Урок на тему: "Життя в морях і океанах"

Про матеріал
Мета уроку:називати суттєві ознаки поняття «багатства Світового океану»; наводити приклади біологічних багатств Світового океану.
Перегляд файлу

Тема уроку: Життя в морях і океанах

Мета: формування предметних компетентностей:

називати суттєві ознаки поняття «багатства Світового океану»; наводити приклади біологічних багатств Світового океану; вивчити з учнями біологічні ресурси і виділити три групи живих організмів: планктон, нектон, бентос; показати закономірності розподілу життя в океані, впливу різних чинників на поширення органічного світу океану

формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою – усно та письмово тлумачити географічні поняття, факти та явища, закони, теорії; основні компетентності у природничих науках і технологіях-пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення, аналізувати і визначати проблеми довкілля; відповідальність за ощадне використання природних ресурсів

Тип уроку: формування компетентностей

Методи: пояснювально-ілюстративний, евристичний, репродуктивний.

Обладнання: настінна карта півкуль, мультимедійна презентація, електронні носії, контурні карти, атласи, підручник для 6 класу, відеофільм .

Сприяти реалізації наскрізних ліній: громадянська відповідальність – виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля;  підприємливість та фінансова грамотність – розуміє рекреаційне значення природних комплексів; екологічна безпека та сталий розвиток – усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Оберіть колір, що відображає ваш настрій у дану хвилину

Червоний – ви прагнете до лідерства, вам не вистачає нових завоювань  і перемог. Можливо, в даний момент вам не вистачає яскравих емоційних вражень.

Помаранчевий – знак збудження нервової системи. Це означає, що ви дозріли для яких-небудь серйозних змін у житті.

Рожевий – вам не вистачає ніжності й легкості. Ймовірно, ви трохи втомились від серйозної роботи, чітких планів, вас тягне до чогось безтурботного.

Блакитний – мрієте про щось романтичне, піднесене, далеке. Ви бажаєте бути максимально відкритим, правдивим та при цьому зрозумі

Темно-синій – вам необхідна сильна розрядка та повноцінний відпочинок

Зелений – символізує потребу в самосвердженні, потяг до знань або бажання особистісного зросту.

Коричневий – не вистачає фізичного відпочинку, ви шукаєте спокою.     

Вам потрібний домашній затишок, тепло і комфорт.

 

Сподіваюсь, що на уроці ви будете

О – організовані, а відповіді ваші – оригінальні,

К – креативні, а запитання – конретні,

Е – ерудовані та енергійні,

А – активні,

Н – наполегливі !

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети

Зелена картка так, червона ні

  1.               Середня солоність вод Світового океану становить 35 ‰ (так)
  2.               Солоність поверхневого шару вод Світового океану залежить від кількості опадів, що випадають, танення снігу, льоду? (так)
  3.               Температура поверхневого шару вод Світового океану знижується від екватора о полярних широт. (так)
  4.               Із глибиною, температура  води збільшується? (ні)
  5.               Найвища температура води в межах тропічних широт. (так)
  6.               Найтепліша вода в екваторіальних широтах. (ні)
  7.               Солоність поверхневого шару вод Світового океану не  залежить від кількості опадів, що випадають, танення снігу, льоду? (ні)
  8.               Температура води Північно Льодовитого океану є найвищою і Світовому океані (ні)
  9.               У Червоному морі солоність води є найвищою. (так)
  10.          Із глибиною  температура води зростає. (ні)

 

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер характеристики.

1. Характеризуються висотою і довжиною.

2. Відрізняються властивостями води й походженням.

3. Причина їх виникнення — тяжіння до Місяця й Сонця.

4. Це періодичні коливання рівня океану (моря).

5. Вони утворюють кільця океанічної циркуляції.

6. Їхня висота залежить від сили вітру.

7. Вони бувають холодні й теплі.

Зразок заповненої таблиці

Вітрові хвилі

Припливи й відпливи

Течії

1, 6

3, 4

2, 5, 7

 

Прийом «Географічний крос»

• Головною причиною виникнення течій в океані є... (Постійні вітри)

• Найпомітніші зміни рівня води під час припливів і відпливів спостерігаються у... (Вузьких затоках, гирлах річок)

• Відстань між двома сусідніми гребенями хвилі називають... (Довжиною хвилі)

• Пристрій для занурення на невеликі глибини називається... (Аквалангом)

• Підводний апарат для дослідження морських глибин називається... (Батискафом)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як ви вважаєте чи Світовий океан це заселена частина Землі? Що її заселяє?

Сьогодні ми здійснимо уявну підводну подорож в глибини океану, станемо на який час гідробіологами людьми, які вивчають органічний світ океану та дізнаємося як заселений Світовий океан чи вся водна товща має однакове скупчення живих організмів чи є незаселені ділянки. Окрім цього ми з вами поговори як людина використовую океан для власних потреб та чи завдає вона йому шкоди.

IV. Вивчення нового  матеріал

Ресурси Світового океану.

Ресурси Світового океану — це сукупність біологічних, мінеральних, енергетичних ресурсів, мінеральних солей та прісної води, що містить Світовий океан. На нього припадає 71 % поверхні планети. Він відіграє велику роль у створенні необхідних умов для життя на Землі, дає половину кисню повітря планети.

Вчені вважають, що приблизно протягом 3000 років вся вода Світового океану обновлюється в результаті кругообігу води в природі.

Людині властиве прагнення пізнати невідоме. Однак, незважаючи на високий рівень розвитку людської цивілізації, величезні простори Світового океану, зокрема його дна, ще й сьогодні залишаються недостатньо вивченими.

За допомогою сучасної апаратури вдалося з’ясувати, що рельєф дна Світового океану не менш різноманітний, ніж рельєф суші. Проте досліджений він лише на 5%.

Органічні ресурси Світового океану

Світовий океан дає 43 % біомаси планети. Рослинні ресурси океану оцінюються в 430 млн.т за рік. У водах океану до 20 тис. видів рослин та 180 тис. видів тваринних організмів. Виловлюючи щорічно 85—90 млн.т риби, молюсків, водоростей та інших продуктів, людство забезпечує до 20 % своєї потреби в білках тваринного походження. Продукти Океану використовуються також як сировина для одержання висококалорійного борошна для тваринництва.

Органічні ресурси океану на даний момент мають найбільшу цінність для людства. Що належить до органічних ресурсів Світового океану? Насамперед, це риба: всі види риб становлять 90% органічних ресурсів Океану. Основну частину світового рибного промислу складають оселедцеві – майже третина всього вилову, багато добувається тріскових і камбалових. Особливо ціняться лососеві і осетрові риби. Риба використовується не тільки як харчовий продукт, з неї виготовляють кормову муку, технічний жир, добрива.

Звіробійний (моржі, тюлені, морські котики) і китобійний промисел зараз обмежені. У багатьох країнах деякі морські тварини (наприклад, калани–морські видри) взяті під охорону. У країнах Південно-Східної Азії і в деяких інших теплих приморських країнах широко вживаються і їжу молюски (устриці, мідії, морські гребінці), головоногі (кальмари, восьминоги), голошкірі (трепанги).

У рослинному світі Океану переважають водорості. Вони занурені у воду, тому поглинають з неї поживні речовини всією поверхнею. Деякі водорості прикріплюються до дна, інші – вільно плавають у воді. Є водорості, довжина яких сягає 60м., а є зовсім крихітні водорості – діатомеї.

Океан населений організмами нерівномірно. Особливо густо населені узбережні частини з невеликими глибинами (до 200м), де вода добре освітлюється і прогрівається сонцем. На материковій обмілині поширені підводні ліси й луки-пасовища для риб та інших мешканців Океану. Далеко від берега великих водоростей мало. Тут царство планктону, який населяє верхні шари води.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групи морських мешканців за умовами існування.

Планктон, нектон, бентос – три групи, на які можуть бути розділені всі водні живі істоти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу "картинка бентос"Картинки по запросу "картинка нектон"Картинки по запросу "картинка планктона"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як поширені організми у світовому океані

Велетенські простори світового оке­ану - від закованих кригою просторів Північного льодовитого океану до теплих морів Індійського океану, заселені живими організмами. Відомо, що в сучасному океані живе біля 160 тис видів тварин і біля 10 тис видів водоростей. Це число постійно зростає, оскільки під час досліджень регулярно відкривають нові види й різновиди тварин і ро­слин. Світовий океан настільки великий, що іноді в ньому виявляють рідкісні тварини, які вважалися давно вимерлими.

Найбільш сприятливі умови для мор­ських мешканців у мілководній прибережній частині. Верхній шар води (до глибини 100 м) добре освітлюється і прогрівається сонцем. Завдяки активному перемішуванню він збага­чений киснем і поживними речовинами. Тому на мілководдях виникають справжні підводні «пасовища», де багато планктону, риб, які ним харчуються, та інших морських тварин.

  Із віддаленням від берегів і з глибиною на­сиченість вод життям зменшується в сотні разів. Із глибиною зменшується проникнення соняч­ного світла, кількість кисню і наростає тиск. У холодних і темних глибинах (більш як 1000 м) тиск води такий великий, що його не витримала б жодна наземна істота. Там мешкають тільки бактерії, черв’яки, молюски та риби, які змогли при стосуватися до таких умов.

Поширення організмів у Світовому океані змінюється й залежно від зміни клімату — від екватора до полюсів (широтна зональність). Холодні полярні води бідні на організми. Планктону там мало, тому небагато й риб. Є моржі й тюлені. У помірних широтах температура води протягом року в ища за 0 °С, у ній розчинена велика кількість кис­ню. Там вирує життя, тому ці води є найбільш «рибними» районами океану. У тропічних широтах рослин і тварин менше, тому що вода має підвищену температуру і більшу солоність. У теплих екваторіальних і тропічних водах на невеликих глибинах спостерігається величезна різноманітність теплолюбних риб, морських черепах, придонних організмі в (коралів, молюсків, морських зірок, крабів та ін.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мінеральні ресурси Світового океану

Мінеральні ресурси – корисні копалини океану, що може використати людина.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мінеральні ресурси Світового океану – це не тільки корисні копалини, що залягають на його дні, але і сама вода. З морської води щорічно отримують мільйони кубічних метрів прісної води, але цей процес, ще досить дорого коштує.

Мінеральні ресурси океанів представлені нафтою, газом, групою твердих корисних копалин. Перспективними для видобутку нафти та газу є 1З млн. км2 шельфової зони Світового океану. Геологічні запаси нафти оцінюються в 0,3 трлн тонн, газу - в 140 трлн м3.

Найбільш інтенсивно видобуток ведеться в Перській, Мексиканській затоках, затоці Маракайбо, Північному і Каспійському морях. Підводний видобуток кам'яного вугілля на шельфі проводять Великобританія, Японія, Нова Зеландія, Канада, Австралія.

З морської води видобувають багато кухонної солі (1/3 солі, що споживається людьми), магнію, брому, калію. Зростає використання опрісненої морської води (Кувейт, Казахстан, Японія, Туркменістан, Азербайджан).

Заданими ООН, на морському дні 43 млрд. т алмазів, 358 млрд. т марганцю, 7,9 млрд. т міді, 5,2 млрд. т кобальту. Цих запасів вистачить на 200-400 років. У Світовому океані в різних точках планети діє понад 100 підводних шахт (в Австралії, Канаді, Греції, Японії, Фінляндії та інших країнах), що спеціалізуються на видобутку залізних і мідно-нікелевих руд, олова, ртуті, вугілля. Глибина деяких із цих шахт і рудників сягає 120 м, а віддаль від берега – до 50 км. В освоєнні Світового океану беруть участь 120 держав. Щорічний видобуток мінеральних ресурсів із Світового океану досягає майже 20 % світової гірничодобувної промисловості. За оцінками спеціалістів, під водою Світового океану тільки нафти до 65—70 % загальносвітових запасів. При збереженні нинішніх пропорцій росту видобутку нафти на континентальному шельфі щороку можна буде одержувати її з морських глибин до 2 млрд. т. Щорічно у світі з морських родовищ видобувають майже 1 млрд. т піску і гравію, в т. ч. в США — 500 млн. т, Великобританії — понад 100 млн. т.

Енергетичні ресурси Світового океану:

  •                 енергія припливів і відливів;
  •                 енергія океанічних течій;
  •                 енергія хвиль;
  •                 енергія різниці температур поверхневих і глибинних вод.

Енергетичні ресурси океану - це принципово доступна механічна та теплова енергія його вод. Поки що з енергетичних ресурсів Світового океану найбільше використовується енергія припливів і відпливів, яка оцінюється вченими в 1 млрд. кВт.

Перші припливно-відпливні електростанції буди споруджені у Франції (гирло річки Ране) та в Росії (Кисла губа в Мурманській області). Хвильові електростанції діють в Японії, Великобританії, Австралії, Індії, Норвегії. В перспективі передбачається використання термальної енергії океанських вод.

 

Охорона Світового океану.

Ми бачили і зрозуміли, Океан такий великий, рослин і тварин у ньому так багато, що людям його багатства здавалися невичерпними. Цілі флотилії суден різних держав вирушали на промисли риби, полювали на китів. Найбільші кити – блакитні. У результаті хижацького промислу блакитні кити під загрозою знищення. Полювання на них заборонене. Помітно зменшилася і кількість риби в океані. Деякі види морських тварин взагалі зникли (морська корова).

Водоростям знищення поки що не загрожує, але добування їх дуже зростає, оскільки вони – цінний продукт харчування для людей, добрий корм для худоби, добриво, сировина для виробництва багатьох ліків. З них виготовляють папір, тканини, фарби, чорнило та багато іншого.  Щоб кількість рослин і тварин в Океані не зменшувалась, не можна допускати їх необмеженого промислу. Водночас треба освоювати підводне господарство. Поки що існує лише небагато підводних ферм, на яких вирощують водорості, мідій, устриць, морських гребінців, крабів тощо.

Величезної шкоди завдає мешканцям Океану забруднення води. Небезпечний забруднювач – нафта, яка потрапляє в океан під час добування її з морського дна, завантаження, розвантаження і промивання нафтоналивних суден та внаслідок аварій танкерів, що нерідко трапляються. Нафтова плівка на водній поверхні спричиняє загибель планктону, отруєння риби і навіть китів. Серйозну небезпеку становить забруднення Океану радіоактивними речовинами. Вони потрапляють у воду в результаті ядерних вибухів і скидання в Океан радіоактивних промислових відходів.

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

Робота у парах (роздатковий матеріал)

№ п/п

Морський житель

Планктон

Нектон

Бентос

1.

Акула

 

+

 

2.

Дрібні рачки

+

 

 

3.

Черепаха

 

+

 

4.

Морська зірка

 

 

+

5.

Дельфін

 

+

 

6.

Корали

 

 

+

7.

Креветки

+

 

 

8.

Восьминіг

 

+

 

9.

Краб

 

 

+

10.

Медуза

+

 

 

 

Пантоміма

Дома кожна команда підготувала декілька пантомім на морську тематику. Зараз представники від кожної команди зобразять морську істоту або водний об’єкт. Учасники інших команд повинні назвати цей об'єкт або тварину.

 

VІ. Підсумки уроку.

Дерево успіху

Кожен листочок має свій певний колір: зелений – все зробив правильно, жовтий – зустрілися труднощі, червоний – багато помилок. Кожен учень наряджає дерево відповідними листочками

VІІ. Домашнє завдання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Гонтарук Катя
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
14 листопада 2022
Переглядів
2865
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку