Тема. Загальна характеристика. Класифікація покритонасінних рослин.
Мета
Освітня. Продовжити знайомити учнів із будовою та процесами життєдіяльності насінних рослин; дати загальну характеристику покритонасінним рослинам; розкрити еволюційне значення квіткових рослин.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів визначати біологічне значення вивчених відділів рослин, уміння порівнювати та робити висновки та узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу своєї місцевості та планети.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, проектор, екран.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв’язки: географія, палеонтологія, рослинництво.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, слайди, модель квітки, гербарні зразки рослин.
Основні поняття та терміни: покритонасінні, квіткові, вегетативні та генеративні органи, плід, запилення, зародковий мішок, однодольні, дводольні.
Поки квітки не відцвітуть, плоди не зав’яжуться.
Китайське прислів’я
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний етап
Розпочнемо урок з простого способу, який використовували з давніх часів для підвищення імунітету, покращення здоров’я. Цей спосіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і його можна використовувати за бажанням у будь-який час. Як ви гадаєте про що йдеться? А спосіб цей – посмішка, сміх, гарний настрій. Отже, посміхнемося одне одному й почнемо наш урок. А ще важливо – вірити в успіх. Адже для нас успіх – це:
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Гра «Біологічний футбол» - з’ясувати знання учнів про вивчений відділ голонасінних рослин, нижчі рослини. Клас поділяється на дві команди: «Нижчі» і «Вищі». Воротар (голкіпер) – учень, що добре знає біологію. Він повинен впіймати ті м’ячі, які не відіб’ють ігроки його команди, інакше – гол. Кожен учень подає м’яч – ставить запитання супротивнику.
Розігрування м’яча: у стеблі якої рослини міститься кремнезем?
2. Творча гра.
А) Якось до Сибіру пізньої весни приїхав недостатньо свідомий у своїй справі, але дуже впевнений ревізор. Побачивши голу тайгу, запитав лісничого:
З яких дерев складається тайга? Яку особливість цих дерев не знав ревізор?
(Модрина – єдине листопадне дерево серед хвойних).
Б) Капсули сфагнуму стріляють спорами в повітря. Така «пневматична гармата» здатна стріляти на декілька метрів. Яке це має значення для моху?
(Сприяє поширенню виду у природі).
В) Звідки взяти в лісі вату?
(Сфагнум допомагав у роки війни лікувати поранених бійців)
Г) Суху деревину якої рослини майстри використовують для виготовлення скрипок? (Ялини).
3. Зачитування сенканів, які учні складали вдома.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Поставити перед учнями проблемне запитання щодо панівного становища квіткових рослин на планеті: у чому переваги покритонасінних перед голонасінними?
І\/. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1.Покритонасінні – найпоширеніша група серед сучасних рослин планети. Вони пристосовані до життя на суходолі у найрізноманітніших умовах – від тропіків до тундри, від пустель до боліт, у прісних та солоних водоймищах. Серед них зустрічаються карлики та гіганти, листопадні та вічнозелені, ті, що живуть один день і тисячі років. Відомо близько 300 тисяч видів, з них 5 тисяч зростають в Україні.
2. Повідомлення учнів про цікаві рослини серед покритонасінних.
3. Переваги покритонасінних перед голонасінними:
- досконала будова провідних тканин: ксилеми та флоеми;
- різноманітність вегетативних органів, що поліпшує та урізноманітнює виконання життєвих функцій;
- наявність квітки, що є найдосконалішим органом насінного розмноження;
- захищеність насінних зачатків від несприятливих умов стінками зав’язі квітки;
- наявність плодів, у яких насінина захищена оплоднем, який має ще значення як пристосування до поширення;
- подвійне запліднення, що забезпечує утворення зародка та запасу поживних речовин. 4. Класифікація в біології – це розподіл живих організмів за певною системою підлеглих груп-таксонів.
Відділ Покритонасінні
клас Однодольні клас Дводольні
Проблемне запитання: причини та значення поділу квіткових рослин на класи Дводольні та Однодольні рослини - робота з підручником – ст.168, мал.181.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Робота над таблицею «Порівняння будови мохів, папоротей голонасінних та покритонасінних рослин»
Ознаки |
Мохи |
Папороті |
Голонасінні |
Покритонасінні |
Вегетативні органи |
ризоїди, стебло, лускоподібні листки |
Кореневище, великі листки, вайї |
Корінь, стебло, листки (хвоїнки) |
Корінь, стебло, листки, бруньки |
Генеративні органи |
заросток |
заросток у вигляді серця |
шишки |
Квітка, плід, насіння |
2. Діаграма Вена – порівняння однодольних і дводольних рослин - для учнів з достатнім і високим рівнем навчальних досягнень
ОДНОДОЛЬНІ ДВОДОЛЬНІ
Вправа «Так – ні», «Незакінчене речення» - для учнів з середнім рівнем навчальних досягнень.
Асоціативна квітка під назвою «Покритонасінні» - для учнів з початковим рівнем навчальних досягнень.
3. Вправа «Біологічні перевертні»
«ДО – НІ – ДВО - ЛЬ»
«НО – ОД – ЛЬ – ДО – НІ»
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання:
повторити §18 , вивчити §45. Підготувати коротенькі повідомлення на теми:
- Банан – серед фруктів пан.
- Зернові культури.
- Овочеві культури.
Експрес - повідомлення «Чи знаєте ви, що……?»