Тема: Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Подразливість як загальна властивість тварин.
Мета:
1) освітня – дати визначення «Нервова система», з'ясувати функції нервової системи тварин, познайомити із типами нервових систем тварин, розглянути нервові системи різних тварин;
2) виховна – сформувати позитивне ставлення до навчання, етичних, естетичних, патріотичних та інших якостей особистості;
3) розвиваюча – розвивати в учнів бережливе ставлення до тварин.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця «Нервова система» (для різних видів тварин), підручник, зошит.
І. Організація класу.
Підготовка вчителем класу до уроку. Визначення відсутніх; перевірка наявності підручників, роздаткового матеріалу. Оголошення теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Пошта»
Учні мають розподілити приклади покривів тіла тварин – «листи» за відповідними видами тварин – «скриньками»
«Скриньки» А - безхребетні тварини; Б - хребетні тварини.
«Листи»:
Відповіді: А: 2,5,7 Б:1,3,4,6,8,9,10,11
IІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Водій, що керує автомобілем, повинен скоординувати свій рух відповідно до дорожніх знаків, світлофорів, інших авто, пішоходів і швидко реагувати на постійно мінливу ситуацію на дорозі: гальмувати, перемикати швидкості, об’їжджати перешкоди та ін. Так само, наприклад, мишеня чи зайченя в лісі вловлює запахи, шукає харч, ховається від ворогів, утікає від інших. Основою дій і водія, і звіра є одна з властивостей живого – подразливість, тобто здатність реагувати на будь-які впливи (подразники).
Ця властивість притаманна всім організмам без винятку – від бактерій і рослин до птахів і ссавців. Більш того, окремі клітини і тканини також мають подразливість. І подразники можуть бути не лише зовнішніми, як у наведених прикладах, так і внутрішніми. Так, наприклад, серце ссавців починає сильніше битися, якщо в крові підвищується вміст гормону адреналіну, а біохімічні реакції в клітині змінюються залежно від умісту в цитоплазмі тих чи інших речовин.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Нервова система, її значення
Технологія «Мікрофон»
— Що таке нервова система?
Учитель вислуховує варіанти відповідей учнів і записує їх на дошці. Потім учні за допомогою учителя дають визначення поняттю «нервова система»:
Нервова система — це система органів та структур, які здійснюють регуляцію всіх життєвих процесів організму, здійснюють координацію діяльності всіх інших його систем та органів, забезпечують взаємодію, зв’язок із зовнішнім середовищем.
Бесіда
— Яка тканина виконує функції сприйняття подразнень і проведення збудження? (Нервова тканина.)
— Що є структурною одиницею нервової тканини? (Нейрон.)
— Яку будову має нейрон? (Кожний нейрон складається з тіла і відростків. У тілі розташоване ядро й інші органели. Відростки можуть бути двох типів. Довгий, розгалужений на кінці, має назву аксона. Переважно короткі, деревоподібно розгалужені відростки нейрона називають дендритами.)
— Яку функцію виконують аксони і дендрити? (Функція аксона — проведення нервового збудження від тіла нейрона, а дендритами нервове збудження проводиться до тіла нейрона.)
Складання опорного конспекту
Значення нервової системи:
• регулює роботу різних органів;
• погоджує між собою діяльність різних органів і систем органів;
• забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінних умов цього середовища.
2. Розвиток нервової системи в різних тварин
Запитання до учнів:
— Пригадайте, у яких тварин уперше з’являється нервова система.
(Нервові клітини і нервова система, як така, уперше з’являються у кишковопорожнинних.)
Прийом «Мозковий штурм»
— Як ви вважаєте, із чим пов’язане виникнення нервової системи?
Очікувана відповідь учнів:
Це пов’язано з тим, що серед нижчих багатоклітинних тварин кишковопорожнинні вже досягли певного рівня організації, а також із їх способом добування їжі. Кишковопорожнинні — хижаки, а здобуття здобичі і проковтування її потребує узгодженої роботи всіх клітин тіла, тобто дії тварини, як цілого.
Запитання до учнів:
— Який тип нервової системи притаманний кишковопорожнинним? Яка її будова?
Очікувана відповідь учнів:
Найбільш примітивна нервова система кишковопорожнинних — дифузна — складається з розкиданих по тілу тварини окремих нервових клітин, які контактують між собою. Таким чином, усі нервові клітини об’єднані в одне нервове сплетіння, яке охоплює все тіло тварини.
Проектування зображення на екран ( додаток 1)
Пояснення вчителя
Така нервова система досить примітивна: у ній немає поділу на центральну і периферійну частини, немає довгих провідних шляхів, які складаються тільки з одних відростків тощо. Така сітка проводить подразнення по всіх напрямках від нейрона до нейрона. Оскільки кожен з них пов’язаний і з епітеліально-м’язовими клітинами, то хвиля збудження з будь-якої частини тіла поширюється далі і супроводжується хвилею м’язових скорочень.
Розповідь учителя
У кільчастих червів парні мозкові вузли — ганглії з’єднуються й утворюють навкологлоткове нервове кільце. Уздовж черевного боку тіла проходить черевний нервовий ланцюжок, від якого відходять нерви. Від надглоткових нервових вузлів нерви відходять до органів чуття, які розташовані в передній частині тіла.
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для опрацювання:
— Які особливості нервової системи молюсків?
Очікувана відповідь учнів:
У молюсків декілька парних нервових вузлів, які розташовані в різних частинах тіла та з’єднуються нервовими тяжами.
Запитання до учнів:
— У яких тварин трапляється нервова система, подібна до нервової системи кільчастих червів? (У членистоногих.)
Розповідь учителя
У членистоногих нервова система подібна до нервової системи кільчастих червів, але вона має більш складну будову, оскільки нервові вузли в них сконцентровані у примітивний головний мозок.
Запитання до учнів:
— У яких тварин нервова система досягає найбільшого розвитку? (У хребетних тварин.)
— Як вона називається? (Трубчаста.)
— З яких відділів складається нервова система хребетних тварин? (З головного і спинного мозку та нервів, що від них відходять.)
Прийом «Біологічний практикум» - відновити інформацію в таблиці
Заповнення таблиці
Типи нервових систем тварин
Тип нервової системи |
Характеристика |
Тварини, яким притаманна нервова система |
Дифузна |
|
|
Вузлова |
|
|
Трубчаста |
|
|
V. Підбиття підсумків
Підбиття підсумків із використанням вправи «Снігова грудка»: слово, речення, запитання.
Наприклад:
Мозок.
Мозок – відділ центральної нервової системи.
Чи правда, що у всіх тварин є мозок?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §35.
VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання.
Підводиться підсумок уроку, оцінюються результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи та участі в інших формах навчальної діяльності.