Урок біології в 6 класі на основі розвитку технології критичного мислення
Сербіна Ю.І., спеціаліст вищої категорії,
старший учитель, вчитель біології
Великокопанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Великокопанівської сільської ради
Олешківського району
Херсонської області
Тема уроку: Зовнішня будова листка. Лабораторне дослідження «Будова й різноманітність листків»
Мета уроку:
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
Обладнання : підручник біології, додатковий матеріал за темою, гербарій, таблиця «Будова листка», «Типи жилкування листків», живі рослини кабінету, колекції простих листків з різними листковими пластинками й жилкуванням, колекції складних листків, аркуші А3, зошити для лабораторних робіт, зошити з біології.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок.
Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць про будову рослин. Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож, давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань!
Педагогічна технологія «Термінологічне лото».
|
а |
б |
в |
г |
д |
е |
1 |
Надземні видозміни пагонів |
колючки |
вусики |
вуса |
Стеблові бульби |
Слива, виноград,суниці, капуста кольрабі |
2 |
Підземні видозміни пагонів |
кореневища |
Підземні стеблові бульби |
цибулини |
Бульбо- цибулини |
Картопля, пирій, цибуля, гладіолус |
3 |
Підземні стеблові бульби |
столон |
бульба |
вічка |
Сплячі бруньки |
Картопля, топінамбур |
4 |
Кореневище |
вузли |
міжвузля |
Пазушні бруньки |
луски |
Конвалія, пирій,осот |
5 |
Цибулина |
денце |
Соковиті листки луски |
Зовнішні сухі луски |
Додаткові корені |
Часник, цибуля, тюльпани, лілії |
ІІ.Вивчення нового матеріалу:
Вчитель пропонує учням прослухати невеликого вірша :
Тягну зелені я долоньки
До лагідних промінців сонця
краплинки їх збираю я
працююючи плідно щодня
Що є героєм цього чотиривірша?
ІІІ. Повідомлення теми й очікуваних результатів уроку.
Запис теми уроку в зошитах (на дошці – очікувані результати уроку).
ІУ. Інтерактивна частина уроку.
|
Метод «Читаємо-думаємо-узагальнюємо»
Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів. Учні працюють в групах. |
|
Тексти для роботи груп можуть бути як однаковими, так і різними. Коли тексти різні, краще відбувається обговорення.
Кожна група отримує, яке з допомогою підручника й додаткової літератури потрібно опрацювати й засвоїти на рівні достатньому для обміну цією інформацією з іншими учнями.
Завдання групі 1
Вивчити текст підручника п.15, с.60 підручника біології про зовнішню будову листка. Розглянути рис.34, гербарний матеріал і відповісти на питання:
Завдання групі 2
опрацювати текст п п.15, с.60 підручника біології, додатковий матеріал про типи листків за кількістю листкових пластинок. Розглянути рис.34,36, гербарний матеріал і відповісти на питання:
1.Який листок називають простим? Навести приклади.
2. Який листок називають складним? Навести приклади.
3.Які види складних листків ви розглянули в гербарії? Навести приклади
4. Скласти схему «Типи листків».
Завдання групі 3
опрацювати текст п.12, с.61 підручника біології, додатковий матеріал про жилкування листків. Розглянути рис.35, гербарний матеріал і відповісти на питання:
Завдання групі 4
опрацювати текст п.15, с.61 підручника біології, додатковий матеріал про розташування листків на стеблі або гілках. Розглянути рис.37, с.62, гербарний матеріал і відповісти на питання:
Тип розміщення листків |
Схема |
Приклади рослин |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Презентація роботи груп
VІ.Узагальнення й систематизація знань.
|
Метод "Кола знання" Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів Учні працюють в групах. |
|
|
|||
ЩО? Предмет, об’єкт, термін, явище, що потребує пояснення |
ЯКА? ЯКИЙ? ЯКЕ? Якісні характеристики предмета, об’єкта, терміна, явища |
ЧОМУ? Пояснення причини, яка обумовлює якісні характеристики |
ДЛЯ ЧОГО? Пояснення основного призначення предмета за даною якісною характеристикою |
|
|||
|
|
|
|
VІІ. лабораторна робота №7.
«Будова й різноманітність листків»
VІІІ. Рефлексія.
Метод «Не закінчене речення»
Учитель. К.А. Тімірязєв писав: «Жоден рослинний орган не випробовував на собі людської несправедливості в такому ступені, як листок… До кінця ХІХ століття… листок продовжував користуватися легковажною славою пишного, але даремного наряду». Ця вікова несправедливість, ця чорна невдячність освітлена навіть поезією. Досить згадати байку І. Крилова «Листки й Корені», у якій поет обмовив листя. Тому ми як ботаніки, тобто адвокати рослин, візьмемо на себе її захист і спробуємо спростувати усталену думку про листок у ХІХ столітті.
Готуючись до наступного уроку, поміркуйте, як це можна зробити.
ІХ. Домашнє завдання