Урок " Нервова система тварин"

Про матеріал
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Подразливість як загальна властивість тварин.
Перегляд файлу

Тема: Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Подразливість як загальна властивість тварин.

 

Мета:

1) освітня – дати визначення «Нервова система», з'ясувати функції нервової системи тварин, познайомити із типами нервових систем тварин, розглянути нервові системи різних тварин;

2) виховна – сформувати позитивне ставлення до навчання, етичних, естетичних, патріотичних та інших якостей особистості;

3) розвиваюча – розвивати в учнів бережливе ставлення до тварин.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця «Нервова система» (для різних видів тварин), підручник, зошит.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Підготовка вчителем класу до уроку. Визначення відсутніх; перевірка наявності підручників, роздаткового матеріалу. Оголошення теми уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Пошта»

Учні мають розподілити приклади покривів тіла тварин – «листи» за відповідними видами тварин – «скриньками»

«Скриньки» А - безхребетні тварини; Б - хребетні тварини.

«Листи»:

  1.                дерма
  2.                кутикула
  3.                луска
  4.                роги
  5.                мушля
  6.                копита
  7.                хітиновий панцир
  8.                кігті
  9.                епідерміс
  10.            шкірно-мускульний мішок
  11.            підшкірно жирова клітковина

Відповіді: А: 2,5,7 Б:1,3,4,6,8,9,10,11

 

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Водій, що керує автомобілем, повинен скоординувати свій рух відповідно до дорожніх знаків, світлофорів, інших авто, пішоходів і швидко реагувати на постійно мінливу ситуацію на дорозі: гальмувати, перемикати швидкості, об’їжджати перешкоди та ін. Так само, наприклад, мишеня чи зайченя в лісі вловлює запахи, шукає харч, ховається від ворогів, утікає від інших. Основою дій і водія, і звіра є одна з властивостей живого – подразливість, тобто здатність реагувати на будь-які впливи (подразники).

Ця властивість притаманна всім організмам без винятку – від бактерій і рослин до птахів і ссавців. Більш того, окремі клітини і тканини також мають подразливість. І подразники можуть бути не лише зовнішніми, як у наведених прикладах, так і внутрішніми. Так, наприклад, серце ссавців починає сильніше битися, якщо в крові підвищується вміст гормону адреналіну, а біохімічні реакції в клітині змінюються залежно від умісту в цитоплазмі тих чи інших речовин.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Нервова система, її значення

 

Технологія «Мікрофон»

— Що таке нервова система?

Учитель вислуховує варіанти відповідей учнів і записує їх на дошці. Потім учні за допомогою учителя дають визначення поняттю «нервова система»:

Нервова система — це система органів та структур, які здійснюють регуляцію всіх життєвих процесів організму, здійснюють координацію діяльності всіх інших його систем та органів, забезпечують взаємодію, зв’язок із зовнішнім середовищем.

 

Бесіда

— Яка тканина виконує функції сприйняття подразнень і проведення збудження? (Нервова тканина.)

— Що є структурною одиницею нервової тканини? (Нейрон.)

— Яку будову має нейрон? (Кожний нейрон складається з тіла і відростків. У тілі розташоване ядро й інші органели. Відростки можуть бути двох типів. Довгий, розгалужений на кінці, має назву аксона. Переважно короткі, деревоподібно розгалужені відростки нейрона називають дендритами.)

— Яку функцію виконують аксони і дендрити? (Функція аксона — проведення нервового збудження від тіла нейрона, а дендритами нервове збудження проводиться до тіла нейрона.)

 

Складання опорного конспекту

Значення нервової системи:

 регулює роботу різних органів;

 погоджує між собою діяльність різних органів і систем органів;

 забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінних умов цього середовища.

 

2. Розвиток нервової системи в різних тварин

Запитання до учнів:

— Пригадайте, у яких тварин уперше з’являється нервова система.

(Нервові клітини і нервова система, як така, уперше з’являються у кишковопорожнинних.)

 

Прийом «Мозковий штурм»

— Як ви вважаєте, із чим пов’язане виникнення нервової системи?

Очікувана відповідь учнів:

Це пов’язано з тим, що серед нижчих багатоклітинних тварин кишковопорожнинні вже досягли певного рівня організації, а також із їх способом добування їжі. Кишковопорожнинні — хижаки, а здобуття здобичі і проковтування її потребує узгодженої роботи всіх клітин тіла, тобто дії тварини, як цілого.

 

Запитання до учнів:

— Який тип нервової системи притаманний кишковопорожнинним? Яка її будова?

Очікувана відповідь учнів:

Найбільш примітивна нервова система кишковопорожнинних — дифузна — складається з розкиданих по тілу тварини окремих нервових клітин, які контактують між собою. Таким чином, усі нервові клітини об’єднані в одне нервове сплетіння, яке охоплює все тіло тварини.

Проектування зображення на екран ( додаток 1)

 

Пояснення вчителя

Така нервова система досить примітивна: у ній немає поділу на центральну і периферійну частини, немає довгих провідних шляхів, які складаються тільки з одних відростків тощо. Така сітка проводить подразнення по всіх напрямках від нейрона до нейрона. Оскільки кожен з них пов’язаний і з епітеліально-м’язовими клітинами, то хвиля збудження з будь-якої частини тіла поширюється далі і супроводжується хвилею м’язових скорочень.

 

Розповідь учителя

У кільчастих червів парні мозкові вузли — ганглії з’єднуються й утворюють навкологлоткове нервове кільце. Уздовж черевного боку тіла проходить черевний нервовий ланцюжок, від якого відходять нерви. Від надглоткових нервових вузлів нерви відходять до органів чуття, які розташовані в передній частині тіла.

 

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання:

— Які особливості нервової системи молюсків?

Очікувана відповідь учнів:

У молюсків декілька парних нервових вузлів, які розташовані в різних частинах тіла та з’єднуються нервовими тяжами.

 

Запитання до учнів:

— У яких тварин трапляється нервова система, подібна до нервової системи кільчастих червів? (У членистоногих.)

 

Розповідь учителя

У членистоногих нервова система подібна до нервової системи кільчастих червів, але вона має більш складну будову, оскільки нервові вузли в них сконцентровані у примітивний головний мозок.

 

Запитання до учнів:

— У яких тварин нервова система досягає найбільшого розвитку? (У хребетних тварин.)

— Як вона називається? (Трубчаста.)

— З яких відділів складається нервова система хребетних тварин? (З головного і спинного мозку та нервів, що від них відходять.)

 

Прийом «Біологічний практикум» - відновити інформацію в таблиці

 

Заповнення таблиці

 

Типи нервових систем тварин

Тип нервової системи

Характеристика

Тварини, яким притаманна нервова система

Дифузна

 

 

Вузлова

 

 

Трубчаста

 

 

 

V. Підбиття підсумків

 

Підбиття підсумків із використанням вправи «Снігова грудка»: слово, речення, запитання.

Наприклад:

 

Мозок.

Мозок – відділ центральної нервової системи.

Чи правда, що у всіх тварин є мозок?

 

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §35.

 

VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання.

Підводиться підсумок уроку, оцінюються результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи та участі в інших формах навчальної діяльності.

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
11 квітня 2022
Переглядів
1409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку