Урок,"Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб."

Про матеріал
Конспект до уроку - конференції дасть можливість більш широко ознайомитись з даною темою. Містить матеріали для опрацювання учнями .
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Розробка уроку

 

Значення риб у житті людини.

Рибне  господарство.  Охорона риб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Розробила:

                                                                            вчитель біології

                                                                                     НВК №1 м. Немирова

                                                                          Бондарчук Л.Л.

 

 

 

 

 

Тема : Значення риб у житті людини. Рибне  господарство.  Охорона риб.

Мета: Сформувати поняття про  значення риб у екосистемах та житті людини;  дати поняття “рибне господарство”;  особливу увагу звернути на охорону риб;  розширити знання про різноманітність кісткових риб;

Удосконалювати розумові здібності, здатність до самостійного мислення, ровивати уяву, фантазію, уміння визначати користь та шкоду організмів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення та уміння робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховувати бережливе ставлення до організмів, які оточують людину та організмів, що використовуються у господарстві; сприяти природоохоронній діяльності та екологічному вихованню.  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Обладнання: таблиці «Кісткові риби», «Охорона риб», малюнки, презентація.

Тип уроку:  урок- конференція

 

Хід уроку

 

                                Епіграф «У природі не існує зайвих організмів.»

 

  1.               Організація класу.  
  2.               Актуалізація опорних знань.

 

« Вірю – не вірю»

  1.               У всіх риб обтічна форма тіла. (+) 
    2. Тіло всіх риб вкрите кістковою лускою. 
    3. Тіло риби складається з трьох відділів: голови, тулуба та хвоста. (+) 
    4. Основний орган руху і «кермо» риби - спинний плавець. 
    5. Органом слуху риб є зовнішнє вухо. 
    6. Риби не можуть повертати голову, зате очі у них рухливі. (+) 
    7. Видільна система риб представлена ​​тільки нирками і сечоводами. 
    8. У холодній воді розчиненого кисню більше, ніж в теплій, тому скидання  

   теплої води (теплове забруднення) може викликати замор риби. (+) 
9. У риб, що впадають в сплячку, обмін речовин підвищується. 
10. Серце у риб завжди наповнене артеріальною кров'ю. 
11. Органи тіла риби забезпечуються змішаною кров'ю. 
12. Запліднення в більшості риб зовнішнє. (+) 

3. Мотивація навчальної діяльності.

Навколо світ тварин чудовий

В блакитності морського дна.

Він неповторний, загадковий –

У володінні Нептуна.

Тут хижі плавають акули

І краби - велетні живуть,

Кити й медузи разом з ними

Із океанських глиб пливуть.

Та все ж найбільша шана рибі,

Що народилась в глибині,

Морська вода – її стихія,

А рідний дім – в піщанім дні.

Наша планета покрита на 2/3 океаном. Серед тварин, які заселяють водне середовище значне місце посідають риби. А якщо в світі зникне вся риба? Які будуть наслідки? Як уникнути цього?

 

  1. Оголошення теми і завдань уроку.

Ми зібралися з вами на прес – конференцію, щоб більше дізнатися , яке значення для господарства і в природі мають риби. Чому ми їх повинні охороняти.

Завдання:

1.Значення риб.

2.Рибне господарство.

3.Охорона риб.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1.               Кореспондент газети « Сільські вісті» до наукового співробітника інституту іхтіології:

Розкажіть, будь ласка про господарське значення риб.

 

Науковий співробітник інституту іхтіології АН України

  •                   З риб виготовляють технічний і медичний жири.

Медичний жир – з печінки тріски, акул, скатів. Технічний – з маси, яка залишається після виготовлення медичного жиру, з дрібної битої риби. Технічний жир застосовують у шкіряній промисловості для дублення шкір, в миловарінні, як мастило.

Риб’ячий клей  - із плавальних міхурів, луски, кісток, хрящів – для освітлення деяких напоїв; у текстильному виробництві, у кондитерській промисловості, зокрема для виготовлення желе, мармеладу; в медицині – для виготовлення пластирів.

  •                  Вживання медичного жиру попереджує рахіт, зміцнює організм, підвищує його стійкість до інфекційних хвороб.
  •                  Рибячу шкіру – для виробництва галантерейних виробів, для поліровки дерева – шкіра акул.
  1.               Кореспондент журналу « Дім. Сад. Город» до доктора біологічних наук
  •                   Яка промислова риба мешкає у водоймах України?

 

Доктор біологічних наук

  •                   У водоймах України живе близько 200 видів риб з яких промислове значення мають 15 видів. Найголовніші: оселедці, коропоподібні, тріскові, осетрові, лососеві, судак і хамла. В значних кількостях добувають щуку, чорно моро – азовських бичків, плітку, морського окуня, камбалу. Найбільш поширеними в річках України є плітка, краснопірка, окунь, лящ, щука, лин, сом, пічкур. У річках Карпат водиться форель. У ставках розводять коропа дзеркального, товстолобика, амура. У Чорному морі живе хамса, ставрида, скумбрія, шпроти, осетрові, які мають промислове значення. В Азовському морі промислове значення мають оселедець, лящ, судак, бички...
  1.               Кореспондент газети « Здорова їжа» до представника харчової промисловості
  •                   Яка харчова цінність риб? Які страви можна приготувати з риб?

 

Спеціаліст харчової промисловості

Понад 18% населення земної кулі задовольняють свої потреби в білках за рахунок рибної продукції.

За хімічним складом риба є багатою на білки(14,5 – 22%), жири(0,4 – 33,5%), мінеральні речовини(0,9 – 20 %), вітаміни. Споживають не цілу рибу, а лише її їстівні частини, ікру, молочко, печінку. Харчову цінність різних риб характеризують калорійність їх м’яса. Цінність риби залежить від смакових якостей м’яса, його кольору, від співвідношення їстівних і неїстівних частин. М'ясо судака менш калорійне, ніж хамса, але судак ціниться в кілька разів дорожче.

Рибу їдять свіжою, мороженою, солоною, копченою, в’яленою, сушеною, консервованою. Найпоживніша – солена риба, найменш – сушена. До надзвичайно цінних  продуктів належить ікра. М'ясо риб багате на мінеральні речовини. Серед яких переважають кальцій, фосфор, калій, натрій, магній, сірка,хлор ( макроелементи). В рибі є мікроелементи – залізо, мідь, марганець, кобальт, цинк, молібден, йод, бром, фтор.

   У м’ясі риб є сполуки, які називаються екстрактивними азотистими речовинами, вони сприяють кращому засвоєнню їжі.

  1.               Кореспондент журналу « Паросток» до вченого біолога
  •                   Як риб використовують у боротьбі з комахами – шкідниками, при заростанні водойм?

 

Вчений біолог

Гамбузія – боротьба з малярією, вони поїдають личинок малярійного комара. На рисових полях для знищення насіння бур’янів використовують коропа. Для очищення заростання водойм використовують рослиноїдні риби – амура білого, тиляпію, товстолобика.

  1.               Кореспондент журналу « Навколо світу» до спеціаліста з харчової промисловості
  •                   Нещодавно ми відвідали Японію, нас там пригощали смачною рибою, але попередили, що вона отруйна. Яка це риба? Які отруйні риби є в водоймах України?

 

Спеціаліст харчової промисловості

Японці сприймають рибу фугу як делікатес. Щоправда, для того, щоб приготувати з неї страву, кухар повинен мати особливу кваліфікацію, підтверджену дипломом. Він повинен розбиратися в тонкощах систематики і знати всі види скалозубих риб не лише рідною , а й латиною. Він повинен знати їх анатомію(оскільки в різних частинах риби отрута міститься в різних концентраціях), мати тверду руку практикуючого хірурга. Він повинен вміти надавати першу допомогу потерпілим. За два десятиліття кінця XX століття від таких делікатесів в Японії загинуло понад 3 тис. людей, а наприкінці XX кожні 10 років гинуло близько100. В Японії існує прислів’я : « Хочеш з’їсти фугу – спочатку напиши заповіт»

 

Лікар

Усіх отруйних риб поділяють на активно отруйних і пасивно отруйних. До активно отруйних належить бородавчата, укол колючки якої спричиняє смерть людини, отруйним є морський йорж. До пасивно отруйних – кузовка, осмон, деякі скумбрієві ( м'ясо та ікра отруйні)

  1.               Кореспондент журналу « Здоров’я» до лікаря
  •                   Я хочу дізнатися чи можуть риби водойм України спричиняти хвороби у людини?

 

Лікар

Риби можуть спричиняти епідемію гафської хвороби, коли вони живуть у водоймах, де багато синьо – зелених водоростей. В їхньому тілі накопичуються отруйні речовини з цих водоростей, які спричиняють цю хворобу.

Коли людина з’їдає погано просмажене м'ясо риби , може заразитися паразитичними червами.

  1.               Кореспондент журналу « Колосок» до метеоролога
  •                   Наших читачів цікавить питання, чи можна визначити погоду, спостерігаючи за рибами?

Вчений – метеоролог

Люди помітили, що риби перед негодою вискакують з води.

Перед дощем риба не клює.

Голець в ясну погоду на дні акваріума лежить нерухомо. Коли він метається – буде дощ.

Дуже сприятлива до зміни повітряного тиску риба – в’юн. Спіймався – буде дощ. В хорошу погоду – лежить на дні. За добу попереджає про зміну погоди.

Чутлива до зміни погоди щука. Якщо весняними днями перед нерестом, щука добре хапає, а потім перестає – чекай похолодання, вітру, негоди. Добрими прогнозистами є соми. Поява сомів  вдень віщує негоду, грозу чи зміну погоди. Його поведінка змінюється під час грози.

  1.               Кореспондент журналу « Наука і життя» до вченого – біоніка
  •                   Як вчені – біоніки використовують у своїй роботі знання про будову і функції  організму риб?

Вчений – біонік

Біоніки вивчають поведінку риб і працюють над створенням нового приладу, який прогнозує землетрус – сейсмоприймача.

 Жителі Японії не раз переконувались в тому, що коли в поверхневих водах з’являється глибоководна риба, яка звичайно живе на глибині 4 – 5 тис. м., значить чекай землетрусу. Здатність прогнозувати землетруси має плавальний міхур риби. Стінки його змінюють кривизну, за допомогою якої сприймають інфразвукові хвилі, які людина не чує. Сприйнявши ці хвилі, риба зразу ж пливе від них у верхній шар води.

  Риби чутливі до забруднення шкідливими речовинами води. Вчені створили автоматичну систему, у якій датчиком, що сприймає зміни в концентрації розчиненої речовини, була риба – форель. У нюхові зони мозку форелі вживали електроди і з’єднали їх з мініатюрним передавачем. Сигнали, що йшли від риби реєструвалися приймачем, розміщеним на березі. Сигнали розшифровували, вони показували концентрацію речовини та місце знаходження риби.

  1.               Кореспондент журналу» « Рибалка» до представника рибного господарства
  •                   Я чув про штучне розведення риб. Як і з якою метою його здійснюють?

Представник рибного господарства

  •                   Найбільші успіхи у розведенні прісноводних риб досягнуті в ставкових господарствах, які мають багатовікову історію розвитку. Їхньою характерною рисою є повний контроль із боку людини за технологічним ланцюжком вирощування риби від личинки до товарної продукції.

 Залежно від призначення розрізняють нагульні, вирощувальні, зимувальні й деякі інші типи штучних ставків. Нерестові ставки призначені для нересту риби. Вони невеликі за розмірами, прогріваються добре, їхнє ложе покрите м’якою луговою рослинністю. З нерестових ставків підрослу й зміцнілу личинку пересаджують у все більш глибокі вирощувальні ставки, де до осені підростають цьоголітки. На зиму цьоголітків переводять до глибоких проточних невеличких зимувальних ставків. Навесні наступного року однорічний молодняк із зимувальних ставків розміщають у нагульні, в яких вони виростають до товарної маси.

  •                   Основними об’єктами рибництва є короп, білий і строкатий товстолобики, білий амур, щука, карась.
  1.          Кореспондент журналу « Екологія світу» до еколога
  •                   Ми знаємо, яка складна екологічна обстановка на планеті, в Україні. Що роблять вченні для збереження різноманітності риб?

Еколог

В Україні охорона риб передбачає:

  1.               Заборону вилову риби, чисельність яких у природі різко знизилась, або видів занесених до ЧК
  2.               Визначаються місця й терміни вилову риби
  3.               Визначення дозволених і недозволених знарядь та способів лову риби
  4.               Визначення промислових розмірів риби.
  5.               Припинення такої господарської діяльності, яка зашкоджує рибам через порушення їхнього природного середовища( заборона влаштування завалів на ріках, спорудження гребель, скидання відходів у воду, викошування очерету.)
  6.               Обмеження руху моторних човнів у місцях нересту, боротьба з задухою на водоймах у зимовий період, розведення та випуск у водойми мальків цінних порід риб
  7.               Риби занесені до ЧК:

Білуга

Осетер азово – чорноморський

Стерлядь

Севрюга

Харіус європейський

Форель

Дунайські і чорноморські лососі

Бичок рудий

Йорж смугастий

 

  1.               Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок

Проблемне питання : А якщо в світі зникне вся риба? Які будуть наслідки? Як уникнути цього? 

 Складіть схему: « Позитивне та негативне значення риб»

 « Мікрофон» : Небезпеки, які загрожують рибі:

 

(Можливі відповіді учнів)

- масштабний промисловий відлов риби;

- аварії танкерів;

- промислові відходи, які скидаються в водойми;

- небезпечні методи та знаряддя лову;

- вилов під час нересту;

- замори;

- вилов рідкісних риб.

 

« Дерево рішень»

  •                   Що я можу зробити для охорони рибних багатств?

 

(Можливі відповіді)

1.Один з них – це промислове штучне  розведення риб. Особливо успішно в Україні розвивається ставкове рибництво. Основні види, які  розводять таким чином, це короп строкатий і білий товстолобики, форель, лин, сом.

2.Акліматизація – пристосування організмів до нових біоценозів: білий амур, гамбузія.

3.Заборона вилову риб, занесених до Червоної книги: білуга чорноморська, лосось чорноморський, марена кримська, судак морський, йорж смугастий, стерлядь.

Програма збереження риб:

1.Розвиток: рибних господарств

2.Заборона:вилову рідкісних видів, застосування деяких методів і знарядь лову

3.Обмеження: місць і термінів вилову, руху транспорту та інше

4.Виховання екологічної культури та культури поведінки під час відпочинку.

 

  1.               Підсумок уроку

Рефлексія: Чи знайшли ми рішення проблеми?

                   Що я нового дізнався?

Виставлення оцінок.

 

  1.               Домашнє завдання.

Підготуватися до уроку узагальнення з теми : « Риби»

 

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
2180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку