Тема: практична робота № 6 «Порівняння будови головного мозку хребетних тварин»
Мета:
1) освітня: провести порівняння будови головного мозку хребетних тварин, які належать до різних груп;
2) розвивальна: розвивати вміння зіставляти і робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати здобуті раніше знання;
3) виховна: виховувати поважне ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.
Обладнання й матеріали: рисунки, фотографії і моделі головного мозку різних груп хребетних тварин.
Базові поняття і терміни уроку: хребетні тварини, нервова система, головний мозок, спинний мозок, нерви, нервові вузли, відділи мозку, кора мозку, черепно-мозкові нерви.
Тип уроку: закріплення знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
IІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
♦ Навіщо тваринам потрібна нервова система?
♦ Яку будову має нервова система кишковопорожнинних?
♦ Яку будову має нервова система кільчаків?
♦ Яку будову має нервова система членистоногих?
♦ Яку будову має нервова система молюсків?
♦ Які частини нервової системи координують її діяльність у молюсків і членистоногих?
III. Виконання практичної роботи
Тема роботи. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин Мета: ознайомитись з особливостями будови скелета хребетних тварин, які належать до різних груп.
Обладнання та матеріали: муляжі, плакати або слайди презентації із зображеннями будови головного мозку різних хребетних, підручник, зошит.
Хід роботи
1. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку риб. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
2. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку амфібій. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
3. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку рептилій. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
4. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку птахів. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
5. Використовуючи муляжі, зображення та матеріал підручника, ознайомтеся із особливостями будови головного мозку ссавців. Визначте, з якими особливостями життєдіяльності цієї групи тварин пов’язаний посилений розвиток окремих відділів головного мозку. Запишіть цю інформацію у відповідні графи таблиці.
Таблиця для заповнення
План |
Риби |
Амфібії |
Рептилії |
Птахи |
Ссавці |
Відділи мозку |
Передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок |
Передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок |
Передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок |
Передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок |
Передній, середній, довгастий, проміжний, мозочок |
Об’єм переднього мозку в порівнянні 3 іншими відділами мозку |
Розмір переднього мозку не відрізняється від інших відділів головного мозку |
Розмір переднього мозку збільшується в порівнянні з іншими відділами |
Півкулі переднього мозку вкрити сірою речовиною, яка утворює кору. Кора гладенька |
Має більші розміри. Півкулі переднього мозку вкрити сірою речовиною, яка утворює кору |
Має більший об’єм. Добре розвинена кора півкуль переднього мозку. Кора має борозни та звивини, які збільшують її площу |
Ступінь розвитку відділів мозку |
Передній мозок розвинений слабо. Добре розвинений мозочок |
Передній мозок розвинений краще, ніж у риб. Мозочок менш розвинений в порівнянні з рибами. |
Краще, ніж у амфібій, розвинений передній мозок та мозочок |
Краще, ніж у рептилій, розвинений передній мозок та мозочок |
Краще, ніж у птахів, розвинений передній мозок та мозочок |
Особливості поведінки тварин |
|
Рухи обмежуються лише стрибками |
|
Складні рухи під час польоту, які потребують координації |
Складні рухи, які потребують координації |
6. Формулювання висновків
Сформулюйте висновки практичної роботи, у яких укажіть, як особливості будови головного мозку пов’язані з особливостями життєдіяльності хребетних тварин. Зробіть висновки щодо ускладнення будови мозку відповідно до складності поведінки тварини.
ІV. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 36 з підручника, відповісти на запитання.