Урок на тему "Здоровий спосіб життя в традиціях українського народу"

Про матеріал

Дані матеріали містять розробку інтегрованого уроку з основ здоров'я і бібліотечного уроку та презентацію на тему: "Здоровий спосіб життя в традиціях українського народу". Розкривається актуальне питання ведення здорового способу життя українського народу і в наш час. Форма проведення уроку: інтегрований урок-подорож з використанням інтерактивних вправ та ІКТ.

Перегляд файлу

Оздоровчо-бібліотечний урок на тему:

« Здоровий спосіб життя в традиціях українського народу»

Клас: 5

І. Організація учнів класу

Вчитель та бібліотекар по черзі налаштовують клас за допомогою психоформули

Здоровенькі були, любі друзі!

Доброго вам здоров’я!

Правда, чудові ці фрази?

Вони нас зближують з вами одразу.

Сьогодні, гадаю, якраз буде вчасно,

Щоб був у нас справді чудовий настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бібліотекар

  • Учні 5-го класу – активні читачі шкільної бібліотеки.
  • А чи знаєте ви прислів’я про здоров’я?
  1. Гра «Гонка за лідером»

(учні по черзі озвучують прислів’я про здоров’я)

Вчитель

-  Молодці, прислів’я ви знаєте, а що для вас означає бути здоровим?

2. Презентація випереджаючого завдання.

«Я обираю здоров’я»

(учні презентують підготовлений заздалегідь плакат)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель.

  • З давніх - давен український народ найголовнішою цінністю у житті вважав здоров’я. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажали один одному здоров’я: «Здоровенькі були!», «Дай, Боже, здоров’я!», «Доброго вам здоров’я!», «Бувайте здорові!», »Ходіть здорові!» та інші.

Бібліотекар

  • Ще за часів Київської Русі наші пращури цінували здоров’я, загартованість, спритність. Свою силу, винахідливість, кмітливість вони проявляли в іграх, забавах, народних лікуваннях, та святах.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці в рамках місячника бібліотек ми з вами відправимося у подорож під назвою «Здоровий спосіб життя в традиціях українського народу».

V. Систематизація отриманих знань.

Вчитель.

  • Перша зупинка нашої подорожі «Сімейно-обрядова».
  • Здавна сімя була і є обличчям свого народу. З сімї складається держава. Члени родин виконують важливі та необхідні для життєдіяльності функції.

 

  1. Мозкова атака «Функції родини»

(учні по черзі називають: працюють, вчаться, відвідують дитячий садок, беруть участь у житті держави, спілкуються, не порушують закон, стараються бути чемними, вихованими, ведуть здоровий спосіб життя)

  1. Робота в групах «Квітка здоров’я»

Завдання:

Об’єднатися у чотири групи «тато», «мама», «діти», «бабусі+дідусі» та вияснити, що повинні робити члени родини для збереження кожної складової здоров’я.

  1. Презентація повідомлення «Традиції української сім’ї».
  2. Робота в ІІ великих групах.

Завдання:

Скласти розклад сімейних добрих справ, які сприяють зміцненню здоров’я родини (на тиждень).

Вчитель.

  • Наш народ має багату культуру, величезний скарб якої складається з цінностей, надбаних багатьма поколіннями. З прадавніх часів до нас ідуть життєва мудрість та настанови щодо способу життя. Вони закладені в українських звичаях, обрядах, фольклорі, адже в них - світовідчуття та світосприймання нашого народу. У них пояснюються та обґрунтовуються взаємини між людьми, цінність духовної культури окремої людини і народу взагалі.
  • Друга зупинка подорожі «Традиційно-вітамінна».
  1. Презентація «Вітамінна абетка».

(демонструють підготовлені учні)

  1. Робота в групах «ХЛОПЧИКИ-ДІВЧАТКА»

«Традиційні страви козаків».   

На дошці записано перелік продуктів: Буряки. Петрушка. Гарбузи. Перець. Горох. Помідори. Кабачки. Крупа. Хрін. Капуста. Цибуля. Кріп. Часник. Морква. Масло. Огірки. Кукурудза. Квасоля. Кожна група складає рецепт приготування козацької страви. Лідери груп зачитують складені рецепти.

Вчитель.

  • Третя зупинка - «Лікарські рослини».
  • Ще до винайдення штучних хімічних ліків наші люди хворіли і лікувалися . Перших лікарів називали знахарями , відунами , відьмами від слів „ знати ” і „ відати ”, тому що вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини , відали секретами зцілення і традиційно готували ліки з висушених трав та корінців . Рослин – цілительок поважали, їхні назви передавалися від старших до молодших, з покоління у покоління . Давайте перевіримо, чи знаєте ви, про що піде мова у наступних загадках.
  1. Мозкова атака «Бій загадок».

Що то за рослина,

 Що звіра вбиває?

 (Звіробій)

 Сонечко в траві зійшло

 Усміхнулось, розцвіло.

 Потім стало біле-біле

 І за вітром полетіло.

 (Кульбаба)

 Стоїть при дорозі

 На одній нозі.

 Хто її зрушить,

 Плакати мусить.

 (Кропива)

Хоч трава дуже гірка,

 З неї користь неабияка.

 (Полин)

Смачна і соковита,

 Рясна і плодовита,

 На колір мов калина,

 Впізнали це?

 (Малина)

 У траві росту, у лісі,

 У вінку зеленолистім,

 У червоному намисті.

 Видивляється у воду

 На свою червону вроду.

 (Калина)

 Викупана в сонечку,

 Стоїть собі донечка.

 Бджоли сонячний медок

 Дістають з її квіток.

 (Л и п а)

  1. Інсценізація народної легенди

Бібліотекар

  • Традиційно кожен українець полюбляє казки, міфи та легенди (демонструє книжки)
  • Читаючи їх, людина зцілює свою душу, своє серце, навчається доброму та корисному. Послухайте легенду про ромашку.

Легенда про ромашку.

 У бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було і вона ходила по степу і збирала всі рослини, які хто порадить.

 Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла їй квіти: "Зроби з них відвар і напої синочка ”. "А як же звуться ці квіти?” - запитала жінка. "Як вилікується синок, то й назвеш їх ім'ям свого сина ”.

 Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: "Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!”.

Вчитель.

  • Що лікують відваром ромашки?
  1. Тест  «Так – ні»

Завдання:

Робота у зошитах

Учні отримують перелік запитань.

Відповіді заносять в табличку.

 

ТАК

                НІ

 

 

 

 

 

 

Запитання.

 1. Збирати траву з коренями.

 2. Залишати сиру траву, яку зібрав в тарі на ніч.

 3. Збирати надземні частини в суху погоду.

4. Бруньки збирають рано навесні, коли набрякли, але не лопнули.

 5. Листя має бути чистим, непошкодженим, зеленим.

 6. Насіння не підсушують на повітрі.

7. Можна сушити квітки, листя на сонці.

 8. Частину квіток залишати на рослині.

 9. Траву треба щільно прижимати у тарі.

 10. Листя збирають в дощову погоду, щоб були чистіші.

Вчитель.

  • Наступна і остання  зупинка - «Ігрова».
  • Останнім часом активно відроджуються культурні цінності нашого народу, які донедавна були забуті та викоріненні зі свідомості українців. Одним із таких культурних надбань є народна гра, яка відображає характер, темперамент, почуття, побут, звичаї українців. Народні рухливі ігри - неоціненний виховний скарб, який залишили нам наші прадіди. У результаті життя й побуту мільйонів людей протягом віків в Україні сформувалися самобутні народні ігри, які шліфувались і перевірялись досвідом людей багатьох поколінь. У них як у дзеркалі відображаються звичаї нашого народу, їх побут й уявлення про світ. Кожна гра, кожна забава має свої функції та розвиває фізичні і моральні якості.
  1. Мозкова атака.
  • Дайте відповіді на запитання
  • Які українські народні свята, під час яких застосовуються традиційні видовища або ігри: ви знаєте?

(Новий рік, Різдво, Великдень, Меланки і Василя, Андрія, свято Івана Купала)

  1. Гра «Марафон аматорів».

УЧЕНЬ 1.
Здоров`я людини – найбільше багатство.
Його неможливо ніколи купити.
Його не буває в житті забагато.
Без нього не можна у щасті прожити.

УЧЕНЬ 2.
Здоров`я – це думка і сила щоденна,
Які нам даються від рідної хати.
За нього не ставлять оцінки в щоденник,
Його неможливо, як лист, надіслати.

УЧЕНЬ 3.
Щоб бути здоровим – поради вагомі
В читальному залі, в книжках і журналах.
Вони не нові, але добре знайомі,
Їх можна зустріти у світлих спортзалах.

УЧЕНЬ 4.
Ми іноді чуєм: шкідливо палити.
Та нас не дивує, що диму багато.
Хворобу не важко в житті заробити,
Та краще ніколи про неї не знати.

УЧЕНЬ 5.
Нам треба здоров`я своє шанувати,
Бо люди – це частки безмежного світу.
В нас вірять щоденно і батько і мати,
Ми їхні найкращі омріяні квіти.

  1. Гра «Найкраще я вмію робити так….».

VІ. Заключна частина.

  1.  Підсумок  уроку.

Вчитель.
-  Ось і закінчилась наша гра – подорож. Ми впевнені, що ви навчитеся цінувати своє здоров`я та продовжувати традиції наших пращурів.

Бібліотекар.

Усе в житті піде чудово,
Якщо будеш ти здоровим.
Пам`ятати будеш твердо,
Що і як робити треба,
Щоб тобі земля і небо
У ділах допомагали,
Силу і любов давали.
Тож розумного навчайся,
А шкідливого цурайся,
Будь веселим і кмітливим,
Будь здоровим і щасливим!

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЮНІ ЧИТАЧІ

Номер слайду 2

Урок-подорож з використанням ІКТЗдоровий спосіб життя в традиціях українського народу

Номер слайду 3

Девіз уроку“Здоров'я, здоров'я, здоров'я від нині – ось що потрібно сучасній дитині. Здоров'я від мами, здоров'я від тата – щоб наша Україна була сильна й багата.”

Номер слайду 4

Здоров'я в традиціях українського народу. Зупинка “Сімейно-обрядова”Зупинка “Традиційно-вітамінна”Зупинка “Лікарські рослини”Зупинка “Ігрова”Традиційні побажання. ПЛАН УРОКУ

Номер слайду 5

ЗУПИНКА “СІМЕЙНО-ОБРЯДОВА”МАМАТАТОЯДРУЖНАСІМ’Я

Номер слайду 6

КВІТКА ЗДОРОВ’Я

Номер слайду 7

Різдвяні страви. Великодні страви. Козацькі страви. ЗУПИНКА“ТРАДИЦІЙНО- ВІТАМІННА”

Номер слайду 8

Українські народні страви

Номер слайду 9

До складу продуктів харчування входять: Білки. Жири. Вуглеводи. Вітаміни. Вода

Номер слайду 10

ЯБЛУКАБУРЯКИПЕТРУШКАГАРБУЗИПЕРЕЦЬГОРОХПОМІДОРИКАБАЧКИХРІНМЕДТРАДИЦІЙНІ СТРАВИ КОЗАКІВКРУПАКУКУРУДЗАКВАСОЛЯЦИБУЛЯМАСЛОЧАСНИККРІПКАРТОПЛЯМОРКВАСЛИВИ

Номер слайду 11

ЗУПИНКА “ЛІКАРСЬКІ РОСЛИНИ”Рута-м’ята. Барвінок ЧорнобривціКалина Чорнобривці — трав'яниста рослина. Вважалося, що чорнобривці допомагають позбутися головного болю. Для українців чорнобривці символізують дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю. Чорнобривці у народі називають жовтяками, оксамитками, бархатками. Калина-символ кохання, краси,щастя. Калиною уквітчують весільний коровай,оселю,печуть смачні пироги,лікуються від грипу та недуги, знижують тиск. Народ склав про неї багато легенд та пісень.   Калинова сопілка,калинова колиска,калиновий лист-говорять у народі.     Барвінок — теж символ України. Україну називають барвінковим краєм. Барвінок — трав'яниста вічнозелена рослина, яка зустрічається у дикому вигляді на узліссі, на схилах, у лісах. Стебло стелиться по землі. Траву барвінку застосовують при туберкульозі, дизентерії, коліті, відвар п'ють при авітамінозі та зубному болю. Рута- м’ята - це символ очищення, дівочості. У Європі набула значення смутку та горя. У народній поезії українців це поширений фольклорний символ. Чай з м'яти допомагає при головному болю, діє як заспокійливий засіб, освіжає та надає впевненості, ясності. Ефективними у наш час залишаються м'ятні краплі від зубного болю.

Номер слайду 12

ЛЕГЕНДА ПРО РОМАШКУУ бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було і вона ходила по степу і збирала всі рослини, які хто порадить. Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла їй квіти: "Зроби з них відвар і напої синочка ”. "А як же звуться ці квіти?” - запитала жінка. "Як вилікується синок, то й назвеш їх ім'ям свого сина ”. Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: "Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!”.

Номер слайду 13

ТАК НІВПРАВА “ТАК ЧИ НІ”{69 C7853 C-536 D-4 A76-A0 AE-DD22124 D55 A5}1. Збирати траву з коренями. 2. Залишати сиру траву в тарі на ніч. 3. Збирати надземні частини в суху погоду. 4. Бруньки збирають рано навесні, коли набрякли, але не лопнули. 5. Листя має бути чистим, непошкодженим, зеленим. 6. Насіння не підсушують на повітрі. 7. Можна сушити квітки, листя на сонці. 8. Частину квіток залишати на рослині. 9. Траву треба щільно прижимати у тарі. 10. Листя збирають в дощову погоду, щоб були чистіші.

Номер слайду 14

ЗУПИНКА “ІГРОВА”

Номер слайду 15

Багатющий скарб звичаїв нашого народу ми отримали в спадок і мусимо зберегти його та, нічого не втративши, передати нашим дітям, щоб не перервався зв'язок поколінь, щоб зберегти генетичну пам'ять нашого народу, щоб зберегти здоров'я нації. ПІДСУМОК

zip
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
3783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку