінка природних ресурсів країни.
Завдання для групи № 2.
Складання таблиці:
Вид ресурсів |
Характеристика |
1. Мінеральні ресурси |
|
2. Водні ресурси
|
|
3. Лісові ресурси
|
|
4. Земельні ресурси
|
|
5. Рекреаційні ресурси |
|
Після заповнення таблиці учні роблять висновок про забезпеченість Японії природними ресурсами.
3). Населення. (Слайди 17-24)
Одним з головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії багато вчених вважають властиві японському народу риси, на перше місце серед яких ставлять разючу працьовитість, сумлінність, високий рівень освіченості і професійної кваліфікації.
Завдання для групи № 3 .
Особливості населення країни.
Чисельність _______осіб,
тип відтворення _______,
природний приріст _________,
Частка літніх людей_________,
Національний склад ______________,
густота____осіб на кв. км. ,
на рівнині Канто_____________ осіб на кв. км.,
в горах _____________________ осіб на кв. км.
Релігії__________________________________________.
Тривалість життя ____років,
Місце у світі за середньою тривалістю життя_____.
Рівень урбанізації _____,
мегалополіс ___________,
великі агломерації ____________.
Рівень безробіття____________
Трудові ресурси вирізняються_____________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________.
2. Історико-культурні особливості країни. (Слайди 25- 36)
1). Випереджувальне завдання. Підготувати повідомлення «Японський культурний феномен».
2). Робота з підручником. Особливості народів і націй.
3. Господарство. Роль НТР в економіці Японії. (Слайди 37-39)
Японське «економічне диво» в 50—60 рр. XX ст.
Причини:
VI. Закріплення вивченого матеріалу
VII. Підсумок уроку. (Слайд 40)
VIIІ Домашнє завдання.
1. Опрацювати § 36 (§ 34).
2. Скласти схему зовнішньоекономічних зв’язків Японії.
1