Урок «Неповторний світ дитинства» ( за повістю І. Роздобудько " Пригоди на невідомому острові ")

Про матеріал
План-конспект уроку позакласного читання «Неповторний світ дитинства» ( за повістю І. Роздобудько " Пригоди на невідомому острові ")
Перегляд файлу

Управління освіти, молоді та спорту   Новоселицької районної адміністрації Чернівецької області

 

 

 

 

 

 

Урок позакласного читання

6 клас

                  «Неповторний світ дитинства»   ( за повістю І. Роздобудько " Пригоди   на  невідомому острові ")

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      Розробила Дирда Наталія Василівна,

                                                            вчитель української мови та літератури

                         Боянської ЗОШ І – ІІІ ступенів  

                                                                Новоселицького району

                                                                Чернівецької області

 

 

 

 

Мета: ознайомити шестикласників із життям і творчістю  сучасної  української письменниці Ірен Роздобудько; вчити учнів  працювати з текстом самостійно прочитаного твору, пояснювати назву, характеризувати поведінку персонажів у складній ситуації , розуміти, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазії; повторити відомості про повість, пригодницький твір, про головних та другорядних героїв; розвивати культуру зв’язного               мовлення, пам’ять, логічне  мислення, творчу уяву, уміння  узагальнювати, толерантно й аргументовано доводити власну думку; заохочувати  школярів до читання сучасної української  прози;  виховувати людяність,співчуття, життєлюбство, розуміння значення справжньої дружби.

 

       Обладнання :   портрет письменниці І. Роздобудько, видання її творів, ілюстрації до них;  презентація книги Райана Деніза "Пірати" ; кольорові картини до повісті; виставка пригодницьких творів українських та зарубіжних письменників; географічні карти, буклети туристичних агентств, краєвиди  екзотичних країн; зелені, жовті, червоні смайлики у скриньці.

      Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, історія, географія, інформатика.

      Форма проведення: урок – подорож  у світ пригодницької літератури.

 

      Епіграф  уроку: 

   Кожне життя починається з казки,

   а продовжується  так,  …( як  ти забажаєш сам )                                                                                                                                Ірен  Роздобудько

Хід  уроку

  І. Мотивація  навчальної  діяльності

            (На партах перед  учнями лежать географічні карти, краєвиди екзотичних  країн, буклети туристичних агентств.)

- Як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити на уроці ? ( Орієнтовні відповіді: про мандрівки, подорожі, пригоди, екскурсії )                                                        - Чи любите пригоди?  А побувати на невідомому острові  хотіли б? Зустріти справжніх піратів?                                                                                                                                                  Можливо це у наш час чи ні? Чому ви так уважаєте ?                                                                              - Що треба для такої мандрівки ?                                                                                                                 - Пропоную вам здійснити  ще одну подорож у світ пригодницької  літератури !

         ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Читання і продовження епіграфа (учнівські варіанти порівнюємо з оригіналом)

               Учні повинні знати: зміст самостійно прочитаної повісті Ірен  Роздобудько  " Пригоди на невідомому острові " ;                                                                                       -  тему та головну думку твору;                                                                                                                 -  зміст понять " повість",  " пригодницький твір ".

               Учні повинні вміти: виразно читати і стисло переказувати прозовий твір; складати  усну характеристику героїв повісті; висловлювати  власне ставлення до прочитаного.                                                       

Винагорода за активність, кмітливість, старанну підготовку до уроку – кольорові смайлики ( їх одержують учні під час уроку за виконання певних завдань )                                                                                                                                           

      

    -     Молодець!  \ високий рівень\

 

                                                       

                                                                                     -     Добре! Можна  краще !   \достатній рівень\

 

                                            

     

                                                                     -     Треба   краще ! \ середній рівень\                                                                                                                                                                                     

 

 

 ІІІ. Подорож сторінками пригодницької  повісті І. Роздобудько  " Пригоди на невідомому  острові "

               1. Інтерв’ю з письменницею Ірен  Роздобудько ( у ролях –заздалегідь підготовлені учні ) :

       - Сьогодні у нас гостює українська журналістка, письменниця, лауреат і володар  Гран-Прі літературного  конкурсу " Коронація слова ", лауреат премії " Книга року - 2010".  Автор 15 романів, трьох книг для дітей, двох книг віршів, сценаріїв п’ яти художніх фільмів .

         Нині - головний  редактор журналу  "Караван історії. Україна ",  викладач  сценарної  майстерності на кінофакультеті Київського національного  університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого – Ірен  Роздобудько.

        -  Пані Ірен, у світ вийшло понад десяток Ваших детективів, романів… А що спонукало до написання  дитячих творів ?

        -  Я  починала  писати  саме  для  дітей , з  чим і дебютувала п’ятнадцять  років тому в журналі  "Соняшник". Ще  тоді  створила   казку  "Коли  оживають  ляльки ".  Я – людина, яка  через книжки  говорить  до інших , тому  починала  розмовляти  з дітьми. До того ж , я  не  поділяю  літературу на дитячу й дорослу.

        -  На яких книжках виростала  І. Роздобудько ?

        - Звичайно, це Астрід Ліндгрен. Читала і про піонерів-героїв , "Тимура і його команду", але перше, що відкрилося для мене, четвертокласниці, - і про шибеників можна писати.

           Дуже люблю Мері Поппінс, а в років 14 - " Пурпурові вітрила ", їх вважаю  біблією для дівчат.

        -  Щоб Ви побажали малим читачам?

        -  Читайте, фантазуйте, обговорюйте, змінюйте сюжети, фінали, міркуйте! Людину, яка не читає, можна впізнати по очах. …Я певна, кожне життя починається з казки, а продовжується так, як ти забажаєш сам…

        -  Дякуємо за розмову!

            

         2. " Ланцюжок " за змістом повісті. Діти добирають до картин назву і по черзі  стисло переказують відповідний епізод із твору.                                                                    -  Який музичний супровід  до зображених фрагментів повісті можна підібрати ?                                                                                                      

  3.  Літературознавча п’ятихвилинка ( повторення понять із теорії  літератури )

Відгадайте слова і дайте їх визначення.                       апаоаваіасатаьа - повість                                                                                                                              ипирииигиоидинииициьикииийитивиіири – пригодницький твір                                                                                           -Визначте жанр твору  І. Роздобудько.                                                                                                                                                                                                                                                                                          4. Книжкові паралелі (випереджувальне завдання)                                                                       - Які пригодницькі твори ви вивчали на уроках української та зарубіжної  літератури?                                                                                                                                                                 - Що єднає " Пригоди на невідомому острові " І. Роздобудько з " П ’ятнадцятирічним капітаном " Жуля Верна та  " Пригодами  Робінзона Крузо " Данієля Дефо ?

 

           5.  Учнівська презентація книги Деніза Райана " Пірати "

                          

              6.   Вправа " Займи позицію"       Шестикласники вибирають один із варіантів ( "Так", "Ні", "Не завжди") і підходять до таблички з таким написом.                                                                                                   - Чи можна запорізьких козаків назвати піратами ? Чому?

            7.  Робота за варіантами . "Герої  повісті" ( після виконання завдання – взаємоперевірка)                                                                                                                                                 Варіант 1              .  Розгадування кросворда  "Кому належать ці слова ?"( відповіді записуються у називному відмінку )

1)" Мені здається, що ми відкрили якесь нове плем’я "  \ Джон- Пострибайчик \                                                                                                                                                         2) "У нашій річці, наскільки я знаю, вода прісна…" \ Клава \                                            3) " Невже таки застрелити на місці за один нещасний піастр ?" \ Скалозубий \                                                                                                                                                                4) " Тримаймося разом і, дасть Бог, щось вигадаємо " \Флоріан де  Добс \    5) " Навіть якщо в мене не вистачить сил, я битимуся, мов лев ! " \Альберт  6) " Це була моя перша справжня дуель" \ Рено \                                                                      7) " Цей морський закон вигадав не я ! Він існує багато років. І кожен морський вовк суворо дотримується його " \ Криве Око \                                                                                                                                             

 

 

 

             1

                    

                    2

   3

 

    4

 

    5

 

 

  

 

       7 7

 

      Варіант 2 . Знайдіть місце, з’єднавши відповідно ліву і праву колонку.                                                 Клава \3\                                       1\ Священне Зерно

                     Альберт\2\                                   2\ пошук батька

                     Рено\6\                                          3\ дослідник-біолог

                     Криве Око\1\                                4\ млинці з варенням і сиром

                     Капітан де Добс\7\                       5\ "Черепакос"

                     Бенігс \5\                                       6\ зошит із малюнками

                     Бабуся\4\                                       7\ служба королю

   -  Кого із героїв повісті можна назвати головним ? другорядним?

 

 8. Діаграма Вена. Робота у четвірках над складанням порівняльної  характеристики  Клави  і Рено. Звернути увагу на портрет, захоплення, риси характеру, поведінку у різних життєвих  ситуаціях.                            РЕНО                                                        КЛАВА                     

 

       

 

     

 

 

 

 

 

        -Що допомогло дівчаткам порозумітися з морськими розбійниками і щасливо повернутися  додому ? ( Орієнтовні учнівські відповіді : дружба, винахідливість, сміливість, кмітливість, міцні знання, допитливість… )

      - Подумайте : чи потрібні сучасній людині дружба, фантазія і життєлюбність ?

 

   9. Позмагаймося з автором !

         Придумайте власний варіант закінчення повісті. Щоб  залишили  без змін ?

 

   10. Аукціон назв повісті

  Яку назву твору дали б ви ?( "Загублені у часі ", "Незвичайні пригоди  Клави і Рено", "Острів Клаварен", "Таємниця на все життя")                                                                                                                                                                                                                                               ІV.Оцінювання

              Після завершення подорожі сторінками повісті шестикласники оцінюють свою роботу на уроці. Учні підраховують " здобуті" смайлики. Бал виставляється за тим кольором, який  переважає.                                                                                                                                                                                                                                                            V.   Підсумок уроку                                                                                                                                                          " Золоті зернятка  повісті "   Шестикласники роблять висновки, записують на кольорових               смайликах, читають уголос і прикріплюють на дошці. За контуром та наліпками "з’являється"  вітрильник. Звертаємо увагу на колір, що переважає, підводимо підсумки літературної подорожі. Заключне слово учителя про мрії , фантазії та життя… Звернення до епіграфа уроку.                    

         Орієнтовні учнівські відповіді:                                         Без дозволу батьків не вирушати у сумнівні мандри !

  Безвихідних ситуацій не буває !

  Що знати і вміти – за плечима не носити !

  Робиш добро іншим – відчуваєш радість сам !

            Справжній друг завжди підтримає. Як добре мати справжнього друга ! Як добре, коли тебе вважають справжнім другом !

 VІ. Домашнє завдання                       1.  Напишіть короткий твір  " Острів моєї мрії " або  підготуйте усну розповідь про смішну пригоду із власного життя.                                                                                     2.  Намалюйте ілюстрацію до   творчої роботи                                                             Для допитливих. Поцікавтеся: чи є на нашій планеті ще незвідані простори ? Підготуйте невелике повідомлення  про результати дослідження.               

                                               

 

docx
Додано
9 березня 2019
Переглядів
2966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку