Урок ПОКРИВИ ТІЛА ТВАРИН, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ФУНКЦІЇ. ЗАХИСТ. ПРИСТОСУВАННЯ ДО АКТИВНОГО ЗАХИСТУ І НАПАДУ

Про матеріал
- ознайомити з різними видами покривів тіла у безхребетних та хребетних тварин; з’ясувати значення покриву в житті організму;
Перегляд файлу

Тема.   ПОКРИВИ ТІЛА ТВАРИН, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ФУНКЦІЇ.   

          ЗАХИСТ.  ПРИСТОСУВАННЯ ДО АКТИВНОГО ЗАХИСТУ І НАПАДУ.                   

         Лабораторне дослідження особливостей покривів тіла тварин.

Мета:

  • ознайомити з різними видами покривів тіла у безхребетних та  хребетних тварин; з’ясувати значення покриву в житті організму;

сформувати в учнів уявлення про еволюцію покривів тіла тварин; показати ускладнення, появу нових функцій в зв’язку з цим, взаємозв’язок будови покривів тіла з рівнем організації тварин та пристосуванням до умов навколишнього середовища;

  • розвивати навчально-пізнавальну, інформаційну та комунікативну компетентності, критичне мислення,  спостережливість,   вміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати отриману інформацію;
  • виховувати прагнення до пізнання нового, культуру спілкування , колективізм, відповідальність; формувати екологічну свідомість, інтерес до науки біології.

Основні поняття: шкірно-м’язовий мішок, шкіра, луска, лусочки, пір’я, шерсть.

Обладнання: таблиці, ілюстрації, вологі препарати , черепашки  молюсків, колекція ракоподібних,  комп’ютер, мультимедійна дошка,  зошит , підручник.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь.

                               Епіграф:

                                 Без луски риба-не риба, без пір’я птах - не птах...                                                                                         

                                                                           Приказка

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Створення сприятливого емоційного настрою.

Всі на місці, всі здорові, до роботи всі готові.

 Завдання ваші такі :

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

Очікувані результати:     (учитель, учні висловлюють свої очікуваннями)

  • ознайомитися з науковими фактами з теми;
  • встановити  причинно-наслідкові звязки;
  • поповнити скарбничку знань «Дивосвіт життя»;

 

II. Мотивація навчальної діяльності.

(Вступна розповідь учителя, що формує в учнів позитивну мотивацію до вивчення теми).

Прийом мотивації: Здивуй!!!

Цікава вікторина:

Слайд 1

1.  Альпака - родичка верблюда, але безгорба,  живе  у високогірних районах Пд. Америки. Вона має густу довгу вовну. Для чого вона їй потрібна в таких кліматичних умовах? (Для зберігання тепла і захисту від холоду, бо проживає високо в горах, там  де низька температура).

                       

Слайд 2,3

2.  Дикобраз – тварина класу Ссавці. Зустрічається в Африці, Америці, Європі, Середній Азії, Казахстані. На спині має 30 тис голок, які тримаються не міцно.

Існує легенда, ніби дикобраз стріляє голками.

Коли нападає ворог на дикобраза, тварина починає трясти хвостом, голки при цьому відриваються і летять в усі боки. Саме через це люди і вирішили, що дикобраз стріляє голками. Для чого він це робить? (Відлякує ворога, своєрідний захист).

А ще голки дикобраза допомагають йому триматись у воді, відіграючи роль поплавків.

 

Слайд 4

Членистоногі тварини мають міцний хітиновий покрив, який не збільшується в розмірах. Тому рости  членистоногі  можуть тільки тоді, коли скинуть свій старий панцир.

Це процес линяння.  Коли рак втрачає свій старий панцир, а новий ще м’який  і  легко розтягується, тіло рака росте. Річковий рак  линяє 1 раз на рік.  Павуки линяють декілька разів на рік (до 12 линьок за літо). 

Якщо зустрінете в природі річкового рака довжиною 15 см  знайте, він прожив  близько 15 років – довгожитель.

На скільки см виростає рак за одну линьку? (на 1 см)

                        

№ 5

3.Шкіра зайця дуже тонка, не міцна. Як це рятує йому життя? (У пащі хижака лишається жмут шерсті. Сам заєць тікає.)

                         

Слово вчителя

      І хоча всі ці тварини такі різні, але їх об’єднує те , що їх тіло має покриви, які виконують різні життєві функції.

      Сьогодні на уроці ми здійснимо цікаву віртуальну подорож у «дивосвіт природи» і обєктом нашого дослідження будуть саме покриви тварин.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.  Слайд 6,7

ПОКРИВИ ТІЛА ТВАРИН, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ФУНКЦІЇ.

ЗАХИСТ.  ПРИСТОСУВАННЯ ДО АКТИВНОГО ЗАХИСТУ І НАПАДУ

                                     Епіграф:

                                        Без луски риба-не риба, без пір’я птах - не птах...

                                                                                Приказка                                          

                        

Необхідно дослідити:

  •  різні  види  покривів тіла  безхребетних та  хребетних тварин;
  • значення покриву в житті організму;
  • в якому напрямку відбувалася  еволюція  покривів тіла тварин;
  • взаємозв’язок будови покривів тіла з виконуваними функціями, з рівнем організації тварин та пристосуванням до умов навколишнього середовища;

                                  

 

Увага!   Проблемне запитання!   Слайд 8

Яким чином покриви тіла впливають на розповсюдження тварин в різних середовищах існування?

               

На шляху до розвязання:

  • Розглянути інформаційно-ілюстративні  міні таблиці,  на конкретних прикладах показати особливості будови  покривів різних  безхребетних та хребетних тварин.
  • Відзначити важливість покривів в житті тварин.
  • Зробити еволюційні висновки.

 

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу (І етап).

Розповідь вчителя   Слайд 9

Покрив тіла – зовнішній шар тіла тварин, який безпосередньо контактує з зовнішнім середовищем.

Покриви тіла – можуть бути жорсткими або м’якими, легкопроникними для газів і рідин. Представлені  кутикулою або шкірою, можуть утворювати багато похідних, таких як луска, пір’я, шерсть, кігті, копита, роги.

 У  безхребетних тварин м’язи  разом із покривами тіла можуть утворювати шкірно-м’язовий мішок.

                 

Роздати учням підготовлені таблиці «Особливості покривів тіла у тварин"

Спільна діяльність вчителя і учнів

Фронтальна проблемна бесіда, що активізує знання та розкриття проблемного запитання

 

  • Чим покрите тіло гідри (Кишковопорожнинні)?
  • Які покриви у плоских, круглих і кільчастих червів?                          Висновок1
  • Що є візитною карткою молюсок? Які покриви тіла у молюск?
  • Охарактеризуйте покриви членистоногих тварин?

 

Слайд 10

                    

 

  • Яка форма тіла у риб і чим вона створена?

Як луска розміщена на тілі риб?

  • Які покриви у земноводних і чим вони зумовлені? Їх функції.
  • Охарактеризувати покриви плазунів.                                                              Висновок 2
  • Який покрив у птахів та його значення.
  • Чим покрите тіло у ссавців? Які особливості такого покриву?

Слайд 11

                    

 

Слово вчителя (запитання учням):

В якому напрямку відбувалася еволюція покривів тіла тварин?

Що таке еволюція?

Висновок 3     Слайд 12

               

 

Вихід на проблему  1 Слайд 13

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ПОКРИВІВ ТІЛА ТВАРИН

Кишковопорожнинні

Епітеліально-м'язові клітини зовнішнього шару (ектодерми) виконують покривну функцію

 між якими містяться жалкі клітини для захисту від ворогів


 

Плоскі черви

Одношаровий епітелій в складі шкірно-м'язового мішка: у вільноживучих форм покривний епітелій з війками або джгутиками.

.

Круглі черви

Одношаровий епітелій у вигляді гіподерми (вільноживучі форми, у паразитичних форми  є кутикула, яка виділяється епітеліальними клітинами і виконує захисну функцію.

 

 

 

Кільчасті черви

   Одношаровий епітелій (епідерміс) і тонка кутикула, яка  

    виділяється епітелієм. Багато слизових залоз

 

 

 

 

 

 

 

Молюски

Тіло вкрите шкірною складкою – мантією, яка утворена  одношаровим   епітелієм із залозистими клітинами.

Є вапнякова черепашка

 

 

 

Членистоногі  

             

   Одношаровий епітелій і товстий шар хітинізованої кутикули. У ракоподібних кутикула зміцнюється вапном  і перетворюється на панцир,  у павукоподібних і комах вкрита восковою плівкою.

 

Риби

                                                

        Шкіра з багатошарового епітелію і дерми. Вкрита лускою і містить багато одноклітинних слизових залоз.

 Земноводні  

Шкіра гола з багатошарового плоского епітелію і дерми. Містить густу сітку кровоносних судин і багатоклітинні слизові залози 

 

 

 

 

Плазуни

    

    Шкіра суха із багатошарового епітелію і дерми. Шкірні залози відсутні. Характерне зроговіння епідермісу і наявність рогових лусочок, щитків або пластинок, які вкривають тіло і виконують захисну функцію.

 Птахи

 

 

Шкіра суха тонка з багатошарового епітелію і дерми.

Шкірні залози відсутні (крім куприкової).

Є похідні епідермісу - пір'я, рогові чохли (утворюють дзьоб, кігті, рогові щитки (вкривають нижню частину ніг).

Пір'я захищає від пошкоджень, допомагає зберегти тепло і зменшує опір повітря під час польоту, необхідне для забезпечення польоту. Пір'я птахів має різноманітне забарвлення, що використовується при маскуванні та відіграє важливу роль у шлюбній поведінці. 

 

 Ссавці

   

   Шкіра товста із багатошарового епітелію і дерми, вкрита волосяним покривом (шерстю), що допомагає підтримувати постійну температуру тіла (забезпечує досконалу теплорегуляцію Епідерміс утворює різноманітні похідні -  волосяний покрив, кігті, нігті, копита, тощо,  шкірні залози (потові, сальні, пахучі, молочні)

 

Висновок 1 Слайд 10 (учні записують в робочий зошит)

У безхребетних тварин покриви утворені  одношаровим епітелієм та структурами, які сформовані завдяки виділенням шкірних залоз: кутикулою, зовнішнім скелетом, мушлею.

Для безхребетних тварин характерним є  шкірно-м’язовий мішок – поєднання  зовнішнього  покривного шару клітин з м’язами.

 

Висновок 2  Слайд 11(учні записують в робочий зошит)   

У хребетних тварин покриви мають складнішу  будову в порівнянні з безхребетними  представлені шкірою, яка складається з епідермісу та  власне шкіри (дерма).

Досить часто функції шкіри урізноманітнюються  за допомогою похідних шкіри, якими є:

  • рогові чи кісткові утвори (луска, піря, волосся, кігті, копита, роги);
  • шкірні залози (слизові, слізні, отруйні, сольові, потові, пахучі, молочні)

 

Висновок 3 Слайд 12 (учні записують в робочий зошит)

Еволюція покривів тварин проходила за такими напрямками:

1) від одношарового до багатошарового епітелію;

2) від одношарового захисного епітелію до багатофункціональної шкіри з двох шарів: епідермісу й дерми.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу (ІІ етап)

Осмислення звязків і залежностей між елементами матеріалу, що вивчається

Функції покривів тіла.

Особливості  будови покривів у тварин визначаються способом життя й тими функціями, що вони виконують.

Увага! Проблемне запитання!

Якими ж є основні функції покривів тварин?

Пояснення вчителя з елементами евристичної бесіди та використанням  слайдів презентації

Слайди  14, 15, 16, 17, 18, 19, 20. 21, 22

Запитання:  У яких тварин покриви тіла виконують функцію живлення? Які особливості будови цих тварин?

(У паразитичних стьожаків покриви тіла мають величезну кількість виростів — ворсинок, через які всмоктується їжа, таким чином у цих червів покриви тіла виконують функцію живлення, а травна система відсутня)

Висновок:    Слайд  23  (учні записують в робочий зошит)

                 

VІ. Формування практичних умінь.  Набуття практичних навичок аналізувати, порівнювати. Закріплення та осмислення матеріалу

Виконання лабораторного дослідження. (Самостійно в зошитах з друкованою основою).

Оформлення таблиці за результатами лабораторного дослідження. Формулювання висновків

VІІ. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами матеріалу, що вивчається.

Захист. Пристосування до захисту і нападу.

Слово вчителя.

Покриви тварин мають важливе значення в пристосуванні тварин до умов існування.

За допомогою особливостей будови покривів тіла тварини активно захищаються від ворогів:

  •  їжаки,  дикобрази мають похідні шкіри у вигляді голок;
  • жук-бомбардир вистрілює їдку рідину;
  • яскраве забарвлення плямистої карпатської саламандри ніби попереджує  «не чіпай мене!» бо залози шкіри виділяють отруйну речовину
  • копитні тварини рятуються швидким бігом…

Для активного нападу тварини також використовують  пристосування:

  • швидкий біг (хижаки)
  • жалкі клітини у гідри
  • хеліцери у павука

Отже,  у процесі еволюції у тварин виробились різні пристосування до активного захисту і нападу.

У тваринному світі немає і не може бути життя без боротьби за існування.

Травоїдні поїдають рослин, а  хижі – слабших тварин. Але жодна тварина не хоче потрапити в пащу  хижака. Якщо в неї немає сил  захиститися або втекти, вона повинна маскуватися.

 

Здатність до маскування можна назвати найдавнішим мистецтвом, яким володіють не тільки люди, але й дуже багато тварин.

 

     Майстерність маскування  - здатність тварин виробляти захисне забарвлення  або набувати захисної форми, яка надає їм максимальної подібності з місцем існування. 

     Маскування можна поділити на три види: за кольором, малюнком, формою, за допомогою пози.

    Нерідко застосовують маскування і хижаки щоб непомітно підібратися до жертви.

    Способи маскування у тварин різноманітні, цікаві і навіть фантастично неймовірні.

Ось спробуйте віднайти  і назвати цих шпигунів.

 

Перегляд відеофрагменту «Майстерність маскування»

Завдання: Дати відповідь на запитання:

  •  Які тварини здатні до маскування в природі?
  • Які є види маскування?
  • Яке значення маскування  в житті тварин?

Інтерактивна вправа «Мікрофон» (Репродуктивно-евристична бесіда)

Висновок: вихід на проблему

Яким чином покриви тіла впливають на розповсюдження тварин в різних середовищах існування?

 

    Різноманітні умови навколишнього середовища впливають , в першу чергу, на покриви тварин.

    Покриви забезпечують пристосування тварин  до умов існування.

Видозміни покривів тіла можуть використовуватись як органи пересування (копита), а також як засоби пасивного (захисне забарвлення) і активного захисту (отруйні залози, шипи, кігті, роги, голки).

 

VIIІ.  Закріплення та узагальнення  матеріалу

1.Тести (додаток)

2.Вправа «Тривожний дзвінок»  Слайд  Психологічна хвилина для зняття втоми

До нас надійшов дзвінок, який повідомляє про наступне завдання, яке зашифроване цифрами:

Е  - 3

Т - 5

К- 1

С - 4

В - 2

 

1 2 3 4 5

                

Відповідь: квест

  1. Квест «Знавці біології» тема: «Покриви тварин» (додаток) Слайд

Квест – інтелектуально-логічна гра, що полягає в розгадуванні загадок,  пошуку відповідей на запитання.

Дати відповіді на запитання, виконати завдання допоможуть вам ваші знання,  ерудиція, кмітливість і уважність.

                    

ІХ. Підсумки. Контрольно-оцінювальний етап.

Вправа «Мої враження»  Слайд

 

  1. Пропоную вам поділитися враженнями і закінчити реченн8я:
  • Сьогодні ми вивчили …
  • Найбільше мене вразило…
  • Для мене сьогодні новим було …  
  • Мені сподобалось….
  • Я вмію …
  • Я знаю…

                   

  1. Бесіда Чи справдилися наші сподівання щодо уроку?
  • ознайомитися з науковими фактами з теми; (поняття «покриви тварин» їх різноманітність, еволюція, функції)
  • встановити  причинно-наслідкові звязки; (взаємозвязок будови покривів з виконуваними функціями)
  • поповнити скарбничку знань «Дивосвіт життя»; (Цікавинки природи)

Оцінювання лабораторного дослідження (до наступного уроку)

Домашнє завдання:  слайд

 

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2019
Переглядів
13369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку