Урок,"НАДКЛАС РИБИ: РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ".

Про матеріал
Конспект уроку віртуальної подорожі по країні Іхтіологія.Містить багато додаткового матеріалу для опрацювання учнями. До уроку додається презентація.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

 

 

НАДКЛАС РИБИ:

Різноманітність,

роль у природі та значення в житті людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Розробила:

                                                              вчитель біології

                                                                       НВК №1 м. Немирова

                                                            Бондарчук Л.Л.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Надклас Риби. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини.

МЕТА :

 Навчальна: розглянути різноманітність Надкласу Риби, дати характеристику основним надрядам і рядам риб, показати різноманітність риб у зв’язку з пристосуванням до середовища життя; сформувати поняття про  значення риб у екосистемах та житті людини

Розвиваюча: удосконалювати розумові здібності, здатність до самостійного мислення, розвивати уяву, фантазію, уміння визначати користь та шкоду організмів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення та уміння робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до організмів, які оточують людину та організмів, що використовуються у господарстві; сприяти природоохоронній діяльності та екологічному вихованню. 

ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ: мультимедійна презентація, ноутбук, підручники, роздатковий дидактичний матеріал

БАЗОВІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ:  хрящові риби, кісткові риби, прохідні риби, надряд Кистепері, надряд Дводишні, надряд Костисті, Ряд Оселедцеподібні, ряд Лососеподібні, ряд Коропоподібні, ряд Окунеподібні, ряд Осетроподібні.

ТИП УРОКУ: комбінований

Методи навчання:

інформаційно – рецептивні – демонстрація презентації, бесіда

пошукові – групова форма роботи

навчально – дослідні: самостійні творчі роботи                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Форма уроку : віртуальна подорож

 

Хід уроку

 

                                       Епіграф «У природі не існує зайвих організмів.»

 

  1.               Організація класу.  

Добрий день, шановні учні, починаємо урок!

Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.

У вас  нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!

Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді.

 

  1.               Перевірка домашнього завдання

 

Перфокартки « Вірю – не вірю»

 

1. У всіх риб обтічна форма тіла. (+) 
2. Тіло всіх риб вкрите кістковою лускою. 
3. Тіло риби складається з трьох відділів: голови, тулуба та хвоста. (+) 
4. Основний орган руху і «кермо» риби - спинний плавець. 
5. Органом слуху риб є зовнішнє вухо. 
6. Риби не можуть повертати голову, зате очі у них рухливі. (+) 
7. Видільна система риб представлена ​​тільки нирками і сечоводами. 
8. У холодній воді розчиненого кисню більше, ніж в теплій, тому скидання теплої води (теплове забруднення) може викликати замор риби. (+) 
9. У риб, що впадають в сплячку, обмін речовин підвищується. 
10. Серце у риб завжди наповнене артеріальною кров'ю. 
11. Органи тіла риби забезпечуються змішаною кров'ю. 
12. Запліднення в більшості риб зовнішнє. (+) 

 

  1.               Мотивація навчальної діяльності.

 

(Демонстрація презентації)

Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин. Риби мають різноманітну форму, деякі – навіть фантастичну, різні розміри, забарвлення тіла, прекрасно володіють здатністю пристосовуватися до умов навколишнього середовища. У цього класу тварин було достатньо часу, щоб створити таке біорозмаїття. Адже риби з’явилися на Землі близько 435 мільйонів років тому.

 

4. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати. Якщо ви будете уважні, активні, отримаєте знання про різних представників Надкласу Риби, дізнаєтесь  про значення риб у природі та житті людини. За кожну правильну відповідь отримуватимете жетони, хто отримає найбільше жетонів – той отримає найвищий бал. Отже, розпочинаємо подорож по країні Іхтіологія.(запис теми в зошит)

ТЕМА нашого уроку :  Надклас Риби:  Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини.

МЕТА : розглянути різноманітність Надкласу Риби, дати характеристику основним надрядам і рядам риб, показати різноманітність риб у зв’язку з пристосуванням до середовища життя; сформувати поняття про  значення риб у екосистемах та житті людини

 

  1.               Вивчення нового матеріалу

 

Країна дуже цікава і незвичайна по – перше тут живуть представники Царства Тварини, по – друге їхня країна Іхтіологія складається всього з двох міст. Територія цієї країни охоплює  2/3 нашої планети. Мешканці постійно живуть у воді, і це позначилося на їх будові та життєвих процесах. Хто мешкає в цій країні?

- Великий систематик Карл Лінней  зазначив у своїй  «Системі природи»:  «Якби ви не бачили риб, чи могли б ви повірити, що такі істоти дійсно існують?!»

Не просто потрапити у цю країну. Дізнаємось спочатку про її населення. А звідки ми можемо отримати знання? Звичайно з книги.(Робота з підручником) Завдання 1 Скільки та які класи та ряди  риб існують?

Надклас Риби(запис або слайд)

Клас Хрящові                                   Клас Кісткові

Ряд Акули Ряд Скати       Ряд Осетроподібні Лососеподібні       

                                             Оселедцеподібні      Коропоподібні Окунеподібні 

                                             Надряд Дводишні           Кистепері

Ми отримали перепустку в країну Іхтіологію. Будемо мандрувати населеними пунктами країни. Для того, щоб наша екскурсія пройшла з користю для нас, ми маємо поставити перед собою завдання:

Проблемне питання: У чому причина різноманітності риб?

В кожному місті в нас буде свій провідник, який розповість про мешканців. А ми будемо занотовувати корисну інформацію. В кінці екскурсії найуважніші отримають по 2 жетони.

Прийом « Репортер»

Деякі учні мали випереджальне домашнє завдання, вони будуть репортерами, а решта будуть вести стенограми, тобто записувати короткий конспект у вигляді таблиці

Діти готували випереджальне завдання « Ряди риб» за планом:

  1. Особливості будови
  2. Різноманітність
  3. Значення

Характерні особливості рядів риб

Ряд

Представники

Характерні особливості

Значення

 

 

 

 

 

  • Учні презентують свою роботу

 

( Додатковий матеріал до уроку)

Коментування до учнівських презентацій

Надряд Акули

Об'єднує близько 250 видів, поширених у всіх океанах. У Чорному морі

численною є акула катран і зрідка зустрічається котяча акула.

Розміри акули карликової - до 20 см, китової - до 18 м (маса останньої - до 30

т). Чорноморський катран досягає 167 см.

Акули мають здебільшого торпедоподібну форму тіла і високі гідродинамічні

властивості. Переважна більшість їх - хижаки, які активно відшукують і

переслідують здобич. Зуби розташовані у 5-7 рядів, із ріжучими краями.

Ростуть протягом усього життя, періодично замінюючись. Живляться акули

іншими рибами, дельфінами, черепахами, птахами, молюсками, ракоподібними. Близько 50 видів акул небезпечні для людини (біла, тигрова, лимонна, голуба акули, акула-молот та ін.). Катран на людину не нападає. Китова та гігантська акули живляться планктоном і дрібною рибою. У них зябра виконують роль цідильного апарата.

Акули яйцекладні або яйцеживородні (таких більше). Яйця відкладають у

капсули із рогоподібної речовини. Найбільші яйця у китової акули - 67 см

завдовжки і 40 см завширшки. Яйцеживородні акули народжують від 2 до 100 і більше малят. Вагітність триває до двох років.

Більшість акул не утворюють скупчень, що утруднює їхній промисел. Тому

виловлюють акул порівняно мало (за масою хрящові риби становлять усього

1,5-2% світового вилову риби).

Катран завдовжки сягає 1-2 метрів, а важить менш ніж двадцять кілограмів.

Проте живе довго - до 25 років. Катран не полюбляє великих глибин. Та це й

зрозуміло - у Чорному морі на глибині знаходиться отруйний сірководневий

шар, де катранові нема чого робити. Тому він тримається берега, їсть усе живе,що може схопити без загрози для себе, здебільшого не дуже великих риб. Не гребує й ракоподібними - крабами та креветками. Цікавою властивістю катрана є здатність до яйцеживородіння та рекордна тривалість виношування зародка -майже до двох років. Практичне значення катрана визначається тим, наскільки він небезпечний для промислових риб, та його власною їстівністю. Шкоди він завдає незначної, а сам катран - доволі смачна риба, з якої виготовляють балик. Печінка катрана використовується в медицині як джерело вітамінів А та В. Крім того, вважається, що вона може бути корисною при онкологічних захворюваннях.

Котяча акула трапляється в Чорному морі набагато рідше, ніж катран, її

довжина не перевищує одного метра, отже, для людини вона цілком безпечна. Живе біля берега, живиться усілякою дрібнотою — переважно безхребетними,рідше — рибою. Незважаючи на свою їстівність, практичного значення не має. Розмножується, відкладаючи від двох до двадцяти яєць, які прикріплює до ґрунту.

Надряд Скати Об'єднує близько 340 видів; з них у Чорному морі - 2

(морська лисиця і морський кіт).

Скати тримаються на різних глибинах (до 2700 м). У зв'язку із придонним

способом життя тіло сплюснуте у спинно-черевному напрямі; грудні плавці

зростаються із головою; спинний і хвостовий плавці малі; зяброві щілини та рот відкриваються на черевному боці тіла. На голові позаду очей знаходяться

брязкальця крізь які вода втягується у зяброву порожнину і виштовхується з

неї. Так забезпечується циркуляція води. Часто мають захисне забарвлення, яке легко змінюється залежно від кольору субстрату. Живляться безхребетними(ракоподібними, молюсками, червами), рибою. Розмножуються як відкладанням яєць, так і яйцеживородінням.

Електричні скати мають електричні органи, що виробляють струм силою до 5 А(ампер) і напругою 60-300 В (вольт). Електричні органи являють собою

видозмінені ділянки поперечно-смугастої мускулатури. М'язові волокна

перетворилися на пластинки, відокремлені одна від одної сполучною тканиною,і мають здатність виробляти струм. У кожному електричному органі буває до100-200 тис. електричних пластинок. Струм використовують для захисту і нападу, а також для орієнтації. Обмінюючись електросигналами, скати встановлюють зв'язки між собою.

Риба-пилка - скат великих розмірів (довжина тіла 5-6 м), має виріст - пилку, за допомогою якої захищається і нападає.

У прибережній зоні Чорного моря живе, лисиця шипуватий скат або морська

(довжина тіла до 100 см, маса -3-5 кг). У нього по всьому тілу розкидані шипи,які мають захисне значення.

У Чорному та Азовському морях зустрічається морський кіт, або скат-

хвостокол (довжина тіла до 2 м). На хвості є довга (до 30 см) зазубрена голка,

що служить для захисту. Голка вкрита отруйною речовиною, її укол вкрай

болісний для людини. В окремих випадках може спричинити смерть. Тому,

якщо ви стали свідком уколу людини хвостоколом, слід негайно надати

потерпілому допомогу: витягти його з води, бо останній може втратити

свідомість, і доправити до лікарні.

 

- Нечисленний ряд Осетроподібні об’єднує близько 25 видів, поширених у Північній півкулі,  6  з них трапляються в Україні. Ці риби мають найбільш архаїчну будову серед усіх кісткових риб.

В чому видно подібність в  будові осетроподібних  і акул, які як вам відомо, є представниками  класу Хрящові риби? Чим вони схожі?

- веретеноподібне тіло,

- рот у вигляді поперечної щілини з нижнього боку голови;

- асиметричний хвостовий плавець;
- наявність брязкалець і клоаки,

- хрящовий скелет.

- А за якою ознакою можна легко впізнати осетра, хто звернув увагу? (жучки – великі кісткові пластинки, розташовані рядами вздовж усього тіла).

- Особливістю осетрових риб є те, що більшість із них живе в морі, але для нересту обов’язково заходить у річки, де шукає місця із швидкою течією і там відкладає ікру.

Риби, що переходять для нересту з морської води в прісну (або навпаки) називаються прохідними.

- Ще донедавна зустрічалися два види осетрівросійський та атлантичний, але промислове значення в нашій країні зберіг  тільки осетер російський, що водиться в гирлах Дунаю і Дніпра.

- У Чорному та Азовському морях поширена севрюга, вона досягає ваги до 100 кг, живе до 30 років.

- Одна з найбільших Осетрових риб – білуга. Може доживати до 100 років, у 70-річному віці досягає розмірів до 5 м завдовжки і маси тіла до 1 тони.  Колись білуга  піднімалася з Чорного моря Дніпром аж до Києва, нині ж надія на збереження цього виду пов’язана лише з її штучним розведенням на рибозаводах.

- Ще одна риба з ряду Осетроподібні – це стерлядь. Вона трохи менша від білуги  і є прісноводною рибою. Чисельність її, як і білуги,  постійно зменшується. Тому обидва ці види занесені до Червоної книги України.

- Як ви вважаєте, з чим може бути пов’язане поступове зникнення цих видів риб з водойм України?

- Різке зменшення чисельності пов’язане з побудовою каскаду гідроелектростанцій на Дніпрі, знищення природних нерестилищ цих видів.

Ряд Осетроподібні – невелика за кількістю видів (близько 25) група кісткових риб. У них переважно хрящовий скелет, кістки трапляються лише у черепі. Хорда зберігається протягом усього життя риби, а плавальний міхур має зв'язок з кишечником. Передня частина голови в осетроподібних видовжена і називається «рило». Луска має вигляд великих кісткових щитків, які п'ятьма рядами проходять уздовж тіла. Крім того, на шкірі є багато дрібних лусочок.
  Осетроподібні, як правило, живляться тваринною їжею, переважно безхребетними (ракоподібними, молюсками тощо), їжу збирають за допомогою рила, розпушуючи ним дно. Великі за розмірами види (як-от, білуга) можуть живитися рибою, а іноді й молодими тюленями. Білуга - найбільший представник осетроподібних - інколи сягає маси до 1,5 т при довжині тіла близько 9 м. Але тепер такі велетні майже не трапляються, бо людина інтенсивно веде промисел цих риб, і тому вони не можуть досягти свого максимального віку. До речі, осетроподібні можуть жити до 100 років, а статевозрілими стають на 4-20-му році життя. Для них характерна велика плодючість (від 1,5 тис. до 5 млн ікринок). Більшість осетроподібних - це прохідні риби, які мешкають у морі, а на нерест заходять до річок.
В Україні відомі такі види осетроподібних: білуга чорноморська, осетри азово-чорноморський та атлантичний, стерлядь (єдиний прісноводний представник), севрюга .
  Осетроподібні мають велике промислове значення. Людина споживає їхнє високоякісне м'ясо, ікру (так звану чорну ікру) і навіть хорду. Але через інтенсивний промисел та зміни у довкіллі (спорудження гребель, забруднення та зміління водойм тощо) чисельність цих риб різко знизилася. Тому промисел осетрових обмежений. Деяких осетроподібних людина розводить штучно. Завдяки селекційній роботі виведено гібрид білуги та стерляді - бістер, який має високі поживні якості й швидко росте.

- Ряд Оселедцеподібні налічує близько 250 видів риб. Більшість з них нам добре відома, так як це промислові види риб, які ми часто вживаємо в їжу. Це такі як атлантичний і тихоокеанський оселедець, кілька, тюлька, салака, сардина, хамса.

- Оселедцеподібні – зграйні риби, що живуть у товщі води. Мають невеликі розміри, сплощене з боків тіло, як і у більшості кісткових риб, хвостовий плавець рівно лопатевий. Бічної лінії немає або вона дуже коротка. Голова не вкрита лускою, промені плавців м'які, плавальний міхур зберігає зв'язок із кишечником. В Україні в Чорному і Азовському морі поширені кілька видів цього ряду: це чорноморсько-азовський оселедець,  чорноморсько-азовська тюлька,  чорноморська кілька ( шпрот), азовська  хамса,  чорноморський анчоус ( хамса).

- Представники цього ряду постійно потерпають від непомірного вилову. В зв’язку з цим чисельність їхня постійно скорочується. Деяким видам загрожує зникнення. Зокрема, до Червоної книги України занесено чорноморсько-азовську тюльку

Ряд Лососеподібні.  Дізнаємося про нього більше. Якщо осетрові риби цінуються головним чином за делікатесну чорну ікру, а оселедцеподібні – за смачне м’ясо, то лососевих цінують як за ікру – червону, так і за м’ясо.

- До цього ряду належать такі цінні промислові види риб як горбуша, сьомга, кета, форель. Чимало представників ряду Лососеподібні мають невеликий жировий плавець, позбавлений кісткових променів. Деякі з лососеподібних, наприклад форелі, є осілими рибами, живуть у прісних водоймах і ніколи не виходять у море. Але більшість представників цього ряду належить до прохідних риб. Молодість прохідні лососі проводять у морі, а коли через кілька років настає час залишити потомство, вони долають відстані в тисячі кілометрів і пливуть на нерест до тих річок, де вивелися з ікри самі! У міру наближення до місць нересту ці риби змінюються На подолання значної відстані вони витрачають всі запаси енергії, і давши життя потомству, у більшості лососевих батьки гинуть.

- У фауні України зустрічається кілька видів Лососеподібних, зокрема лосось чорноморський, який занесений до Червоної книги України, харіус європейський, таймень  дунайський. Окрім «Червоної риби», до ряду Лососеподібні належить і добре всім відома щука звичайна, яка є типовим мешканцем наших водойм.

Ряд Коропоподібні – це дуже різноманітна група переважно прісноводних риб, які живуть по всьому світу. В Україні поширені такі представники цього ряду як карасі, лящі, плітки, товстолобики, коропи, краснопірки, піскарі та інші. Ці тварини не мають зубів на щелепах, але на останній парі їх зябрових дуг розташовані так звані глоткові зуби, за допомогою яких коропоподібні подрібнюють рослинну їжу.

- Приблизно 1000 років тому назад у Китаї було виведено золоту рибку – декоративний різновид карася.

Ряд Окунеподібні.

- Досить поширеними в наших водоймах є представники ряду.

Цей ряд нараховує понад 6 тис. видів морських та прісноводних риб.  Представники цього ряду мають колючі промені в плавцях,  за способом живлення окунеподібні є хижаками. До цього ряду належать морські види: скумбрія, ставрида, тунець. На території України в прісних водоймах зустрічаються окунь звичайний, судак звичайний, йорш звичайний.

- Цікавим представником ряду є риба–меч,  яка подеколи заходить у Чорне і Азовське море із Середземного.  Вона здатна розвивати величезну швидкість – до 100 км/год.

Надряд Кистепері риби

- Справжньою сенсацією стала знахідка  у ХХ столітті сучасної кистеперої  риби - латимерії. У 1938 році її було виловлено в Індійському океані.  Ця дивна тварина викликала у зоологів неабиякий інтерес. Виявилося, що ця риба – представник, які жили на Землі 300 мільйонів років тому і вважалися вимерлими. Свою назву ця тварина отримала в честь вченої, яка описала і класифікувала знахідку - Марджорі  Латимер. Зверніть увагу на плавці латимерії. При основі їх є характерні довгі м’ясисті лопаті. Такий плавець дещо нагадує кінцівку чотириногих тварин.

Надряд  Дводишні

- Ще однією цікавою групою кісткових риб є представники  надряду  Дводишні. Це група тропічних риб, що поширені в заболочених водоймах Африки, Австралії. Особливістю їх є те, що крім зябер, вони мають ще й легені – органи для дихання повітрям. Представниками цього надряду є протоптери, що мешкають у Африці,  та рогозуби, які зустрічаються у річках Північно-Східної  Австралії.

 

Продовження уроку

 

Ми можемо відповісти на запитання поставлене на початку:

У чому причина різноманітності риб? (вислови дітей)

(Різноманітність риб є наслідком адаптації до певного способу життя й умов водного середовища існування)

Завдання для уважних

Знайдіть зайве:

Осетр, щука, карась, манта, окунь

Акула молот, Катран, Велика біла акула,морська лисиця, орляк, риба – меч.

Проблемне питання : А якщо в світі зникне вся риба? Які будуть наслідки? Як уникнути цього? 

 

Завдання  Встановити значення риб 

(прийом) « Коло ідей»

Роль риб у водних екосистемах.              Значення для людини

 

Жителі країни розповіли, що між їхньою країною та сусідньою протягом багатьох років ведеться безглузда війна. Жителі тієї країни теж належать до Хордових тварин, але до класу Ссавці і це єдині тварини, які здатні до прямоходіння та мають високорозвинений головний мозок, та незважаючи на це, вони не розуміють одного – життя будь – якої істоти безцінне.

  •                   Які небезпеки загрожують рибі від жителів сусідньої країни?

Прийом « Мікрофон»

 Небезпеки, які загрожують рибі

- масштабний промисловий відлов риби;

- аварії танкерів;

- промислові відходи, які скидаються в водойми;

- небезпечні методи та знаряддя лову;

- вилов під час нересту;

- замори;

- вилов рідкісних риб.

 

- Що потрібно робити, щоб кількість жителів країни Іхтіологія не зменшувалась?

 

В Україні охорона риб передбачає:

  1.               Заборону вилову риби, чисельність яких у природі різко знизилась, або видів занесених до ЧК
  2.               Визначаються місця й терміни вилову риби
  3.               Визначення дозволених і недозволених знарядь та способів лову риби
  4.               Визначення промислових розмірів риби.
  5.               Припинення такої господарської діяльності, яка зашкоджує рибам через порушення їхнього природного середовища( заборона влаштування завалів на ріках, спорудження гребель, скидання відходів у воду, викошування очерету.)
  6.               Обмеження руху моторних човнів у місцях нересту, боротьба з задухою на водоймах у зимовий період, розведення та випуск у водойми мальків цінних порід риб

 

Безглузда війна привела до того, що частина риб почали зникати.

Риби занесені до ЧК (повідомлення учня)

Білуга

Осетер азово – чорноморський

Стерлядь

Севрюга

Харіус європейський

Форель

Дунайські і чорноморські лососі

Бичок рудий

Йорж смугастий

6.  Закріплення та узагальнення знань

Перевірка заповнених таблиць

Ще раз пригадаємо класифікацію риб, та назвемо характерні риси рядів.(таблиця в зошиті)

 

 

Ряд

Представники

 

Характерні особливості

 

Значення

 

Завдання : Вибери ознаки в одну колонку, які характерні для хрящових риб, в іншу – для кісткових( на слайді)

 

А) Мають плавальний міхур;

Б) Зяброві щілини відкриваються самостійними отворами;

В) Не мають плавального міхура; 

Г) Зяброві щілини прикриті зябровою кришкою; 

Д) Скелет повністю або частково кістковий;

Е) Скелет повністю хрящовий;

Є) Травна система закінчується клоакою;

Ж) Травна система закінчується

анальним отвором;

З) Запліднення переважно зовнішнє;  

И) Запліднення внутрішнє.

І) Головний мозок поділено на п'ять відділів;

К) Головний мозок відсутній.

 

Хрящові : б,в,е,є,и

Кісткові: а,г,д,ж,з,і

  • Взаємоперевірка

Завдання : Впізнай мене (вчитель показує фото риби, діти повинні встановити ряд до якого належить)

Оскільки ми з вами є екологічно свідомими громадянами, то повинні припинити війну з країною Іхтіологією. Знайти шляхи вирішення проблеми охорони риб.

 

« Дерево рішень»

  • Що я можу зробити для охорони рибних багатств

1.Один з них – це промислове штучне  розведення риб. Особливо успішно в Україні розвивається ставкове рибництво. Основні види, які  розводять таким чином, це короп,строкатий і білий товстолобики, форель, лин, сом.

2.Акліматизація – пристосування організмів до нових біоценозів: білий амур, гамбузія.

3.Заборона вилову риб, занесених до Червоної книги: білуга чорноморська, лосось чорноморський, марена кримська, судак морський, йорж смугастий, стерлядь.

Програма збереження риб:

1.Розвиток: рибних господарств

2.Заборона:вилову рідкісних видів, застосування деяких методів і знарядь лову

3.Обмеження: місць і термінів вилову, руху транспорту та інше

4.Виховання екологічної культури та культури поведінки під час відпочинку.

 

 

  1.               Підсумок уроку

Ось і підійшла до завершення наша подорож по країні Іхтіологія. Вана відкрила нам нову яскраву сторінку у великій книзі Життя. Всі працювали, уважно слухали, всі отримають оцінки – за кількість жетонів та за перевірку домашнього завдання.

Виставлення оцінок

 

8. Рефлексія

Що я нового дізнався?

 

9. Домашнє завдання.

 Всім – відповідний параграф

Тим, хто бажає отримати оцінку високого рівня: скласти діаграму Вена для порівняння кісткових та хрящових риб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал

 

Діаграма Вена

 

Хрящові                                Ознаки                             Кісткові

                                              Спільні

Рило                                            заг план будови                                       симетричний

   Плакоїдна луска                         зябра                                               хвостовий плавець

асиметричний                           2 камерне серце                           є плавальний міхур

хвостовий плавець                                                                         є зяброві кришки

відсутні зяброві кришки                                                              кістковий скелет

плавальний міхур                                                                         зовнішнє запліднення

хрящовий скелет                                                                           є луска

запліднення внутрішнє                                                          відсутня клоака

яйцеживонародження                                            розвиток непрямий

клоака

розвиток прямий

 

Позитивне значення:

У м’ясі риби міститься дещо менше білків і жиру, ніж у м*ясі ссавців, зате вона багата на мінеральні елементи: фосфор, кальцій, калій, натрій, магній, ферум, цинк тощо.

  Вони беруть участь у процесах кровотворення, стимулюють або пригнічують багато біохімічних процесів. Риб’яча ікра містить білки, жири, вітаміни А і Д.

     Риб’ячий жир широко використовується в медицині, харчовій промисловості, техніці.

     З кісток, шкіри та плавальних міхурів риб роблять желатин, який використовується в кулінарному та кондитерському виробництві.

     З морських мешканців виділені речовини, які зупиняють ріст пухлинних клітин: високоефективні антибіотики, потужні знеболювальні та глистогінні засоби, сполуки, що нормалізують роботу серцевого м*яза, стимулятори росту.

     Надзвичайно цінним продуктом є печінка акул. Із неї виготовляють препарати для лікування різноманітних захворювань, а косметологи вважають акулячий жир абсолютно необхідним для збереження свіжості шкіри обличчя, застуди, лихоманки, опіків.

Негативне значення риб:

   Деякі види акул і скатів (тигрова та біла акули, акула-молот тощо), піраньї небезпечні для життя людей.

  Риба також може бути джерелом зараження людини паразитичними червами, якщо її  вживати  в їжу сирою або недостатньо кулінарно обробленою.

   Є види риб, м*ясо яких для людини отруйне (вусач).

   Небезпечні для людини розряди електричного ската та інших риб з електричними органами.

   Декоративне значення (акваріум).

Шкіра таких риб, як тріска, сом, осетер, білуга, використовується в галантерейній промисловості для виготовлення сумок, гаманців, прикрас.

Харчова цінність риб.

Важливе місце в харчуванні людини займає риба. Це обумов­лено  високою   поживною   цінністю   та   смаковими   якостями   риби. У риби містяться білки, жири , мінеральні речовини,незначна кількість вуглеводів, вітамінів і вода.

      Рибні страви широко використовуються у нашому щоденному ра­ціоні, а також у дитячому та дієтичному харчуванні.

     Залежно від виду, в рибі міститься від 13 до 20 % білків. Вони рівноцінні білкам м'яса, але швидше засвоюються. Якщо їжа з м'яса засвоюється організмом приблизно за 5 годин, то їжа з риби — за 2— З години. У цьому важливу роль відіграють екстрактивні речо­вини, що містяться в білках, бо вони збуджують апетит, надають їжі смаку і аромату.

     В рибі міститься від 0,3 до ЗО % жиру та фосфатидів, необхідних для розвитку і росту людського організму.

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
2664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку