Урок на тему: "Зона степу"

Про матеріал
Даний матеріал можна використовувати при вивченні теми "Ландшафти України". В розробці використана групова форма навчання.
Перегляд файлу

Тема: Зона степу

Мета: визначити особливості природньої зони степу; встановити взаємозв`язки між компонентами природи; продовжити формувати вміння учнів працювати з картосхемами підручника; ознайомити з природоохоронними територіями зони степу; виховувати любов до природи.

Обладнання: фізична, кліматична, грунтова карти України, атласи, гербарій рослин.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

                         Хід уроку

  1. Організаційний момент

 

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

Прийом „Географічна мозаїка”

Заповніть таблицю, зазначивши належність названих понять і ознак до зони мішаних лісів і лісостепу:

  1. дерново-підзолисті грунти;
  2. височина Розточчя;
  3. природний заповідник Медобори;
  4. торф;
  5. Шацький національний парк;
  6. чорноземи типові;
  7. буково-дубові ліси;
  8. Західно-Українська провінція;
  9. дикі злаки;

10) значна заболоченість;                                                                                                             

     11) Середньоруська височина;

     12) леси;

     13) яро-балковий тип рельєфу;

     14) Моренно-зандрові рівнини.

Зона мішаних лісів

 Зона лісостепу

1, 4, 5, 10, 14

2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13

Бесіда

  1. Що таке природна зона? (Природна зона-це територія з близькими умовами температури та зволоження, що визначаються загалом, однорідні грунти, рослинний і тваринний світ)
  2. Що покладено в основу виокремлення природної зони? (Співвідношення теплоти та вологи, характер циркуляції атмосфери)
  3. Які природні зони виокремлюються на рівнинах України? (Зони мішаних лісі, лісостеп і степ)
  4. Яка природна зона займає найбільшу площу? (Зона степу-40% від загальної площі України.)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Прийом „Здивую всіх”

 „Доводилось вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні? Міряли ви її безмірні шляхи зелених та рівних степів, де ніщо не забороняє вашим очам виміряти їх і вздовж, і вшир, і впоперек, де одні тільки високі могили нагадують вам про давнє життя людське, про чвари, хижацькі заміри та криваві січі, де синє небо, побратавшись з веселою землею, розгортає своє блакитне, безмірно високе, бездонно глибоке шатро, де тоне ваш погляд у безкрайньому просторі? Якщо вашим очам доводилося хоч раз бачити все те, не забути вам того довіку.”

Питання. Тож про яку природню  зону йшлася розповідь?

 

  1. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні на уроці ми вивчаємо найбільшу за площею природню зону України - степи.

 

  Епіграф уроку:   Ось він, нарешті, безкраїй, 

                              неозорий степ.

                                       І. С. Тургенєв

-Як ви розумієте слова: „Яка широчінь, яке привілля!”

  Степова зона знаходиться на півдні України, простягаючись від низовин Дунаю до відрогів Середньоруської височини більш ніж на 100 км; витягнута з півночі на південь на 500 км. В її межах знаходяться Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька, Луганська області та частково Одеська, Миколаївська, Полтавська, Кіровоградська, Харківська області, а також рівнинна територія Криму.

Робота в групах

Завдання для першої групи.  Використовуючи фізичну карту України, охарактеризуйте рельєф степу.

  Як бачимо  з карти, степова зона-рівнинний простір. Він охоплює Північно-Кримську рівнину (висота-близько 40 м), Причорноморську низовину (висота-близько50-100 м) та південні частини Придніпровської та Середньоруської височини (висота-200-300 м), Донецький кряж з найвищою точкою 367 м-г. Могила Мечетна. Це незвичайна гірська споруда. Незвичайність її полягає в тому, що давні складки гірських порід, з яких вона складена, піддалися надзвичайному руйнуванню, розмиву, знесенню та перенесенню. Приазовська височина з точкою 324 м (г. Могила Бельмак). Про такі височини, які тут називають „могилами”, Т.Г.Шевченко писав:

                  За байраком байрак,

                 А там степ, та могила...

Завдання для другої групи. Вивчаючи кліматичну карту, охарактеризуйте кліматичні умови зони степу.

  Клімат степу помірно-континентальний. На заході-м`якший, на сході-більш континентальний та посушливий. На заході сильніше відчувається вплив повітряних мас із Атлантики.

Температура січня—7*С на сході, 0...-1*С у степах Криму. Температура липня-+21-+23*С. Опади-450мм на півночі, 300мм на півдні. Найбільше їх випадає влітку.

Учні роблять висновок, що степ-найтепліша природна зона, але відчуває нестачу вологи.

 По цій причині  та через рівнинність рельєфу тут часті, особливо на південному сході, суховії, посухи та пилові бурі.

Завдання для третьї групи. Охарактеризувати внутрішні води степу.

  Гідрографічна мережа в межах степу розвинена слабко. Великі транзитні річки, що протікають тут, мають мало приток.

     - Чому в степу переважають „транзитні річки”?

Це пояснюється недостатнім зволоженням. Озера переважно лиманного типу і частково солоні.

   - Що таке лимани?

Лиман-це витягнута мілководна затока, утворена внаслідок опускання суходолу та затоплення гирла річки, відокремлюється від моря піщаними косами.

Завдання для четвертої групи. Використовуючи грунтову карту України, охарактеризувати грунти степів.

   У межах степу переважають чорноземи.

„Цар грунтів, годівник країни, ”- так оцінив чорноземи основоположник грунтознавства В.В.Докучаєв. Чорноземи займають 90% площі зони. На півночі-це звичайні чорноземи, на південь-південні середньогумусові та малогумусові, вздовж убережжя-темнокаштанові.

Завдання для п`ятої групи. Охарактеризувати рослинний світ степу.

  Для природного рослинного покриву степу характерне панування трав`яної рослинності: ковила, типчак, житняк. Основу травостою складають багаторічні злаки та, меншою мірою, кореневищні. Гострий дефіцит вологи-головна причина безлісся степу. Невеликі лісові острівці можна побачити лише в долинах річок та ярах.

Рослини степу мають багато пристосувань для того, щоб витримувати спеку.

   - Як саме пристосовані степові рослини до умов недостатнього зволоження? (Густе опушення, шар воску, що вкриває рослини; зменшення поверхні листків; довгі корені)

Завдання для шостої групи.  Охарактеризуйте тваринний світ степу.

   Багатий і різноманітний тваринний світ степу. Більшість тварин мають забарвлення кольору пожовклої трави. Це допомагає їм ховатися від ворогів, а також непомітно підкрадатися до своєї здобичі. Деякі з них (бабаки, ховрахи, хом`яки, польові миші) риють нори, в яких запасають корм і там же ховаються від ворогів. Ці тварини мають гострі передні зуби, якими гризуть рослини, тому їх називають гризунами. Гризунів у великій кількості знищують орли, канюки, а також лиси та вовки.

 Мешкають у степу жайворонки, перепели, куріпки, подекуди дрофи. У трав`янистому покриві зустрічається багато комах (коники, жуки), якими харчуються дрібні птахи.

Завдання для сьомої групи. Охарактеризувати природоохоронні території зони степу.

   Заповідник „ Асканія-Нова” (1898)- це природоохоронна науководослідна установа міжнародного значення з площею понад 33 тис. га. З 1985 р. він має статус біосферного. До складу заповідника входять цілинний степ, дендропарк, зоопарк. Там охороняють найбільшу в Європі ділянку справжнього лучного і чагарникового типчаковоковилового степу. Трав`янистий покрив утворюють різні види ковили. Попадається рідкісний скіфський тюльпан. Водяться лисиці, зайці, бабаки, гадюка степова, різноманітні птахи. У зоопарку живуть зебри, верблюди, рідкісні тварини.

   Дунайський біосферний заповідник(1998)-є правонаступником заповідника „Дунайські плавні”. Його площа 46 тис.га. У заповіднику охороняють унікальні ландшафти, де гніздиться 250 видів птахів. Заповідними є острови з прилеглими до них акваторіями та водоболотними угіддями, де налічують понад 950 видів рослин, з них занесені до Червоної книги України-14. Тваринний світ налічує понад 5 тис. видів. Тут мешкають пелікани рожеві, гуси білобокі, казарки. У водоймах-багато видів риби, є дельфіни чорноморські, тблень монах, видра річкова.

   Дніпровсько-Орільський заповідник (1961). Охороняються унікальні ландшафти долини Дніпра та його притоки Орілі. Поширені дубові ліси з кленом, ліси з білої верби, тополі, вільхи. До Червоної книги України занесено 25 видів рідкісних рослин.

  Єланецький степ-природний заповідник (1961). Площа-2,8 тис.га.       Охороняються еталонні типи грунтів, рідкісні тварини та рослини. До Червоної книги України занесено 65 видів птахів, до Зеленої-7 видів рослинних угрупувань. У степу розташованіфілії цього заповідника: Хомутівський степ, Кам`яні могили, Крейдова флора.

   Луганський заповідник (1968). Площа-1,6 тис.га. Зберігаються унікальні природні степові комплекси-заплавні діброви, соснові ліси, степові угрупування, болотні і водяні рослини.

   Казантипський заповідник (1998)-створений на північно-західному узбережжі Керченського півострова, загальна площа якого-450га. Територія утворена вапняками  давнього атола, які утворили казаноподібну форму рельєфу. Охороняються цілинні ділянки ковилових, наскельних, лучних і чагарникових степівю

   Опуцький заповідник (1998). Площа-1,6 тис. га. Територія складена рифтовими вапняками. Охороняються унікальні степові й чагарникові рослини.

   Лебедині острови-філія Кримського природного заповідника в мілководній Каркінітській затоці. Це місце гніздівлі та зимівлі водяно-болотних птахів.

   Ще на території природньої зони є національні природні парки: парк Святі гори, Азово-Сивашський природний парк.

 

Висновки.   Кортка малосніжна зима, довге тепле літо, родючі грунти призвели до того, що природній ландшафт перетворився на антропогенні поля. У степовій зоні вирощують різноманітні сільськогосподарські культури: озиму пшеницю, кукурудзу на зерно, соняшник, ефіроолійні та овоче-баштанні культури, сади і виноградники.

Незайманий степ становить лише 0,1%  території України в заповідниках.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

1. Тестовий контроль

  1. Головною причиною безлісся степів є:

а) тепле тривале літо;

б) неродючі грунти;

в) недостатне зволження.

2. Головною причиною високого вмісту гумусу в чорноземах є:

а) високі літні температури;

б) недостатній промив грунту;

в) механічний склад грунту.

3. Значна різноманітність гризунів пояснюється:

а) різноманітністю рослинної їжі;

б) відсутністю хижаків.

4. Для степів не характерні процеси:

а) заболочування;

б) вітрової ерозії;

в) суховії.

5. Від загальної площі України площа території степу становить:

а) 20%;

б) 40%;

в) 34%.

2. Міні-проект „Степ у малюнках”

Завдання: підібрати малюнки представників рослинного та тваринного світу різних природних зон України.

  1. Прийом „Просигналь”

Учень демонструє картинки із зображенням різних рослин та тварин.В учнів на партах дві сигнальні картки: зеленого та жовтого кольору. Побачивши представників степу, учні повинні просигналити жовтою карткою.

  1. Підсумок уроку

Степ

Степ-це запахи шипшини,

Степ-це море житняків.

Степ-це кущики лютичів

І жовтавих буркунів.

Степ-це хвилі ковилові,

Степ-це ряст і первоцвіт.

Степ-це шальвії бузкові

І багряний маків цвіт.

Степ-це очі волошкові

Степ-це пижма і полин.

Степ-це клекіт журавлиний,

Степ-домівка для сурків.

Степ-це прихисток мишиний

І горбочки ховрахів.

Степ-зозулине кування,

Солов`їний ніжний спів.

Неозорий і безкрайній,

Гомінливий і жаркий.

То зелений, то рудавий.

Степ-то сонця перелив.

 

7. Домашнє завдання

 

 

docx
Додав(-ла)
Закутня Тамара
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 січня 2021
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку