Урок на туму :" Зовнішня будова листка. Лабораторне дослідження «Будова й різноманітність листків»

Про матеріал
Урок біології в 6 класі на основі розвитку технології критичного мислення Сербіна Ю.І., спеціаліст вищої категорії, старший учитель, вчитель біології Великокопанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Великокопанівської сільської ради Олешківського району Херсонської області
Перегляд файлу

Урок біології в 6 класі на основі розвитку технології критичного мислення

Сербіна Ю.І., спеціаліст вищої категорії,

старший учитель, вчитель біології

Великокопанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Великокопанівської сільської ради

Олешківського району

Херсонської області

 

Тема уроку: Зовнішня будова листка. Лабораторне дослідження «Будова й різноманітність листків»

Мета уроку:

  • вивчити особливості зовнішньої будови листка  як бічної частини пагона , ознайомити учнів із різноманітністю листків, типами жилкування й розташування листя на стеблі (інформаційна компетентність);
  • продовжити розвиток загально- навчальних і спеціальних умінь і навичок; створити умови для появи стійкого інтересу до біології (предметна компетентність),
  • формувати працьовитість, комунікативні якості особистості, культуру поведінки (комунікативна, соціальна);
  • виховувати любов до прекрасного, дбайливе ставлення до природи (моральна компетентність).

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:

  • Охарактеризовувати листок як важливу складову пагона;
  • Пояснити особливості зовнішньої будови листка;
  • На прикладах пояснювати різноманітність листків ;
  • Пояснити зміст термінів «жилка», «жилкування», «простий листок» ,   «складний листок»;
  • Розрізняти типи жилкування листків;
  • Пояснювати способи прикріплення листків до пагона;
  • Отримати навички участі у визначенні й аргументації своєї позиції в роботі малої групи;
  • Удосконалювати загально навчальні та спеціальні вміння й навички, необхідні для виконання лабораторної роботи;
  • Підвищити інтерес до біології;
  • Отримати емоційне задоволення від результатів дослідницької діяльності.

Обладнання : підручник біології, додатковий матеріал за темою, гербарій, таблиця «Будова листка», «Типи жилкування листків», живі рослини кабінету, колекції простих листків з різними листковими пластинками й жилкуванням, колекції складних листків, аркуші А3, зошити для лабораторних робіт, зошити з біології.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок.

Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності.

 Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць про будову рослин. Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і годину, коли ти не засвоїв нічого нового».  Тож,  давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань!

Педагогічна технологія «Термінологічне лото».

 

 

       а

       б

      в

       г

     д

   е

1

Надземні видозміни пагонів

колючки

вусики

вуса

Стеблові бульби

Слива, виноград,суниці, капуста кольрабі

2

Підземні видозміни пагонів

кореневища

Підземні стеблові бульби

цибулини

Бульбо-

цибулини

Картопля, пирій, цибуля, гладіолус

3

Підземні стеблові бульби

столон

бульба

вічка

Сплячі

бруньки

Картопля, топінамбур

4

Кореневище

вузли

міжвузля

Пазушні

бруньки

луски

Конвалія, пирій,осот

5

Цибулина

денце

Соковиті листки луски

Зовнішні сухі луски

Додаткові корені

Часник, цибуля, тюльпани, лілії

 

ІІ.Вивчення нового матеріалу:

Вчитель пропонує учням прослухати невеликого вірша :

Тягну зелені я долоньки

До лагідних промінців сонця

 краплинки їх збираю я

працююючи плідно щодня

   Що є героєм цього чотиривірша?

  • Що за зелені долоньки тягнуть рослини до Сонця?
  • Про яку важливу роботу натякає рослина з вірша?
  • Так який саме орган ми вивчатимемо сьогодні?
  • Як ви вважаєте, які питання нам треба буде вивчити в цій темі?
  • А з якого питання ми розпочнемо?

ІІІ. Повідомлення теми й очікуваних результатів уроку.

 Запис теми уроку в зошитах (на дошці – очікувані результати уроку).

 ІУ. Інтерактивна частина уроку.

 

Метод «Читаємо-думаємо-узагальнюємо»

 

Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів.

Учні працюють в групах.

 

Тексти для роботи груп можуть бути як однаковими, так і різними. Коли тексти різні, краще відбувається обговорення.

Кожна група отримує, яке з допомогою підручника й додаткової літератури потрібно опрацювати й засвоїти на рівні достатньому для обміну цією інформацією з іншими учнями.

Завдання групі 1

Вивчити текст підручника п.15, с.60 підручника біології про зовнішню будову листка. Розглянути рис.34, гербарний матеріал і відповісти на питання:

  1. Якими є структурні елементи листка?
  2. Що таке черешок?
  3. Що таке листкова пластинка?
  4. Який листок називають черешковим? Навести приклади.
  5. Який листок називають сидячим? Навести приклади.
  6. Скласти схему «Будова листка».

Завдання групі 2

опрацювати текст п п.15, с.60 підручника біології,  додатковий матеріал про типи листків за кількістю листкових пластинок. Розглянути рис.34,36, гербарний матеріал і відповісти на питання:

1.Який листок називають простим? Навести приклади.

2. Який листок називають складним? Навести приклади.

3.Які види складних листків ви розглянули в гербарії? Навести приклади

4. Скласти схему «Типи листків».

Завдання групі 3

опрацювати текст п.12, с.61 підручника біології, додатковий матеріал про жилкування листків. Розглянути рис.35, гербарний матеріал і відповісти на питання:

  1. Що таке жилка?
  2. Що таке жилкування?
  3. Яку функцію виконують жилки?
  4. Які типи жилкування мають рослини? Навести приклади.
  5. Скласти схему «Типи жилкування листків»

Завдання групі 4 

   опрацювати текст п.15, с.61 підручника біології, додатковий матеріал про розташування листків на стеблі або гілках. Розглянути рис.37, с.62, гербарний матеріал і відповісти на питання:

  1. Що таке листкорозміщення?
  2. Яке розміщення листків називають почерговим? Навести приклади рослин.
  3. Яке розміщення листків називають супротивним? Навести приклади рослин.
  4. Яке розміщення листків називають кільчастим? Навести приклади рослин.
  5. Що таке листкова мозаїка?
  6. Заповнити таблицю «Типи розміщення листків»

Тип розміщення листків

Схема

Приклади рослин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Презентація роботи груп

VІ.Узагальнення й систематизація знань.

Метод "Кола знання"

Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів

Учні працюють в групах.

 

ЩО?

Предмет, об’єкт, термін, явище, що потребує пояснення

ЯКА? ЯКИЙ? ЯКЕ?

Якісні характеристики предмета, об’єкта, терміна, явища

ЧОМУ?

Пояснення причини, яка обумовлює якісні характеристики

ДЛЯ ЧОГО?

Пояснення основного призначення предмета за даною якісною характеристикою

 

 

 

 

 

VІІ. лабораторна робота №7.

«Будова й різноманітність листків»

VІІІ. Рефлексія.

Метод «Не закінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я дізналась про…
  • Найбільш цікавим було …
  • Я намагався(лась)…
  • Я зрозумів(ла,) що…
  • Урок запам’ятається мені тим, що…
  • Мій успіх на уроці – це …
  • Найбільші труднощі я відчув(ла)….
  • Я не вмів (вміла)…, а тепер умію…

Учитель. К.А. Тімірязєв писав: «Жоден рослинний орган не випробовував на собі людської несправедливості в такому ступені, як листок… До кінця ХІХ століття… листок продовжував користуватися легковажною славою пишного, але даремного наряду». Ця вікова несправедливість, ця чорна невдячність освітлена навіть поезією. Досить згадати байку І. Крилова «Листки й Корені», у якій поет обмовив листя. Тому ми як ботаніки, тобто адвокати рослин, візьмемо на себе її захист і спробуємо спростувати усталену думку про листок у ХІХ столітті.

 Готуючись до наступного уроку, поміркуйте, як це можна зробити.

ІХ. Домашнє завдання

  • Вивчити п.15,
  • відповісти на питання в кінці параграфа
  • скласти сенкан «листок»
  • прочитати байку І.Крилова «Листки й Корені».

 

docx
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
1307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку