Урок на тему " Загальна характеристика класу Плазуни "

Про матеріал

Тема уроку реалізується за допомогою такої мети :

Навчальна: ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; розкрити основні поняття, особливості будови та процесів життєдіяльності й поведінки плазунів.

Розвивальна: розвинути знання, уміння, навички характеризувати клас Плазунів, робити узагальнення і висновки, на препаратах, макетах та схемах розпізнавати органи та системи органів плазунів; спостерігати за життєдіяльністю та поведінкою плазунів.

Виховна: виховувати почуття відповідальності, спостережливість, увагу, толерантність, доброзичливість; формувати в учнів любов, дбайливе ставлення до класу Плазунів.

Перегляд файлу

Тема: Загальна характеристика класу Плазуни. Особливості процесів життєдiяльності й поведінки. Сезонні явища в житті плазунів.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; розкрити основні поняття, особливості будови та процесів життєдіяльності й поведінки плазунів.

Розвивальна: розвинути знання, уміння, навички характеризувати клас Плазунів, робити узагальнення і висновки,  на препаратах, макетах та схемах розпізнавати органи та системи органів плазунів; спостерігати за життєдіяльністю та поведінкою плазунів.

Виховна: виховувати почуття відповідальності, спостережливість, увагу, толерантність, доброзичливість; формувати в учнів любов, дбайливе ставлення до класу Плазунів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: словесні (бесіда: діалоги «вчитель-учень», «учень-учень», «учень-підручник», пояснення; розповідь;  робота з підручником; контроль,оцінювання), наочні (ілюстрування, демонстрування); практичні (усні та письмові вправи: заповнити таблицю, схему).

Обладнання: плакати «Зовнішня будова ящірки та її скелет», «Внутрішня будова ящірки», підручник Межжеріна С.В., робочі зошити.

Поняття і терміни: яйцеві оболонки, панцир, линяння, автотомія, яйцеживородіння та ін.

Структура уроку

  1. Організаційний етап - 1-2 хв.
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності -  10 хв.
  3. Вивчення нового матеріалу - 20 хв.
  4. Узагальнення систематизація, і контроль знань, умінь, навичок - 10 хв.
  5. Домашнє завдання - 2 хв.

 

 

I. Організаційний момент

Привітання вчителя і учнів одне до одного.

Перевірка готовності учнів до уроку (наявність на партах підручників, робочих зошитів, ручок – олівців).

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

«Мозковий штурм»

Учні відповідають на питання вчителя.

  1. Охарактеризуйте зовнішню будову амфібій?
  2. Поясніть будову хребта земноводних?
  3. Особливості будови скелета кінцівок у земноводних?
  4. Як відбувається розвиток земноводних?
  5. Дайте порівняльну характеристику хвостатим та безхвостим земноводним?
  6. Які органи чуття розвинені у жаби?
  7. Яку роль відіграють земноводні у природі та житті людини?
  8. В яких країнах споруджено пам’ятники жабам?


III. Вивчення нового матеріалу

      Розповідь вчителя

Загальна характеристика класу

Плазуни-це холоднокровні наземні хребетні тварини, розмноження яких не пов'язане з водоймами і відбувається на суходолі. Більшість видів веде наземний спосіб життя, але деякі з них перейшли до існування в прісних водоймах і навіть морях (вторинноводяні тварини, наприклад, морські змії та черепахи). Відомо близько 8000 існуючих видів плазунів, які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди.Під час дозрівання яйця у плазунів, так само як і у птахів та ссавців, формуються яйцеві оболонки (жовткова, білкова та шкарлупова). Вони захищають зародок та забезпечують його необхідними поживними речовинами й водою. Впродовж розвитку зародку у цих тварин у яйці утворюються ще й оболонки, які називають зародковими. Вони сприяють нормальному розвиткові ембріону всередині яйця. Завдяки зародковим оболонкам, яйця рептилій, на відміну від яєць риб і земноводних, розвиваються поза водним середовищем.

Мал. 1

Зовнішня будова. Форма тіла.

Тіло плазунів поділяється на голову, тулуб та хвіст (мал.1). Мають чітко означену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло начебто торкається субстрату (плазує, звідки й назва класу). У деяких представників цього класу (напр., змії, деякі види ящірок) кінцівки відсутні або редуковані. У черепах розвивається зовнішній скелет - панцир.

Покриви

Плазунів, на відміну від покривів земноводних, характеризуються зроговінням клітин шкіри. Верхній шар епітелію постійно відмирає і злущується. Шкіра суха, практично не має залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками. Покриви є засобом захисту від механічних ушкоджень та від втрати вологи, що є дуже важливим для існування в посушливих умовах.Ріст плазунів супроводжується періодичним линянням, оскільки старий покрив заважає їхньому росту. Цей покрив скидається або пластинками (ящірки), або цілком, на зразок панчохи (змії). Поки новий покрив не зроговів, тварина росте за розмірами.

Внутрішня будова

Скелет плазунів (мал.1) має подібний до земноводних план будови, але відрізняється рядом особливостей,. їхній череп майже повністю кістковий.Хребет побудований складніше, ніж у земноводних, і складається з п'яти відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового та хвостового. Шийний відділ представлений кількома хребцями, які забезпечують рухомість голови.У плазунів формується справжня грудна клітка, утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кісткою (грудна клітка відсутня у змій, що" зумовлює гнучкість їхнього тіла). До крижового відділу приєднуються кістки тазового поясу. Скелет кінцівок та їхніх поясів має приблизно таку саму будову, як і у земноводних. У черепі у зв'язку з утворенням панцира рухомість хребта зберігається тільки у шийному та хвостовому відділах.

Мускулатура плазунів більш диференційована, ніж у земноводних. Із появою справжньої грудної клітки з'являється міжреберні м'язи (зовнішні і внутрішні), які забезпечують особливий, характерний для наземних хребетних тварин, механізм дихання.

Травна система плазунів. теж ускладнюється порівняно із земноводними. Так, кишечник у них більш диференційований, ніж у земноводних. У плазунів з'являються нові утворення. Наприклад, у крокодилів і черепах ротова порожнина відокремлена кістковим піднебінням, що забезпечує їм дихання під час живлення. Слина має у своєму складі травні ферменти. Зуби у більшості плазунів однакові, позбавлені коренів і слугують лише для захоплювання здобичі та її притримання.У плазунів з'являється невеличка сліпа кишка. Печінка і підшлункова залоза відкриваються у дванадцятипалу кишку самостійними протоками. Кишечник відкривається, як і у земноводних, у клоаку.

Кровоносна система плазунів за будовою подібна до кровоносної системи земноводних, але в ній є і деякі відмінності. Так, їхнє серце, як і у земноводних, трикамерне, але у шлуночку виникає неповна перегородка. Тільки у крокодилів серце чотирикамерне, але кров у них змішується поза серцем. Як і земноводні, плазуни належать до холоднокровних тварин.

Дихальна система плазунів представлена лише легенями і характеризується рядом ускладнень порівняно із земноводними. По-перше, у плазунів легені мають складнішу будову (є система перетинок, які збільшують поверхню газообміну). По-друге, у них ускладнюються дихальні шляхи (є гортань, трахея, яка. розгалужується на два бронхи, що заходять до легенів).

У плазунів складніший механізм дихання. Повітря надходить до легенів та виходить із них не за рахунок рухів дна ротоглоткової порожнини, а за рахунок міжреберних м'язів, скорочення яких змінює об'єм внутрішньої порожнини тіла.

Нервова система плазунів ускладнюється порівняно із нервовою системою земноводних. У них краще розвинені півкулі головного мозку, вкриті сірою речовиною (кора головного мозку), значно розвинений мозочок.

Органи чуття плазунів більше відповідають наземному способу життя, ніж органи чуття земноводних. Так, очі плазунів, захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою), характеризуються досконалішим механізмом акомодації (пристосування до бачення предметів, що знаходяться на різній відстані завдяки фокусуванню зображення на сітківці ока). Акомодація здійснюється не лише за рахунок пересування кришталика (як у земноводних), але і за рахунок зміни його форми.Добре розвинені у плазунів органи нюху, смаку, слуху, шкірно-м'язового відчуття. Органом дотику слугує язик, який може далеко висуватися з ротової порожнини. Цікавий орган чуття виявлено у гримучих змій. Перед очима на голові є заглиблення, здатне сприймати зміни температури на 0,02°С з відстані до 15 сантиметрів. У темряві цей орган допомагає гримучим зміям знаходити теплокровну здобич: вони відчувають її тепло на відстані.Складніша будова органів чуття визначає і складнішу поведінку плазунів. Окрім безумовних рефлексів та інстинктів (турбота про нащадків, шлюбна поведінка, мисливські інстинкти тощо), у них легко формуються й умовні рефлекси..

Видільна система плазунів представлена досконалішими, ніж у земноводних, тазовими бобоподібними нирками та сечопроводами, які відкриваються у клоаку.

Статева система плазунів представлена, як правило, парними сім'яниками самців) або яєчниками самок) . Протоки статевої системи відкриваються у клоаку. Запліднення у них внутрішнє, роль органа парування у самців виконують вирости стінки клоаки.Більшість плазунів відкладає яйця, котрі мають великі розміри за рахунок запасу поживних речовин (жовток). Яйце вкрите декількома оболонками, що захищають зародок від висихання, проникнення бактерій і грибів, механічних ушкоджень і забезпечують його газообмін. До складу зовнішньої щільної оболонки яйця може входити вапно. У черепах і крокодилів в яйці є білкова оболонка (як у яйцях птахів), яка забезпечує зародок водою.Зазначені особливості будови яйця мають не тільки захисний характер, але й визначають прямий розвиток плазунів (молода особина, що виходить з яйця, схожа на дорослу), оскільки зародок забезпечений поживними речовинами, водою, киснем.У окремих плазунів (ящірка-веретільниця, живородна ящірка, гадюки) спостерігається яйцеживородіння, тобто яйце затримується у статевій системі самки до моменту виходу малят.Серед плазунів трапляються такі, у яких виражена турбота про нащадків. Так, самки деяких крокодилів та ящірок (наприклад, сірого варана) охороняють яйця від інших тварин.

Регенерація. У справжніх ящірок (прудка, живородна тощо) спостерігається явище аутотомії (самокаліцтва). Якщо схопити ящірку за хвіст, то, внаслідок сильного скорочення м'язів, один із хвостових хребців переламується посередині й кінець хвоста відпадає. Цей рефлекс має захисне значення, оскільки часто дає можливість тваринці втекти від хижака, який вхопив її за хвіст. На місці відлому виростає новий хвіст, тобто відбувається регенерація.

Річний цикл плазунів. Ужитті плазунів, як і у житті земноводних, можна відзначити сезонні явища: зимівля, період розмноження та літньої активності.

Для зимівлі плазуни можуть використовувати різні місця. Болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарившись у мул. Змії, вужі та ящірки на зимовий період знаходять пустоти  в грунті (нори гризунів, під пеньками дерев, корчами тощо), куди можуть ховатися цілими групами . У горах (Кримські гори та Карпати) плазуни знаходять для зимівлі розщелини чи пустоти серед каміння. Впродовж усієї зими вони, звісно, не живляться. Фізіологічні процеси взимку в плазунів різко вповільнюються.Як тільки промені сонця прогріють навесні землю, на її поверхню виповзають зі своїх зимових притулків гадюки і вужі. У цей час вони ліниво лежать та вигріваються в променях весняного сонця неподалік від місць зимівлі. Пізніше з'являються й інші представники цього класу.Одразу після виходу із зимівель та розповзання по своїх територіях статевозрілі тварини починають розмножуватися. Самці відшуковують самок, паруються з ними, а ті згодом відкладають яйця.

  1. Порівняльна таблиця

Які ускладнення організації спостерігаються в плазунів порівняно із земноводними? (Відповідь дайте у вигляді таблиці).

 

Робота в парах

1 – пара. Порівняти середовище існування і зовнішню будову земноводних і плазунів.

2 – пара. Порівняти скелет, мязи та травну систему земноводних і плазунів.

3 –  пара. Порівняти дихальну, нервову і статеву систему земноводних і плазунів.

IV. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

 

Самостійна робота учнів

1.ТЕСТИ

(виберіть із наведених відповідей правильну)

1.Із перелічених органів спільними для земноводних та риб є:

а) нирки; б) слинні залози; в) печінка; г) середнє вухо; д) глотка;

є) підшлункова залоза.

2.Серце личинки земноводних: а) трубчасте; б) двокамерне; в) трикамерне; г) чотирикамерне; д) серце відсутнє.

3.Представниками хвостатих земноводних є: а) протей; б) кумка;

в) квакша; г) плямиста саламандра; д) очеретяна ропуха; є) гребінчастий тритон.

4. Представниками безхвостих земноводних є: а) карпатський тритон;

б) гостроморда жаба; в) звичайна ропуха; г) велетенська саламандра;

д) кумка; є) сирена.

5. Чотирикамерне серце мають:

а) ящірка прудка; б) степова гадюка;

в) болотяна черепаха; г) кайман; д) кримський гекон; є) водяний вуж.

6. Серед перелічених груп тварин вперше з'являється сіра речовина, що вкриває передній мозок, у:

а) ланцетника; б) річкового окуня;

в) шипуватого ската; г) ропухи звичайної;

д) ящірки живородної.

7. Отруйними є:

а) вуж водяний; б) мідянка; в) велетенський варан;

г) гримуча змія; д) веретільниця; є) гекон кримський.

8. Ознаки, за якими можна відрізнити безногу ящірку від змії:

а) тіло вкрите лусками; б) рухливі повіки;

в) наявність барабанної перетинки;

г) довгий язик, що слугує органом дотику; д) наявність ніздрів;

є) видовжене тіло; є) здатність до аутотомії.

9. З плазунів губчасті легені мають:

а) ящірки; б) змії; в) крокодили;

г) хамелеони; д) черепахи.

10. Прямий розвиток характерний для:

а) ланцетника; б) хрящових риб;

в) кісткових риб; г) земноводних; д) плазунів.

 

II Дати відповіді на дидактичні картки (для середнього рівня).

ІІІ Дати визначення поняттям.

  1. Линяння це –
  2. Яйцеживородіння це –
  3. Акомодація це –
  4. Прямий розвиток це –
  5. Аутотомія -

IV. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

Вчитель підбиває підсумки роботи учнів на уроці, звертає увагу на позитивні і негативні моменти уроку, виставляє оцінки за активність на уроці.

V. Домашнє завдання.

1. § 40, (ст.160- 164). + відповіді на питання вкінці параграфів.

        2.Підготовити повідомлення про ряди Плазунів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
13226
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку