Управління освіти, молоді та спорту Новоселицької районної адміністрації Чернівецької області
Урок позакласного читання
6 клас
«Неповторний світ дитинства» ( за повістю І. Роздобудько " Пригоди на невідомому острові ")
Розробила Дирда Наталія Василівна,
вчитель української мови та літератури
Боянської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Новоселицького району
Чернівецької області
Мета: ознайомити шестикласників із життям і творчістю сучасної української письменниці Ірен Роздобудько; вчити учнів працювати з текстом самостійно прочитаного твору, пояснювати назву, характеризувати поведінку персонажів у складній ситуації , розуміти, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазії; повторити відомості про повість, пригодницький твір, про головних та другорядних героїв; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, логічне мислення, творчу уяву, уміння узагальнювати, толерантно й аргументовано доводити власну думку; заохочувати школярів до читання сучасної української прози; виховувати людяність,співчуття, життєлюбство, розуміння значення справжньої дружби.
Обладнання : портрет письменниці І. Роздобудько, видання її творів, ілюстрації до них; презентація книги Райана Деніза "Пірати" ; кольорові картини до повісті; виставка пригодницьких творів українських та зарубіжних письменників; географічні карти, буклети туристичних агентств, краєвиди екзотичних країн; зелені, жовті, червоні смайлики у скриньці.
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література, історія, географія, інформатика.
Форма проведення: урок – подорож у світ пригодницької літератури.
Епіграф уроку:
Кожне життя починається з казки,
а продовжується так, …( як ти забажаєш сам ) Ірен Роздобудько
(На партах перед учнями лежать географічні карти, краєвиди екзотичних країн, буклети туристичних агентств.)
- Як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити на уроці ? ( Орієнтовні відповіді: про мандрівки, подорожі, пригоди, екскурсії ) - Чи любите пригоди? А побувати на невідомому острові хотіли б? Зустріти справжніх піратів? Можливо це у наш час чи ні? Чому ви так уважаєте ? - Що треба для такої мандрівки ? - Пропоную вам здійснити ще одну подорож у світ пригодницької літератури !
Учні повинні знати: зміст самостійно прочитаної повісті Ірен Роздобудько " Пригоди на невідомому острові " ; - тему та головну думку твору; - зміст понять " повість", " пригодницький твір ".
Учні повинні вміти: виразно читати і стисло переказувати прозовий твір; складати усну характеристику героїв повісті; висловлювати власне ставлення до прочитаного.
Винагорода за активність, кмітливість, старанну підготовку до уроку – кольорові смайлики ( їх одержують учні під час уроку за виконання певних завдань )
- Молодець! \ високий рівень\
- Добре! Можна краще ! \достатній рівень\
- Треба краще ! \ середній рівень\
ІІІ. Подорож сторінками пригодницької повісті І. Роздобудько " Пригоди на невідомому острові "
1. Інтерв’ю з письменницею Ірен Роздобудько ( у ролях –заздалегідь підготовлені учні ) :
- Сьогодні у нас гостює українська журналістка, письменниця, лауреат і володар Гран-Прі літературного конкурсу " Коронація слова ", лауреат премії " Книга року - 2010". Автор 15 романів, трьох книг для дітей, двох книг віршів, сценаріїв п’ яти художніх фільмів .
Нині - головний редактор журналу "Караван історії. Україна ", викладач сценарної майстерності на кінофакультеті Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого – Ірен Роздобудько.
- Пані Ірен, у світ вийшло понад десяток Ваших детективів, романів… А що спонукало до написання дитячих творів ?
- Я починала писати саме для дітей , з чим і дебютувала п’ятнадцять років тому в журналі "Соняшник". Ще тоді створила казку "Коли оживають ляльки ". Я – людина, яка через книжки говорить до інших , тому починала розмовляти з дітьми. До того ж , я не поділяю літературу на дитячу й дорослу.
- На яких книжках виростала І. Роздобудько ?
- Звичайно, це Астрід Ліндгрен. Читала і про піонерів-героїв , "Тимура і його команду", але перше, що відкрилося для мене, четвертокласниці, - і про шибеників можна писати.
Дуже люблю Мері Поппінс, а в років 14 - " Пурпурові вітрила ", їх вважаю біблією для дівчат.
- Щоб Ви побажали малим читачам?
- Читайте, фантазуйте, обговорюйте, змінюйте сюжети, фінали, міркуйте! Людину, яка не читає, можна впізнати по очах. …Я певна, кожне життя починається з казки, а продовжується так, як ти забажаєш сам…
- Дякуємо за розмову!
2. " Ланцюжок " за змістом повісті. Діти добирають до картин назву і по черзі стисло переказують відповідний епізод із твору. - Який музичний супровід до зображених фрагментів повісті можна підібрати ?
3. Літературознавча п’ятихвилинка ( повторення понять із теорії літератури )
Відгадайте слова і дайте їх визначення. апаоаваіасатаьа - повість ипирииигиоидинииициьикииийитивиіири – пригодницький твір -Визначте жанр твору І. Роздобудько. 4. Книжкові паралелі (випереджувальне завдання) - Які пригодницькі твори ви вивчали на уроках української та зарубіжної літератури? - Що єднає " Пригоди на невідомому острові " І. Роздобудько з " П ’ятнадцятирічним капітаном " Жуля Верна та " Пригодами Робінзона Крузо " Данієля Дефо ?
5. Учнівська презентація книги Деніза Райана " Пірати "
6. Вправа " Займи позицію" Шестикласники вибирають один із варіантів ( "Так", "Ні", "Не завжди") і підходять до таблички з таким написом. - Чи можна запорізьких козаків назвати піратами ? Чому?
7. Робота за варіантами . "Герої повісті" ( після виконання завдання – взаємоперевірка) Варіант 1 . Розгадування кросворда "Кому належать ці слова ?"( відповіді записуються у називному відмінку )
1)" Мені здається, що ми відкрили якесь нове плем’я " \ Джон- Пострибайчик \ 2) "У нашій річці, наскільки я знаю, вода прісна…" \ Клава \ 3) " Невже таки застрелити на місці за один нещасний піастр ?" \ Скалозубий \ 4) " Тримаймося разом і, дасть Бог, щось вигадаємо " \Флоріан де Добс \ 5) " Навіть якщо в мене не вистачить сил, я битимуся, мов лев ! " \Альберт 6) " Це була моя перша справжня дуель" \ Рено \ 7) " Цей морський закон вигадав не я ! Він існує багато років. І кожен морський вовк суворо дотримується його " \ Криве Око \
1
2
3
4
5
7 7
Варіант 2 . Знайдіть місце, з’єднавши відповідно ліву і праву колонку. Клава \3\ 1\ Священне Зерно
Альберт\2\ 2\ пошук батька
Рено\6\ 3\ дослідник-біолог
Криве Око\1\ 4\ млинці з варенням і сиром
Капітан де Добс\7\ 5\ "Черепакос"
Бенігс \5\ 6\ зошит із малюнками
Бабуся\4\ 7\ служба королю
- Кого із героїв повісті можна назвати головним ? другорядним?
8. Діаграма Вена. Робота у четвірках над складанням порівняльної характеристики Клави і Рено. Звернути увагу на портрет, захоплення, риси характеру, поведінку у різних життєвих ситуаціях. РЕНО КЛАВА
-Що допомогло дівчаткам порозумітися з морськими розбійниками і щасливо повернутися додому ? ( Орієнтовні учнівські відповіді : дружба, винахідливість, сміливість, кмітливість, міцні знання, допитливість… )
- Подумайте : чи потрібні сучасній людині дружба, фантазія і життєлюбність ?
9. Позмагаймося з автором !
Придумайте власний варіант закінчення повісті. Щоб залишили без змін ?
10. Аукціон назв повісті
Яку назву твору дали б ви ?( "Загублені у часі ", "Незвичайні пригоди Клави і Рено", "Острів Клаварен", "Таємниця на все життя") ІV.Оцінювання
Після завершення подорожі сторінками повісті шестикласники оцінюють свою роботу на уроці. Учні підраховують " здобуті" смайлики. Бал виставляється за тим кольором, який переважає. V. Підсумок уроку " Золоті зернятка повісті " Шестикласники роблять висновки, записують на кольорових смайликах, читають уголос і прикріплюють на дошці. За контуром та наліпками "з’являється" вітрильник. Звертаємо увагу на колір, що переважає, підводимо підсумки літературної подорожі. Заключне слово учителя про мрії , фантазії та життя… Звернення до епіграфа уроку.
Орієнтовні учнівські відповіді: Без дозволу батьків не вирушати у сумнівні мандри !
Безвихідних ситуацій не буває !
Що знати і вміти – за плечима не носити !
Робиш добро іншим – відчуваєш радість сам !
Справжній друг завжди підтримає. Як добре мати справжнього друга ! Як добре, коли тебе вважають справжнім другом !
VІ. Домашнє завдання 1. Напишіть короткий твір " Острів моєї мрії " або підготуйте усну розповідь про смішну пригоду із власного життя. 2. Намалюйте ілюстрацію до творчої роботи Для допитливих. Поцікавтеся: чи є на нашій планеті ще незвідані простори ? Підготуйте невелике повідомлення про результати дослідження.