Урок "Органи чуття, їх значення."

Про матеріал
Органи чуття, їх значення. Мета: 1) освітня – поглибити знання учнів про подразливість як загальну властивість тварин; розширити знання учнів про органи чуття тварин, їх різноманітність; розглянути значення органів чуття в житті тварин; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки; 2) виховна – формувати розуміння того, що людина – частина природи; 3) розвиваюча – розвивати в учнів уміння робити логічно обумовлені висновки; розвивати навчально-пізнавальний інтерес до вивчення біології. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: підручник, зошит, мультимедійна презентація, таблиці.
Перегляд файлу

Тема: Органи чуття, їх значення.

 

Мета:

1) освітня – поглибити знання учнів про подразливість як загальну властивість тварин; розширити знання учнів про органи чуття тварин, їх різноманітність; розглянути значення органів чуття в житті тварин; удосконалювати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та формулювати висновки;

2) виховна – формувати розуміння того, що людина – частина природи;

3) розвиваюча – розвивати в учнів уміння робити логічно обумовлені висновки; розвивати навчально-пізнавальний інтерес до вивчення біології.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, зошит, мультимедійна презентація, таблиці.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Підготовка вчителем класу до уроку. Визначення відсутніх; перевірка наявності підручників. Оголошення теми уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Розповідь учителя

Будь-який організм нерозривно пов’язаний з навколишнім середовищем: отримує з нього поживні речовини, піддається впливу несприятливих факторів середовища, вступає у взаємодію з іншими організмами і т. д. У процесі еволюції в живих організмів виробилася і закріпилася властивість вибірково реагувати на зовнішні впливи. Ця властивість має назву подразливості.

Запитання до учнів:

— У яких організмів спостерігаються найбільш прості форми подразливості?

(Найбільш прості форми подразливості спостерігаються в бактерій, одноклітинних тварин та водоростей.)

У досліді з інфузорією тварина рухалася в бік подразника (бактерії).

Запитання до учнів:

— Пригадайте, як називається така рухова реакція одноклітинних організмів у відповідь на подразники навколишнього середовища? (Таксиси.)

— Що може бути джерелом подразнення? (Джерелом подразнення можуть бути світло, температура, волога, хімічні речовини тощо.)

Пояснення учителя

Таксис, спричинений дією світла, називається фототаксисом, температурою — термотаксисом, вологою — гідротаксисом, хімічними речовинами — хемотаксисом тощо.

— Пригадайте, які таксиси називають позитивними? (Рухова реакція, спрямована в бік подразника.)

— Які таксиси називають негативними? (Рухова реакція, спрямована у протилежний від подразника бік.)

 

Технологія «Мікрофон»

— Наведіть приклади позитивних і негативних таксисів.

Учитель записує на дошці всі варіанти відповідей учнів, а потім разом з учнями обговорює кожен приклад.

 

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь учителя

У зв’язку з розвитком у багатоклітинних організмів нервової системи, органів чуття, руху форми подразливості ускладнюються і залежать від тісної взаємодії цих органів. У цих тварин подразливість має вигляд рефлексів.

 

Запитання до учнів:

Пригадайте, що таке рефлекс. (Рефлекс реакція організму на подразнення, яка здійснюється за допомогою нервової системи.)

У яких організмів уперше з’являються рефлекси? (Кишковопорожнинні.)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя

Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що отруйна змія ямкоголов здатна «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка! У піску на дні штучної водойми причаїлася камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич. Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ.

Технологія «Мікрофон»

— Які органи чуття мають тварини?

Обговорення відповідей учнів

— Яка основна функція органів чуття?

Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм. За допомогою органів чуття тварини пристосовуються до умов навколишнього середовища, що постійно змінюються.

Розповідь учителя

Поза всяким сумнівом, у тварин органи чуття розвинені набагато краще, ніж у людей. Тоді як в одних представників фауни відмінно розвинений слух, інші можуть похвалитися чудовим зором і бездоганним нюхом.

«Ажурна пилка»

I група — Органи чуття кільчастих червів та молюсків.

II група — Органи чуття членистоногих.

III група — Органи чуття риб та амфібій.

IV група — Органи чуття плазунів та птахів.

V група — Органи чуття ссавців.

Слово вчителя

Усім відомо, що кажан може опівночі облетіти темний хлів, не зачепивши при цьому ні стовпів, ні крокв, ні сплячих корів. Очі кажана не мають спеціальних приладів нічного бачення. Як же вони орієнтуються в просторі?

Заповнення таблиці

Характеристика органів чуття тварин різних груп

Група тварин

Органи

зору

нюху

слуху

дотику

смаку

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

«Упізнай тварину». 

Установити групу хребетних тварин за трьома підказками.

1. Органи зору характеризуються наявністю опуклої рогівки, лінзоподібного кришталика. У більшості тварин цієї групи очі захищені повіками: верхньою, нижньою та миготливою перетинкою; є слізні залози.

2. Орган слуху складається з внутрішнього та середнього вуха, відмежованого від навколишнього середовища барабанною перетинкою.

3. Органи нюху функціонують лише у повітряному середо­вищі, представлені парними нюховими мішками. Їхні стінки вистелені нюховим епітелієм.

Відповідь: амфібії.

 

 

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати §36.

Підготувати міні-проекти

Як бачать тварини

Як тварини визначають напрям руху

 

VIІ. Підведення підсумків. Оцінювання.

Підводиться підсумок уроку, оцінюються результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня.

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
11 квітня 2022
Переглядів
1104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку